Bilkøb - endnu en tråd

#1| 0

Der er efterhånden et par gange årligt en ny tråd angående, hvilken bil man skal købe. Der er dog kommet en del nye modeller på markedet, så jeg håber det er ok med en ny.

 

Min kæreste og jeg har aldrig haft bil før, så vi er helt grønne.


Vi er to - men inden for ikke alt for mange år er vi forhåbentlig tre eller fire. 

Vi bor midt i København (relevant ift. parkering)

Budget: 300.000ish

Den skal køre omkring 60-70km dagligt på motorvej/landevej (og en smule for at komme ud af byen)

Den skal ikke bruges til småture overhovedet

Vi kører max 20.000 om året

Vi vil meget gerne have automatgear (hvorfor er det så voldsomt dyrt ift. manuelt?) og adaptiv fartpilot.

 

Vi har i første omgang prøvet en 208'er, men blev ret hurtige enige om at den var for lille. Vi har derfor prøvet 2008, Kamiq, t-cross og t-roc. Indtil videre er vi faktisk mest tilfredse med kamiq'en, men jeg ved ikke om det er voldsomt at betale 300.000 for en Skoda ift. fx t-cross'en. 


Er der nogen, der har erfaringer med ovenstående biler og kan give deres input? Eller kan anbefale andre biler? Stationcars bliver hurtigt virkelig dyre (+400.000), hvis man vil have med automatgear. Og hvad med rabat? Jeg synes de har virket lidt fedtede ift. prisen de forskellige steder. 

 

Anyway - jeg håber I kan hjælpe os lidt på vej.

 

19-08-2020 01:32 #2| 3

Hold dig væk fra Peugeot med automatgear. Har selv købt en 308 sidste år (ny) og er meget glad for den, men inden vi købte den blev vi frarådet automatgear og sælgeren der solgte os bilen sagde også at det var skidt hos dem. Overvej om automatgear overhovedet er worth? Meget motorvej kommer automatgearet ikke til sin ret, medmindre I skal sidde meget i kø.

 

Generelt vil jeg sige du får meget for pengene hos Peugeot og det der gjorde udslaget var komfort+pris og plads for os. Til sammenligning prøvede vi den gamle 2008'er den blev valgt fra pga sikkerhed, den har fået en pæn opgradering nu. Overvejede også Hyundai i30, men der var mindre plads og komforten/affjedringen virkelig ringe hvis man sammenlignede dem.

 

Nu er jeg naturligvis lidt bias, da vi har været så glade for vores bil. Men jeg ville klart vælge en bil med god komfort og ud og prøve en masse forskelligt. Vi var ude og prøve så meget til sidst, at konen ikke gad med. Personligt hvis budgettet kan komme lidt over 300k ville jeg have købt en 3008 og det ville jeg også have gjort idag, vi havde bare andre prioriteringer på det tidspunkt (lejlighedskøb) som gjorde at max skulle koste 200k. Det er en vanvittig fed bil efter min mening, det eneste minus er bagagerumsplads og der skal man selvfølgelig overveje om det giver mere mening med en stationcar. 

 

Med hensyn til rabat kommer det meget an på sælgeren. De tjener ikke særlig meget på en ny bil, så derfor er det også svært at få super meget med i handelen. Vi fik ekstra udstyr for ca  10-15.000 da vi købte vores. Havde aldrig købt bil før så var ret grøn på området med forhandling, men er gået fra flere sælgere fordi de ikke var til at snakke med. Der hvor vi købte vores var der en forhandler der ikke vil give noget, og en anden der gerne ville som vi endte med at købe den af.

 

Og ellers vil jeg sige hvis man skal købe ny bil er det som regel et godt tidspunkt at gøre det om sommeren eller til januar. Der lancerer de fleste almindelige bilmærker kampagner med biler med ekstra udstyr til gode priser. 

Redigeret af Kongs d. 19-08-2020 01:46
19-08-2020 07:14 #3| 3

https://www.tesla.com/da_dk/model3/design#battery


jeg ville til hver en tid købe en ellert. du kan få en ny model 3 sr for 373k. ud og prøv en og tænk så på hvordan de sidste 73k er godt give ud i forhold til sparet brændstof/ vægtafgift/ værditab.
19-08-2020 07:24 #4| 0

@OP

Jeres kørselsbehov minder ret meget om vores families. Vi er 4 i familien, men med to unger på 5 og 8.

Vi fik i fredags leveret en spritny Ford Kuga plug-in hybrid. Den har sådan set det du efterspørger inklusive automatgear, adaptiv fartpilot og automatisk kø-kørsel, så du ikke skal file på speederen. (Det er også vores første nye bil - og vi var garanteret også elendige til at forhandle 😄)

Det lyder som om den vil kunne klare jeres kørsel på ren el, hvilket giver en god besparelse på brændstof økonomien.

Hvis der er en ladestation i nærheden af jeres bolig kan parkering måske også blive nemmere 😉

Ligesom wzup ville jeg til hver en tid vælge el/hybrid. Og køber I i år når I også at få glæde af de fordelagtige afgifter.


Jeg tror personligt Kuga’en er at foretrække som familiebil pga. pladsen ... det var i hvert fald afgørende for os. Jeg ved så ikke lige med barnevogn ...

Vi gav omkring 360k inklusive en ordentlig røvfuld ekstraudstyr.

Redigeret af rickrick d. 19-08-2020 09:41
19-08-2020 07:46 #5| 0

Hvis garanti betyder noget for dig så er der ingen ved siden af Hyundai og Kia PT, så overvej nogle af deres modeller.

 

Det var en dealbreaker for mig at e.g. Audi/Ford/VW/Peugeot ikke kan tilbyde den samme garenti som Hyundai og Kia - det er efter min mening bare ikke godt nok med kun 2(!)år vs. 5/7år. 

 

Gør dig selv den tjeneste at prøve en IONIC eller KONA som godt kunne lyde til at opfylde dine behov.

 


E.g.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/ioniq/ev-premium-5d/4504903


https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/ioniq/ev-trend-5d/4637169

Garanti FYI:
https://fdm.dk/alt-om-biler/koeb-leasing-salg/garanti-reklamation/garanti-paa-bilmaerker

Redigeret af Mads Møller d. 19-08-2020 20:05
19-08-2020 07:58 #6| 0

@Mads Møller (og OP)

Enig i at IONIC eller KONA skal prøves, det gjorde vi også!

Hos Ford kan man tilkøbe en stor Service aftale til ca. 400 kroner/måneden. Det gjorde vi, da vi er totalt bil n00bs og ikke orker ekstra regninger 😂. Med den har du de facto den samme fabriksgaranti som hos Hyundai og Kia.

Et andet plus hos Ford er finansieringen, hvor de har en smart lille finte, som gør, at man (stort set) afbetaler rentefrit over 7 år, hvis du kan lægge 20% af prisen upfront.

19-08-2020 08:11 #7| 1

Kø-kørsel eller ej, så har jeg hørt, at man helt generelt skal passe på med at file på spejderen 

 

19-08-2020 08:14 #8| 0
wzup skrev:

https://www.tesla.com/da_dk/model3/design#battery


jeg ville til hver en tid købe en ellert. du kan få en ny model 3 sr for 373k. ud og prøv en og tænk så på hvordan de sidste 73k er godt give ud i forhold til sparet brændstof/ vægtafgift/ værditab.

 

 Hvordan passer den i størrelsen i forhold til børn?

Jeg har længe tænkt på den, men har svært ved at se, hvordan jeg kan klemme to autostole og en barnevogn ind i bagenden.

19-08-2020 08:20 #9| 1

Du har ikke overvejet den nye SEAT Leon SP (Stationcar)?

 

For 330.000 kan du få en Leon SP FR 1.5 eTSI 150HK DSG + Adaptiv fartpilot + nøglefribetjening og fodbetjent bagklap (Virkelig nice to have)

    19-08-2020 08:21 #10| 0
    Leopatra87 skrev:

     

     Hvordan passer den i størrelsen i forhold til børn?

    Jeg har længe tænkt på den, men har svært ved at se, hvordan jeg kan klemme to autostole og en barnevogn ind i bagenden.

     

     Alt alt alt for lille hvis du spørger mig - mig og min kone var os hooked på Tesla 3, men da vi prøvede at sidde i den med ungerne og oppakning så blev det hurtigt et no go, der er simpelthen ikke nok plads hvis du spørger mig. 

    19-08-2020 08:30 #11| 0
    rickrick skrev:

    @Mads Møller (og OP)

    Enig i at IONIC eller KONA skal prøves, det gjorde vi også!

    Hos Ford kan man tilkøbe en stor Service aftale til ca. 400 kroner/måneden. Det gjorde vi, da vi er totalt bil n00bs og ikke orker ekstra regninger 

     

     Ang Ford Serviceordning så skal man være obs på 2 ting:

     

    1: Den gælder max til 80.000km - altså for "os" som kører 30.000+ om året så er det alt for lidt. Til sammenligning er der ubegrændset kilometer garanti hos Hyundai.

    2: Og 462kr * 4år = 22.176kr ekstra. Det er alligevel en pæn slat, og langt mindre end hvad jeg har givet for alm. service af min bil de første 4år.

     

     

    Men med alt det sagt så handler bilkøb for mange om mere end bare totalomkosninger og kr/øre. Og så er der os røvsyge idioter hvor det vitterligt bare handler om driftsstabilitet og omkostningsminimering :-)

     

     

    Synes dog stadig det er tåbeligt at Hyundai/Kia/Mitsubitzu er de eneste mærker der stoler nok på deres egen kvalitet til at tilbyde en ordenlig garanti upfront!

    Redigeret af Mads Møller d. 19-08-2020 08:39
    19-08-2020 09:39 #12| 0
    Mads Møller skrev:

     

     Ang Ford Serviceordning så skal man være obs på 2 ting:

     

    1: Den gælder max til 80.000km - altså for "os" som kører 30.000+ om året så er det alt for lidt. Til sammenligning er der ubegrændset kilometer garanti hos Hyundai.

    2: Og 462kr * 4år = 22.176kr ekstra. Det er alligevel en pæn slat, og langt mindre end hvad jeg har givet for alm. service af min bil de første 4år.



    1) Den var vi obs på, men da vi er på ca. 12.500 km om året (plus/minus) var der ikke et issue.


    2) Enig i, at de 5k om året er en sjat, vi tåler bare ikke dyre bil regninger, så hellere betale 20%+ i forsikrings præmie løbende 😉


    Men i forhold til Hyundai og Kia, så er det jo et krav, at du skal overholde service - frygter du ikke, at de bare tager sig betalt for garantien løbende gennem de service tjek? Hvis de siger du skal betale X kroner for komponent A, så er du jo tvunget til at makke ret, hvis du vil holde din garanti

    19-08-2020 09:39 #13| 0
    Moderator
    rickrick skrev:

    @OP

    Jeres kørselsbehov minder ret meget om vores families. Vi er 4 i familien, men med to unger på 5 og 8.

     

    Vi fik i fredags leveret en spritny Ford Kuga plug-in hybrid. Den har sådan set det du efterspørger inklusive automatgear, adaptiv fartpilot og automatisk kø-kørsel, så du ikke skal file på spejderen. (Det er også vores første nye bil - og vi var garanteret også elendige til at forhandle

     

     Man må altså ikke file på spejdere! 

    19-08-2020 10:00 #14| 0
    rickrick skrev:

     

    Men i forhold til Hyundai og Kia, så er det jo et krav, at du skal overholde service - frygter du ikke, at de bare tager sig betalt for garantien løbende gennem de service tjek? Hvis de siger du skal betale X kroner for komponent A, så er du jo tvunget til at makke ret, hvis du vil holde din garanti

     

     Både og. Jeg overholdt service ved Hyundai (for at undgå dårlige undskyldninger fra dem - just-in-case), men det er ikke et krav at de må stille at service SKAL være hos dem. Garantien gælder også hvis du bare overholder service intervaller og benytter et andet værksted.

     

    Og alm service er lidt dyrere ved aut.forhandler end ved Automester/skorstensgård etc, men der valgte jeg at tage den omkostning for at undgå evt. bøvl. Har dog stadig kun brugt ~2500kr/år på alm service hos Hyundai

    19-08-2020 10:45 #15| 0

    Jeg står i præcis samme situation..

    Har en del kollegaer der uafhængigt af hinanden har anbefalet at lease med fuld garanti over en 3 årig periode. De har alle prøvet at eje biler (med store regninger til følge) og de vil hellere budgettere 5000 kr fast om måneden og aldrig skulle tænke over en værestedsregning.

    ift bilvalg har jeg fået anbefalet en Skoda Octavia med automat gear. Den kører godt og er meget rummelig 

    19-08-2020 12:44 #16| 0
    OP
    Kongs skrev:

    Hold dig væk fra Peugeot med automatgear. Har selv købt en 308 sidste år (ny) og er meget glad for den, men inden vi købte den blev vi frarådet automatgear og sælgeren der solgte os bilen sagde også at det var skidt hos dem. Overvej om automatgear overhovedet er worth? Meget motorvej kommer automatgearet ikke til sin ret, medmindre I skal sidde meget i kø.

     

    Generelt vil jeg sige du får meget for pengene hos Peugeot og det der gjorde udslaget var komfort+pris og plads for os. Til sammenligning prøvede vi den gamle 2008'er den blev valgt fra pga sikkerhed, den har fået en pæn opgradering nu. Overvejede også Hyundai i30, men der var mindre plads og komforten/affjedringen virkelig ringe hvis man sammenlignede dem.

     

    Nu er jeg naturligvis lidt bias, da vi har været så glade for vores bil. Men jeg ville klart vælge en bil med god komfort og ud og prøve en masse forskelligt. Vi var ude og prøve så meget til sidst, at konen ikke gad med. Personligt hvis budgettet kan komme lidt over 300k ville jeg have købt en 3008 og det ville jeg også have gjort idag, vi havde bare andre prioriteringer på det tidspunkt (lejlighedskøb) som gjorde at max skulle koste 200k. Det er en vanvittig fed bil efter min mening, det eneste minus er bagagerumsplads og der skal man selvfølgelig overveje om det giver mere mening med en stationcar. 

     

    Med hensyn til rabat kommer det meget an på sælgeren. De tjener ikke særlig meget på en ny bil, så derfor er det også svært at få super meget med i handelen. Vi fik ekstra udstyr for ca  10-15.000 da vi købte vores. Havde aldrig købt bil før så var ret grøn på området med forhandling, men er gået fra flere sælgere fordi de ikke var til at snakke med. Der hvor vi købte vores var der en forhandler der ikke vil give noget, og en anden der gerne ville som vi endte med at købe den af.

     

    Og ellers vil jeg sige hvis man skal købe ny bil er det som regel et godt tidspunkt at gøre det om sommeren eller til januar. Der lancerer de fleste almindelige bilmærker kampagner med biler med ekstra udstyr til gode priser. 

     Ja, det er jo ret problematisk, hvis den ikke fås med en automatisk gearkasse, der er fornuftig. Jeg synes ellers at den nye 2008 er virkelig lækker. 3008 kommer hurtigt op i 400.000, hvis man vil have med lidt lækkert udstyr. 

     

    rickrick skrev:

    @OP

    Jeres kørselsbehov minder ret meget om vores families. Vi er 4 i familien, men med to unger på 5 og 8.

    Vi fik i fredags leveret en spritny Ford Kuga plug-in hybrid. Den har sådan set det du efterspørger inklusive automatgear, adaptiv fartpilot og automatisk kø-kørsel, så du ikke skal file på speederen. (Det er også vores første nye bil - og vi var garanteret også elendige til at forhandle

     Oplader den selv, når man kører på benzin? Problemet er blot at den kører 56km på el. Dvs., at vi skal have ladet den op hver dag, før det giver mening - eller hvad? Hvad gør I i den situation? Har I egen oplader?

     

    Ham_Fra_DK skrev:

    Du har ikke overvejet den nye SEAT Leon SP (Stationcar)?

     

    For 330.000 kan du få en Leon SP FR 1.5 eTSI 150HK DSG + Adaptiv fartpilot + nøglefribetjening og fodbetjent bagklap (Virkelig nice to have)

       Egentlig ikke - jeg havde gået lidt udenom stationcar, da den måske er for lang ift. parkeringsmulighederne. Men det er helt klart en mulighed.

       

      Rambam skrev:

      Jeg står i præcis samme situation..

      Har en del kollegaer der uafhængigt af hinanden har anbefalet at lease med fuld garanti over en 3 årig periode. De har alle prøvet at eje biler (med store regninger til følge) og de vil hellere budgettere 5000 kr fast om måneden og aldrig skulle tænke over en værestedsregning.

      ift bilvalg har jeg fået anbefalet en Skoda Octavia med automat gear. Den kører godt og er meget rummelig 

       Men hvis man har en serviceaftale og garanti på bilen, så kommer der vel ikke nogen regninger?

       

      19-08-2020 15:54 #17| 0

      @MrKjaer

      Det er en plug-in hybrid (ikke at forveksle med hybrid), så vi lader den selv hver nat på vores hjemmeadresse med en opsat lader og så er den klar til 56 km om morgenen.


      Undervejs bruger den nedbremsning til at generere strøm til batteriet, så vi kørte faktisk 65 km den anden dag på ren el. Når den er løbet tør for el fortsætter den bare med benzin motoren.


      Vi har et abonnement så vi kan lade gratis på de standere, der er en del af i København (369,- måned).

      Nu ved jeg ikke hvor du arbejder, men hvis dine 70 km er 2 x 35 ville du måske kunne lade bilen på arbejdet. Så kan du køre på ren el pånær når I skal køre langt.

      Redigeret af rickrick d. 19-08-2020 15:57
      19-08-2020 16:16 #18| 0
      MrKjaer skrev:

      Der er efterhånden et par gange årligt en ny tråd angående, hvilken bil man skal købe. Der er dog kommet en del nye modeller på markedet, så jeg håber det er ok med en ny.

       

      Min kæreste og jeg har aldrig haft bil før, så vi er helt grønne.


      Vi er to - men inden for ikke alt for mange år er vi forhåbentlig tre eller fire. 

      Vi bor midt i København (relevant ift. parkering)

      Budget: 300.000ish

      Den skal køre omkring 60-70km dagligt på motorvej/landevej (og en smule for at komme ud af byen)

      Den skal ikke bruges til småture overhovedet

      Vi kører max 20.000 om året

      Vi vil meget gerne have automatgear (hvorfor er det så voldsomt dyrt ift. manuelt?) og adaptiv fartpilot.

       

      Vi har i første omgang prøvet en 208'er, men blev ret hurtige enige om at den var for lille. Vi har derfor prøvet 2008, Kamiq, t-cross og t-roc. Indtil videre er vi faktisk mest tilfredse med kamiq'en, men jeg ved ikke om det er voldsomt at betale 300.000 for en Skoda ift. fx t-cross'en. 


      Er der nogen, der har erfaringer med ovenstående biler og kan give deres input? Eller kan anbefale andre biler? Stationcars bliver hurtigt virkelig dyre (+400.000), hvis man vil have med automatgear. Og hvad med rabat? Jeg synes de har virket lidt fedtede ift. prisen de forskellige steder. 

       

      Anyway - jeg håber I kan hjælpe os lidt på vej.

       

       

      Jeg kigger personligt på den nye Skoda Octavia. Der er meget lækkert ekstraudstyr. 

      Priser på deres hybrider (De kommer med forskellige hybrider af både plugin og mild hybrid) er ikke kommet endnu, men ift. afgifter, tænker jeg de er billigere, end deres Diesel biler med automatgear.

      Jeg synes de har lavet et fint design, og i den klasse af biler, tror jeg kun der er Seat Leon der er billigere. Deres mindste benziner starter fra 229.000 (manuelt gear).

      Du bør kunne finde en udstyrsvariant der er billigere end 300.000, og  stadig har en del fede ting i ekstraudstyr. 

       

      Mht. automatgear, og hvorfor det koster så meget ekstra, så er det fordi de kan, tror jeg. Det tror jeg i hvert fald er den primære grund til den store prisforskel - fordi det i danmark stadig er en luksusting, hvor det kommer som standard i nogle andre lande.

       

      Anyway, så kommer alle hybrider og el-biler som standard med automatgear, så det er absolut værd at overveje, da de som regel har lidt besparelse på afgiften.

      19-08-2020 16:18 #19| 0
      MrKjaer skrev:

       Ja, det er jo ret problematisk, hvis den ikke fås med en automatisk gearkasse, der er fornuftig. Jeg synes ellers at den nye 2008 er virkelig lækker. 3008 kommer hurtigt op i 400.000, hvis man vil have med lidt lækkert udstyr. 

       

       Oplader den selv, når man kører på benzin? Problemet er blot at den kører 56km på el. Dvs., at vi skal have ladet den op hver dag, før det giver mening - eller hvad? Hvad gør I i den situation? Har I egen oplader?

       

       Egentlig ikke - jeg havde gået lidt udenom stationcar, da den måske er for lang ift. parkeringsmulighederne. Men det er helt klart en mulighed.

       

       Men hvis man har en serviceaftale og garanti på bilen, så kommer der vel ikke nogen regninger?

       

       Jeg har tilsvarende en 308 Stationcar med manuelt gear, 2,5 år gammel, købt fra ny. Er ligeledes kun begejstret for den. Uden at have tjekket priser vil jeg tro, at I endda kan spare en del ift jeres budget. Hvis I er meget høje, så bare husk at tjekke, om I har plads nok på bagsæderne. I betragtning af bilens størrelse, næsten 4,6m lang, så synes jeg ikke bagsædepladsen er prangende. 

       

      19-08-2020 16:44 #20| 1

      Automatgear er et must no matter what. Har man først haft det gider man ikke røre rundt i en manuel gearkasse.


      https://blog.bilbasen.dk/video-ford-kuga-241201/

      19-08-2020 17:44 #21| 1

      Bare sørg for at få en bil hvor lyset er tændt hele tiden eller som minimum tænder automatisk i regnvejr.

      19-08-2020 21:31 #22| 0
      Leopatra87 skrev:

       

       Hvordan passer den i størrelsen i forhold til børn?

      Jeg har længe tænkt på den, men har svært ved at se, hvordan jeg kan klemme to autostole og en barnevogn ind i bagenden.

       

      min far har lige kørt mine 2 unger i de store autostole og en bugaboo i bagagerummet på sin m3 til sommerhus uden problemer, man skal nok ikke satse på tre på bagsædet. Jeg har en X, så jeg har ikke pladsproblemer...

      19-08-2020 21:31 #23| 0
      wzup skrev:

       

      min far har lige kørt mine 2 unger i de store autostole og en bugaboo i bagagerummet på sin m3 til sommerhus uden problemer, man skal nok ikke satse på tre på bagsædet. Jeg har en X, så jeg har ikke pladsproblemer...

       

       og man har også frunken, så der er god plads

      19-08-2020 23:31 #24| 1

      Skal man have Tesla, skal man vente på den nye roadster.

      0-100 på 1,9 sek.

      Over 400 km/t på toppen

      Over 1000 på en opladning (mit bud er dog at det ikke er muligt, hvis man kører 400 km/t hele vejen)

      2+2 sæder

      Retailpris i USA bliver ca. 200.000$ - med en svag dollar kommer vi muligvis under 1,2 mio. afgift på en el-bil er stadig fin, så måske kan den erhverves for under 2 mio.


      måske verdens bedste legetøj


      19-08-2020 23:55 #25| 0
      MrKjaer skrev:

      Der er efterhånden et par gange årligt en ny tråd angående, hvilken bil man skal købe. Der er dog kommet en del nye modeller på markedet, så jeg håber det er ok med en ny.

       

      Min kæreste og jeg har aldrig haft bil før, så vi er helt grønne.


      Vi er to - men inden for ikke alt for mange år er vi forhåbentlig tre eller fire. 

      Vi bor midt i København (relevant ift. parkering)

      Budget: 300.000ish

      Den skal køre omkring 60-70km dagligt på motorvej/landevej (og en smule for at komme ud af byen)

      Den skal ikke bruges til småture overhovedet

      Vi kører max 20.000 om året

      Vi vil meget gerne have automatgear (hvorfor er det så voldsomt dyrt ift. manuelt?) og adaptiv fartpilot.

       

      Vi har i første omgang prøvet en 208'er, men blev ret hurtige enige om at den var for lille. Vi har derfor prøvet 2008, Kamiq, t-cross og t-roc. Indtil videre er vi faktisk mest tilfredse med kamiq'en, men jeg ved ikke om det er voldsomt at betale 300.000 for en Skoda ift. fx t-cross'en. 


      Er der nogen, der har erfaringer med ovenstående biler og kan give deres input? Eller kan anbefale andre biler? Stationcars bliver hurtigt virkelig dyre (+400.000), hvis man vil have med automatgear. Og hvad med rabat? Jeg synes de har virket lidt fedtede ift. prisen de forskellige steder. 

       

      Anyway - jeg håber I kan hjælpe os lidt på vej.

       

       

       I forventer at yngle? Køb det I vil have nu - og spekuler på stationcar o.s.v. senere. I øvrigt så kører de fleste meget få ture med barnevogn i bilen, så måske kan I undvære plads til barnevogn.

      60-70 km. dagligt uden småture (kører du ikke til bageren?) = diesel eller el/hybrid.

      Maksimum 20000 km. per år. Tjaa. Skal bilen kun bruges til dit job og tilbage? Så er en mindre bil vel helt fin?

      Automatgear er blevet meget billigere de seneste år. Når I har afklaret behov for størrelse på bilen, så er det ikke svært at finde en bil med automatgear til fornuftig pris.


      Peugeot er for folk, som ikke kan køre bil. Næste gang du ser en Peugeot vil du irriteres over at vedkommende kører, som din oldefar. 

      Lige nu, hvor I ikke har behov for stor bil, så køb en brugt mindre bil. Søg evt. efter biler på bilbasen dot dk De har mange fine søgemuligheder.

      20-08-2020 12:22 #26| 0
      OP
      rickrick skrev:

      @MrKjaer

      Det er en plug-in hybrid (ikke at forveksle med hybrid), så vi lader den selv hver nat på vores hjemmeadresse med en opsat lader og så er den klar til 56 km om morgenen.


      Undervejs bruger den nedbremsning til at generere strøm til batteriet, så vi kørte faktisk 65 km den anden dag på ren el. Når den er løbet tør for el fortsætter den bare med benzin motoren.


      Vi har et abonnement så vi kan lade gratis på de standere, der er en del af i København (369,- måned).

      Nu ved jeg ikke hvor du arbejder, men hvis dine 70 km er 2 x 35 ville du måske kunne lade bilen på arbejdet. Så kan du køre på ren el pånær når I skal køre langt.

       

       Det er altså ikke dumt. Oplever I generelt, at der er plads ved standerne? Der er måske pladsgaranti? Og kan man se hvilke der er ledige med en app? Vi er ret bekymrede for at skulle køre rundt efter forskellige stationer.

      20-08-2020 12:23 #27| 0
      OP
      Torstens skrev:

      Skal man have Tesla, skal man vente på den nye roadster.

      0-100 på 1,9 sek.

      Over 400 km/t på toppen

      Over 1000 på en opladning (mit bud er dog at det ikke er muligt, hvis man kører 400 km/t hele vejen)

      2+2 sæder

      Retailpris i USA bliver ca. 200.000$ - med en svag dollar kommer vi muligvis under 1,2 mio. afgift på en el-bil er stadig fin, så måske kan den erhverves for under 2 mio.


      måske verdens bedste legetøj

       

       

       Verdens dyreste legetøj. Og fra 2020 forsvinder fradraget ift. reg.afgift. så kan man igen betale dobbelt så meget for sin bil. Det er skingrene sindssygt.

      20-08-2020 12:36 #28| 0
      OP

      @rickrick

      Og hvad med leveringstid? Jeg er lige hooked på den.

      20-08-2020 14:01 #29| 0
      MrKjaer skrev:

       

       Verdens dyreste legetøj. Og fra 2020 forsvinder fradraget ift. reg.afgift. så kan man igen betale dobbelt så meget for sin bil. Det er skingrene sindssygt.

       

       Arhhhhh, 2 mio. for en bil der kan dét er faktisk ikke vildt, og ikke verdens dyreste.

      En bil der kan dét koster normalt 10 gange så meget.


      jeg ved ikke hvad de gør med afgifterne, men importerer du en brugt el bil til under 200K kr i dag, skal du ikke betale afgift

      20-08-2020 14:19 #30| 0

      @MrKjaer

      I forhold til standerne er jeg helt pas. (Vi flyttede lidt ud fra København da vi fik vores første barn). Derfor har vi fået opsat en stander på vores hjemmeadresse.

      Jeg ville helt sikkert undersøge, hvor mange standere, der er i jeres nærområde og hvor meget de bliver brugt. Når først bilen er “online”, så kan man til enhver tid finde og navigere efter en ledig stander vis FordPass App’en.

      Levering kan blive et issue - bilen skal indregistreres i år, ellers er der en forventet pris stigning på ca. 70-80 tusind. Men man kan købe (det gjorde vi) betinget af, at indregistreringen sker i år (eller der laves en overgangs periode på købte biler).

      20-08-2020 14:39 #31| 0
      MrKjaer skrev:

      @rickrick

      Og hvad med leveringstid? Jeg er lige hooked på den.

       Vi bestilte vores den 31/5 og den bliver leveret den 7/9 – det er den mest solgte bil i DK i øjeblikket.

       

      Redigeret af Mads d. 20-08-2020 14:41
      20-08-2020 21:59 #32| 0
      Leopatra87 skrev:

       

       Hvordan passer den i størrelsen i forhold til børn?

      Jeg har længe tænkt på den, men har svært ved at se, hvordan jeg kan klemme to autostole og en barnevogn ind i bagenden.

      Det er ingen problem at have to autostole i en Tesla model3 og der kan også være en barnevogn i bagenden.

      personligt vil jeg nok vente til model Y kommer til landet, hvis der er udsigt til at skulle have barnevogn i bilen. det kan godt lade sig gøre i model 3, men det bliver noget nemmere i model Y.


      Hvis du kan finde ladestander tæt på din bopæl vil jeg til en hver til anbefale en Tesla model 3, det er en fantastisk god og sjov bil.

      Ja, bilen er lidt dyrere en de 300k men i mine øjne er de 100k ekstra givet godt ud da du sparer penge løbende på service,vægtafgift, brændstof og så kører den bare fantastisk :-)


      er der egentlig ikke også gratis parkering til elbiler   På kommunale p pladser i København?

      jeg kommer i hvert fald ikke tilbage til benzin og diesel biler igen.






       

      21-08-2020 00:40 #33| 0

      Man kan få Tesla model S 85 fra ca. 2013 til omkring 35.000€ (ca. 260.000) i tyskland - hvortil der kommer afgift på ca. 20.000 DKK ifølge skats beregner.

       

      Jeg ved ikke nok om slitage på de biler til at kunne rådgive om det er en god idé, eller om man skal forvente at skifte batteri mm., men det kunne være værd at overveje, hvis man alligevel kigger på Tesla og elbiler.

      21-08-2020 07:49 #34| 0
      Torstens skrev:

      Man kan få Tesla model S 85 fra ca. 2013 til omkring 35.000€ (ca. 260.000) i tyskland - hvortil der kommer afgift på ca. 20.000 DKK ifølge skats beregner.

       

      Jeg ved ikke nok om slitage på de biler til at kunne rådgive om det er en god idé, eller om man skal forvente at skifte batteri mm., men det kunne være værd at overveje, hvis man alligevel kigger på Tesla og elbiler.

       Tror man skal være ekstremt obs på hvor meget batteriet er slidt. Et 7år gammelt batteri vil unægteligt være godt brugt - især hvis det ofte har været ladet med supercharger.


      Et batteriskift på en S-model er så dyrt at det ikke kan betale sig på en 7år gammel bil :-S

       

      21-08-2020 07:58 #35| 0
      Torstens skrev:

      Man kan få Tesla model S 85 fra ca. 2013 til omkring 35.000€ (ca. 260.000) i tyskland - hvortil der kommer afgift på ca. 20.000 DKK ifølge skats beregner.

       

      Jeg ved ikke nok om slitage på de biler til at kunne rådgive om det er en god idé, eller om man skal forvente at skifte batteri mm., men det kunne være værd at overveje, hvis man alligevel kigger på Tesla og elbiler.

       

       Vi var lige ved at købe en Nissan Leaf fra 2013, men inden vu købte fandt vi heldigvis ud af at et nyt batteri koster 150.000 kr inkl montering, har hørt Tesla er en smule billige, men de siger at batterier typisk skal skiftes efter 8-10 år.


      OT.

      Jeg står også og skal vælge en ny firmabil ny her og må sige jeg er blevet lidt forelsket i den nye Skoda Octavia, som også koster ca 300k som privat. Deres Executive har en vanvittig liste af standardudstyr, der kommer min nuværende Passat (2018) R-Line til kort 😉

      24-08-2020 09:45 #36| 0
      Travkongen skrev:

       .. Peugeot er for folk, som ikke kan køre bil. Næste gang du ser en Peugeot vil du irriteres over at vedkommende kører, som din oldefar. ..

       

      Imponerende dybt og nuanceret syn, du lægger for dagen. Når du engang bliver gammel nok, vil du opdage at der kan opstå andre behov, end at køre ræs med en hård undervogn, netop som op efterspørger. Og ikke alle er velbeslåede nok til at skyde 300k+ efter deres bil, omend op er det. Peugeot 308 kan fås fra ca. 200k, der er immervæk et stykke op til 300k. Dem til 300k skulle så gerne være noget lækrere/bedre, ellers ville det jo være helt væk. Og mht. hvordan folk kører; Peugeot 208 har været den mest solgte bil flere år i træk tom. 2018. Det betyder nok at der er ca. alle typer billister bag rattet i sådan nogle - inklusive oldefædre. Jeg oplever ofte at være den første bil ude af et kryds, så dine simple generaliseringer er sgu ved siden af skiven.


      Anyway, rant over. Jeg prøver at andet mærke næste gang og glæder mig til at tage et stort skridt op i køreglæde. 

       

      Redigeret af SineQuaNon d. 24-08-2020 09:46
      24-08-2020 11:03 #37| 0
      Mads Møller skrev:

       Tror man skal være ekstremt obs på hvor meget batteriet er slidt. Et 7år gammelt batteri vil unægteligt være godt brugt - især hvis det ofte har været ladet med supercharger.


      Et batteriskift på en S-model er så dyrt at det ikke kan betale sig på en 7år gammel bil :-S

       

       

       Så en Tesla er klar til skrotning når batterier er slidt, hvilket i følge Tesla åbenbart er tilfældet efter 8-10 år???

      24-08-2020 13:47 #38| 0
      dankjar skrev:

       

       Så en Tesla er klar til skrotning når batterier er slidt, hvilket i følge Tesla åbenbart er tilfældet efter 8-10 år???

       

       Nej hvem har sagt det? - man accepterer bare at den ikke kan køre så langt mere som den ku' i sine unge dage, og at det ikke kan betale sig at få det "udbedret"...

       

      En Tesla s85 fra 2013/2014 koster ca. 300.000kr PT. Så propper man jo ikke et nyt batteri til ~125.000 i den, men lader den kører videre så længe man nu kan acceptere batteritiden der måske er faldet til 60/70% af hvad den oprindeligt kunne præstere.

       

      Og det er nok her hvor jeg tænker at der er store udsving i hvor slidt et batteri er efter 6-7-8år ift hvordan det har været ladet i sin levetid (ofte brug af supercharger slider meget mere end normal ladning dagligt)

      Redigeret af Mads Møller d. 24-08-2020 13:55
      ← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
      Skriv et svar