Har lige brug for at komme ud med lidt luft!
Min kones bedstemor, på 75 er på ferie med 4 venner på Azorerne, og faldte på hotellets terasse Mandag i sidste uge, altså 10 dage siden.
Efter at være blevet undersøgt af den lokale læge, fik hun at vide at hun havde brækket lårbenet.
Spørgsmålet var nu, om hun skulle opereres dernede, eller om hun skulle sendes hjem til DK for at blive opereret.
Min sviger-bedstemor kan hverken snakke eller forstå hverken spansk eller engelsk, og den eneste hun har at snakke med dernede, er en dansk guide der besøger hende 1 gang om dagen.
SOS-lægerne gik ind i sagen og lovede at der ville blive fløjet en dansk læge derned inden for 24 timer. Der gik 4 dage.
Europæiske Rejseforsikring ville forlænge 2 af de 4 venners ophold som sygepassere ind til at de vidste hvad der skulle ske. Min svigermor har ligeledes fået tilbudt at få dækket en rejse derned, hvis vennerne ikke kunne blive.
2 af vennerne er blevet dernede, men er blevet tvunget til at rejse hjem, igår, pga. arbejde o.s.v.
Der er altså 4 instanser der skal arbejde sammen her om 1 beslutning: Det danske sygehusvæsen, SOS-lægerne, Europæiske og den lokale læge.
I forgårs gav den lokale læge og SOS-lægerne grønt lys for at flyve hende hjem for at blive opereret. Altså efter 8 dages undersøgelser af en masse forskellige mennesker hun ikke forstår.
Det vi nu venter på, er at Europæiske Rejseforsikring, som betaler gildet, skal give grønt lys. SOS mener at det nu handler om penge, fremfor hvad der er bedst for min sviger-bedstemor.
Vi har snakket med Europæiske idag, som kun kunne skælde ud og belære os om, at vi ikke skal snakke med hverken SOS eller den lokale læge, da det er dem der bestemmer!
Så nu venter vi i spænding på at Europæiske Rejseforsikring giver grønt lys, mens vi tænker på en gammel og kærlig dame der er fanget i et forsikringshelvede på Azorerne uden nogen at snakke med.
Det er da fuldstændig til grin, at Europæiske og SOS ikke kan snakke sammen, og blive enige!
Grrrr..... det var rart!
Er der nogen der har forstand på forsikring?
Hvad koster sådan en forestilling hvis ikke man var forsikret.
skal siges at en sygetransport fylder 9 fly-sæder, men at et ambulancefly vil blive brugt i dette tilfælde.
Derfor skal man tegne rejseforsikring
Godt.... så blev man lige ringet op, og fik besked om at hun kan komme hjem Tirsdag.....måske!!!!!!
Hvad kan vi bruge det til?
Grunden til at det ikke kan gå hurtigere er, at attesten som europæiske skulle hente, ikke kan hentes i weekenden, hvilket de selvfølgelig beklagede meget!
WTF???
Det vidste de udmærket godt, det er jo nok ikke første gang de har haft tilskadekommende turister!
Undskyldning på undskyldning på undskylding!
Surt. Jeg håber, hun kommer sikkert hjem, og at operationen og genoptræningen går godt.
For et par år siden arbejdede jeg i rejseskade-afdelingen hos et stort dansk forsikringsselskab. Jeg betalte bl.a. regninger for hjemtransporter. Jeg kan ikke lige give et præcist tal, men jeg kan love dig, at en sag som denne er ekstremt dyr.
Jeg kender ikke til arbejdsgangen hos Europæiske, men der, hvor jeg arbejdede, blev økonomiske hensyn ALDRIG sat over hensynet til patientens helbred i sådanne alvorlige sager.
Uden at tage stilling til den konkrete sag eller Europæiskes behandling af den i øvrigt, kan jeg fortælle, at det kan give store problemer, hvis pårørende prøver at planlægge og løse alting selv i stedet for at lade forsikringsselskabet træffe beslutningerne. Det kan selvfølgelig være svært for de pårørende, hvis de først har mistet tilliden til forsikringsselskabet.
Ifølge www.resfeber.se/dk/travel_magazine/cgi-bin/article.cgi?article=1706&category=117& varierer prisen på et ambulancefly fra 150.000 til 500.000 kr, så helt billigt er det i hvert fald ikke.
Forsikringer er ikke til at stole på! Det er en forretning og de lever deraf, hvilket desværre afspejles i deres arrogance.
@bastardo
Netop pårørende blander sig tit for meget i ting.
Lad nu de professionele om det, er man utilfreds så klag bagefter.
Udover det ser det jo ud til at klienten blive rbehandlet godt og forsikringen virker
@pantherdk
@Bastardo
Jeg brokker mig egentligt ikke over HVAD forsikringen dækker, men HVORDAN den dækker.
Vi betaler forsikring for at kunne blive sendt hjem ved sygdom og uheld og lignende, så derfor er jeg ikke taknemmelig over HVAD de dækker. Kunderne betaler jo selv inddirekte. Ingen betalende kunder - intet selskab.
Det er ikke europæiske der er flinke her, for rejsen bliver kun betalt fordi vi har TEGNET en forsikring der dækker det. ergo gør de bare hvad de bliver betalt for.
Men deres håndtering af sagen er bare til grin!
vi har ikke selv kontaktet SOS, men blev kontaktet af dem, fordi at de arbejder sammen med Europæiske.
at de så ikke kan blive enige om hvem der bestemmer, kan vi ikke tage os af.
Nu ligger der bare en gammel og ensom dame, fanget på Azorerne, som ikke kan komme hjem de næste 4 dage.
Eftersom hun skal sendes hjem, er det så ikke bare rimeligt at det sker pronto?
@Bastardo
Hvad får vi ud af at klage bagefter????
Problemet er jo at hun ligger dernede alene og bange. Fuck da en økonomisk klagesag! Det er et menneske det her og ikke et hus, en bil, en cykel eller noget andet der er brændt ned, stjålet eller punkteret!
@ lassen81
Jeg forstår din frustration. Min sidste kommentar skulle ikke ses som et forsvar for Europæiske. Det var udelukkende en generel bemærkning baseret på min erfaring på området.
Jeg ved ikke, om I kan få noget ud af at klage, men jeg ville da helt sikkert gøre det, hvis den behandling, I har fået, har været så elendig. Når I engang får overskud til det, efter hun er kommet hjem osv., kan I jo sætte jer ned og skrive hele hændelsesforløbet detaljeret ned og sende det ind som en klage.
Men som du selv siger, er det ikke dækningen eller mangel på dækning (hvilket klagesager normalt handler om), I er utilfredse med. Det er, så vidt jeg forstår, en for langsom sagsbehandling og brudte løfter. Det er nok sværere at få noget ud af sådan en klage, når hun er kommet hjem i god behold. Men som sagt: prøv alligevel. Om ikke andet skal de da have at vide, hvorfor I skifter forsikringsselskab.
hvorfor kører de hende ikke hjem i en sær transport?
Ved godt det er en lang tur men med de priser for et ambulance fly så ville jeg nok overveje af kører.
Hold kæft nogle priser. 900.000 fra Australien og 400.000 fra New York. Det var immervæk nogle priser der kan ruinere en uden en forsikring.
Synes godt nok det lyder som om at alle instanser ligger vandret for at hjælpe hende, og takken er så lige en sviner på pokernet.
Og Bedste vidste vel godt at hun tog til et land hvor hun kunne få brug for at tale spansk eller engelsk, så kan ikke se hvad det har med sagen at gøre.
Så ved hun da hvad hun kan lave når hun kommer hjem.
Forstår godt, at I gerne vil have din kones bedstemor hjem hurtigst muligt. Jeg kan dog også godt forstå, hvis forsikringselskaberne tænker lidt økonomisk. Det er jo stadig en forretning for deres side af. Europæiske kan vel heller ikke gøre for, at de to venner er blevet nød til at tage hjem. Alternativt kunne en af jer fra Danmark have taget ned til hende, sådan som jeg forstår dit indlæg. Håber din kones bedstemor kommer godt og sikkert hjem. Dette indlæg skal ikke ses som om, at europæiske ikke skal tage nogen menneskelige hensyn, men synes ikke deres håndtering lyder fuldstændig grotesk.
Aurvandil +1
Har også svært ved at se det forfærdelige i sagen. Selvfølgelig ærgerligt for hende, men hun ligger trods alt på et hospital, instanser arbejder tilsyneladende meget på at få hende hjem hurtigst muligt..
Træls for hende, håber det går hurtigt :)
@Aurvandil
@Lilbabs
Skrid ud af denne seriøse tråd.
Snothvalpe, der åbenbart ikke ved en skid om denne sag. Typer som jer, skulle prøve det på egen krop.
I skulle have én i jeres røv skulle I.
@Bastardo
Det var heller ikke ment som en sviner til dig, du forsøger jo bare at komme med nogle synspunkter.
Jeg syntes at "ligge vandret for os" er en overdrivelse.
Rent økonomisk set, så gør de kun hvad de får deres penge for, så kan ikke lige se hvorfor jeg skal være vildt duperet over det.
Som Bastardo også skriver, så er det SERVICE-niveauet der er for ringe!
Hvordan kan det kaldes at "ligge vandret" når hun efter at have ligget dernede i 15 dage, stort set alene, stadig ikke kan få svar på om hun kommer hjem Tirsdag, når 2 instanser allerede har givet grønt lys?
Og at de så vælger at "holde weekend", er jo bare en pisse dårlig politik!
Tak til alle jer andre for seriøse synspunkter, for eller imod :)
Jeg syntes bare det er helt vanvittigt at hun skal ligge dernede alene
@mortenj
Jeg ser din pointe, men forstår bare ikke hvorfor de ikke bare siger: "I kan flyve hjem på xxx", så ved vi ligesom hvad vi kan forholde os til.
Vi er selvfølgelig glade for at Europæiske har en så bred forsikringsmulighed, men vi betaler jo også for det.
Det er denne langsomme sagsbehandling der er frustrerende, specielt når 2 andre instanser har sagt god for en hurtig hjemsendelse, og Europæiske så ikke kan få fingeren ud af skidehullet.
Jeg syntes 15 dage+ er lang tid for en gammel dame at ligge i en hospitalsseng alene og bange, når SOS kunne have fået hende hjem for 2 dage siden.
@superkrikken
Jeg tror langt de fleste ville vælge et andet forsikringsselskab, hvis kørsel i 2 dage var den eneste mulighed :)
Gad vide om det her er reultatet af privatiseringen af sygesikringen?
lassen81 slap dog af, Aurvandil er spot on
Det lyder som at forsikringen afbejder på højtryk, og der står såvidt jeg er orienteret om ikke noget i betingelserne om at den tilskadekommende skaæ flyves hjem samme dag som skaden er sket. Hun skal nok komme hjem, hun ligger på et hospital og overlever nok uden problemer.
Aurvandil +1
Helt enig i overstående, der vil altid være en risiko når man rejser til udlandet, om din bedste kan tale engelsk/spansk, ændre ikke sagen om så det havde været en ung fyr på 25 som var blevet udsat for det samme.
Din bedstemor bliver behandlet som en almindelig kunde. Hun lægger heldigvis i behandling, og der er nogle der tager sig af hende, så under de omstændingheder må man sige hun har det godt.
Derved sagt, så håber jeg snart i får hende hjem..
Fakta i sagen er altså:
1. Der er besøg fra en dansk talende guide en gang dagligt.
2. Der er fløjet en dansk læge derned via SOS-lægerne.
3. 2 af 4 venner får via Europæiske forlænget opholdet.
4. Europæiske vil dække en rejse derned, hvis vennerne ikke kunne blive.
5. Der er givet grønt lys fra lægerne til, at bedste kan fragtes hjem.
6. Europæiske har givet besked om, at bedste måske kan komme hjem tirsdag.
Det lader til, at Europæiske blot mangler de fornødne attester på plads for at få rekvireret et ambulancefly, således at bedste kan komme hjem hurtigst og sikrest muligt. Umiddelbart virker det som om, at Europæiske gør og har gjort, hvad de kan for at få bedste sikkert hjem. Der bliver naturligvis ikke rekvireret fly til hjemtransport før lægerne giver grønt lys for det - og når det først er givet tager det selvfølgelig lidt tid, at få de nødvendige formalia iorden, hvilket kan virke irriterende og frustrerende ja - men er helt standard.
Jeg har svært at se, hvor der er handlet svigagtigt eller uagtsomt i denne sag - og kan ikke se, at der er noget som helst at klage over.
Derfor kan jeg sagtens sætte mig ind i, at at det er synd for bedste, at hun skal ligge dernede og kukkelure - det er selvfølgelig ikke spændende men det virker som om, at hun får en fin behandling. God bedring til hende.
Jeg syntes, det lyder som alt for lang tid at ligge i udlandet for noget så relativt ukompliceret som et benbrud. Jeg kunne forstå det, hvis det var hjerteproblemer eller lignende, men et benbrud?
Jeg går ud fra, at der må være nogle omstændigheder omkring hendes høje alder, der komplicerer tingene.
Jeg kan godt forstå, du er vred på din kones bedstemors vegne. Det ville jeg også være. Når det er sagt, så ser det ud til, at Europæiske i hvert fald har opfyldt deres forpligtelser, så kan man bare ærgre sig over, at de ikke følger det op med en hurtigere service.
Jeg syntes i øvrigt, at det lyder som et kæmpe ressourcespild at chartre et hospitalsfly. ~500.000 kroner er mange penge. Kunne de ikke booke en række alm. flysæder og få hende hjem på den måde?
---
www.raybandk.blogspot.com
min ex har osse været på ferie i en uge i Rhodos med hendes mor og vores fælles barn på 1 år....
han blev så syg med feber og rød i ørerne og rød i halsen, de prøvede at få noget på skrift fra den læge de havde været ved 4-5 gange men han nægtede og sagde de ville få noget inden de tog hjem til SOS International, han havde beordret dem på pencillinskur han måtte hverken få varme eller kulde, de skulle tage hans temp hver 4 time, hvilket betød de skulle være inde på hotelværelset stort set hver dag....
lægen var sur på dem over de kom så tit og sagde til dem at de prøvede at lave forsikringssvindel og da de endelig fik deres papir stod der kun han havde 37.7 grader og ikke måtte være i vandet i de næste 3 dage og han ville gøre alt for at forhindre deres såkaldte forsikringssvindel....
der er bare så mange problemer med det her forsikring....
slotters
@lassen81: Hvor er det bare en ærgerlig ferieoplevelse/sygeoplevelse bedstemor får sig der. Ellers frisk som 75 årig at rejse til Azorerne. Håber hun bevarer sin rejselyst også efter dette uheld, og håber hun snart kommer hjem og hurtigt bedres.
Også en tough situation for hele din svigerfamilie.
Når det er sagt, så vil jeg gerne have lov at sige at hjælp i sådanne situationer fra forsikringselskaberne, er nødt til at være styret strengt, for ellers kan man nemlig IKKE købe så billig en rejseforsikring som vi kan.
Hvis Europæiske bare lod "den hurtigste vej hjem" regere, så var det jo helikopter - specialamulancefly - helikopter og det kan man altså ikke bare give alle med et brækket ben, desværre.
Jeg synes dit indlæg er fint, for det giver lidt eftertanke omkring at man får hvad man betaler for. En "billig" rejseforsikring løser dine problemer, men ikke nødvendigvis lynhurtigt, og ikke altid på den måde man havde turde håbe på.
Men igen - uden europæiske, så var bedstemor jo blevet ruineret, eller tvunget til månedsvis ophold på Azorerne!!
Jeg er sikker på at det føles helt ulideligt herhjemme i DK, at i skal vente og vente på besked, og alt imens ligger bedstemor alene på Azorerne.
Men hun er heldigvis i gode hænder lyder det til, og hun skal nok komme hjem og blive god igen.
De bedste ønsker om løsning af problemet.
MVH Brunen
Hvorfor vender du ikke din forargelse til istedet for at rejse ned at besøge Svigerbedste?
Langt de fleste arbejdspladser vil da nok have forståelse for at dig eller din kone skal have en uges fri (uden løn) for at tage sig af jeres Bedste.
At hun ikke taler dansk og er ensom, er jo ret beset ikke forsikringens skyld. Hun får behandling, og det er det som I har betalt for.
Jeg har selv været igennem en lidt tilsvarende situation, og jeg erkender da at jeg var frustreret over at skulle vente på afgørelser hjemmefra altimens det lokale hospital punkede mig for at betale kontant ved kasse 1 før de ville behandle videre. Og her taler vi meget mere alvorlig sygdom end et brækket ben.
Men det lyder altså til at dine frustrationer har steget dig lidt for meget til hovedet, og du kan derfor virke urimelig i dine krav.
Du skal være velkommen til at bede mig skride også. Det er jo åbenbart den besked folk får som ikke er enig med dig i alt.
"@Aurvandil
@Lilbabs
Skrid ud af denne seriøse tråd.
Snothvalpe, der åbenbart ikke ved en skid om denne sag. Typer som jer, skulle prøve det på egen krop.
I skulle have én i jeres røv skulle I."
Uhm, Aurvandil er ret så spot on, det virker til Europæriske gør hvad de nu engang kan, i forhold til den rejseforsikring de sælger, til de penge de sælger den til.
Derudover kan Europæriske ikke stilles til ansvar for, at din sviger-bedstemor hverken kan spansk eller engelsk, og dermed ikke kan kommunikere med folk.....
Som Aurvandil skriver, så har hun da noget at give sig til når hun kommer hjem....