done
De enkelte lån har ikke sammen løbetid, hvorfor de ikke er sammenlignelige.
Løbetid er en af de mest afgørende faktorer for låneomkostning p.t., hvorfor du alt andet lige vil få det korteste lån som det billigste
Skriv betalingsrækker ned for hvert lån.
Diskonter lånene med din de diskonterinsatser der er i opgaven.
@ C_hope
Afgør man så valgtet af lån på "bløde" værdier?
Kan man ikke bruge Ko værdien, når der nu er forskel på løbetiden?
@Odin
Jeg har diskonteret lånene, med 15% diskonteringsfaktor, og fået de ovenstående Ko værdier.
Nu må pokernets Økonomi wizes godt lige slå et smut forbi ;)
Altså, det du skal sammenligne er jo nutidsværdien af de forskellige lån, det kræver at du har en diskonteringsfaktor (eller antager at den har en værdi - værdien kan godt være nul omend det vil være lidt mærkeligt at antage).
Når du har udregnet samtlige betalinger for hvert lån, skulle det være en smal sag at udregne nutidsværdien af disse betalinger ved brug af din diskonteringsfaktor :)
Eksempelvis (løsning 2):
Jeg antager at diskonteringsfaktoren er 0, det giver i alt betalinger på:
1 mio + (1-0)^1*0.9 mio + (1-0)^2*0.9 mio => -2.8 mio. i nutidsværdi
Hvis din diskonteringsfaktor er 5% får du:
1 mio + (1-0,05)^1*0.9 mio + (1-0,05)^2*0.9 mio => -2.66725 mio i nutidsværdi
Når du har lavet den øvelse for alle 3 lånetyper, vælger du naturligvis den med den højeste nutidsværdi (da de er negative er det den der er tættest på 0...).
Hvis du laver et regneark er det rimeligt at lave formler for samtlige betalinger - og så er du i mål :)
super ide af spørge her... den gennemsnitlige PNer kan sikkert komme med rigtigt mange relevante input.
Bump :)
Vælg mulighed nummer 3 da den har størst kapitalværdi.. Jeg får næsten de samme værdier som du har udregnet. Det er ikke altid at den effektive rente og kapitalværdien, der taler for den samme. Det er altid kapitalværdimetoden man skal stole på...
For at opsummere på folks svar:
- Beregn hvilket lån der er bedst rent money-wise
- Vælg lånet jf. ovenstående, men argumenter i din besvarelse med at månedelige afdrag, løbetid, mv. kan gøre at et af de andre lån kan være bedre, men at du mangler oplysninger for at kunne uddybe dette nærmere
- Win