Hey PN,
Jeg sidder med en stor opgave i Erhvervsøkonomi om Pristeorien.
Min prob. formulering.
Hvordan bør en virksomhed fastsætte sine priser udfra teorien?
Hvordan gør de det i praksis?
Hvad ville være det mest optimale at gøre for virksomheden?
Jeg har besøgt forskellige virksomheder, og svarer således på spørgsmål 2.
Men er der nogen der har nogen forslag til hvad jeg kan skrive ved 3'eren? Hvad der ville være det mest optimale.
Det mest optimale ville jo selvfølgelig være at finde optimalprisen ved hjælp af pristeorien, men der er jo det at efterspørgselskurven kan flytte sig, så kunderne ikke vil give den pris mere, og så bliver det jo svært med teorien, fordi man kan jo ikke lige pludeselig lave sine priser om når de allerede er produceret.
Forslag kunne være dejligt : )
Mvh. fisker
EØ opgave - Pristeori, forslag?
Hej,
netop det her med at pristeorien(jeg går udfra at det er at maksimere profitten givet efterspørgselskurven og variable enhedsomkostinger) er jo en statisk analyse. Dvs. man antager at efterspørgselskurven er konstant og at der ikke er noget "metagame(pokersprog)". Så angående spørgsmål 3 skal du ind på hvordan virksomheden kan anticipere de ændringer i samfundet og folks præferencer således at man forudsiger efterspørgselskurven. Der er lavet modeller over dette f. eks. PEST modellen(politik, økonomi, sociologi, teknologi). Flere parametre er mulige, men nævn dette og du er godt dækket.
Selvom vi kender dette til perfektion så har prissætning dog også andre ting at vise hensyn til. Brug evt. her Porters diamant hvor du betragter følgende ting:
Konkurrenters reaktion på prisændringer, leverandørers, kunders(netop efterspørgselskurven), evt. substituerende produkter.
Enden af alt er at teorien ligner sjældent praktik pga.:
- efterspørgselskurven antager et perfekt marked med fuld information(eks. er oliemarkedet men selv dette er nok bare en tilnærmelse til fuld information) - dette er umuligt for langt de fleste at estimere perfekt. Kan du det bliver du nok verdens rigeste mand:,)
- Der kan være andre hensyn end at optimere profit her og nu. Eksempelvis kan en lavere pris end optimalt betyde at man vil forsøge at vinde markedsandele og derved maksimere profit på længere sigt. Højere pris kan være fordi man vil signalere eksklusivitet - måske fordi man vil udvide med andre produktgrupper med samme mærke fremover.
Men nu skal jeg jo ikke skrive din opgave. find selv på flere.
held og lykke
@ Odin, du er bare en skat..
Det der er VIRKELIG noget jeg kan bruge.
Du må endelig komme med flere forslag hvis du lyster.. : )
Men tusind tak, så fedt du gider tage dig tid til at hjælpe en unknown..