Hey PN
Vil bare lige vide om nogen ved noget ang mit problem. Jeg er blevet bedømt til en Cand.Merc eksamen af én bedømmer. Vi er uenige omkring karakteren og vil ikke give mig medhold i min klage. Jeg synes det er absurt at der ikke er en censor inde over eksamen på så "højt" et niveau. Har jeg krav på dette? Er det overhoved okay bare at have én der bedømmer en eksamen?
// KD
Eksamens-rettigheder
Fandt denne her, godt nok vedr. Aarhus Uni. men mon ikke samme retningslinjer gælder andre steder.
"KLAGER
Klager over undervisningen og eksaminerne behandles af forskellige instanser, alt efter klagens art.
Ved afgivelse af eksamensklage (klage over karakteren) skal
der benyttes et specielt klageskema, som kan afhentes på Sekretariatet for Studievejledningen i Lokale
B 4.
Klagen skal indgives senest 2 uger efter bedømmelsens offentliggørelse eller ved skriftlig eksamen
senest 2 uger efter det tidspunkt, hvor bedømmelsen senest skal være offentliggjort.
For skriftlige eksamener skal karakteren offentliggøres senest 4 uger efter eksamenens afholdelse. Ved
forsinkelse benyttes den på opslaget påstemplede dato.
Klager skal være begrundede. Som følge heraf kan klager over bedømmelsesresultatet kun indgives
individuelt."
aahh mate, slet ik sådan der og det der er jeg klar over.
Jeg tror jeg forklarer mig dårligt. Prøver lige en gang mere lidt kortere.
Jeg har ingen censor på en eksamen. Er det i orden? Det er Cand.Merc vi snakker om! Bør der ik være bedre forhold og mere "retfærdighed"? Er det noget man kan kræve?
Skal da være en censor til stede ved en eksamen ? læren kan jo nemt have en mindre grudge med en elev, tror mange af os var faldet 4-5 i snit hvis læren stod med beslutningen alene, at antage at en lære uden en censor kan være 110% objektiv i sin vudering er jo langt ude.
Sødt du mener du er bedre til at bedømme din egen indsats end en underviser.
Mange uddannelser har til nogle eksamener ikke eksterne censorer på, af økonomiske årsager.
HAn har sgu sikkert ret i sin bedømmelse af dig , når ikke engang du kan stave til "censor"....
@ Maller
nej men vi har siddet en gruppe studerende med samme karakter og mener min er af faglig højere niveau osv osv osv.... efter 140 opgaver mener jeg snilt en underviser ka fucke det op.
Men sygt det spares væk. Skal jeg have til studie nævnet for det ikke i orden imo.
Men lader til det derfor er ret std at man bare har en bedømmer.
@ Badbanana
Tak du, men den ene var da stavet korrekt ;)
Ps. Ik mig der har sat nogen af de "vote up" eller "vote down".....
KD er det en mundtlig eksamen?
Jeg har aldrig nogensinde oplevet kun at have én bedømmer på DTU (er på 10. semester). Kan ikke forstå at sådan en ting kan spares væk. Det er da netop det der sikrer, at din uddannelse kan sammenlignes med andre?
@ Razga - ENIG! Forstår det ikke - det over min fatteevne :/
@ diller - Skriftlig (gør det lidt nemmere at forstå kontra mundtlig meeeeen....!)
Find studieordningen, der gælder for din cand.merc og læs, hvad der står. Det er ikke så svært. Og er det, så ring til din studievejledning. De har som regel styr på det.
Nu kan jeg se, at du er KBH, så mon ikke du skulle prøve her: sar.cbs.dk/bachelor_kandidat/studieordninger/kandidatuddannelser
Enig i, at det lyder underligt, men det er der jo så mange ting, der er :)
GL.
Jamen hvad er så problemet i at klage den videre?
Det er jo netop pointen med universiteternes klagesystem - du klager først til eksaminator, får du ikke medhold (hvilket man sjældent gør) klager du til studienævnet, som nedsætter et ankenævn typisk bestående af en studerende, en censor ude fra og en eksaminator på lige fod med den oprindelige bedømmer.
På den måde får du i to forskellige instanser mulighed for at få prøvet din besvarelse. Får du ikke medhold må man gå ud fra, at din egen/dine medstuderendes vurdering er fejlagtig.
I suppox´ link står der følgende:
Stk. 5. Studienævnet har godkendt følgende eksamensformer på valgfagene:
Eksamensform
4-timers individuel skriftlig eksamen (med/uden hjælpemidler).
Varighed
4 timer
Evt. sidetal
-
Eksamination/Censur
Underviseren retter besvarelserne alene.
Bedømmelse
Individuel
Fokus/emne ved eksamination
Den studerende besvarer en eksamensopgave udarbejdet af den fagansvarlige. Eksamensopgaven kan være spørgsmål i pensum (evt. procentvise) eller en case indenfor pensum.
På CBS er det meget normalt, at det kun er læren der retter opgaverne.
ofte ved en klage, der snakker man med læren og derefter hvis man ikke kan blive enige så opretter man en formel klage. Den kan helt sikkert udvides til at en anden person skal læse opgaven igennem. Dette kan du tage med din studie vejleder, men som sagt har man 14 dage til at klage - kom igang.
Er det sådan, det er gået ned? Eller har der været en anden prøveform?
@Peter - Tror ikke prøveformen ved kandidatafhandlingen er en 4 timers skriftlig prøve. Det er nok derimod et semesters målrettet arbejde i et emne valgt sammen med vejlederen. :)
Edit: Men få nu ringet til den studievejledning, så der kan skibes en klage afsted, hvis der er grundlag for det.
Jeg HAR klaget til VERA på CBS som er studiets klageinstans. Klagen blev sendt til bedømmeren og jeg HAR fået svar retur.
Dette er ik skrevet i starten for ikke at farve kommentarende i forkert retning. Min klage var begrundet med faglige argumenter, retvisende teorier, rellevante eksempler, osv osv. Jeg har argumenteret alt jeg kunne for at få en klagesag og med det resultat at den skulle ombedømmes hvor den givende karakter der er gældende (også hvis jeg skulle få en lavere). Nu har jeg sidste ord i sagen inden den ryger til Dekanen hvor den jo så på baggrund af bedømmeren nok bliver afvist og jeg har intet mere at kunne sige. Derfor jeg er pissed. Jeg har aldrig klaget før og er på ingen måde en hykler... kan ikke se hvornår man får medhold i en klage når underviseren blot synes at "7-trins skalaen bygger ikke på relativ karaktergivning. 7-trins skalaen er en absolut karakterskala, hvor den enkelte studerende bedømmes i forhold til faglige mål og graden af målopfyldelse." Citat min bedømmer...
Synes det er SÅ meget denne lille mand mod systemet :(
Fanme træls situation for dig, øv!
Jeg er pisse nysgerrig though, og selvom det ikke raver mig en høblomst, hvad fik du så? :)
-Kd-
Du har altid ret til og krav på en klage i 2. instans, altså en anke. Det er et grundlæggende forvaltningsretligt princip.
Når du klager første gang tager den oprindelige bedømmer selv stilling. Får du ikke ret, kan du derefter klage til et kompetent ankenævn. Får du igen ikke medhold er der nok noget om snakken? Er der retlige mangler ved nogle af afgørelserne kan man eventuelt klage videre til ministeriet.
Er det bedømmelsen, altså karakteren, eller er det prøveform/pensum eller lignende du klager over? Hvis det er bedømmelsen, er fremgangsmåden som beskrevet ovenfor. Hvis du ikke allerede har læst om det, findes siden her:
e-campus.dk/studium/eksamensklager/eksamensklager
Hvor har du fra, at Dekanen skal indblandes i sagen, og med hvilken baggrund? Jeg har umiddelbart svært ved at se problemet i forløbet, ud fra hvad du indtil videre har beskrevet...
@ Kent
Tja 4 hvis det er interessant. Må I da gerne vide...
@ Diller
Ja det er sådan det er gjort. Jeg ved ikke hvorfra du har:
"Du har altid ret til og krav på en klage i 2. instans, altså en anke. Det er et grundlæggende forvaltningsretligt princip.
Når du klager første gang tager den oprindelige bedømmer selv stilling. Får du ikke ret, kan du derefter klage til et kompetent ankenævn. Får du igen ikke medhold er der nok noget om snakken? Er der retlige mangler ved nogle af afgørelserne kan man eventuelt klage videre til ministeriet" ?? Ville være rart så jeg ved det :)
Min "sagsbehandler" fra VERA sagde at en tvist som bedømmer og studerende ikke er enig om ryger til Dekanen som skal afgøre om man må får en mulighed for ombedømmelse. Det er dette jeg ønsker.
Prøv at læs her -KD-
e-campus.dk/studium/eksamensklager/eksamensanker
Du kan altid anke en administrativ afgørelse. Kontakt eventuelt nogen på studiesekretariatet eller en studievejleder og få hjælp der.
Nu kan jeg kun tale for AAU, men går ud fra det er sådan på alle landets universiteter og jeg mener det er dybt dybt kritisk.
Det jeg føler jeg vil kunne lære mest ved er at få en kommentar til samtlige mine eksamensopgaver/eksamener på skrift. Der skal simpelthen stå en udførlig begrundelse for den givne karakter, samt bemærkninger om hvad var godt, hvad var knap så godt, hvad var direkte ringe, og hvordan kunne man gøre det bedre.
På den måde vil man som studerende have mulighed for rent faktisk, at bruge den viden og have en chance for at rette op på det op igennem de kommende semestere.
Dette er der ikke tid til, vil 10x hellere have det, end nogen af de direkte værdiløse forelæsninger der kommer på hvert semester.
@KD
Vi har også kun en der retter mange af vores skriftlige opgaver, men er da sikker på du kan klage over bedømmelsen og den vil så blive bedømt af en anden.
For at komme med et noget skræmmende eksempel på hvordan universiteter/bedømmere kan være direkte uenige mm.
Jeg havde på, tror det var 4. semester en mundlig eksamen, den fik jeg 00 i, og der var jeg mildt sagt rasende pga eksamens forløb var helt i skoven + det virkede som om bedømmerne bevidst spurgte ind til nogen områder jeg mildest talt ikke var forberedt på. gik op i NØJAGTIG DET SAMME projekt efter jeg fik medhold i min klage, fik 2 nye bedømmere og fik 7. Og der var INTET ændret i projektet, da jeg ikke måtte dette grundt det stadig var mit 1 forsøg. Syntes det skræmmende 2 bedømmere har mig til 00 og to andre til 7.
/Lillie
@ Razga
Selvom du altid har prøvet at have en censor, hvor mange gange har du så ikke prøvet at censor overhovedet ikke har læst din opgave?? Mener selvfølgelig i fag, hvor man skal op og forsvare en opgave eller hvor det gælder 50/50.
Jeg har på byg instituttet prøvet 3-4 eksamener hvor hverken lære eller censor havde læst opgaven. Alle i fag hvor vi var + 50 mennesker, og bedømmelsen var en skriftlig opgave man skulle forsvare mundligt.