ipm_1957 skrev:Alle biler klarer sig forskelligt på motorvej! Afhængig af hvor travlt man har og især hvor hurtigt farten skal generhverves. Kan du køre konstant 130 er 18 nok muligt - men der skal ikke meget op og ned i fart før tallet daler. Hvis du satser på 110 er 20 måske opnåeligt - og endnu mere hvis du finder en lastbil at følges med. Det føles bare så uendeligt langsomt ;-) Har afprøvet det og fik en Punto 1.9 JTD lige over 25 km/l. En tur gennem Tyskland i en Xsara 2.0 HDi gav som resultat ca. 17 km/l - og den er nok hverken værre eller bedre end de øvrige omkring 110 HK i den alder. (2004) Vi kørte ca. 130.
Budgettet er jo ikke til de nyeste selv på gule skilte - for i en FB-gruppe har en fører fortalt, at en MB C220 Bluetec går omkring 20 km/l ved 130.
Hehe, jeg er det "heldige" svin, at ha' fået mig en spritny E-klases E220d med det nye 9 trins automatgear. Den går, hold nu fast.. 22.8 km/l i snit, her over de første 2 tankfulde diesel, og den er end ikke kørt til endnu :D
@Rsmadsen
Men, for at svare på dit spørgsmål, så ville jeg gøre mig klart at brændstoføkonomien i en bil til 50.000 kroner, der skal bruges til den slags "professionel" kørsel, næppe bliver den største omkostning og i hvert fald ikke den afgørende. Her kommer mange andre parametre i spil, så som bilens specifikke stand, hvordan ser det ud med serviceeftersyn: Er det for hvert 10.000 km eller er det ved hvert 30.000 km? Er der en tandrem, som lige er skiftes eller som skal skiftes hellere i dag end i morgen? Egr-ventil, dyser, turboladere og hvad med partikelfiltret? Er bilen blevet kørt med eller uden motorvarmer, er bilen blevet kørt med den rigtige motorolie osv.. Det er med andre ord, standen på bilen fremfor hvor meget den kører på literen, som er fundamentalt afgørende her. Om bilen går 16 eller 18 på literen, betyder med 70k om året, blot 350 kroner/måneden i forskel.. Nogen af de ovennævnte udskiftninger/reperationer, koster VÆSENTLIGT mere end de knapt 4200 om året du evt kunne spare ved at vælge den ene fremfor den anden..
Specifikke bud er som en anden nævner, vag-gruppens biler med den gamle konventionelle 1.9 tdi motor. Den støjer, trækker over et bredt område, og er forholdsvis billig i drift. Men, der er SÅ mange andre faktorer som spilder ind, de kan også let være "splittet" ad, af forkert brug og vedligehold allerede efter blot 200tkm.. Ellers er nogen af de ældre Mercedes'er fra 90'erne også gode bud på en driftsikker bil.. En gammel Volvo (både benzin og diesel), kan være glimrende bud.. Som sagt, så er standen afgørende. Pas i øvrigt på, hvis økonomien er SÅ afgørende, at du ikke køber dig fattig i biler uden partikelfilter, og/eller biler på hvide plader, som stadig kører på gammeldags vægtafgift. De koster ca 10k om året alene i vægtafgift: Derfor de er til at finde til meget lave priser... -Dog, kan de totaløkonomisk godt vise sig at være et bedre køb, alene fordi de koster mindre at holde "rullende". Kort sagt: Køb så simpelt som muligt, ikke noget med gamle Audi A6'ere på gule plader osv.. De kan let ruinere et bilbudget som dit. For ellers ville min klare anbefaling være, at købe så nyt som muligt, evt bruge udbetalingen til en helt ny/næsten ny bil.. Leasing med det kørselsmønster, bliver VOLDSOMT dyrt. :)