Mojn,
Er ikke så meget med på chiptuning bølgen - derfor et par hurtige spørgsmål, som jeg håber nogen kan besvare.
- Er det kun diesel biler der kan chiptunes?
- Hvad taler for/imod at chiptune sin bil?
- Specielle ting jeg skal være opmærksom på?
Kom meget gerne med Jeres erfaringer omkring emnet - så kan jeg også lære noget idag:)
PFT
Chiptuning
- Nej, benzin-biler kan skam også
- For: Flere hestekræfter
- Imod: Garanti forsvinder ofte, forsikring forsvinder ofte, det er ofte ulovligt
- Ovenstående :)
Imod: Bliver mindre økonomisk at køre i.
Imod: Connie kommer efter dig.
Imod: Afhængig af biltype kan gensalgsværdien af bilen falde drastisk. (Jeg kunne fx personlig aldrig finde på at købe en brugt chiptunet bil)
@lilleper
Det med økonomien er bestemt ikke rigtigt når vi taler diesel, den bliver tværtimod bedre - men omkostningen er at man får udledt kræftfremkaldene stoffer nok til at udslette et pænt stort antal mennesker årligt!
DU skal også være opmærksom på at reperationer vil komme hyppigere hvis du chiptuner en i forvejen stor motor. Eks en 2.0 Turbodiesel motor med 160 HK vil får ca. 200 HK. Det er mange ekstra heste der skal køres igennem en gearkasse osv.
@powah
Hvad så hvis vi snakker en 1,4 benzin motor med omkring 96 heste?
Ved almindelige sugemotorer er det generelt ret begrænset, hvor meget ekstra ydelse, man får ud af at chiptune.
Du får ikke meget ud af en chippe en 1,4 med 96 hk. Måske 5 hk ekstra. Dog får du en ofte en mere jævn momentkurve, hvilket sagtens kan være yderst nyttigt. F.eks. i en Alfa 156 2.0 får du et langt større moment i det nedre register (under 3.000 rpm) hvor du ofte befinder dig, så tag din bil på et rullefelt og få en graf. Så kan du se om det kan betale sig.