Muhsen skrev:Jeg hopper lige med ind i debatten her, da jeg står lidt i samme situation som OP. Og så ikke helt alligevel. Jeg kører i min gamle Octavia DSG diesel-hakker i hverdagen på mit job og modtager kørepenge efter statens takster. Jeg kører ca. 40.000 km. pr. år erhvervsmæssigt.
Trods km tælleren siger over 430.000 km. kører bilen fortsat fremragende. Med så mange km. på tælleren har bilen selvsagt ikke den store værdi hvis den skulle sælges og den er alt for god til at køre til skrothandleren. Så derfor har jeg valgt at fortsætte med at køre i den men selvom jeg faktisk er og har været rigtig glad for bilen, så er jeg så småt også begyndt at rette øjnene mod en el-bil.
Som OP skriver, så tænker jeg også at de udgifter jeg har til diesel (ca. 3k pr måned) og afgifter (ca. 400 pr måned) må kunne bruges på noget nyere og bedre.
Langt de fleste dage kører jeg ca. 200 km. - men en sjælden gang i mellem vil der være dage hvor jeg kører knap 300 km.
Som kørende sælger har jeg ofte diverse "skrammel" med i bilen til brug ude ved mine kunder. Så jeg har behov for en el-bil der størrelsesmæssigt minder om en Skoda Octavia, Ford Mondeo eller Mercedes C klasse stationcar. Alternativt en el-bil, der er superfleksibelt indrettet - eksempelvis hvor bagsæderne kan lægges helt fladt ned, så man får et helt fladt "gulv" i bagagerummet.
Jeg har egentlig været af den holdning, at el-bil ikke er noget for mig i et par år endnu men jeg kan godt mærke den holdning er ved at ændre sig.
Så nu kan jeg passende starte her på PN med at få nogle gode input til, hvad jeg bør gå efter. Hvad kunne være en optimal løsning set i lyset af, at jeg kører 40.000 km. pr. år og op til 300 km. pr dag?
Hvilken lade-løsning skal jeg gå efter? - er det "bare" en Clever løsning med fri opladning til 799,- pr måned? - eller findes der noget endnu nemmere/smartere?
Undskyld OP, det var ikke for at hijacke din tråd - men din situation minder langt hen ad vejen om min, så jeg håber det er ok jeg hopper ind her :)
Jeg kører firmabil og skulle skifte for et år siden, hvor jeg den gang havde en Passat, og da jeg har fået mit første barn i januar, var pladsen selvsagt vigtig.
Som firmabil, havde jeg naturligvis ikke frit valg på alle hylder - men skulle placere mig i prisklassen Skoda Enyaq, ID4/5, Tesla Model Y osv.
Jeg kiggede på alle modeller, og satte priseksempler op og kom hele tiden frem til, at skal jeg have alt det som en Model Y har, så koster de andre modeller mere. Så jeg valgte en Model Y LR.
Jeg har ca. 75 km til arbejde med 70 af dem på motorvejen (50/50 mellem 130 og 110 km/t).
Jeg kører som jeg ville køre i min Passat, og lægger derfor ikke med 100 km/t på en motorvej hvor jeg må kører 130 eller lægger bag en lastbil for at spare strøm.
Med det vejr vi har pt og til ca. september bruger jeg ca. 20 % på sådan en tur. I vinterperioden omkring de 30%.
Vi har familie omkring Aarhus og København, og kører derfor meget privat også - hvor den også gør jobbet.
Vi kan sætte barnevognen (en af de store af slagsen) ind med hjul på stellet og kassen oven på, og stadig have lidt plads yderligere i bagagerummet. Derudover er pladsen under det store bagagerum fantastisk, hvor du snildt kan få plads til 2 sportstasker, og rummet ude foran bilen hvor man har plads til alt det beskidte (kabler, sprinklervæske osv.).
Skal der side folk på bagsædet, kommer de med garanti også til at side komfortabelt, med massere af benplads og en bund i bilen der er flad og som gør, at du ikke sidder med knæerne oppe under hagen.
Jeg har fra 1 maj sidste år og til nu kørt ca. 80.000 km og har endnu ikke fortrudt, heller ikke selvom at jeg ikke har ladestander derhjemme og derfor enten skal lade på arbejdet eller ud og finde ladestander i byen/området vi bor i.
Som sælger forestiller jeg mig også at det er rart og kunne komme hurtigt videre, og med forvarmning af batteriet, så får du hurtigt strøm på ved de store ladestandere på 150-300kw.
Jeg har været på ferie i Norge og 3 gange i Tyskland med den, uden at føle mig “besværet”.
Som abonnement har jeg gennem firmaet Clever og det fungerer upåklageligt. Jeg lytter mig også til, at lader man på de retter tidspunkter derhjemme, vil man efter refusionen have en ganske udemærket løsning - men det er sikkert det samme ved andre mærker også.
Clever er dog en dansk ting, hvorfor jeg naturligvis bruger Tesla (bare med opsat kreditkort i appen) når jeg kører syd eller nord på.
Redigeret af ktothep d. 05-06-2024 08:20