@Klondike
@becks
Helt overordnet jeg nok starte med at vurdere hvor i livet i er.. Altså, er i 55 og bare skal bruge en hyggebil.. Eller er i 25 og lige uddannet og fået det første job, så der er råd til en ny lille lækker bil.. For mig at se, er levetiden af ejerskabet af bilen, det alt afgørende for, hvad der skal være i fokus, ved udvælgelsen. Nu nævner jeg bare i flæng mine tanker: Forventer i at eje bilen i 3, 5, 7 eller 10 år? Skal bilen finansieres, og vil den finansiering have indflydelse på fremtidige beslutninger, fx huskøb, børn, sammenflytning med kæreste, måske udstationering eller noget helt 3... ? I så fald, ville jeg anbefale at købe noget, som er lidt mere fremtidssikkert, også mht. til fx det første barn... Forventer i kun et ultra kort ejerskab på fx 2-3 år, vil jeg klart anbefale leasing eller at købe en gammel 10-20k spand at tøffe rundt i. -Der er massere af fine Punto'er, Polo'er osv. i den prisklasse, som sagtens kan udgøre det daglige transportbehov. Skal det være nyt, vil jeg klart anbefale så billigt som muligt, medmindre i tager handsken fuld, og køber fx en Seat Ibiza st.car, Skoda Fabia st.car eller fx Renault Clio st.car.. Så kan det godt være i må give lidt kald på de aller lækreste udstyrsdetaljer, men til gengæld har i en bil der er brugbar, også de næste mange år frem.. Et alternativ kunne være, at gå en klasse eller 2 op, hvis ellers økonomien kan bære det, og se på eksempelvis 5-6 år gamle Mondeo st.car, Insignia st.car osv... Så får i al den komfort og køreglæde i vil savne i de små "nye" og billige, men omvendt vil værditabet fremadrettet være mindre, end i en helt ny bil, som bliver solgt i hobetal og som alligevel, har en ret begrænset købergruppe som udtjente børnecontainere/ungkarle-caféfræsere/frisørporscher.. Hvis kørselsbehovet fx er 15000 km om året, så betyder det faktisk ikke SÅ meget, om bilen kører 18 eller 12 km/l.. (ca 350 kr om md), ligesom serviceomkostninger, forsikring og grøn ejerafgift naturligvis er dyrere.. Men, de penge kan være rigtig godt givet ud, i fald der kommer en lille ny om 3 år.. Så har du/I bilen... Fremfor så at skulle ud og æde et værditab på 45-50% på den ellers fine Corsa eller Fiesta.. -Der er rigeligt at bruge penge på, når man bliver forældre.. Fx huskøb/ombygninger osv.... :)
Ved at gå på kompromis med de lækreste detaljer i udstyr osv, er der dog et par spændende alternantiver, fx en Ny Suzuki Swift 1.2, som kan fås med både anhængertræk & a/c til mindre end en VW Up! koster osv.. Seat Ibiza havde også nogen ret billige udgaver af den lille 1.2'er med a/c for et års tid siden, der står sikkert nogen hengemte hos nogen forhandlere endnu.. Begge koster vel omkring 110-115k.. Grunden til jeg nævner dem, er fordi jeg vil mene det let kan blive en dyr affære, at købe fx en Corsa eller Fiesta med hele dynen af lækre detaljer i til 150-165k, hvis den skal byttes om 3 år igen... I kan immervæk holde meget brugt VW Polo eller lignende i 20.000 kroner klassen, for de 70-80k i vil tabe på den "nye" lækre mini.. :)