Jeg købte i april måned min første bil. Spritny Ford, der blev handlet hos den lokale Ford-forhandler. Det var min første bil nogensinde, og derfor skulle jeg også ud og lede efter forsikring hertil. Det endte med, efter jeg havde hentet tilbud hos langt de fleste selskaber i Danmark, at forhandleren kunne tilbyde en forsikring, da de havde en aftale omkring sådanne med IF Forsikring.
Jeg fik følgende af vide, da vi indgik aftalen:
Bilforsikringen var fuld kasko/ansvar, og dækkede op til 25.000 km./år.
De første 6 mdr. var betalt af Ford/IF, og herefter ville de følgende halve år koste mig 1.900 kr.
Efter det første år ville jeg skulle betale 5.900 kr./år. og løbende falde i pris.
Som ny billist lød alt dette jo ganske glimrende, og efter at have postet +100K i bilen, så passede det mig tilmed glimrende, at jeg ikke skulle betale forsikring i et stykke tid. Men så blev det hverdag...
Jeg modtager efter kort tid en police fra IF Forsikring, hvor alle oplysninger står. Det jeg hæfter mig mest ved, ved policen er, at der nu står: "Din forsikring er betalt af XXX, Ford de første 12 måneder". Dette undrede jeg mig meget over, og jeg greb straks knoglen og ringede til dem for at tjekke. De bekræftede at den var god nok, og jeg takkede selvfølgelig ja til dette. Jeg snakkede tilmed med dem ugen efter ifm. et andet spørgsmål jeg havde, og her spurgte jeg igen, om de 12 måneder kunne passe - det bekræftede de endnu en gang.
En måneds tid efter sker der så det, at jeg modtager en ny police fra IF Forsikring. Den er identisk med den første, men nu er det rettet til: "Din forsikring er betalt af XXX, Ford de første 6 måneder". Nu er jeg ved at være irriteret, og ringer til dem igen. Jeg får fat i en af deres små-debile servicemedarbejdere, som selvfølgelig ikke kan hjælpe os. De lover dog at ringe tilbage. Der går 3-4 dage, og vi har stadig intet hørt, hvorefter jeg ringer igen. Der er stadig ingen hjælp at hente, og herefter giver jeg op.
Så i sidste uge modtager jeg et brev fra IF Forsikring. Denne gang følger der et girokort med, hvor de opkræver 1.900 kr. for det første halve år, og nu går jeg helt i sort. Jeg ringer til dem, og vi trækkes rundt i manegen endnu en gang af inkompetente service-medarbejdere, der lige så godt kunne være chimpanser - og endnu en gang får vi lovning på, at vi vil blive ringet op. Intet sker, så dagen efter ringer jeg igen, og får denne gang fat i en person, der siger, at hun kan hjælpe.
Hun beklager meget, og siger at der er sket en fejl. Forhandleren har simpelthen sovet i timen, og har på intet tidspunkt kunne give os det tilbud, vi har fået, hvor vi er blevet lovet 6 mdr. gratis forsikring. Dette tilbud gælder kun folk, der køber bilen igennem deres finansieringsordning - og da vi havde smidt pengene kontant var vi ikke berettiget til dette. Jeg holder fast i overfor hende, at jeg har dokumenter liggende, hvor der står, at jeg både har 12 og 6 mdr. gratis forsikring, og dette ynder jeg at gøre brug af. Hun fortsætter med at beklage, og siger til sidst, at hun vil kontakte vores forhandler og ringe tilbage. Jeg har dog stadig ikke hørt fra hende her en uge efter, og er ved at blive alvorligt harm.
Hvad siger I? Har jeg krav på noget? Og i så fald hvad?
Vi fik oplyst de 6 mdr. ved købet af bilen (uden dog at skrive under på noget) og har efterfølgende fået lovning på 12 mdr. Kan jeg tillade mig at holde fast i dette - og har jeg i så fald en sag?
Sorry for den lange smøre - hele historien skulle dog med.
Bilforsikring - IF tager mig i røven?
Men prøv at ring til forhandleren, da det umiddelbart er ham der har dummet sig.
Edit: Skal lære at læse!
Det som jeg mener der er sket er følgende:
Ford medarbejderen har indtastet din police forkert til IF forsikring, ring til din ford sælger, så retter vedkommende fejlen.
@Deadboy
Der står intet i slutsedlen fra forhandleren omkring forsikringen. Han har blot indberettet til IF, at vi skulle have den pågældende forsikring med x antal måneder betalt fra deres side.
Hvad tænkte du på, at der skulle stå i slutsedlen?
@Toppar
Som jeg skriver i startindlægget, så har forhandleren lovet os x antal måneder gratis. Herefter får vi først lovning på 12 måneder, så 6 måneder og nu ingen måneder. Hvad er det, du vil have, at han skal rette det til? :-)
Som jeg forstår det, så er det en sag imellem dig og din Ford sælger, som har solgt dig forsikringen, vedkommende har lovet dig x antal mdr. gratis forsikring, hvis det ikke lykkes for dig, så skriv en PM til mig, så fikser jeg tlf. nr. til den ansvarlige for Ford forsikring i IF
Kæresten er lige kommet ind af døren, og hun fortæller, at hun i sidste uge havde kontakt med vores forhandler, der lovede at ringe til IF for at finde en løsning - for herefter at vende tilbage til os. Det er 8 dage siden.
Det er vist heller ikke fordi, man har været alt for heldig i denne sag.
Toppar skrev:
Som jeg forstår det, så er det en sag imellem dig og din Ford sælger, som har solgt dig forsikringen, vedkommende har lovet dig x antal mdr. gratis forsikring, hvis det ikke lykkes for dig, så skriv en PM til mig, så fikser jeg tlf. nr. til den ansvarlige for Ford forsikring i IF
Har du noget at gøre med Ford Forsikring, jvf. din sidste kommentar? :-)
Nope, men min M8 er salgschef i IF, og har ansvaret for alle IF`s bilmærker.
Ok.
Men for at vende tilbage til mit afsluttende spørgsmål i OP, har jeg så en sag, såfremt jeg vælger at holde fast i de 12 måneder, som jeg to gange har fået telefonisk bekræftet af IF, at jeg ville få? Det er vel forhandleren samt IF, der har lavet fejlen.
Eller er jeg bare en douche, i så fald?
En mundtlig aftale er lige så god som en skriftlig, den er bare noget svære at bevise :O)
Jeg kender den aftale med gratis forsikring de første 6 mdr. har ikke hørt om den med 12 mdr. - men ryk Ford sælgeren og hold fast på det aftalte, det er Ford der betaler forsikringen i de mdr der er aftalt.
GL
Aftalen er vel også skriftlig, når jeg har et stykke papir, hvorpå der står, at de betaler de første 12 måneder.
Men thanks.
Jeg arbejder selv ved en bilforhandler, og der skriver vi altid ekstraaftaler ind i slutsedlen, b.la. for at undgå situationer som denne.
Sælgeren har som en del af handlen lovet dig 6 mdr. forsikring, så det skal du selvfølgelig have!
De har sikkert et note system hvor de taster ting ind. Du skal bede om at få aktindsigt jvf. persondataloven §31 mener jeg det er. Så kan du se om de har skrevet noget om de 12 måneder.
@Mrkjaer
Jeg har jo de 12 mdr. på skrift på den første police, jeg modtog. Det er vel dokumentation nok?
Det værste ved hele den her sag er sgu ikke pengene. Det er mere princippet - og så den voldsomt elendige kundeservice. De virker komplet ligeglade med deres kunder, og selv hvis man truede dem med at finde et andet selskab, så tror jeg sgu bare, at de ville trække på skulderen.
Hvilket selskab med respekt for sig selv ringer ikke tilbage til en kunde, når denne 2-3 gange har ringet pga. en fejl, som firmaet er skyld i? Det er helt vanvittigt.
@OP
Lyder da som den billigste bilforsikring jeg nogensinde har hørt om, til en person som har fået sin første bil.
Tror uden pis du skal betale de 1900, og håbe på de ikke finder ud af den rigtige fejl de har lavet.
Kan melde op at den gennemsnitlige forsikring til en person med første bil, ligger på en 10-11k, og det er i den billige ende.
Har du stået som bruger af en anden bil eller hvordan har du svanset dig til den deal?
@lo2larsen
Jeg ringede rundt til alverdens selskaber, da jeg besluttede mig for at købe bilen. Priserne svingede mellem 7.000 og 22.000 kr, så der er pænt stor forskel fra selskab til selskab. Også selvom det er en lille bøssebil (Ford Ka), jeg har købt.
Det skal dog siges, at både min kæreste og jeg er 27 år og er bosat i en mindre provinsby. Det hjælper på sagen. Så snart man runder de 25 somre, så cutter mange selskaber en del af prisen, da man så åbenbart ikke længere er så stor en risiko i trafikken, som da man var 24 år, 11 måneder og 27 dage. :-)
@CB
Ja okay, kan godt være at århus midtby koster lidt mere, også det faktum at jeg er 23.
Satans, kunne jo være du lige havde fundet den perfekte forsikring :)
Nå men anyways, gl i så fald.
@lo2larsen
Har en veninde, der forsikrede sin bil hos Vejle Brand for 4.200 kr./årligt, da hun var 23. Hun snakkede noget om, at så længe bilen har under 125 eller 150 hk, så er de til at have med at gøre, selvom man er ung.
Prøv at hør dem måske.
Og tak.
Jeg synes måske det er lidt meget, at sige at de tager dig i røven.
@krabbefar
Som du kan se, så er der også et spørgsmålstegn efter det i overskriften.
Jeg spørger PN's glade brugere netop fordi, jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal forholde mig til det - og hvad jeg kan tillade mig at kræve. I første omgang blev jeg jo kun lovet 6 mdr., men jeg vil selvfølgelig gerne have de 12, når jeg nu har fået papir tilsendt på det, og de to gange har bekræftet at det var korrekt. For herefter helt at lave det om til ingenting og sende en regning.
Det virker til at være forhandleren der har dummet sig(eller forsøgt at tage røven på dig), og derfor ham der evt. skal betale differencen. At du har fået 2 policer der bekræfter at du har været i god tro, bør være nok grundlag for en hurtig proces.
Har også selv mine forsikringer ved IF.. Da jeg som ny bilist som 23 årig og bosidende i århus C slap jeg med 4700 for ansvar/fuld kasko.. Så det kan godt lade sig gøre..
Det skal så også siges at IF har special aftaler med både ford og suzuki, så man får ekstra rabat når man køber et af de 2 mærker :)
@Ivanoff
Hvis man kunne få nogle af de personer, der har noget at sige, i tale, så kunne det helt sikkert gøres hurtigt. :-)
@sqwiggi
Hvordan har du oplevet servicen, du har fået, når du har kontaktet IF? Mere for at høre, om det er et generelt problem, at deres kundeservice er på så uhørt et lavt niveau, eller det blot er mig, der har været uheldig.
De få gange jeg har haft brug for forsikringen har det været 100% fejlfrit, og de har altid været utrolig imødekommende..
Specielt da jeg rejste til Grønland i 1 år, fik jeg lov til at beholde min billige bilforsikring, selvom jeg lukkede alle mine andre forsikringer ved dem..