Hej PN
Min kæreste bor i en lille andelsboligforening, primært bestående af ældre mennesker uden arbejde og derfor med meget fritid på deres hænder :).
De har på generalforsamlingen besluttet at vedligeholdelsen af bygningen, skal tilgodeses af andelshaverne selv. Herunder rengøring af fællesarealer.
Det her indlæg drejer sig om rengøring af trappeopgangen, hvor hver enkelt beboer har til opgave at rengøre trappen MINDST en gang om mdr.
Min kæreste har modtaget følgende skrivelse fra bestyrelsen :)
"
ang. renhold af trappe etc.
Det er en del af husordenen, at trappen og gelænder skal vaskes, gadedøren renholdes, postkasser aftørres og vinduet i døren pudses. Man har også pligt til at renholde egen hoveddør. Især her i vintermånederne bliver der ekstra snavset, så det er vigtigt at alle passer at renholde trappen. På opg F´s trappeafsnit er der ekstremt snavset, som det ses af opslaget i opgangen, minimum en gang om måneden.
De andre beboere i opg F klager over, at du stort set aldrig udfører denne opgave. I udgangen af den måned, hvor man har rengøringspligten, afleveres trappen etc. i rengjort tilstand til den næste.
Er det ikke gjort inden fre. d.10.12, vil det blive gjort af en anden, og du vil modtage en regning ( iht. en generalforsamlingsbeslutning). Fremovervil du uden yderligere varsel modtage en regning, da det er påtalt mere end en gang, at du ikke renholder trappen, når det er din tur. "
Med venlig hilsen
bestyrelsen
Har en ret god ide om hvad jeg på hendes vegne har tænkt mig at skrive som countersvar til det her kæmpe lol af et brev. Men der er dog lige et par ting som jeg gerne vil ha afklaret inden.
for det første skriver de at rengøring MINDST en gang om måneden, så kan de jo ligesom ikke kræve at det bliver gjort MERE END EN GANG :).
jeg var selv med til at gøre rent i opgangen torsdag d.18.11. og har selv været vidne til at det er blevet gjort ordentligt.
Problemet er jo så at den famøse snestorm sætter ind et par dage efter og derved fucker hele rengøringen op :).
Og nu brokker de andre beboere, der iøvrigt slæber deres møgbeskidte hunde ind i opgangen, sig over der ikke er gjort rent.
Ydermere er min kæreste ret stødt over det her, da hun absolut føler at hun lever op til de forpligtelser hun har.
Hun deltager dog ikke i noget socialt i foreningen og har ikke noget forhold til de andre beboere. Flere af de ældre beboere og bestyrelsesmedlemmer har også klandret hende for ikke at deltage og vise interesse for foreningen. ( men det er man jo heller ikke forpligtet til ). Så hun føler at de driver en mini hetz på hende. Hvorfor de gider det, aner jeg ikke... kedsomhed måske :)
har lige et par hurtige spm til den her lidt latterlige sag. Er ikke så meget inde i andelsloven.
1. når der står MINDST en gang... så er det 1 gang.... ikke 2 eller 3... right ?
2. når jeg nu sender dem et svar ( teknisk set gør jeg jo indsigelse mod deres krav på at udføre det for hendes regning )på deres skrivelse inden på fredag, har de så stadig ret til at få udført arbejdet på hendes regning ?
3. kan de overhovedet få arbejdet udført på hendes regning?.
ved at man kan gøre det mod entreprenører der ikke overholder deres forpligtilser i byggesager. Men det er bestemt ikke noget man bare lige gør ved, at skrive til dem en gang og true med bål og brand.
4. hvad er deres sanktionsmuligheder hvis hun ikke betaler?
5. hvis 3 og 4 er opfyldt, kan de så bare altid fra nu på et hvilket som helst tidspunkt uden varsel, bare få rengjort trappen for hendes regning ?? ( det virker ihvertfald sygt )
på forhånd tak :)
brev fra andelsboligbestyrelsen.. WTD ???
Så nytter det jo ikke noget af du gjorde rent den 18. uden at oplyse noget om hvornår i skal aflevere til den næste.
Den her linje er i hvert fald ikke helt fin.
Umiddelbart ville jeg, hvis jeg var dig, PM'e HolcKnudsen og spørger om han ikke vil give et bud.
Du skal ned og finde nogle splinternye, hvide bomuldshandsker. På overdragelsesdagen går du ud og prøver om der er gjort rent ved at køre handsken hen over udvalgte steder. Er det beskidt, klager du. Gør det igen og igen og igen og igen. Til sidst skal de nok blive trætte af dig.
Alternativt kan du alliere dig med nevøer/niecer/egne børn. Giv dem store støvler og flyverdragte på. Giv dem en kælk hver. Gå ud og kælk og kom vadende ind uden betænkeligheder over, om du sviner (lidt som med deres hunde).
Ellers kan du se, hvem det er der gør rent. De kan ikke bonne dig uden en regning. Når du får regningen spørger du self. meget bestemt om pågældende har tænkt sig at betale skat af beløbet, som jo er påkrævet når man tjener penge på at udøve rengøringsservice. Se dem i ansigtet, når du spørger.
Derefter tager du bomuldshandskerne og kører henover et beskidt område og brokker dig over, at det ikke er gjort godt nok og du derfor nægter at betale hvis det ikke bliver gjort om. Hvis du skal betale skal det self. gøres så du selv er tilfreds :)
Hvorfor ikke bare rengøre den dør, eller hvad det er den sidste i måneden? Det kan vel ikke tage så lang tid.
De andre beboere i opg F klager over, at du stort set aldrig udfører denne opgave. I udgangen af den måned, hvor man har rengøringspligten, afleveres trappen etc. i rengjort tilstand til den næste.
Er det hver måned det skal gøres af hver beboer, eller skiftes beboerne 1 gang om måneden?
ordlyden i brevet indikerer bare at foreningen keder sig utrolig meget.
Postkasser tørres af, vindudet pudses osv. Det er direkte til grin synes jeg.
Så få en proffessionel til at gøre det, og hiv det over huslejen. Det bliver gjort i vores forening, og det fungerer altid, og det gør ikke huslejen ubetalelig på nogen måde.
/CC
@@@CClausen
Men det er jo besluttet på GF at det vil man ikke, så må man som sagt rette sig efter det
@@OP
Nu står der jo i vedtægterne at man skal gøre det mindst 1 gang og det skal afleveres rengjort.
Nu ved jeg ikke hvor stor trappeopgang det er, men hvorfor ikke bare løse det og gør den ren.
Kan vel for satan da ikke være et stort problem..
Det er besluttet på GF hvordan man gør så må man rette sig efter GF eller flytte.
Udover det så spare foreningen jo penge ved at folk selv gør det.
Omvendt kan OP vel også bare gøre rent på afleveringsdagen? Den skal AFLEVERES rengjort, dvs. vent til allersidst med at gøre rent. Kan ikke være rigtigt at man skal gøre rent og så se Gerda og Mogens fra inde ved siden af trække labradoren Chapper og tæppetisseren Milla våde og snedækkede ind gennem opgangen 4 minutter efter, fordi de ikke selv har respekt over for en skid.
@krabbefar
Man skiftes, en måned ad gangen.
@panther
jo vi kunne jo bare gøre det igen, og gør vi nok også. men derfor er jeg bare træt af at de er efter hende konstant, og det intet fornuftigt har at gå op i.
Så derfor vil jeg nu bare vide om der kan sidde en sur bestyrelsesformand og sende min kæreste en regning uden varsel, bare fordi han syntes der ikke er ordentligt rent.
Men løsningen er åbenbart at gøre trappen ren den sidste dag i måneden, og lave fotodokumentation.
De kan altså ikke forvente at folk har tid til at bruge 2 timer hver uge på at rende og gøre en åndssvag trappeopgang ren, som iøvrigt, i det her vejr, blir svinet total til igen med det samme.
@ kochman
Hvor mange er der i opgangen?
Jeg vil ikke mene det er nødvendigt med fotodokumentation.
Hvis hun gør det den sidste dag i måneden, når det er hendes tur, så er der vel ikke noget at komme efter.
8 lejligheder.
Du aner ikke hvor syge de er :). De brokker sig over alt.
hun bor lige ved en å. En morgen havde vi kastet lidt brød ud til ænderne ( vi snakker 4 skiver ). 2 timer senere blir vi kontaktet af en fra bestyrelsen om at det der brød skal fjernes fordi det tiltrækker rotter. LOL come on !
da hun flyttede ind, var hendes flyttebil kommet til at køre ud på græsset og lave et hjulspor. kort tid efter ringer det på døren. Der stod formanden.
velkommen til ... det der hul skal ordnes inden dagen er omme, ellers ringer vi efter en gartner og sender dig regningen. wp wp :)
SÅ det er lidt svært at arbejde med !
Nøøøøj. Jeg kunne vise mig fra min mest irriterende, men stadig regelmæssigt korrekte side, hvis det var mig. Og påpege ALLE fejl fra ALLE andre, hvis de ville det mindste. 100%.
kan hun ikke bare gøre rent LIGE efter een af de andre har gjort det??
Altså 2 min efter. Så er der ikke beskidt men hun har samtidig rengjort opgangen.
Find den rareste beboer i opgangen, som ikke har noget at lave (lyder det ikke til, at nogen af dem har). Tilbyd vedkommende 500 kr for at klare kærestens tjans de måneder det er hendes tur. Informér formanden om, at vedkommende ordner det fremover, så eventuelle klager over standarden skal afleveres dertil.
Job done.
ja! det ville jeg også gøre hvis det var mig der boede der. Men hun vil bare have fred og ro. Så tror ikke det hjælper at starte en ildebrand :)
joakim.
Det har hun jo også gjort :) du gider jo heller ikke gøre tingene flere gang end nødvendigt er !
@op
Brød til ænder hvis det er her i vintermåneden fortår jeg ham egentligt godt.
Hvis i vil fodr ænder å sørg for de spise et hele med det samme
Brød og rotter kan hurtigt blive et stort problem
Spørg eventuelt her. www.andelsportal.dk/forum/
Jeg arbejder for portalen og ved, at der relativt hurtigt vil komme et svar.
D. 18.11 er ikke udgangen af en måned. Så med mindre det er der omkring i overdrager rengøringen til næste legemål, har i jo ikke overholdt jeres forpligtelse. I vil vel heller ikke have overdraget en beskidt opgang, når det er jeres måned.
Jeg er ikke advokat, men tror ikke der kan være problemer med de paragraffer. Hvis hun ikke betaler en regning, kan den vel sendes til inkasso.
I har vel reelt følgende muligheder:
1: Overholder de gældende regler og afleverer trappen rengjort efter jeres måned
2: Betaler jer fra det, enten ved at hyre en til at gøre det for jer, eller ved at skide på reglerne og betale regningen der kommer.
3: I skaffer i flertal i foreningen til at få ændret reglerne på næste generalforsamling
4: Sælger lejligheden og flytter til et sted hvor reglerne er som i ønsker.
Nummer 4 lyder umiddelbart som den bedste løsning for alle parter
Sidder selv i bestyrelsen i en andelsbolig forening, og vi har kørt en lignende sag.
En beboer var to gange ikke hjemme til et eftersyn af varmeanlæg, og derfor blev låsesmed tilkaldt. Dette var varslet i god tid, at hvis vedkommende ikke var hjemme, så ville det blive gjort.
Vores administrator var meget tæt med inde over for at sørge for at det gik ordentligt til.
Regningen blev opkrævet via huslejen den efterfølgende måned.
Ps. Joakims forslag 3 kræver 3/4 flertal, hvilket ofte er svært på den slags emner
@fuglsang.
men der er jo heller ikke tvivl :) det er jo også helt normal procedure at tilkalde låsesmed i den forbindelse.
det jeg falder på halen over er " Fremovervil du uden yderligere varsel modtage en regning, da det er påtalt mere end en gang, at du ikke renholder trappen, når det er din tur. "
Uanset, hvor ondt det gør på jer så hold tonen venlig. Det bliver et helvede for jer, hvis I skal gå rundt og føle at alle er efter jer.....selvom de lyder som idioter.
Skriv at I har gjort rent, men er tvivl om hvor godt det skal være, og om de ikke kan beskrive det lidt mere detaljeret.
Hvis I vil køre den hårde stil, så skriv at I knepper stort set døgnet rundt, og faktisk ikke har tid til at polere opgangen mere end én gang i omtalte måned.
Med den stil der bliver lagt for dagen af formanden/bestyrelsen/andre beboere etc. Så skal de i min bog have tilbage af samme skuffe.
Rengør dagen inden aflevering til næste beboer må være vejen frem. Bliver der brokket ovet det er det frem med bomuldhandskerne og går en runde, hvis du ser en er igang med at gøre rent. Ud fra den tekst du har skrevet/indsat så står der klart mindst 1 gang ergo. Det er en skide trappeopgang ikke et opholdssted. Her i vintermånederne vil det jo være nødvendigt at rengøre trappen hver dag.....
Det virker jo til de selv er meget hurtige på aftrækkeren.
Min opgang skal gøres rent hver uge - og man skiftes hver uge. Det er til at gå ned over. Dog er det godt, at jeg kan overtale Ming Wei og Zieng Ziou til at gøre rent for mig for 50kr :)
Ellers bad3xo +10 :D
Ja for fanden start en nabo/bestyrelseskrig imod 8 gimper som ikke har noget bedre at gå op i, det ender helt sikkert godt...
Joakimbl er jo nok spot, kan man ikke lide lugten i bageriet kan man vel fucke af...
Hvor mange gange vasker de andre trappen på en måned, når de har tjansen ?
Ellers er det vel bare at tage trappevasken hver 8. måned den sidste dag i måneden ( og hvis humøret er til det, måske en eller to gange mere, hvis behovet for det er der )
Vi havde en lidt lignende sag, sidst vi havde generalforsamling i min ejerforening. Det var dog ang bøde til folk der ikke mødte op den dag vi har aftalt at lave mindre vedligholdelser på ejendommen. Der sagde personen fra Lautrup at man ikke kunne uddele bøder til folk der ikke udførte den aftalte pligt, altså at møde op til vedligholdelse. Men kan ikke huske om det var fordi vi har skrevet det i vedtægterne for ejendommen og ikke i "grundloven for ejendommen" eller fordi det bare var ulovligt sådan helt generelt...
Tobias
Ud for det brev, så tolter jeg det således.
Opgangen skal være ren, ved overdragelse, til den nye andelshaver, som har ansvaret til den 1 i månedet.
Man skal mindst gøre opgangen ren, en gang om måned.
Der følger ikke et ansvar, for at lave løbene rengøring med i pligten, så enden på dette tolker jeg, at gør rent den sidste dag i måned, og jeres pligt er opfyldt.
Ja, man kan godt opdrive penge fra en andelshaver, for regninger der er udført af firmaer, som er registret, ikke af andre beboer, som de har sat til at rengører istedet for.
Andelshavere er forpligtet til at følge husorden samt vedtægter.
Men mon ikke alle muligheder og sanktioner har været oppe på GF? og deltog din kæreste? For mig lyder det nemlig ikke som hun deltog.. Burde hun nu gøre..Det kunne jo være, det lige var hende, der kom med dagens guldkorn.
Men skal ærligt indrømme, at de lyder lidt hårde i den bestyrelse, og jeg sidder selv i en, folk mener er hård, det mener jeg så ikke.. hehe
Flov.
Der bliver også delt bøder ud i vores forening til folk der ikke vasker trappen.
I følge vores administrator er det fuldt ud lovligt, og det er vel også en del af andelstanken at man hjælpes ad?
Så i gang med kost og spand.
@op
Pas på du ikke kommer til at kæmpe en kamp, som din kæreste ikke har lyst til at kæmpe.
Vi har i min familie været ude for noget lignende. Min mormor, som bare gerne vil være gode venner med alle, boede i en sindsyg andelsforening. Formand + næstformand stillede op, hvis hun ikke havde rydet sne kl 07, formand + næstformand opførte sig truende i flere situationer. Desværre kunne vi ikke forsvare hende hele tiden, da vi bor i forskellige landsdele.
Det endte med hun flyttede.
er det ikke bare at rengøre trappen en ekstra gang eller 2 i den her måned og så er det det ??
Postkassen (går ud fra de sidder indendørs i opgangen) bliver jo ikke beskidte af det sner. Det er jo bare trappen og gelænder.
Og så glæd dig over der går 8mdr til næste gang. Der er det juli/august. = ikke de store problemer.
Og så se frem til november, december, januar osv hvor du skal rende ud og ind af opgangen 10 gange hver dag. OG helst lige efter der er gjort rent, så de andre kan komme igang de dage...
Tænkte det samme NanoQ. Glemmer nogle gange at det ikke er voksne mennesker man skriver med herinde.
Ehh... insta-betal sig fra det? Rengøring er skabt i helvede. Jeg smider gerne 100kr efter en villig rengører hver gang jeg skal rengøre et fællesareal og grinder med et smil de 15 minutter længere og slipper for at okse rundt i en time.
som wacko.
bor i hus, med grundejerforening. gir 2K om året for snerydning, gartner etc. mega godt givet ud (dækker også ny asfaltering etc).
vi skal deltage i 6 oprydningsdage om året, eller give 100kr i bøde pr gang. -fair nok, jeg betaler een regning på 2600kr om året og alle er glade.