Hej PN.
Jeg har gået og overvejet hvorvidt jeg skal sælge min bil og privatlease istedet.
Lige nu har jeg en VW Passat anno 06 og den står i ca. 80-90.000,- jvf bilbasens priser.
Den er betalt ud, hvilket betyder at den koster mig lige nu kun forsikring og værdiforringelse. Men jeg tænker om det er bedre at sælge den mens den er noget værd og så hoppe på noget leasing værk til f.eks 3.000,- pr md.
Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer mht leasing eller evt en helt 3.mulighed som f.eks købe i tyskland og flexlease?
Pokernet ved alt <3
Billigste måde at have bil på
Leasing er og bliver et lån uanset hvordan du vender og drejer det. Jeg har meget svært ved at se hvordan det skal kunne betale sig for dig. (Med mindre du har et meget dyrt lån eller ligende du kan betale ud ved at sælge din Passat nu)
Det er desværre ikke så simpelt et spørgsmål, men så havde du vel heller ikke oprettet tråden ;-).
Grundlæggende set, må du nok forvente en lille mer-udgift for at køre nyt fremfor ældre; det siger lidt sig selv. Ergo -det er dyrere at lease en ny passat end at køre rundt i en ældre. Omvendt, hvis du mener, at de nye biler er så meget bedre, at en ny Peugeot 308 kan måle sig med din gamle Passat, ja, så begynder leasing naturligvis at blive mere interessant for dig.
Ifht. leasing, har jeg kigget lidt kritisk på deres km-angivelser, men ellers ser kontrakterne jo fine nok ud. Det er så kort sigt (3 år), så du kan regne med at regnestykket:
[downpayment] + [36 * månedlig udgift] + [evt. km penge] (leasing)
=
[afskrivning] + [reparation] + [merudgift brændstof]. (eje)
Altså, hvis du kigger på en Polo Diesel i billigste setting med 25k km om året:
20K + 36*2.4K = 106.4K.
Til sammenligning koster det nok at eje:
40K afskrivning + 30K rep. + 10K brændstof (forskel ved 75K km over 3 år) = 90K.
En ny Passat (105HK øko-basse) koster i øvrigt 30K + 36*4K = 174K, eller 2300 mere om måneden ifht at beholde din gamle Passat.
En Peugeot 308 koster til sammenligning 5600 (2*ydelse for perioden) + 18*3700+ 18*4000(forventet efter 18 mdrs prisstigning) = 144.2K, eller 1500,- mere om måneden.
Jeg kender ikke til noget Tysklandsgejl eller flex-fest.
Tak for input AB
Hvis ikke din bil har kørt ekstremt langt eller har mange skavanker er det billigste at beholde den. En ny Passat vil jo koste 100+k i afskrivning de første 3 år.
Du får lidt større regninger fra værkstedet - der er en støddæmper hist, en styrekugle her osv. over de næste år i forbindelse med syn. Men er den velholdt og kører OK så er det billigste at beholde den.
Hvis du spekulerer i brændstoføkonomi kører de nye vel længere på literen end din, men glem EU-tallene. De er alt for optimistiske.
Jeg valgte da jeg besluttede at opgive min følgesvend gennem 245000 km en 5 år gammel Kia diesel til 60k. Nysynet, nye skiver og klodser hele vejen rundt.
Den kører 23,5 km/l pt. Og det er tankede liter i forhold til kørte kilometer. Kan den køre 35-38000 om året i 4 år har den gjort det godt. Den har pt. kørt 120000 og triller glad.
Hvis du gerne vil have ny/nyere prøv at Google de firmaer der tilbyder flexleasing. Det er blevet en hel industri efter at SKAT har givet firmaer lov til at vurdere reg. afgift selv, så de kan give bindende tilbud på en konkret bil der lige nu står til salg i fx Tyskland. Regn på det og afgør selv om det er noget for dig. Jeg har ikke vurderet det i dybden, men overfladisk ser det OK ud.
Skal siges at 308 kan lejes for 2400 i 36 mdr og 7500 i udbetaling. Fik min for 2 uger siden.
Yea, men det er med 15K km om året. Hvis det er så få km, begynder det at blive væsentligt mere attraktivt at beholde den gamle bil. Reparationer er selvsagt en funktion af antal kørte km.
..Derudover har jeg nok undervurderet hvor stor forskel der kan være på brændstoføkonomien. Det er nok nærmere 40K over de 3 år (30K mere end mit tidligere beregnede, that is).
Asger_b skrev:
Det er desværre ikke så simpelt et spørgsmål, men så havde du vel heller ikke oprettet tråden ;-).
Grundlæggende set, må du nok forvente en lille mer-udgift for at køre nyt fremfor ældre; det siger lidt sig selv. Ergo -det er dyrere at lease en ny passat end at køre rundt i en ældre. Omvendt, hvis du mener, at de nye biler er så meget bedre, at en ny Peugeot 308 kan måle sig med din gamle Passat, ja, så begynder leasing naturligvis at blive mere interessant for dig.
Ifht. leasing, har jeg kigget lidt kritisk på deres km-angivelser, men ellers ser kontrakterne jo fine nok ud. Det er så kort sigt (3 år), så du kan regne med at regnestykket:
[downpayment] + [36 * månedlig udgift] + [evt. km penge] (leasing)
=
[afskrivning] + [reparation] + [merudgift brændstof]. (eje)
Altså, hvis du kigger på en Polo Diesel i billigste setting med 25k km om året:
20K + 36*2.4K = 106.4K.
Til sammenligning koster det nok at eje:
40K afskrivning + 30K rep. + 10K brændstof (forskel ved 75K km over 3 år) = 90K.
En ny Passat (105HK øko-basse) koster i øvrigt 30K + 36*4K = 174K, eller 2300 mere om måneden ifht at beholde din gamle Passat.
En Peugeot 308 koster til sammenligning 5600 (2*ydelse for perioden) + 18*3700+ 18*4000(forventet efter 18 mdrs prisstigning) = 144.2K, eller 1500,- mere om måneden.
Jeg kender ikke til noget Tysklandsgejl eller flex-fest.
Jeg tror i den grad du er for god der. Den falder væsentlig mere i værdi end 40k over 36 måneder.