Jeg har 3 Cosinus ligninger der skal tastes ind og min egen lommeregner er lige gået død. Kan heller ikke finde en brugbar lommeregner på nettet så håber lige der er en der kan bruge 1-2 min på at hjælpe mig.
Cos-1(27/48) = ?
Cos-1(5/40) = ?
Cos-1(45/60) = ?
Hvis nogen kender til en super god online lommeregner, må de selvfølgelig også gerne lige sige til.
Done
Du prøver ikke at opløfte cosinus i -1 vel? Altså at taste "cos^-1(27/48)". Cos^-1 er bare en skrivemåde. På din lommeregner hedder den vel ACOS.
Nej nej hehe, så langt er jeg dog. Mener bare at det skal være Inverse til cosinus så at jeg får vinklerne på trekanten.
Det er vel ikke allesammen vinkler til den samme trekant? For så er du enten gået galt i byen eller også er min lommeregner blevet fuld.
Så kan du selv tjekke de sidste. I øvrigt en fantastisk hjemmeside, og kan bruges til virkelig meget matematik.
Vinklerne skal jo samlet give 180 grader og dit giver samlet 172.15 grader, så der må være en fejl i din indtastning. På min TI84 trykkes "2nd" -> "Cos" -så det bliver til inverse Cos og herefter taster du tallene ind. Så der burde stå Cos-1(27/48).
ok, tjekker lige mine tal. Hæng lige på:)
Desuden tog jeg gymnasiet med denne skønne lommeregner som har fulgt mig siden 3. klasse. Så jeg skulle da nok mene at jeg kan finde ud af at taste ordentligt ind på den ;)
hehe, mig der er klovnen. Prøv at taste den sidste ind igen med tallene 45/60.
Giver forhåbentligt 41,41.
Tak for linket Meincke!
Takker mange gange for hjælpen Bad3xo.