Hej pokernettere
Måske I kan hjælpe, da jeg er helt blank på biler. Skal bruge en stationcar til en familie med to børn. Gerne noget hybrid eller el. Budget 200-300K
Hvad er nuts her?
(El)Bil hjælp
Elbil får du nok ikke i det prisleje + det er begrænset (hvis overhovedet) hvad der er på markedet af st. car elbiler. Der skulle være en del på vej, men pt består elbil markedet primært af SUV, sedan og mindre biler.
Måske en brugt SUV med mindre batteri kan lande i den prisklasse?
Jeg tænker en brugt WW Passat GTE måske kunne være en mulighed?
Alternativ hvis det skal være ren el, så er Tesla model 3 jo kommet godt ned i pris. Men spørgsmålet er, om der så helt er nok plads.
Jeg mindes ikke at jeg har set en el-bil, der havde en sedan/hatchback version og en stationcar version.
Der er til gengæld mange SUV/Crossover modeller der bør have plads til en familie på 4.
Men hvis priserne skal ned omkring 2-300.000 tror jeg kun der er Dacia Spring, der kan findes fra ny. Den har dog kun en rækkevidde på 230 km. (WLTP).
Man kan finde brugte VW ID.4 til lige under 300.000, som ikke har kørt vildt meget. En enkelt Skoda Enyaq til under 300 på bilbasen også.
Ellers tænker jeg også en brugt VW Passat GTE kunne være en god mulighed, hvis man vil ud i hybrid bil. Muligvis finde en i tyskland og få den hentet hjem.
Du kan eventuelt tage en snak med et firma som hjemtager fra tyskland. Eventuelt dem her (jeg kender dem ikke):
Tesla Y hvis budgettet kan springes lidt. Kan godt fåes til 360-380 brugt.
Ellers hvis I kan vente et halvt års tid bliver der lanceret ca 30 forskellige elbiler resten af året heriblandt også stationcars.
Kongs skrev:Tesla Y hvis budgettet kan springes lidt. Kan godt fåes til 360-380 brugt.
Ellers hvis I kan vente et halvt års tid bliver der lanceret ca 30 forskellige elbiler resten af året heriblandt også stationcars.
Mig bekendt er der vist ikke nogen i sigte til en nypris på 2-300k, så der vil gå yderligere tid (år), før de kommer ned i det prisleje selv som brugt.
Men jeg synes, det er en svær situation lige pt med priserne. Tror OP bliver nødt til at kigge kritisk på sit kørselsbehov for at vurdere om hybrid kunne være vejen frem. Jeg ved ikke nok om det, men jeg kunne frygte, at fx. en passat GTE vil kunne blive dyrere at eje end en traditionel benziner - især hvis der ikke er match mellem kørselsbehov og hybridernes egenskaber. Eller selvfølgelig overveje om brugte El SUV/crossover indenfor budgettet alligevel kunne være en mulighed. Jeg er også selv mest til stationcar, men vi er fx selv superglade for vores Ioniq 5 til to voksne og to børn på 4 og 7år og har ikke fortrudt i ét sekund, men den skyder jo langt over budget...
Fisker Ocean lander som ny på 325k i den "billigste" den minder da om en stationcar.
Pear kommer senere men er vist billigere
Her er svaret på dine bønner:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/70-5d/5729483
Den var perfekt til os med tre mindre børn og to voksne. Alt hvad man skal have med kan snildt være der.
Haarby skrev:Her er svaret på dine bønner:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/70-5d/5729483
Den var perfekt til os med tre mindre børn og to voksne. Alt hvad man skal have med kan snildt være der.
Men rækkevidden er på 350 km ifølge NDEC standarden - det vil nok være nærmere 300 WLTP, hvilket vil være meget lidt om vinteren med motorvejskørsel.
Jeg ved ikke meget om størrelsesforskellen, men man kan få en 2022 model af model 3 for nogenlunde samme pris, og den har en WLTP rækkevidde på 491 km.
davidatt skrev:Hej pokernettere
Måske I kan hjælpe, da jeg er helt blank på biler. Skal bruge en stationcar til en familie med to børn. Gerne noget hybrid eller el. Budget 200-300K
Hvad er nuts her?
Jeg faldt over en reklame for MG5 Electric, hvor de reklamerer for at det er verdens første eldrevne stationcar:
https://mgmotors.dk/biler/mg5-electric/
Jeg kender ikke meget til bilen, og har ikke set tests. Men jeg har set tests af MG4, som bliver sammenlignet med Cupra Born/ID.3, og koster noget mindre.
Så det kan da være du skal se nogle youtube tests af MG5, og selv ud og prøve en.
Haarby skrev:Her er svaret på dine bønner:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/70-5d/5729483
Den var perfekt til os med tre mindre børn og to voksne. Alt hvad man skal have med kan snildt være der.
Virkelig overpriced for en 8 (!) år gammel bil med så dårligt et batteri!
Torstens skrev:
Men rækkevidden er på 350 km ifølge NDEC standarden - det vil nok være nærmere 300 WLTP, hvilket vil være meget lidt om vinteren med motorvejskørsel.
Jeg ved ikke meget om størrelsesforskellen, men man kan få en 2022 model af model 3 for nogenlunde samme pris, og den har en WLTP rækkevidde på 491 km.
Det er klart hvis man skal fra Falster til Skagen skal man lige ind forbi en Supercharger, hvor den i øvrigt lader kvit og frit. Hvis ture på tværs af kongeriget er en sjældenhed, er batteriet mere end tilstrækkeligt.
Model 3 tåler i øvrigt ikke sammenligning med en Model S. Det er to helt forskellige biler.
Mads Pøller skrev:
Virkelig overpriced for en 8 (!) år gammel bil med så dårligt et batteri!
Måske du burde tie stille når de voksne taler?
På bilbasen fremgår det at prisen er YDERST konkurrencedygtig når man tager højde for at den blot har kørt 84.000 km. Ja, faktisk er det en mindre gave ♥
Haarby skrev:Det er klart hvis man skal fra Falster til Skagen skal man lige ind forbi en Supercharger, hvor den i øvrigt lader kvit og frit. Hvis ture på tværs af kongeriget er en sjældenhed, er batteriet mere end tilstrækkeligt.
Model 3 tåler i øvrigt ikke sammenligning med en Model S. Det er to helt forskellige biler.
Måske du burde tie stille når de voksne taler?
På bilbasen fremgår det at prisen er YDERST konkurrencedygtig når man tager højde for at den blot har kørt 84.000 km. Ja, faktisk er det en mindre gave ♥
Hvis det er en mindre gave, er det da mærkeligt at den ikke er revet væk? :) Ellers en ret fed bil.
Haarby skrev:
På bilbasen fremgår det at prisen er YDERST konkurrencedygtig når man tager højde for at den blot har kørt 84.000 km. Ja, faktisk er det en mindre gave ♥
Nå ja, du har da ret. Hvis sælger skriver at det er mega billigt (nærmest en foræring) så kan jeg da godt se at jeg er helt forkert på den.
Køb den selv, og pas dig selv.
Haarby skrev:Det er klart hvis man skal fra Falster til Skagen skal man lige ind forbi en Supercharger, hvor den i øvrigt lader kvit og frit. Hvis ture på tværs af kongeriget er en sjældenhed, er batteriet mere end tilstrækkeligt.
Model 3 tåler i øvrigt ikke sammenligning med en Model S. Det er to helt forskellige biler.
Jeg er sikker på, at det er 2 forskellige biler. Jeg har aldrig prøvet en S, mens jeg købte en 3'er for ikke så længe siden (personligt synes jeg stadig 3'eren er en lækker bil der kører fantastisk).
Men min anke mht. den bil du linker til, er udelukkende forventet rækkevidde. Hvis den havde en forventet NEDC rækkevidde på 345 i 2015, må man forvente en minimum degradering på 10% (det er meget normalt at de nyere batterier i alle degraderer omkring 10% på de første 1-1,5 år, hvorefter degradering flader ud - mit bud er at den du linker til er degraderet med omkring 15%, hvis den fortrinsvist er blevet ladet op med hjemmelader).
Så konvertering til WLTP - lad os sige 10% + 10% degradering - så er vi på hvad der svarer til 290 km WLTP. WLTP er stadig noget optimistisk ift. hvad bilen sandsynligvis vil sige, og derudover kommer vejr og hastighed.
Mit bud er, at på en kold vinterdag vil den klare omkring 200 km ved motorvejskørsel (110 km/t). Så hvis du kører fra Rådhuspladsen til Grenen (528 km) med en fuldt opladet bil fra start, vil du skulle forbi 2 superchargere på vejen.
Som pendlerbil vil den sikkert være fin.
Haarby skrev:Det er klart hvis man skal fra Falster til Skagen skal man lige ind forbi en Supercharger, hvor den i øvrigt lader kvit og frit. Hvis ture på tværs af kongeriget er en sjældenhed, er batteriet mere end tilstrækkeligt.
Model 3 tåler i øvrigt ikke sammenligning med en Model S. Det er to helt forskellige biler.
Er du sikker på dette?
Mig bekendt følger Supercharge ikke bilen, men tilhører udelukkende første ejer og kan derfor ikke overdrages ved salg.
Men stadig en lækker bil, uanset :-)
Mads Møller skrev:
Nå ja, du har da ret. Hvis sælger skriver at det er mega billigt (nærmest en foræring) så kan jeg da godt se at jeg er helt forkert på den.
Køb den selv, og pas dig selv.
Skal han købe sin egen bil? 🤷♂️😅
Granaten11 skrev:Skal han købe sin egen bil?
;-)
Med det sagt så er brugtmarkedet på elbiler (og specielt Tesla), slet ikke omstillet hurtigt nok til den nye verden hvor nypriser falder og man er ved at have løst supply-chain issues (igen, specielt Tesla). Sælgere forventer ublu priser for deres gamle forældede biler med dårlige batterier, og har ikke indset at "normal" kilometerafskrivning og deres nypriser ikke kan bruges til noget som helst...
Pokernewbie skrev:
Er du sikker på dette?
Mig bekendt følger Supercharge ikke bilen, men tilhører udelukkende første ejer og kan derfor ikke overdrages ved salg.
Men stadig en lækker bil, uanset :-)
Lidt usikkert, men jeg vil mene, det kun er når Tesla har været sælger at fri supercharge forsvinder.
rune0714 skrev:
Lidt usikkert, men jeg vil mene, det kun er når Tesla har været sælger at fri supercharge forsvinder.
Det er i hvert fald, ud fra hvad jeg kan læse, når det er Tesla der står som forhandler af brugte biler, at de inddrager FSD. Ellers følger det bilen.
I øvrigt skulle Tesla i Nordamerika have tilbudt at tilbagekøbe gratis supercharger ordningen for 5000$ fra dem der har den.
Haarby skrev:Her er svaret på dine bønner:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/tesla/model-s/70-5d/5729483
Den var perfekt til os med tre mindre børn og to voksne. Alt hvad man skal have med kan snildt være der.
Hvad har du skaffet dig istedet tøffe?
Granaten11 skrev:Hvis det er en mindre gave, er det da mærkeligt at den ikke er revet væk? :) Ellers en ret fed bil.
Haha sandt, jeg syntes også det er mærkeligt :-D men for lige at være seriøs, så er bilen i den HELT billige ende af brugte Teslaer fra den årgang når man medtænker hvad den har kørt.
Torstens skrev:Jeg er sikker på, at det er 2 forskellige biler. Jeg har aldrig prøvet en S, mens jeg købte en 3'er for ikke så længe siden (personligt synes jeg stadig 3'eren er en lækker bil der kører fantastisk).
Men min anke mht. den bil du linker til, er udelukkende forventet rækkevidde. Hvis den havde en forventet NEDC rækkevidde på 345 i 2015, må man forvente en minimum degradering på 10% (det er meget normalt at de nyere batterier i alle degraderer omkring 10% på de første 1-1,5 år, hvorefter degradering flader ud - mit bud er at den du linker til er degraderet med omkring 15%, hvis den fortrinsvist er blevet ladet op med hjemmelader).
Så konvertering til WLTP - lad os sige 10% + 10% degradering - så er vi på hvad der svarer til 290 km WLTP. WLTP er stadig noget optimistisk ift. hvad bilen sandsynligvis vil sige, og derudover kommer vejr og hastighed.
Mit bud er, at på en kold vinterdag vil den klare omkring 200 km ved motorvejskørsel (110 km/t). Så hvis du kører fra Rådhuspladsen til Grenen (528 km) med en fuldt opladet bil fra start, vil du skulle forbi 2 superchargere på vejen.
Som pendlerbil vil den sikkert være fin.
3eren er også en PISSEFED bil. Som i PISSEFED. Dog er det ikke for ingenting at der er en væsentlig prisforskel på de to. I forhold til størrelse havde vi ingen problemer med at komme rundt i landet med tre unger. Det ville ikke kunne lade sig gøre i 3eren.
I forhold til batteri er det en helt legitim anke. Displayet siger 350 km. Og på en fin sommerdag er det også tæt på at den holde det ved 110 km/T steady state. Har man en mere "aggressiv" kørestil så må man trække fra. Det samme gælder for kulde, som du også er inde på. Jeg har ikke en eksakt måling, men vil dog mene at den kan holde 250 km i dårligt vejr.
Xnuu skrev:
Hvad har du skaffet dig istedet tøffe?
Sådan en funky fætter her. Så kan hele familien sgu være der, haha.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/multivan/14-ehybrid-life-dsg-lang/5659609