Bil-n00b - Hvilken bil til omkring 500.000 kr. er Nuts?

#1| 0

Jeg ved ikke noget om biler, så PN kan fortælle, hvad man skal vælge?

Er det Benzin, Plug-in eller El, som er Nuts nu med de nye afgifter?

Umiddelbart har jeg set på A6 Avant Sport Prestige 50 TFSI e quattro til omkring 550.000 kr.

Umiddelbart så kan jeg få den helt ny til samme pris som en 3 år brugt A6 Benzin?

Kører ca. 15K km årligt og pendler 10 km hver vej til kontoret dagligt.

Kører 5 år gammel VW Passet Benzin i dag.

Hjælp en n00b med finde rundt i bil-junglen!

18-04-2021 12:17 #2| 5

Hvorfor købe en bil i den prisklasse med så lidt kørsel? Du pendler hverdag, så hvor meget konformt har du brug for i din bil til dit lille forbrug?

Jeg kunne forstå man ville noget ordentligt at køre i, hvis man brugte mere tid på transport i egen bil til hverdag, så man kom mere frisk og behagelig frem og tilbage, så man er mere udhvilet i hverdagene.

18-04-2021 13:44 #3| 0

Du har en bil fra 2016 i dag, duer den ikke til formålet? 

Jeg ville kigge mod el, i din prisklasse kunne en Tesla Model 3 være et bud herfra. Det kommer vel helt an på, hvilke præferencer du har.

18-04-2021 14:04 #4| 1
Moderator

Hvis man kun skulle kigge på reelt behov, ville vi alle køre i småkedelige, men fornuftige, familiebiler.

Jeg er selv glad for Volvo. Jeg synes Audi er lidt mnjaah.. men det er jo smag og behag.

Min V70'er har en fantastisk motor og lyd (selvom det er diesel). En komfort, jeg ikke har oplevet tilsvarende og masser af plads.

Skal det være tysk, ville jeg nok foretrække Mercedes C klasse.

Jeg ville nok ikke gå efter ren el. Men plugin giver god mening. Det er blevet bedre, men vil man have mulighed for en tur til Sydeuropa, er planlægning bøvlet. Og har man brug for en bil der kan trække, er det stadig et problem (når jeg skifter bil igen om 5+ år, kan det være noget helt andet).

Tesla er jeg ikke begejstret for. De har oppet sig gevaldigt på finish. Men jeg synes sgu ikke det føles "lækkert". Interiør ser flot og fancy ud. Men det er stadig noget plasticral.

Er udfordringer med ren el ikke et issue, ville jeg nok kigge Polestar. Polestar 2 er vist endnu ikke tilgængelig. Men jeg tror, man kan forvente Volvokvalitet.

Redigeret af NanoQ d. 18-04-2021 14:08
18-04-2021 14:59 #5| 2
zonki skrev:

Hvorfor købe en bil i den prisklasse med så lidt kørsel? Du pendler hverdag, så hvor meget konformt har du brug for i din bil til dit lille forbrug?

Jeg kunne forstå man ville noget ordentligt at køre i, hvis man brugte mere tid på transport i egen bil til hverdag, så man kom mere frisk og behagelig frem og tilbage, så man er mere udhvilet i hverdagene.

arigold skrev:

Du har en bil fra 2016 i dag, duer den ikke til formålet? 

Jeg ville kigge mod el, i din prisklasse kunne en Tesla Model 3 være et bud herfra. Det kommer vel helt an på, hvilke præferencer du har.

Hvorfor går i op i mandens økonomi?

Han gider tydeligvis ikke køre i en Polo fra 1988 eller en Huyndai/Kia/Peugeot/Citroen mini/mikro-bil.

Han vil have en fed bil til sit behov.

Kom med nogle fede forslag. (arigold har budt lidt ind).

18-04-2021 16:19 #6| 1
Travkongen skrev:

Han gider tydeligvis ikke køre i en Polo fra 1988 eller en Huyndai/Kia/Peugeot/Citroen mini/mikro-bil.

Hvordan kan du fortolke mit indlæg, som om jeg går op i hans økonomi?

Han har en Passat fra 2016, det kan da umiddelbart være en fin bil, det var min eneste tanke..

18-04-2021 18:00 #7| 4
arigold skrev:

Hvordan kan du fortolke mit indlæg, som om jeg går op i hans økonomi?

Han har en Passat fra 2016, det kan da umiddelbart være en fin bil, det var min eneste tanke..

Fordi du skrev om “Du har en gammel bil, duer den ikke til formålet?”.

Havde den duet så havde OP nok ikke spurgt,.

18-04-2021 18:12 #8| 0
NanoQ skrev:

Hvis man kun skulle kigge på reelt behov, ville vi alle køre i småkedelige, men fornuftige, familiebiler.

Jeg er selv glad for Volvo. Jeg synes Audi er lidt mnjaah.. men det er jo smag og behag.

Min V70'er har en fantastisk motor og lyd (selvom det er diesel). En komfort, jeg ikke har oplevet tilsvarende og masser af plads.

Skal det være tysk, ville jeg nok foretrække Mercedes C klasse.

Jeg ville nok ikke gå efter ren el. Men plugin giver god mening. Det er blevet bedre, men vil man have mulighed for en tur til Sydeuropa, er planlægning bøvlet. Og har man brug for en bil der kan trække, er det stadig et problem (når jeg skifter bil igen om 5+ år, kan det være noget helt andet).

Tesla er jeg ikke begejstret for. De har oppet sig gevaldigt på finish. Men jeg synes sgu ikke det føles "lækkert". Interiør ser flot og fancy ud. Men det er stadig noget plasticral.

Er udfordringer med ren el ikke et issue, ville jeg nok kigge Polestar. Polestar 2 er vist endnu ikke tilgængelig. Men jeg tror, man kan forvente Volvokvalitet.

+1 til Volvoen. Købte en XC40 i efteråret. Den er satme lækker at køre i. 

18-04-2021 19:14 #9| 0

Tror ikke du får mere bil i den prisklasse i dk til 550k end den du selv poster

18-04-2021 19:47 #10| 0

For os har det været nuts at skifte vores Passat  ud med en Tesla model 3 Long range.

Vi har nogenlunde samme kørselsbehov.

Jeg fornemmer ikke der er mange som har taget skiftet til elbil der har planer om at skifte tilbage til benzin/diesel 

om det så er Tesla eller en anden elbil ved jeg ikke.
Men som det er nu er teslas ladenetværk i DK/Europa super godt i forhold til hvis der vælges en anden elbil. Og det skal ikke undervurderes.

Tager udgangspunkt i Tesla 
+sjov bil at køre.

+Fed sw. Med Netflix, YouTube etc. 
+super ladenetværk

+service næsten ikke eksisterende

+1000kg på krogen

+billigere at køre på el

+godt for miljøet (måske)

-Dyr i forsikring

-kræver lidt planlægning når der skal køres +300-400km

-man skal høre på alle haters

men der kommer rigtig mange fine elbiler, så hvad der er bedst ved jeg ikke. Men vi er utrolig glade for vores elbil :-)

plug-In hybrid har jeg ingen fidus til.

Du får selvføldig noget godt fra begge verdner, men samtidig flere systemer der skal virke og serviceres

Redigeret af sloth d. 18-04-2021 22:48
18-04-2021 19:56 #11| 4

Jeg ville aldrig overveje andet end en elbil.

18-04-2021 20:50 #12| 0

Smid 50k oveni budgettet og køb en VW arteon - fantastisk bil, og modbydelig meget plads 🙌

18-04-2021 21:14 #13| 0

Behold din nuværende øse - Smid de 500k i dogecoin - alternativt BTC - vent - og køb en lambo, en Bentley, en Maserati, en Ferrari og en puch maxi. 

18-04-2021 21:40 #14| 1

Du kan også tage et kig på Audi Q4 e-tron.

Lige kommet på markedet i denne uge.

Regner selv med at slå til i nærmeste fremtid.

18-04-2021 23:29 #15| 3
XSUPERBULLX skrev:

Behold din nuværende øse - Smid de 500k i dogecoin - alternativt BTC - vent - og køb en lambo, en Bentley, en Maserati, en Ferrari og en puch maxi. 

eller kun en puch maxi ;)

19-04-2021 09:05 #16| 2
sloth skrev:

For os har det været nuts at skifte vores Passat  ud med en Tesla model 3 Long range.

Vi har nogenlunde samme kørselsbehov.

Jeg fornemmer ikke der er mange som har taget skiftet til elbil der har planer om at skifte tilbage til benzin/diesel 

om det så er Tesla eller en anden elbil ved jeg ikke.
Men som det er nu er teslas ladenetværk i DK/Europa super godt i forhold til hvis der vælges en anden elbil. Og det skal ikke undervurderes.

Tager udgangspunkt i Tesla 
+sjov bil at køre.

+Fed sw. Med Netflix, YouTube etc. 
+super ladenetværk

+service næsten ikke eksisterende

+1000kg på krogen

+billigere at køre på el

+godt for miljøet (måske)

-Dyr i forsikring

-kræver lidt planlægning når der skal køres +300-400km

-man skal høre på alle haters

men der kommer rigtig mange fine elbiler, så hvad der er bedst ved jeg ikke. Men vi er utrolig glade for vores elbil :-)

plug-In hybrid har jeg ingen fidus til.

Du får selvføldig noget godt fra begge verdner, men samtidig flere systemer der skal virke og serviceres

Af oprigtig interesse: Hvem i alverden hater på el-biler/Tesla?

19-04-2021 12:00 #17| 0

Jeg har selv gået fra Passat til Audi Q5 TDI, hvilket jeg har været virkelig glad for. Så tilfreds, at jeg her efter 4 år skifter til en ny Q5 TFSI (hybrid)

Jeg synes virkelig den kører godt. 

Men SUV er selvfølgelig en smagssag. Er du til de lavere biler, synes jeg den du selv har fundet er stærk i det segment.

19-04-2021 12:24 #18| 3
Kalashnikov skrev:

Af oprigtig interesse: Hvem i alverden hater på el-biler/Tesla?

Hmm haters er måske også lige sat på spidsen.

men man skal høre meget fra uvidende folk der aldrig har kørt i en elbil og kun har deres informationer fra overskrifterne på eb.dk

man bliver bare træt, når man skal forsvare at køre elbil. (Værst da vi fik bilen i 2019) 

for nogle er benzin/diesel jo en religion.

Eksempler.

Hvad gør du om 2 år når batteriet er død?

hvad skal der ske med alle de defekte batterier

Din bil sviner meget mere end vores benzin/diesel

Det er jo håbløs med elbil hvis du skal køre sydpå

Det er børnearbejdere der graver råstoffer ud til batterierne.

elbiler selvantænder

el nettet kan ikke følge med hvis alle pludselig skal skifte til el.

etc.

Og nej, en elbil er måske ikke for dig der skal trække 3500kg på krogen og kører + 400 km på daglig basis.

Men passer fint i langt de flestes kørselsbehov i DK tænker jeg.

19-04-2021 14:48 #19| 0

Jeg var ude og prøvekøre en MB CLA 250e, altså en hybrid. Jeg var ikke imponeret, og vil til enhver tid hellere beholde den 3-4 år gamle C220D vi har. 

Blandingen mellem benzin og el giver IMO et uroligt køre mønster når den skifter fra el til benzin ved accelerationer fra stående start, altså eksempelvis fra lyskryds og lign. Det virker nærmest som om den går i stå. 

Med et budget på 500K kan man få meget bil, i sær hvis man kigger lidt brugt. Baghjulstrukket tysker er min kones favorit. Selv kører jeg en Jeep Cherokee med en herlig  3,2l V6. Skulle jeg pendle, ville jeg nok stjæle fruens bil :-) 

Redigeret af Inkog92 d. 19-04-2021 15:00
19-04-2021 15:55 #20| 0
Moderator
Inkog92 skrev:

Med et budget på 500K kan man få meget bil, i sær hvis man kigger lidt brugt. Baghjulstrukket tysker er min kones favorit. Selv kører jeg en Jeep Cherokee med en herlig  3,2l V6. Skulle jeg pendle, ville jeg nok stjæle fruens bil :-) 

Jammen en Fiat er da også en dejlig bil :D

19-04-2021 20:50 #21| 0

Audi Q4 e-tron ser ud til at være god value i den prisklasse... Jeg ville ikke gå med en plug-in eller almindelig hybrid. Jeg tror ikke, der du kan være sikker på en ordentlig brugtvognsværdi om +4 år, selvom du har fået den med lav registringsafgift.

19-04-2021 22:44 #22| 0
Travkongen skrev:

Jeg forstår slet ikke din kommentar. Hvordan kan du mene vi går op i mandens økonomi, når du slutter af med at skrive at han vil have en fed bil til sit behov?

Er det netop ikke det jeg prøver på at spørge ind til hvorfor han vil have sådan en bil til den pris? - Altså BEHOVET. Der findes fede biler til 100 og 200k. Der findes biler hvor komfort er ganske fint til hvis du ikke kører så langt til dagligt.

Er det fordi manden vil have en solid bil som osser af sikkerhed hvis uheldet skulle være ude? Kigger vi efter masser af plads til ungerne og konen på bagsædet? osv. osv.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar