DK - Udrulning af elbiler (Vognparksopgradering)

#1| 0

Hej,


Et lille indlæg i kølvandet på Teslas store succes ift. lanceringen af Model 3 (326.000 forudbestillinger) - Imponerende tal.
Især når folk skal ligge 1000 Dollars ifm. bestillingen.

Når man sætter sig ned og reflekterer over denne succes tænker man umiddelbart på en ekstremt dygtig direktør. Han formår om nogen at sætte
innovation på dagsordenen. Nøglen ift. at lancere det reelle alternativ til benzin/diesel drevne autobiler har dog været 2 ting - pris & batteri.


Nu har vi alternativet med minimum 325 KM på en opladning, samt en tilgængelig pris uden afgifter. (leveres i 2017 - 2018) - de dyre udgaver kører allerede rundt.! - Kapløbet er dermed igang, og de øvrige aktører er fuld gang - Mercedes, BMW etc.


Som "svar" på dette har man fra politisk hold i DK valgt at gøre det mindre alternativt at købe en elbil, ved en genindfasning af Registreringsafgiften.
Jeg tænker umiddelbart hvorfor? Ja det åbenlyse svar er penge <(afgiftsindtjening, eller mangel på samme)


Er der nogen på PN som kan give svar hvorfor politikerne agerer som de gør ift. elbilerne? - hvorfor ikke netop øge incitamentet gennem økonomi.


Kunne der ikke findes alternative kanaler til at genere penge i statskassen, end gennem afgifter på fossile brændsler.?


Jeff


Nb.: Ville der ikke desuden være idé i at opgradere bilparken ved at massivt øge miljøafgiften på ex. 10 år gamle biler og ældre? - Man kunne jo ex. så tilbyde disse mennesker et tilskud ved opgradering? - blot en tanke (mener det er forsøgt implementeret på brændeovne)







Redigeret af Mejefe d. 10-04-2016 08:38
10-04-2016 08:45 #2| 6

Altså så længe at vi producere elektricitet fra kul er det nok meget fint ikke at have afgiftsfrihed for elbiler.

10-04-2016 09:51 #3| 0

hvor meget af vores strøm er produceret fra Kul

10-04-2016 09:57 #4| 0

Rammer vi ikke snart 50% af strøm produceret via vind?

10-04-2016 09:58 #5| 0

http://www.ens.dk/info/tal-kort/statistik-nogletal/nogletal/danske-nogletal


ikke at de lige præcis opgiver hvor meget af vores strøm der er produceret fra kul. men 53,4% af vores elektricitet kommer fra vedvarende energi.


så hvis vi bruger mere strøm må det jo komme fra ikke vedvarende energi

10-04-2016 10:57 #6| 1

Det kunne være interessant at vide hvilken bil som er værst for miljøet.

Alt andet lige så vil det nok være at foretrække at CO2 bliver udledt fra kraftværker "in the middle of nowhere" fremfor biler direkte hvor vi bor.

Jeg ville ihvertfaæd hellere bo i en by med mange elbiler fremfor alternativet.

10-04-2016 12:05 #7| 0
dankersoe skrev:

Det kunne være interessant at vide hvilken bil som er værst for miljøet.

Alt andet lige så vil det nok være at foretrække at CO2 bliver udledt fra kraftværker "in the middle of nowhere" fremfor biler direkte hvor vi bor.

Jeg ville ihvertfaæd hellere bo i en by med mange elbiler fremfor alternativet.




Fuldstændig enig! - forestil dig en branding værdi "clean City"
10-04-2016 12:13 #8| 0
dankersoe skrev:Det kunne være interessant at vide hvilken bil som er værst for miljøet.
Alt andet lige så vil det nok være at foretrække at CO2 bliver udledt fra kraftværker "in the middle of nowhere" fremfor biler direkte hvor vi bor.
Jeg ville ihvertfaæd hellere bo i en by med mange elbiler fremfor alternativet.

Altså CO2 i de mængder der bliver udledt fra biler gør ingen forskel om de bliver udledt i byer eller "in the middle of nowhere" (f.eks. avedøre).


De 2 andre linier er jeg meget enig i personligt.

10-04-2016 12:24 #9| 1
Mejefe skrev:Rammer vi ikke snart 50% af strøm produceret via vind?

Tal fra Jan-16 siger 42%..


Jeg synes dog ofte, at dette tal er misfortolket, da vindmøllerne producerer hvad der svarer til 42% af Danmarks årlige strømforbrug - dette er med andre ord slet ikke ensbetydende med, at vindmøllerne dækker 42% af DKs strømforbrug.. Det danske elnet kan slet ikke absorbere al den strøm, der produceres ved relativ stærk vind, hvorfor strømmen skal sælges billigt til udlandet.. I enkelte tilfælde skal vi endda betale for at komme af med strømmen, da der er et krav om et forholdsvis stabil spænding i et el-grid..

10-04-2016 12:30 #10| 0

jeg ville ihvertfald købe en tesla 3 til lige under 300k men ikke til næsten 500k når der kommer afgifter på.

10-04-2016 12:34 #11| 1

Nu er Co2 jo andet end forbruget ved transport. Størstedelen af Co2-"udgiften" er ved produktion af bilen og ved genanvendelsen.

Dertil kommer, at hvis DK forholdsvis hurtigt får 1-1,5 mio nye elbiler skal elnettet vist også udbygges ret kraftigt. Der er pt. 2,4 mio biler i DK med en gennemsnitsalder på 9 år og en levetid på 16.

Jeg tror stadig fremtiden er en form for opladningshybrider med brændselsceller der kan brænde andet end olieprodukter. Og at vi må leve med forbrændingsmotoren nogle år endnu.

Ingen tvivl om Tesla er et interessant produkt - men "husholdningsbilen" behøver ikke kunne ramme 100 på 6 sekunder. Den halve pris og det halve antal HK og længere rækkevidde var at foretrække ;-)

10-04-2016 16:34 #12| 0

Jeg har nørdet i det... Elbiler er bedre for både miljø og menneske.

Der er masser af kilder der siger det ene og det andet, men i sidste ende drejer det sig om hvor elektriciteten kommer fra.

Altså hvis den kommer fra kul er det ikke sundt, hvorimod alt vedvarende energi naturligvis er godt.

Iøvrigt interesseant at mange Tesla-ejere også får sat solceller på taget.


Her et enkelt link:

https://www.quora.com/How-good-is-an-electric-car-like-Tesla-Motors-Model-S-for-the-environment


Det skal siges at der også er masser af artikler om at elbiler ikke hjælper, dog mangler mange af disse artikler saglighed og især empiri.


10-04-2016 17:56 #13| 0
dankersoe skrev:Jeg har nørdet i det... Elbiler er bedre for både miljø og menneske.
Der er masser af kilder der siger det ene og det andet, men i sidste ende drejer det sig om hvor elektriciteten kommer fra.
Altså hvis den kommer fra kul er det ikke sundt, hvorimod alt vedvarende energi naturligvis er godt.
Iøvrigt interesseant at mange Tesla-ejere også får sat solceller på taget.

Her et enkelt link:
https://www.quora.com/How-good-is-an-electric-car-like-Tesla-Motors-Model-S-for-the-environment

Det skal siges at der også er masser af artikler om at elbiler ikke hjælper, dog mangler mange af disse artikler saglighed og især empiri.

Kunne godt tænke mig dit syn på denne artikel http://www.telegraph.co.uk/opinion/2016/04/06/dont-be-fooled---elon-musks-electric-cars-arent-about-to-save-th/


den har elementer som jeg selv har tænkt ihvertfald, men den er måske lidt sortsynet uden jeg selv er istand til at kunne sige hvor virkelighedsnær den er.


Derudover er der self. forskel på verden generelt som denne artikel prøver at ramme og så danmark.


Men det vigtige punkt er som jeg også sagde tidligere om der bliver brændt kul af eller ej, og som du også fint selv nævner.




← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar