har nada undersøgt og er pænt blank på spørgsmålet.
Men hvad kan bedst betale sig, at lade Citroën eller banken finansierer et bil køb?
Som sagt, er helt blank på den del af økonomien.
har nada undersøgt og er pænt blank på spørgsmålet.
Men hvad kan bedst betale sig, at lade Citroën eller banken finansierer et bil køb?
Som sagt, er helt blank på den del af økonomien.
Du får nok nemmere ved at forhandle med banken end med Citroën (mon ikke det er via Santander?)...
Få evt. et tilbud fra begge og sammenlign ÅOP. Pres derefter på for en billigere rente.
Nordea er ret gode på renten.. Er du medlem af fdm, har de også et godt lån igennem Lån og spar bank.. uanset hvilket du vælger, så få skåret lidt gebyrer væk, specielt hvis det er det igennem forhandleren (Citroën). Der er 2-3 forskellige gebyrer man kan handle med som jeg husker det. Stiftelsesprovision osv
chmpen85 skrev:jeg får billån i Nordea til 3.95% i rente og optil 10 år.
Er den procentsats ÅOP, er den med variabel eller fast rente, eller bare en reklamerente?
Og med hvilken udbetaling er der tale om? 0% eller 40%? ;)
huckleb skrev:Du får nok nemmere ved at forhandle med banken end med Citroën (mon ikke det er via Santander?)...
Få evt. et tilbud fra begge og sammenlign ÅOP. Pres derefter på for en billigere rente.
Citröen Finans er via Jyske Finans. ;)
-Mange af de store forhandlere, handler jo med flere mærker og har ofte en hel del af de "uafhængige" finansieringsselskaber in-house, fx DiBa-Finans osv. ;)
Ved at vælge forhandlerens forslag til finansiering står du som udgangspunkt stærkere, fordi han så også tjener på lånet. Dermed kan han selvfølgelig alt andet lige give lidt større rabat, så det er bestemt værd at forsøge at snakke med forhandleren.
Har du i forveje en lånekonto i banken kan det være et attraktivt alternativ, fordi der stå ikke skal etableres et ny lån, laves tinglysning og den slags.
GrimGladGris skrev:Er den procentsats ÅOP, er den med variabel eller fast rente, eller bare en reklamerente?
Og med hvilken udbetaling er der tale om? 0% eller 40%? ;)
Citröen Finans er via Jyske Finans. ;)
-Mange af de store forhandlere, handler jo med flere mærker og har ofte en hel del af de "uafhængige" finansieringsselskaber in-house, fx DiBa-Finans osv. ;)
ÅOP 3.95%
0% udbetaling
HamsterAce skrev:Ved at vælge forhandlerens forslag til finansiering står du som udgangspunkt stærkere, fordi han så også tjener på lånet. Dermed kan han selvfølgelig alt andet lige give lidt større rabat, så det er bestemt værd at forsøge at snakke med forhandleren.
Har du i forveje en lånekonto i banken kan det være et attraktivt alternativ, fordi der stå ikke skal etableres et ny lån, laves tinglysning og den slags.
Uden at gå alt for meget i detaljer her, så er det en anelse naivt at tro noget bliver billigere, ved at indsætte et ekstra led i forsyningen. Men ja klart, kan du ikke selv finde ud af at ansøge om et lån og undersøge markedet, kan man altid betale en bilforhandler (der intet begreb har om finansiering eller hvad der er bedst for den enkelte kundes situation), for at give en råd. Særligt når man nu ved, at manden stryger stiftelsesprovisionen lige i lommen. ;)
Langt de fleste af de her in-house finansierngs-selskaber betaler for at bilforhandlerne sælger deres produkter, og sælgerne hos bilforhandlerne får typisk 10-15-20% i provision af alt de "laver" af overskud på deres handler. Hvorfor de her lån ofte ender på 5-10% i ÅOP og det er med pant i bilen, så hvis du ikke betaler, ja så henter de bilen, hvorefter finansieringsselskabet sælger den til sådan nogen som mig, for restgælden/højeste bud. ;)
Takker for de brugbare svar.
Så det næste, tanker er at kører i 2-4 år og så sælge, er det så bedre at lease en bil eller købe den? Hmm fatter hat af leasing.
flovmanden skrev:Takker for de brugbare svar.
Så det næste, tanker er at kører i 2-4 år og så sælge, er det så bedre at lease en bil eller købe den? Hmm fatter hat af leasing.
Uden at være ekspert, så kan leasing stortset kun betale sig hvis du køber luksusbiler og tillægger det stort værdi at skifte hvert 3-4 år
men i forhold til OP’s spørgsmål så er det jo bare at kigge rundt hvem der tilbyder dig det bedste lån. Er primært ÅOP og hovedstolen der er de to nøgletal du skal kigge på.
Husk at kig på ÅOP efter skat i stedet for den rene ÅOP. Banken har typisk en større andel renteudgift i deres ÅOP end hvad forhandleren har og det giver dig jo en skattefordel.
Lad nu være med at bruge ÅOP som rettesnor.
ÅOP er en skidt målestok, idet den favoriserer længere lån.
Eks vil to lån med identiske betingelser bortset fra løbetiden resultere i lavere ÅOP for det længste lån, på trods af at kreditomkostningen på det længste er højest.
ÅOP er et fint redskab for finanssektoren til at hjælpe med at tjene flere penge.
Jeg siger ikke man skal kigge bort fra det, men brug hovedet 😀
Igen stor tak for hjælpen. 😊😊
Er blevet tilbudt afvikling 96 måneder.
Årlig pålydende rente 1,99
Årlig nominel rente 2,01
Årlig omkostning i procent 5,43
Renten er fast.
Det er hos Citroën finans.
Hvis du har mulighed for det er tillægslån i boligen på mange parametre et bedre valg
flovmanden skrev:Igen stor tak for hjælpen.
Tjek med banken. Du kan se der er store udgifter som ikke er fradragsberettiget. Faktisk over halvdelen. Dette vil du ikke se i banken. Pt kan jeg få bedre tilbud end dit i Nordea. Hvor stortset det hele er fradragsberettiget. Det er også en vigtig faktor at have med.
flovmanden skrev:Igen stor tak for hjælpen.
96 måneder er lang tid, sørg for at du som minimum får afskrevet bilens værditab ud fra forventede kørte km årligt så du ikke ender med en bil hvor du skylder mere end den er værd. Træls den dag den evt. skal skiftes igen.
8 år er da ikke slemt på en helt ny bil- med et normalt kørselsforbrug skulle den da gerne kunne holde længere
udlejer skrev:Lad nu være med at bruge ÅOP som rettesnor.
ÅOP er en skidt målestok, idet den favoriserer længere lån.
Eks vil to lån med identiske betingelser bortset fra løbetiden resultere i lavere ÅOP for det længste lån, på trods af at kreditomkostningen på det længste er højest.
ÅOP er et fint redskab for finanssektoren til at hjælpe med at tjene flere penge.
Jeg siger ikke man skal kigge bort fra det, men brug hovedet
Selvfølgelig, men vel også derfor jeg bad op om at kigge på hovedstolen.. men som udgangspunkt er ÅOP et super redskab og tvivler stærkt på det er et redskaber som finanssektoren er glade for..
flovmanden skrev:Igen stor tak for hjælpen.
Jeg har lige fået et finansieringstilbud fra Kia på en bil til 339.000 - med 20% i udbetaling over 96 mdr. gav en ÅOP på 4,4 % en fast rente såvidt jeg husker på 2,45%
Med fare for at lyde som ét stort reklamebanner kører vi i Sparekassen Kronjylland lige nu en "billåns-kampagne", hvor vi tilbyder finansiering til 2,45% i rente med sikkerhed i enten fast ejendom eller i bilen (førstnævnte kan være en fordel, da pant i bilen falder i takt med, at bilens værdi falder, og til sidst bortfalder helt). ÅOP afhænger selvfølgelig af lånets løbetid, men ved en ny bil kan man sagtens afvikle over 96 måneder, som I også nævner, og her vil ÅOP før skat formentlig ligge på cirka 4,25-5% afhængig af størrelsen på lånebeløbet. Størrelsen på udbetalingen kan forhandles :-)
Takker for hjælpen, kigger på tallene. 😊