@ThirdTA
@Tuznelda
@mokta
Så fik jeg sovet :)
Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke har den store ide om, hvad man skal forvente fra en elev i 7. klasse.
Jeg prøvede at undersøge hans niveau, ved at bede ham skrive ti sætninger, som jeg læste op for ham. Sætningerne var selvopfundne, men jeg havde prøvet at tage fat i de gængse fejl, som jeg forestiller mig folkeskoleelever laver. Sætningerne bestod bl.a. af ord som "hvis", "lærer" og lign., og desuden fik jeg indflettet sætninger med nutids-r, sammensatte ord, egennavne osv..
Hvad der mødte mig, da jeg efterfølgende kiggede på hans sætninger, var en stor stavefejl. Han var faldet i samtlige fælder, men samtlige andre ord (overdrivelse fremmer forståelsen) var forkerte, og det undrer mig i høj grad at moren står og siger, at han ikke er ordblind (det sagde hun, da han blev afleveret. I øvrigt noget de havde valgt ikke at få testet af ukendte årsager). De få svære ord jeg havde taget med (eksempelvis museum), var fuldstændigt ulæselige, og jeg tvivler på, at jeg havde gættet hvad der stod, hvis jeg ikke selv havde dikteret for ham.
Han hakker sig desuden igennem en oplæsning. Det er svært at forklare, men han lyder slet ikke dansk, når han læser op og læser mange ord forkert.
Han har desuden enorme koncentrationsvanskeligheder, og dajeg spurgte ind til, om der er meget larm fra bagerste række i klassen, indrømmede han , at han nok var en af de største kilder til uroen.
Han aner ikke hvordan man finder grundled og udsagnsled i en sætning, men fangede det trods alt delvist, da jeg forsøgte at lære ham det. Kommateringen efterfølgende var dog helt håbløs. Det er lidt her, jeg står af og kan mærke min manglende lærererfaring. For det første føler jeg slet ikke, at vi bør koncentrere os om kommatering, når han på ingen måder kan stave. For det andet ved jeg ikke, hvordan jeg skal forklare ham, hvor et komma skal være, når han ikke kan høre det selv. Jeg kan sagtens fortælle ham lidt generelt, eksempelvis at komma ofte optræder foran diverse bindeord, men når sætningen mangler bindeord, føler jeg mig lidt blank.
Et andet eksempel på min manglende evne til at formidle:
Han skal sætte komma i følgende sætning: "Læreren underviste og eleven tegnede fem streger på tavlen". Det er uden for mit kapacitetsområde at forklare ham, at "streger" ikke er et udsagnsled/verballed. Jeg forsøger at forklare, et udsagnsled skal være et udsagnsord, hvilket han ikke ved hvad er. Når jeg så har forklaret, at et udsagnsord er dem, man sætter at/jeg foran, og navneord er dem med en/et foran, og desuden på forskellig vis sat det i kontekst til selve sætningen der skal analyseres, og han stadig ikke forstår det, så sidder jeg og er lidt pas. Jeg forsøger at forklare, at når man laver en handling, så er det et udsagnsord, og lavede så nogle streger for at forklare hvad jeg mente "nu laver jeg stregerne, hvilket vil sige at "jeg streger", hvilket betyder, det er et udsagnsord". Derefter peger jeg på papiret og siger "det er EN streg og derfor et navneord". Han siger han forstår det lidt, men jeg kan godt mærke han ikke helt har fanget pointen. Når jeg så har forklaret udsagnsord/navneord med andre ord, der ikke er tvetydige som "streger", og han stadig ikke helt forstår det, så er det jeg må melde pas.
Jeg vil meget gerne hjælpe ham, og jeg kunne da også mærke, han fik fint fat i ideen omkring nutids-r og x/o, så det er ikke helt umuligt, men at drengen ikke har fået mere professionel hjælp (gennemtvunget af skolen) er mig en gåde.
I øvrigt tak for jeres svar.