Jeg forsøgte at finde et godt forum med speciale i kameraer, men det lykkedes ikke så prøver lige PN. Jeg vil gerne have et nyt kamera og jeg er træt af de små semidårlige digitalkameraer så vil gerne have et godt kamera.
Ønsker/oplysninger:
- rigtig gode billeder som er bedre end på std små dig. kameraer.
- Jeg er ikke professionel på nogen punkter og skal ikke bruge det til andet end rejser osv (men tager dog en del billeder).
- Jeg gider ikke betale en bondegård men når der skal investeres skal det også være noget godt.
Jeg har muligheden for at købe et Canon EOS1000D via nogle point på et pokersite. Jeg ved dog ikke om det er godt nok.
Jeg har fundet denne sammenligning med to andre modeller:
www.dpreview.com/reviews/canoneos1000d/page2.asp
1000D har vundet mange priser osv men det er i 2008 så jeg ved ikke om det er out of date eller om det passer fint til mine behov eller om jeg får mere value af 450D. (Jeg kan ikke helt gennemskue de specs hvor de adskiller sig).
Det kan også være der er et helt andet kamera som passer mig meget bedre, så fyr endelig løs. Husk dog at jeg kan få 1000D stort set gratis. :)
Canon EOS450D vs 1000D vs ???
1000D er på ingen måde outdated.
Den kan bruge alle Canon's EF-/EF-S-objektiver, samt deres Speedlite EX serie (blitz).
Jeg er heller ikke professionel fotograf, men jeg bruger det i min dagligdag (du kan se billeder her: www.flickr.com/takingnames). Kvaliteten som du kan se, er rigtig fin og de fleste af dem er skudt med det standard objektivet der følger med.
Jeg synes helt sikkert du burde gå efter 1000D.
Ligemeget hvad du gør, så burde du ihvertfald investere i et Canon 50mm F/1.8 objektiv, det koster omkring 795 kr.
Blænden på 1.8 er utrolig høj, så du kan sætte tingene i ekstrem fokus og gøre baggrunden helt sløret.
Smid mig en pm med din msn, så forklare jeg gerne mere. Er på vej ud af døren nemlig. :)
Der følger noget "+18-55" med som vist er noget lense kit eller sådan noget, men ved ikke helt hvad det er. Jeg vil meget gerne høre mere om dine erfaringer og selvfølgeig også andres.
Mega fede billeder btw. De ser virkelig gode ud!
jeg har et nikon som er rigtig godt. men skal det være canon?
@OP
Prøv at spørge på:
www.fotostart.dk/forum/
Købte mit første spejlrefleks-kamera (EOS550D; flash; Canon 18-200mm + omtalte 50mm) på baggrund af de råd, jeg fik. Bare skrive lidt om dine ønsker/behov derinde.
Jeg er godt tilfreds
Jeg bruger også 1000D. Det har jeg altid været glad for, og det er et fantastisk kamera. Dog kommer det jo selvfølgelig også meget an på hvilket objektiv du smækker på, men det der som std. følger med er det 18-55mm, og det skyder også fine billeder.
18mm, betyder hvor vidvinkel objektivet er. Man plejer at sige, at 18mm kan sammenlignes med samme vinkel som ens øjne ser. Hvis du kommer under 15mm begynder det pludseligt at blive meget vidvinkelt, og kommer du under 10mm, er det det vi kalder et fiskeøje.
Du kan finde eksempler af billeder taget med 18-55mm her: www.flickr.com/search/?s=int&w=all&q=Canon+EF-S+18+-+55mm&m=text
@NDAC
Bruger du nogen speciel efterbehandling på dine billeder?
Hvis du bare skal bruge det til rejser og fritidsfoto så vil jeg helt klart anbefale 1000D med det 18-55mm standard objektiv der følger med, kvalitets forskellen er ikke stor mellem det og 450D og hvis du kan få 1000D for pokerpoints er der ingen grund til at smide penge efter 450D.
Hvis du så senere bliver lidt bidt af det, kan du begynde og anskaffe dig objektiver, men syntes ikke der er grund til det til at begynde med.(og det første du skal have er helt klart det 50mm 1.8 som er nævnt tidliger)
@hamdermjay
Er der et specifikt billede du tænker på? Så skal jeg da gerne uddybe. :)
@NDAC
Jeg kunne godt tænke mig at vide METAdata på følgende:
Graffitiwall in Copenhagen.
Fredrikskirken.
Newest self-portrait.
Sunset Seen Through A Tree.
Evt. forklaring hvis der har været efterbehandling (:
Jeg har ikke så forfærdeligt mange liggende på Flickr, men hvis du har lyst til at tage et kig: www.flickr.com/photos/36056775@N02/with/3668979920/
Graffitiwall in Copenhagen samt Frederikskirken er HDR.
HDR står for High Dynamic Range, dvs. flere billeder i forskellige eksponeringer der er lagt oven i hinanden for bedst muligt at genskabe det menneskelige øjes farvespektrum.
Hvis du har et 1000D, så kan du selv prøve det sådan her:
Slå mode over på A-DEP(Det lille hjul på toppen af kamerahuset), tryk på "Menu" gå over til nummer 2 (fra venstre) menu, øverste menupunkt hedder "AEB" tryk på "Set", tryk på pilen til højre så den kommer til at stå på -2, 0 samt +2, tryk på "Set" igen og gå så ud af menu'en.
Placer kameraet på noget stabilt, tryk 3 hurtige gange på udløseren. Når du kigger dine billeder igennem burde du have fået 3 billeder, undereksponeret, "normalt" og overeksponeret.
Load billederne ind på din computer, download en prøveperiode af programm "Dynamic Photo HDR" (http://www.mediachance.com/hdri/index.html)
Load billederne derind også burde det følge dig resten af "vejen".
Newest self-portrait er taget med en blitz lige på. Skruet godt op for "Blacks" samt givet den +30 i Saturation. Meta/Exif her: www.flickr.com/photos/takingnames/5123509678/meta/
Sunset Seen Through A Tree har fået lidt sharpen, samt der er skruet godt op for "Blacks" igen. Meta/exif her: www.flickr.com/photos/takingnames/5159394346/meta/
@NDAC
Super med en uddybning. HDR er dog det jeg har arbejdet mest med, så det område har jeg skam styr på (:
Dog har jeg aldrig brugt "A-DEP" mode. Hvad er forskellen fra at tage den på "Manuel" og "A-DEP"???
A-DEP står for Automatic Depth of Field.
Det forenkler processen at få noget mellem to fokuspunkter under acceptabel fokus.
Den styrer automatisk blænde og lukkertid, mens du bare skal holde styr på eksponering. Samt du kan køre med flere ekponeringer, som gør at du kan lave HDR meget nemmere. :)