Hej
JEg har kigget rundt på de forskellige cykeltråde og der kommer mange forskellige svar og jeg kan ikke helt finde hoved og hale i hvad mit behov er.
Jeg er ved at træne op til noget triathlon og er igang med løbe træning og svømmetræning. Mangler dog en cykel til at få kørt nogle kilometer.
Mit første start løb bliver nok noget med 400m svøm - 20km cykling - 4km løb.
Dette er for at starte blidt ud og få en fornemmelse af sådan et løb. Jeg har ikke dyrket motion i plus 10 år da jeg har haft en knæskade fra fodbold og har brugt det som undskyldning alt for længe, og nu har jeg endelig tiden til at få trænet mig op, så dette skal udnyttes.
Fakta:
188 cm høj
76,5 kg
Har fundet frem til at en racer cykel til mig bør være 58-60 cm, med mine 188 cm og en skridtlængde på 89 cm. Men herfra er jeg på barbund i hvad jeg bør købe til mit formål.
Skulle gerne have en cykel der kan tage lange distancer da jeg på sigt gerne vil prøve kræfter med længere distancer triathlon. Jeg har læst mig frem til at en Trek 1.5 skulle være en god starter cykel, men det er ca også det jeg ved.
Ville gerne have forslag til hvilket mærke jeg skal gå efter og også gerne links til gode brugte cykler.
Jeg vil også gerne vide hvilke dæk der er gode til sådan en cykel, er hen hat til at lappe cykler men det er man self nødtil at få lært, men vil gerne have dæk der ikke bare punktere for et godt ord.
Budget er ikke meget, jeg er helt på bar bund med udstyr osv. men skulle helst ikke over 10k samlet hvis dette kan lade sig gøre. og hvis det kommer deropomkring er jeg nok nødtil at købe nyt og gøre det et sted hvor man får rente og gebyr fri kredit, eller gå til "the mommy bank"
Hvad køber man af sko, hjelm osv. er som sagt helt på bar bund med alt desværre.
Håber i har tid og lyst til at hjælpe mig.
Endnu en cykeltråd
Dit hjulsæt skal være clinchers (dæk+slange) Lad dig ikke lokke af smarte hjul med lukkede ringe.
Alle etablerede racermærker er fine til dig. Jeg ville umiddelbart købe en almindelig racer før du køber en TT'er
Ved intet om cykler..
Men, vi har lige købt cykler for 14.000kr
En mtb til 9000kr til mig
Og damecykel til konen.
Vi valgte at gå ned i cykelbutikkerne.
Vi ville have et sted vi kunne henvende os personligt hos hvis der skulle være problemer efter køb osv.
Da vi ikke aner noget selv om at skrue vedligeholde cykler er det rart at kunne cykle derned og få det lavet.
Vi købte livstidsservice ved fribike for 600kr totalt.
Så ka vi komme alt det vi vil og få justeret bremser, gear og smurt kæde.
Det skal du også tænke på inden du bliver lokket af tilbud på nettet hvor du spare måske 1000-1500kr på en cykel.
Et service ved cykelhandler ligger tit på 250-350kr pr gang. Så overvej dine færdigheder osv. Ellers bliver det hurtigt dyrt.
Vi fik 33 % rabat på udstyr i butikken. Der kunne netbutikkerne ikke være med.
Og husk at selvom cyklen koster måske 9.000kr så skal du i hvert fald lægge 1.000-1.500kr oveni i udstyr.
Hjelm, bukser, drikkedunke, drikkedunkeholdere. Osv..
Skrevet hurtigt. Sorry for fejl..
Tak for hurtigt svar hermod, er det det rigtige hjulsæt der sidder på? eller bør jeg skifte dette?
Jinx
måske jeg skulle prøve at høre om et tilbud ved sådan en forhandler, men meget godt at vide hvad jeg skal gå efter udover.
En cykelhjelm der er fed og du ingen problemer har med at tage på. (Læs: som du ikke synes ser dum ud) Koster nok fra de 1.000kr. som min gjorde..
(Endte jo så i 666kr)
Jeg blev overrasket over hvor meget design og farve egentlig påvirkede mit valg.
Vi valgte jo som sagt en udgave til cirka 9000kr.
Der var også billigere udgaver, men de ramte mig sq ikke på samme måde. Og er virkelig glad for den dyrere model. En fed følelse at gå ud til cyklen hver gang.
Og det betyder jo rigtig meget for motivationen og din træning fremover..
(Der var self. Også bedre dele på den dyre :-)
Lidt ot.
Hvad kan en merida road lite 903 fra 2009 koste? Pæn stand og egentligt ikke kørt ret mange km?
Bottechia bs 110 (mener det er 110) pæn stand, dog skal der nye lejer i styr, da det kan "vrikke" lidt, laves selvfølgelig inden evt. Salg.
(ikke salgsannonce, skal nok sætte dem ind hvis de ryger til salg)
Da 3 cykler fylder for meget i mit lille skur, og mtb skal være der :-)
+1 til at du skal gå efter en cykel, der ser "fed" ud. I bund og grund er alle cykler, når vi først snakker en pris på 10.000 og opefter gode cykler. Det kan aldrig gå helt galt. Så om mærket er det ene eller andet er IMO absolut ikke det afgørende. Alle fungerer jo selvfølgelig... Men geometrien på dem er forskellig, og det er ikke til at vide, hvilket mærke der passer bedst til dig.
Gå i en butik, hvor det er fagfolk, der arbejder og lad dig inspirere af dem. Det kan godt være, at en hjelm der er lidt dyrere, end du kan finde den til på nettet, men til gengæld køber du ikke i blinde.
Angående dæk vil jeg uden omsvøb anbefale Schwalbe Durano Plus.
Det er et tungt dæk, men der er godt nok mange, der skriver rundt omkring, at de aldrig punkterer på det. Jeg runder snart selv 2000 km på dem uden punkteringer.
Hvis ikke du allerede kender siden, er Feltet.dk en super side at holde øje med. Der er et stort brugerforum, der ved alt om cykling, og så er der masser af test og omtaler af cykler og alt muligt cykel-lir. Der er masser af inspiration at hente!
Det ligner clinchers på billedet, men spørg ham lige. 90% af alle hjulsæt er clinchers, det er primært folk der kører løb der kører med lukkede ringe.
Har kig på en canyon aeroad, med cosmic Carbon hjul... Nu har jeg så kigget på de hjul og kan se de er afprøvet med rytter på 100kg... Jeg vejer 110kg. Vil det så sige de ikke kan holde til det? Eller hvordan? Selve cyklen skullekunne tage 140kg iflg sælger.
@rojh83
Jeg vejer 100kg og kører selv på et par cosmic carbon hjul fra 2013 og så vidt jeg husker, så er maxvægt på disse 120 kg. Tjek evt. data på www.mavic.com
Iøvrigt et dejligt stift hjulsæt som ruller godt. Rigtig fin value for money.
Okay :-) er der noget jeg lige skal være opmærksom på mht cyklen? (køber den brugt) lidt specs her
Campagnolo chorus
Rotor klinger
Cyklen er fra 2011 og han gav 28000for den.
Den skulle ifølge sælger være så god som ny(skal han jo sige)
Andet?
Svært at sige, hvis cyklen ser pæn og ny ud, så fejler den sgu nok ikke det store, men det er vel altid en god idé lige at gå en carbon ramme igennem for eventuelle skader. Hvad skal du slippe?
Jeg kan nok få den til 13k.
Havde ellers kig på en focus cayo evo 2.0 2013, men han svarer ikke rigtigt tilbage :-/ magen til denne
Flot cykel og 13k lyder som en fornuftig pris, hvis den altså står som "ny"
Det siger han den gør. Men må ned at se den søndag.
Jah, kan se de andre ligger væsentligt højere i pris. Eneste grund til han skulle af med den var at han havde fået småbørn og ikke havde cyklet meget det sidste år.
-hvis den ser ud til være i orden, gear osv virker og jeg kan passe den, så snapper jeg den. Eneste der bekymrer mig en smule er vægten :-) canyon skriver Max vægt på ramme 120kg og Mavic hjul 100/110kg.... Og jeg er 110kg...
Det er altså nogle stærke hjul og jeg tror at hvis mavic kan stå inde for 110kg, jamen så er grænsen sgu nok noget højere end dette. Jeg har ramt adskillige huller i vejen med mine og de har stadig ikke taget skade. Ellers må du jo lige hurtigt cykle 5kg væk og slippe for bekymringen i det lange løb.
Præcis :-) det er jeg skam også nød til 110kg er sku lige ioverkanten når man kun er 179høj ;-) mange tak for de gode råd / hjælp :-) skal ned at se den søndag eftermiddag. Skriver lige når jeg ved om den er købt.
En lille ting du skal være opmærksom på - afhængig af dit cykelbudget - er at den er med Campagnolo gruppe. Alle reservedele er 2-3 gange dyrere end tilsvarende Shimano dele.
En Chorus kassette koster nok omkring en tudse. Du kan få en Ultegra kassette til under det halve.
Ja, campagnolo udstyret er lækkert og på en Italiensk fuldblods racer ville jeg ikke bruge andet, men på en Canyon .. så skal du være vild med det!
Disclaimer: Jeg har både Campa cykler og Shimano cykler og man skal være meget religiøs for at mærke den store forskel på vej op ad et bjerg :)
Hjulene er super - du får ikke meget bedre allround hjul, jeg kører selv på dem det meste af tiden.
Det med de koster lidt mere at det er campa gør ikke så meget. Skulle jo være en del km i en gruppe :-) og får jeg det slidt op, så er det jo et rigtigt godt tegn ( så får jeg jo kørt en masse km) og det vil jeg godt ofre penge på.
Er glad for at høre at hjulene er gode. Ser allerede frem til komme ned se den i morgen, så jeg kan komme ud at trille igen på noget ordentligt grej, inden jeg ender med bare blive tykkere og tykkere foran tv'et ;-)
Givet din umiddelbare distance samt at det er dit første triathlon kan jeg godt gå ind på at du starter med en racer. Hvis du allerede nu ved at du kommer til at til at købe længere distancer, så vil jeg foreslå at du holder udkig efter en tri-cykel direkte.
Jeg startede selv med en racer og fik kørt to ½Ironman-distancer på den, inden jeg skiftede den ud med en tri-cykel. Det koster selvfølgelig noget, da brugtprisen jo er noget lavere (omend ikke så meget igen i 10k plus kategorien). Mit udgangspunkt var så også at jeg ikke vidste om jeg ville kunne lide at cykle overhovedet.
Hermed lidt råd (bedste bud på priser i parentes):
1) Køb hos en cykelhandler (hvis du er ved København vil jeg anbefale AH cykler på Istedgade (racer og Tri) eller Endurance sport (mest Tri og ikke så mange entry-bikes) - I købssituationen kan de guide dig ordentligt og det er samtidig superfedt efterfølgende, at man bare kan komme og få lidt hjælp, hvad end det er stramning af diverse dele, spørgsmål eller tips, uden nødvendigvis at have penge op af lommen. Hos de to ovenstående cykelhandlere føler du dig velkommen, og de er gode til at spørge ind til dit behov.
Jeg købte selv gennem nogle kontakter, men det gjorde så at jeg ikke havde direkte adgang til en cykelhandler, hvilket ikke er super, hvis du er ny i cykelsporten.
2) Bevægelige dele er vigtigst! Hjul, krank, gear etc. der er lette giver mere end en let ramme dvs. at du muligvis kan komme hurtigere frem med en alu-racer og gode hjul, frem for et carbon stel. Hør dog en cykelhandler.
3) Dæk: Schwalbe Durano Plus - Har ikke punkteret på disse dæk endnu. Det tager tid at skifte dæk og er pisseirriterende. Hvis du ikke er hurtig til at skifte dæk, tror jeg at den ekstra rullemodstand disse dæk har er en god forsikringspræmie mod at skulle stå og fumle med dækskift til træning og løb. Du kan evt. investere i et lettere racedæk senerehen.
4) Husk at have rum i budgettet til en tribøjle (600-?), hvis du går efter en racercykel.
5) Potentielt hav penge til en anden saddel (800-?). De fleste racere kommer med sadler, der er designet til at "sidde" på cyklen, mens du regner med at ligge i en tri-bøjle hele
6) Øvrigt udstyr:
* Hjelm (400-?)
* Sko (600-?)
* Pedaler (400-?)- kommer ikke med de fleste cykler. For mig virkede det fint, at have samme klamper/pedaler som dem, der blev brugt i mit lokale fitnesscenter, således jeg ikke nødvendigvis skulle skifte sko/klamper til vintertræningen i spinninglokalet.
* Flaskeholdere min. 2 (200-?)(derudover er det fedt at have en flaske ved bøjlerne på længere distancer ~600)
Saddeltaske med indhold (250-?). Ekstra slanger, dækjern, multitool, gaspatroner, miniinflater).
* Stor fodpumpe (250-?) til derhjemme, der kan levere en del bar'.
* Herudover beklædning og energiprodukter.
7) Mere Tri-generelt. Køb et godt tri/puls ur, som gør det let at tracke og skifte mellem dicipliner - Har selv et Garmin 910xt hvilket virker fint, men der kan være kommet bedre ting på markedet.
8) Pas på! Triathlon er en udstyrsport - Det kan godt være du ikke har brug for det, men nøj hvor er der meget grej, der føles som om det vil være fedt at få.
...og ikke mindst glæd dig - 4:18:4 er pissefede!
@Ih8str8
Jeg måtte slippe 14k for cyklen, men så fik jeg Carbon pedaler med, et sæt nye campa klinger og en Carbon frempind med oveni handlen. Så umiddelbart er jeg godt tilfreds med prisen, og den var i super stand, kun kørt 8 ture. Intet slid at se / høre nogen steder.
Så er cyklen købt :-)
Nu mangler jeg så bare lige en cykelcomputer...
Nogen bud? Har kig på noget med cadence / puls (er det den ekstra pris værd) fx breyton rider 50t, men måske overkill hvis ikke puls / cadence er meget værd for en hobbycyklist (forhåbentligt en der bliver bidt af at trille rundt og smide nogen kilo)