Hej!
Har modtaget en defekt telefon og får at vide af kundeservice at jeg bare skal sende den ind så jeg kan få en ny.
Nu er det sådan at jeg har nogle omkostninger i forbindelse med den forsendelse ca. 80kr.
Vil så hører om det kan passe jeg selv skal betale det eller om virksomheden som har sendt den defekte telefon hæfter for det.
Det er ikke så meget beløbet men mere en princip sag at jeg ikke kan se fornuften i at skulle betale ekstra for en fejl de har begået.
Mvh
Christan
Defekt telefon hvem skal betale?
I skal betale transporten én vej hver.
Sådan er det i hvert fald normalt.
Tak for det, kan dog stadig ikke se logikken i det. Man køber en varer til små 3k og så fordi den de sender ud er defekt skal jeg altså betale yderlige 80kr for det. Men tja der er nok nogle kloge hoveder der mener det er en god ide.
@OP: Du kan evt. ringe (ha ha) til firmaet og spørge om de har et kurér kontonummer du kan bruge til formålet.
Enig - men nogen gange kan det blive dyrt at holde på sin principper.
Jeg er nu af den opfattelse, at sælger i alle tilfælde skal betale for transportomkostninger, når der er tale om reklamation.
Edit: se svar nedenfor
Det fremgår direkte af Købelovens § 78, stk. 4, at afhjælpning eller omlevering i forbrugerkøb skal være uden omkostninger for køberen.
Se i øvrigt denne dom fra Østre Landsret (resume)
U 2008 2388 Ø
Forbrugerkøb af en bærbar pc. Ca. en måned efter købet tog køberen pc'en med til USA. Kort efter opstod der en mangel. Køberen henvendte sig straks telefonisk til sælgeren, der anmodede om, at pc'en blev sendt til sælgeren. Sælgeren vidste, at køberen ringede fra USA, men spørgsmålet om forsendelsesomkostninger blev ikke drøftet. Køberen sendte pc'en ekspres til sælgeren og betalte 1.499 kr. herfor. Under en senere tvist mellem køberen og sælgeren om, hvorvidt sælgeren havde pligt til at betale for fragten af pc'en til Danmark, afgjorde Forbrugerklagenævnet, at sælgeren skulle betale 1.499 kr. til køberen. Ved Østre Landsret antoges det, at sælgeren, der var bekendt med, at køberen befandt sig i USA, og ikke modsatte sig afhjælpning i Danmark, iht. § 78, stk. 4, skulle foretage afhjælpningen uden udgift for køberen. Der var ikke i lovens forarbejder grundlag for at foretage en indskrænkende fortolkning af bestemmelsen, således at sælgeren ikke skulle afholde forsendelsesudgifterne i forbindelse med afhjælpning, når forsendelsen skete fra udlandet. Sælgeren fandtes dog kun at have pligt til at betale sædvanlige transportudgifter (700 kr.) og ikke forhøjede transportudgifter som følge af ekspresforsendelsen). Se også noten til stk. 1, nr. 1, om, hvad der nærmere ligger i, at afhjælpningen skal være vederlagsfri for køberen.
Så er den vist lukket :)