Hey PN
Ikke nok med at der er en eller anden tosse der i nat har valgt at ridse og bule hele siden på min bil uden at sætte en seddel.....så er bilen i dag også begyndt ligesom at "hakke" (hoppe) når man sætter igang i 1. Gear og ved skift fra 1. til 2. Gear(ingen dumme kommentarer med at det er mig der ikke kan køre bil:)). Det føles lidt som at køre med en der ikke har helt styr på koblingspunktet.
Er der nogen bilkyndige der har en idé om hvad det kan være?....inden jeg går videre med det.
Bilen "hakker"
Sidder du eventuelt i højre side af bilen, med en kvinde på din venstre side?
clrawe skrev:Fortæl lidt mere om mærke, alder motorstørrelse osv. :-)
Som clrawe er vi simpelthen nød til at have noget info om hvilken bil, motor osv, for at vi kan udtale os. Men et slidt udrykkerleje er ikke helt utænkeligt.
Ca 4 årig gammel Hyundai i10.
Lejede sådan en i10'er i palma lufthavn, hold kæft mand - skulle køre op ad en bakke i magaluf. Den knagede og hakkede i det. Troede aldrig at det gik godt. Den havde kun kørt 30.000KM stod der på speedometeret- det virkede som om den havde kørt 250000KM. Aldrig mere! Men er der ikke 7 års garanti? De siger nok bare at det er sliddele til dig... Men det er et forsøg værd.
Kan være noget med luft tilførsel i koblingen, vi har lige fået det lavet i en Mazda som gjorde præcis det samme, det er en mindre ting hvis det er det, en lille ny ledning som er utæt og derfor tager "uren" luft ind i gearskiftene og gør det umuligt at skifte flydende
umiddelbart med den beskrivelse du giver ville jeg skyde på tændrør eller kabler.
Mikkel8600 skrev:Kan være noget med luft tilførsel i koblingen, vi har lige fået det lavet i en Mazda som gjorde præcis det samme, det er en mindre ting hvis det er det, en lille ny ledning som er utæt og derfor tager "uren" luft ind i gearskiftene og gør det umuligt at skifte flydende
ved slet ikke hvor jeg skal starte her. Men "en utæt LEDNING som tager luft ind" er sgu humor :)
Fik i skiftet blinklys-væske samtidig ?
Jeg fik engang skiftet tændrør på en Ford, der gjorde det samme. Det løste problemet.
Der mangler lidt mere præcis info her
Kommer hakkeriet under:
1: gearskiftet
2: når du kobler ind efter gearskiftet
3: når du accelerer efter indkobling
Tak for svarene. Det kommer når jeg accelererer efter indkobling.
Så vil jeg ikke umiddelbart mistænke gearkassen. Jeg ville søge i retning af tænding (tændrør,kabler, mørnet slange et sted i indsugningen der laver falsk luft) eller noget mekanisk i et ophæng (motorophæng hvis det er et enkelt klonk/hak der kommer)
start nu bare med det tændingssytem. Det er bedste bud
95 % af tilfældene på den givne model med de fejl stammer derfra !
Edit: Og ja, jeg skruer på lortet til dagligt så buddet er ikke fra en bager.
Er ikke god til bil indmad haha, men det var obv en slange der tog noget luft ind :)
supersafe skrev:start nu bare med det tændingssytem. Det er bedste bud
95 % af tilfældene på den givne model med de fejl stammer derfra !
Edit: Og ja, jeg skruer på lortet til dagligt så buddet er ikke fra en bager.
Jeg er heller ikke bager, men jeg mener også der skal startes ved tændingssystemet som jeg skrev.
Åben hjelmen og tjek om der noget som sidder løst.. Og derefter må du nok få en til at se lidt nærmere på den..
peller skrev:
Jeg er heller ikke bager, men jeg mener også der skal startes ved tændingssystemet som jeg skrev.
Var skam heller ikke møntet på dig. Du burde ikke være så nærtagende på en dejlig søndag :)
Ok, jeg jumpede nok the gun der. Jeg undskylder :-)
Jeg giver skylden til det bootycall jeg havde i går, der aflyste i 11. time. Seksuel frustration.
Tusind tak for svarene gutter:)
Min bror havde en bil som også "hakkede" under acceleration. Han fik det råd, at det formentlig skyldes tændrør eller kablerne til tændrørene. Han valgte at skifte begge dele og problemet var løst.
Jeg undrede mig dog over hvorfor der skulle skiftes kabler, idet de så fine ud og det er vel ikke noget der bliver slidt? Kablet kan naturligvis være beskadiget, men hvis det ser fint ud udvendigt, ingen revner, mørnet eller lignende, så må man vel formode at det er intakt indvendig, idet det jo ikke er en bevægelig del som umiddelbart kan "brække" indvendig?
min kia ceed 2009 havde også hakken, det var dog mest når man holdte farten på 50 - 60 km/t men også under gearskift kunne man mærke det,
Jeg kørte på værksted, som satte computeren på, de kunne se at den fik en forkert blanding (af luft og benzin går jeg ud fra) de ville lige nulstille computeren og så kunne jeg kører igen, en dag eller 2 efter tændte motorlampen, på værksted igen, computer på igen - for fed blanding igen, nulstilling og bestilling af tid til at få den lavet, dagen efter kunne jeg ikke kører mere, på værksted med den igen, nu var det forkammerkæden (istedet for tandrem) der var hoppet et par tænder, komplet motorrenovation med nye ventiler osv til omkring 20.000 kr.
Heldigvis har man stadig garanti på :-)
ps. jeg skiftede også tændrørene da mekanikerne på jobbet syntes at det kunne være det, behøver jeg at sige at det ikke hjalp ?