Endnu en bil tråd

#1| 0

Jeg er lidt i vildrede.
Vi overvejer at skifte vores ceed sw ud med enten en picanto eller Rio crdi eco.

Vores nuværende bil kører kun 12.5 på literen ( opgivet til 16) det synes vi er for lidt/dyrt og vores behov er ikke så stor bil mere.

Picanto havde vi først kigget på med 23 km/l den kan så nok køre omkring 20 km/l og man kan købe tagboks til når man skal have meget med. Har regnet frem til en besparelse på ca 23k om året i forhold til ceed i benzin/afdrag/vægtafgift/forsikring.

Ser så også at Kia Rio fåes som 1.1 diesel der kan køre 31 km/l og der kan man vel komme op på 27 ca. Den her koster dog små 40k ekstra iforhold til picanto.
Besparelsen her iforhold til ceed er 21k om året ca. Altså kun 2k dyre end picanto'en. Har bare ikke erfaringer med diesel, vi kører ikke meget pt ca 15.000km/året og det er der beregningerne går på. Ændre det sig vil besparelserne blive større.

Har i nogle inputs. Skal helst være Kia. Men er der andre der har god garanti/serviceaftale lad mig høre

24-09-2013 21:57 #2| 0

Hey chmpen.

Jeg har ikke personlige erfaringer med picantoen, men jeg har en kollega som har en. Han siger, at han hvis han skulle vælge nu, efter at kørt i den i et års tid så ville han vælge rio'en, altså den lidt større model. Det er sådan set hvad jeg ved, men han siger at picantoen føles meget lille og en smule plastik-agtig :)

24-09-2013 22:24 #3| 0
Moderator

Merprisen for diesel, samt den noget større risiko for dyre reperationer vil aldrig kunne retfærdiggøres med det kørselsbehov.

Gå efter en benzinmodel...

24-09-2013 22:34 #4| 0

Benzin modelen rio vil koste 4.5k mere om året at have end diesel. og hvilke reperationer tænker du der kommer på en diesel.. kan se at deres service aftale er diesel kun 30kr dyre om måneden at have service aftale på.. derfor jeg er lidt lunken ve at vælge benzin modellen..

Nogen fact til hvornår en diesel kan betale sig kontra benzin..

24-09-2013 23:05 #5| 0

Så vidt jeg ved er der ikke noget sted, hvor der findes konkrete beviser/facts omkring brugen af diesel til mindre kørselsbehov. Dog er jeg ivrig læser på diverse bilsider/forums og læsestof omkring biler og såvidt min viden rækker ville jeg i dit sted, med kun 15k km om året, tænke mig væsentligt om inden jeg valgte en diesel.

En oplysning mangler dog mht kørselsbehovet og det er hvor lange ture i kører af gangen.
Hvis i mest kører mindre ture dvs > 25km pr tur siges det ikke at være specielt sundt for en dieselbil da den ikke bliver ordenligt varm på kortere ture og dermed ophober koks og sod i turbo, partikelfilter og dyser med risikoen for dyre reparationer til stede.

Diesel er dog noget som deler vandene da der også er mange som har dieselbiler med et lille kørselsbehov uden større problemer.
Bare mit lille input.

24-09-2013 23:07 #6| 0
Moderator

Risikoen er primært ved fejl på dyser og turbo... de er hundedyre at udskifte.

Men tager du ikke risikoen for reparationer med i betragtningen, har FDM lavet en fin lille økonomiberegner her: http://www.fdm.dk/bilkoeb/benzin-eller-diesel

24-09-2013 23:35 #7| 0

Er I klar over, hvor billige biler der findes derude???. Jeg købte i marts en ford Mondeo for 5k fra 1996. Gammel bil, kørt 206k. Skal synes til febr 2014. Kører den til skrot den dag og får 2,2k tilbage. Så har jeg haft bil i 10 måneder for 2,8k - svarende til under 300 kr om pr måned.

Så find noget billigt - det med det største værditab man kan købe i DK er en bil, så gør det så billigt som muligt.

25-09-2013 06:07 #8| 0

Hvad jeg har læst mig frem til skal diesel bare i dag luftes en gang hver 2-3 måned 20-30km på motorvej. Men må lige se vores daglige behov og om der kommer længere ture så jeg kan være opmærksom på om den bliver plejet ordentlig :)

25-09-2013 09:28 #9| 0

Jeg er yderst tilfreds med min Picanto 1,0 Exclusive årgang 2012. Masser af udstyr og meget billige driftsomkostninger og ingen problemer indtil videre.
Dog er det svært at holde de 23 km/l, men omkring de 20 km/l er muligt.

Ang. diesel, så skal der vistnok køres lange ture, så partikel-filteret ikke stopper til. Og såvidt jeg kan se i Kia's garantikontrakt, så dækkes "citat: alle former for filtre" ikke.
Så måske skal du passe lidt på her. Bare min tanke.

25-09-2013 10:24 #10| 0

Jeg overvejer meget. Den vil blive kørt 17-18km hver vej til og fra arb hver dag. Og så også længere ture i weekenden. Og læser flere steder at en tur på 30km på motorvej hver 2-3 mdr skulle være nok til at rense filteret.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar