Lad os blive i tech-branchen og bruge et simpelt eksempel. Modellen inddrages.
En techbaseret virksomhed sælger et produkt A (en app). En investor ser et potentiale i virksomhedens produkt A. Virksomheden har desværre udfordringer med at få fuld potentiale af produkt A. Det skyldes en knaphed på ressourcer (kapital), hvorfor udviklingen af produkt A (appen går langsomt). Produktets nuværende stadie gør, at det kun dækker få brugeres behov. De få brugere betaler et månedligt beløb for brug af tjenesten.
Investoren kommer med 1 mio kr. Denne kapital er øremærket produktudvikling (innovation).
Pengene bruges til at ansætte IT-kompetence.
Produktet udvikles og flere brugere kommer til og betaler det månedlige beløb.
Resultatet er, at virksomheden ved innovation (produktudvikling) vækster i antal brugere og dermed omsætning. Denne udvikling er organisk vækst på baggrund af en strategisk indsats finansieret via kapitaltilførsel.