Eksamensæt i samfundsfag - August 2010

#1| 0

Hej PN!
Jeg søger en besvarelse til følgende fællesdel, som er fra August 2010:

Tak på forhånd!

07-10-2012 16:02 #2| 0

A-niveau STX

07-10-2012 16:12 #3| 0

Sry, kunne ikke se billedet.
Er det til i aften?

Redigeret af Salt And Pepper d. 07-10-2012 16:13
07-10-2012 16:15 #4| 0

Jeg ved det faktisk ikke, da jeg kun har fået udleveret det som jeg har sat ind i denne tråd, men jeg går ud fra at det har noget med globalisering og international politik at gøre, eller er jeg helt off?

07-10-2012 16:18 #5| 0

Jeg er på mobilen, men hvis det ikke er til i aften eller imorgen tidlig, kan jeg godt kigge på det når jeg kommer hjem

07-10-2012 16:24 #6| 0

Det er til imorgen tidlig, men jeg regner med at blive oppe det meste af natten... Livet som studerende <3

07-10-2012 16:24 #7| 0

Ved du godt hvordan man gør, men vil bare gerne have svaret, eller kan du ikke finde ud af det?

Lidt korte tanker.

1a.
Skriv noget om at BNP generelt er faldet fra 08 til 09. Du kan så lave dine 'beregninger' ved at tage den procentvise ændring og vise hvor meget BNP'en er faldt i procent.

1b.
Tænker at det primært har noget at gøre med 'reklamen' for de forskellige valg. Der er utrolig meget fokus på folketingsvalget i månederne op til valget, mens valg til EU-parlamentet får langt mindre sendetid i medier. Tror der er en del der har glemt hvem der stilte op for de forskellige partier sidste gang.
Kommunalvalget tror jeg har større deltagelse end til EU, da man måske føler at ens stemme gør en større forskel, da der er væsentlig færre stemmer i hver kommune.

Jeg aner ikke hvordan 'modellen' skal se ud i 1c., men det er faktorer som at nogen vil have skatter op, andre vil have dem ned, nogen vil have bedre vilkår for off. ansatte osv kunne jeg forestille mig.

Har selv kun haft samfundsfag på C-niveau, så tag det med et vis forbehold (kender ikke meget til metoder osv). Læser dog en slags international økonomi atm

07-10-2012 16:33 #8| 1

1a.
Recession i den vestlige verden i 2009.

1b. Ideer. Ikke egentlige hypoteser.

1. FT har langt større mediedækning end kommunalbestyrelser og Europaparlamentet. Massiv mediedækning af FT-valgkamp.

2. FT opfattes som vigtigere end kommunalbestyrelserne, da der i FT træffes beslutninger om stort set alt mellem himmel og jord. Kommunalbestyrelse = hvem skal tage skraldet for de offentlige besparelser de næste fire år. Der er væsentlig mindre "politik" i det, og derfor er der færre, der stemmer til det valg end til FT-valg.

3. EP er fjernt. Der er mange, der slet ikke interesserer sig for det. De danske politikeres indflydelse er minimal, så det kan være ligegyldigt, hvem vi sender derned. Mickey Mouse-parlament. Havde ikke ret til at fremsætte lovforslag til søjle 1 (søjlestrukturen blev afskaffet i 2009).

1c. Disclaimer: jeg er ikke sikker på, jeg forstår spørgsmålet korrekt.

1. Offentlig/privat sektor
2. Køn
3. Tax bracket
4. Hvor vedkommende bor
5. Alder

07-10-2012 16:37 #9| 1

6. I hvor høj grad diger vedkommende ved det statans yver.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar