Hej PN.
Vil lige høre jeres mening omkring dette, har været til MUS samtale og har et rigtigt godt tag i mit job, arbejder som omsorgshjælper på en døgninstition, har kørt morgenen for de unge beboere i lang tid med stor succes.
Vi kommer i en lille uenighed omkring noget (kan ikke udpensle)
Der er besluttet noget som er på papir, trods jeg har sagt dette ikke vil kunne lade sig gøre. 1st mand der ser referatet og normalt dækker de morgener jeg har fri siger det heller ikke kan lade sig gøre, har intet sagt til personen men personen ser selv papiret som ligger fremme.
Nå videre til sagen, der er blevet besluttet ........ af 2 muligvis 3 udlærte pædagoger ved en 4 ikke havde på opfattelsen at dette var endegyldigt.
Dette er nu skrevet ned og sådan skal det så køre fremad, de der har besluttet det har max 2 morgener pr måned pr person.
Og som oftes når de har morgenen er jeg der også og styrer morgenen.
Nå siger til min leder at jeg syntes det er lidt træls at bliver overtrumfet uden at høre mine argumenter på trods af jeg har kørt morgenshowet i knap 3 år.
Hun siger jeg bliver nødttil at bøje mig da de er udlærte og derfor ved bedre, og hun altid vil forhåndsætte udlært arbejdskraft højere end ufaglært meninger, jeg tænker hmmmmmm.
Det jeg gerne vil med dette er, at hvis man er udlært er man så dygtigere en ufaglærte?
Jeg er uddannet klejnsmed og har fået topkarakter indenfor dette, men trods dette var der en der hvor jeg stod i lære, han var ca 50 år og havde aldrig lavet andet end arbejde som smed uden uddannelse, personen var 100 gange dygtigere til tingene end jeg var (min mening)
En anden der var på en fabrik jeg kom til at arbejde på senere i mit liv havde stået ved samme maskine i 35 år var udlært smed, en dag var vi pressede og han skulle hjælpe til med at svejse, endte med vi skulle lave det hele om igen han havde lavet.
HVAD ER PN´S VURDERING ER MAN DYGTIGERE FORDI MAN ER FAGLÆRT?
Er man bedre til sit arbejde hvis man er udlært ?
I nogle tilfælde ja - i andre tilfælde nej.
Det er umuligt at sige noget generelt om.
Noget faglært arbejde vil være umuligt at udføre korrekt som ufaglært, mens andet som plejearbejde i mange (absolut ikke alle) tilfælde handler mere om den rette personlighed.
Jeg synes det første står meget rodet, og forstår ikke lige meningen. Og i det her tilfælde er det svært at svare på uden noget konkret eksempel.
Handler det om noget praktisk arbejde kan ufaglærte og faglærtes meninger tælle lige højt.
Handler det om noget med beboerne at gøre må de faglærte tælle højest, dog kan det godt være en dårlig beslutning alligevel desværre.
lassefunky skrev:
I nogle tilfælde ja - i andre tilfælde nej.
Sådan løser man en gordisk knude
Ufaglærte piloter og læger ftw!
danielgron skrev:
Det er umuligt at sige noget generelt om.
Noget faglært arbejde vil være umuligt at udføre korrekt som ufaglært, mens andet som plejearbejde i mange (absolut ikke alle) tilfælde handler mere om den rette personlighed.
Helt enig personlighed og tolerence er = succes
lekkim0610 skrev:
Ufaglærte piloter og læger ftw!
Dvs nogle healere og naturmedicin mennesker ikke kan få dig til at få det bedre, trods lægerne har givet op?
Enig med piloter, men nu kommer du nok heller ikke til at få et job som det uden cerfikat så er lidt dårligt et eksempel ;)
Tvivler også du spørger frisøren eller mekanikeren om han/hun er udlært før du bruger dem? :)
Jeg vil sige at erfaring burde have betydning og i og med at du har 3 års erfaring har du mere rutine i at åbne og du burde blive hørt.
Så en ufaglært med stor erfaring kan være lige så god som en faglært
OMGdreams skrev:lekkim0610 skrev:
Ufaglærte piloter og læger ftw!
Dvs nogle healere og naturmedicin mennesker ikke kan få dig til at få det bedre, trods lægerne har givet op?
Enig med piloter, men nu kommer du nok heller ikke til at få et job som det uden cerfikat så er lidt dårligt et eksempel ;)
Ikke noget problem... Frank Abagnale udgav sig for pilot i mange år og fik da også lov til at styre styringen den ene gang... Piece of cake :P (ja ja, han brugte autopiloten, men detalje :P )
Lyder ikke til at din leder er "udlært leder"
jorn_olsen skrev:
Lyder ikke til at din leder er "udlært leder"
Har nu en rigtig sød og sympatisk leder er ikke det jeg sådan søger svaret i :)
Hendes ide var at når de personer så mødte ind skulle jeg sige jeg skulle noget andet så de kunne tage morgenen selv som de havde forskrevet, ved bare det kommer til at gå galt derfor er jeg lidt ked af at overgive morgenen når jeg næsten med garanti ved at brugerne kommer til at blive fustreret ;(
Talent + uddannelse + erfaring >
Talent + erfaring = Talent + uddannelse >
Uddannelse + erfaring >
Talent >
Erfaring = Uddannelse
imo
OMGdreams skrev:lekkim0610 skrev:
Ufaglærte piloter og læger ftw!
Dvs nogle healere og naturmedicin mennesker ikke kan få dig til at få det bedre, trods lægerne har givet op?
Enig med piloter, men nu kommer du nok heller ikke til at få et job som det uden cerfikat så er lidt dårligt et eksempel ;)
Tvivler også du spørger frisøren eller mekanikeren om han/hun er udlært før du bruger dem? :)
Øh, nej.
danielgron skrev:
Det er umuligt at sige noget generelt om.
Noget faglært arbejde vil være umuligt at udføre korrekt som ufaglært, mens andet som plejearbejde i mange (absolut ikke alle) tilfælde handler mere om den rette personlighed.
Noget generelt er da lige præcis det eneste, man kan sige. Helt generelt så er svaret JA - faglærte er dygtigere end ufaglærte. Så findes der et utal af tilfælde hvor ufaglærte er mindst lige så dygtige som de faglærte, og den dygtige leder vil vurdere det samlede kompetencesæt og ikke blot kigge på uddannelse.
Jeg kender ikke situationen, så jeg udtaler mig helt generelt for pædagogfaget!
Een af de HELT store udfordringer for pædagoger i forhold til at få anerkendelse for deres arbejde/færdigheder er, at der kræves kendskab til faget for at kunne se, hvilken forskel de uddannede gør ift de ufaglærte.
Med andre ord, er der mange, som slet ikke kan se, hvad det er en pædagog egentlig kan - de passer jo bare børn! (eller hvilken gruppe mennesker, der nu er tale om)
Når det er sagt, findes der naturligvis gode og dårlige pædagoger, ligesom der findes gode og dårlige ufaglærte/medhjælpere etc.
Svært at sige, fordi du kan komme gennem uddannelsen med begge arme på ryggen, men omvendt kan den også være virkelig givende, hvis du selv arbejder for det, så kompetencerne for en faglært pædagog er dybt forskellige.
Seminarierne rundt omkring i landet er også dybt forskellige. Nogle har knapt timer, mens andre har normale skemaer.
Hummer skrev:danielgron skrev:
Det er umuligt at sige noget generelt om.
Noget faglært arbejde vil være umuligt at udføre korrekt som ufaglært, mens andet som plejearbejde i mange (absolut ikke alle) tilfælde handler mere om den rette personlighed.
Noget generelt er da lige præcis det eneste, man kan sige. Helt generelt så er svaret JA - faglærte er dygtigere end ufaglærte. Så findes der et utal af tilfælde hvor ufaglærte er mindst lige så dygtige som de faglærte, og den dygtige leder vil vurdere det samlede kompetencesæt og ikke blot kigge på uddannelse.
You got me.
Det var en dårlig formulering.
Det er netop ikke umuligt at sige noget generelt om det: For selvfølgeliger uddannet personale inden for et felt generelt bedre end det uuddannede /ufaglærte.
Men der er selvfølgelig bunker af undtagelser.
EDIT: ah altså det samme som Hummer.
Løpenthin skrev:
Det er netop ikke umuligt at sige noget generelt om det: For selvfølgeliger uddannet personale inden for et felt generelt bedre end det uuddannede /ufaglærte.
Men der er selvfølgelig bunker af undtagelser.
Nu går du jo bare efter at score billige point ;-)
Jeg har allerede erkendt at det ikke var korrekt.
Der er helt sikkert mange ufaglærte inden for mange forskellige fag som sagtens kan være bedre end faglærte. F.eks. mekaniker, frisører, har mødt folk inden for begge fag som har været bedre end visse faglærte eller i hvertfald på samme niveau.
Dog tror jeg ikke at jeg nogensinde ville vælge en ufaglært læge eller pilot, med mindre der var tale om liv eller død og matter of hours!
Min erfaring er at man skal passe på de gamlenisser ude i institutionerne, da de helst ikke vil lave om på deres måde at gøre tingene på. Hvis der kommer en lille nisse ud og siger at det skal laves om, så er det verdens dårligste ide. Lederne er desværre idag på så god omgangskreds med de gamlenisser at det er svært for dem og skulle miste deres klippe klistrerdag om søndagen så de tilgodeser dem frem for de uskyldige brugere.
Træls steder du har erfaringer fra så florczak. Man bliver nødt til at være kritisk og innovativ når man starter et nyt sted, det er ikke altid så fedt i starten, men det er sindssygt lækkert at føle man er med til at udvikle en institution selvom man bare er praktikant eller er ny. Man skal selvfølgelig også stikke fingeren i jorden engang imellem, medmindre man er ligeglad med, at alle ansatte har lyst til at slå en ihjel efter 2 uger, Common sense.
@ OP: jeg er i høj grad enig med 7913. Det kan tit være svært for udenforstående, at gennemskue hvad en pædagog egentlig kan og det er derfor vigtigt, at kunne formulere sig med baggrund i pædagogisk teori. Dermed ikke sagt at en ufaglært ikke forstår sig på arbejdet, det er arbejde med mennekser og man behøver ikke være boglig stærk fagudlært for at være et menneske som forstår at møde et andet menneske i en anerkendende og givende relation. At din leder vælger at sige hun vægter andres meninger højere end din på den måde er bare ringe ledelse.
Som udgangspunkt, så ja, en uddannet pædagog, skulle rent fagligt gerne i gennemsnit være dygtigere end en anderledes uddannet. Dog er der selvfølgelig masser ad undtagelser!
Ofte når jeg kommer rundt i institutioner, oplever jeg: Det er det uddannede personale der tager teten ift. metoder/refleksioner.
I sidste ende bør det også det uddannede personale der "bestemmer" da det er dem der i en given vagt har ansvaret for det pædagogiske.
Men som du skitsere din situation, så er der noget uddannet personale, samt en leder der glemmer at lytte? For mig at se handler det ikke om ret eller uret, samt hvem der er klogest.
Det handler om, vi alle har forskellige erfaringer, refleksioner, disse skal gerne samles, i stedet for at man bruger dem til at modarbejde hinanden.
Hvis den uddannede vil have retten til at bestemme, så bør denne huskes på, "der er en grund til du har to øre og kun en mund" du skal lytte dobbelt så meget som du skal tale!
Hvis der på din institution sidder tre og beslutter nogen hen over dit hoved, som faktisk er umuligt, samt lederen støtter dette, med den kommentar du skriver.
Så find et andet sted at arbejde(der er masser af gode steder rundt omkring). Lyder som et træls sted at arbejde.
Florczak@
Du må godt nok have nogle dårlige erfaringer. Jeg kommer rundt i rigtig mange døgninstitutioner, dit udsagn er ikke det indtryk jeg får! Jeg oplever faktisk mere og mere, at de forskellige institutioner, virkelig har fokus på de unge, frem for at "nurse", "det har vi altid gjort genet".
Det kan også have noget med ansvar at gøre. Jeg har kendskab til en institution, hvor en borger blev glemt i huset, ifm med en udflugt. De tre uddannede pædagoger fik en anmærkning i papirerne, mens de ufaglærte ikke blev stillet til ansvar.
Pointen er, at en procedure skal godkendes af de ansvarlige.
Ved ikke om det er sådan på dit sted, eller om alle bærer samme ansvar.
Derudover synes jeg det er helt korrekt, at mange pædagoger har været for længe samme sted, og burde have et los i røven, så de kan bryde ud af deres gamle rutiner.
mvh
uddannet pædagog i 2004
Ja det har jeg så sandelig også været.
Men provinsinstitutioner sidder der bare for mange pædagoger der har været et sted for lamg tid og ikke har lyst til at bryde deres daglige rytme.
Kan kun tale for mig selv. Synes at jeg har lært en ting eller to på 5 års tandlægestudie, men når det er sagt, så er det jo bare at bore et hul og hælde noget plast i. Og hvis det fejler, ja, så man man jo bare hive tanden ud.
Som nævnt af flere er der altid undtagelser! Men ja en uddannet BURDE være bedre!
jeg må indrømme at jeg ikke forstår ret meget af den beskrivelse af problematikken du kommer med, og det bærer lidt præg af du måske ikke selv har helt overblik over hvad du ønsker, hvad din leder/pædagogerne ønsker og hvorfor i ønsker det?
(Og med ønsker mener jeg ikke hvilket rum de ønsker du skal være i eller lign. Men hvilken pædagogisk opgave de varetager når du forlader morgenen, som du i følge dem ikke mener du varetager)
Kunne du beskrive det lidt bedre? Måske det også ville hjælpe dig i din kommunikation med ledelsen?
Jeg er uddannet pædagog og leder af en institution og vil gerne hjælpe, men må først forstå problemet og forstå om du forstår problemet.
Jeg startede min "karriere" som sygeplejerske, med at være ufaglært sygehjælper. Jeg var satme god!. Kunne se, at mit omsorgsgen var højt, var vellidt, både blandt beboerne, mens også blandt personalet. Der var tryghed omkring mit arbejde og jeg nød det. Var egentlig meningen jeg skulle handels uddanne mig, men det her job var jo lige mig. Kom så på sygeplejeskolen - og efter knap 4 års uddannelse fandt jeg de "vise sten"!. Ja, jeg var god uden uddannelse, men jeg vidste ikke hvorfor. Jeg anede intet om omsorgsteorier (som var det vigtige i det job), og havde derfor heller ikke mulighed for at videre udvikle mit "talent". Herudover anede jeg intet om hvad jeg gjorde ( teoretisk ) men fulgte bare mit instinkt.
Jeg fik senere hen arbejde som afdelingssygeplejerske i en døgninstution. Der ansatte jeg også ufaglært, hvis de havde det "jeg søgte". Nogle var en succes, andre ikke. Men uanset hvad, kunne jeg efter nogle år se, at de ufaglærte havde svære ved at videreudvikle sig end de faglærte. De var gode, men udviklingen var mindre.
Lang historie, men jeg mener helt klar, at hvis et sted mister deres teoretiske faglighed, så er det et skråplan. Så hvis du vil ha indflydelse på de ting - så tag dog den uddannelse ( og du vil se, at der er ting som åbner sig for dig. Eller spild dit helt åbenlyse talent på, ikke at have den teoretiske baggrund.
Sidst, jeg er glad for, at når jeg går til min læge, ikke bare at vide han har talent, men også har en lægefaglig uddannelse.
man tager en uddannelse for ikke at få samme arbejde som en ufaglært.
Skulle jeg varetage dit arbejde uden kendskab til det, så er jeg nok på samme niveau, siger jo sig selv..
Dertil kommer hvis en person har været et sted i langt tid kan personen opnå de kvalifikationer det kræves og derved være lige så dygtig som den faglærte.
Kort svar på overskriften er: NEJ
Lidt længere: Uddannelse er ikke nødvendigvis det samme som bedre viden eller større kvalitet, men der er ofte en sammenhæng.
Som flere er inde på, så kan erfaring kompensere for uddannelse. Derudover er der, som flere også er inde på, kæmpe forskel på faget der er tale om.
Må indrømme, at jeg ikke forstår OP, men som udgangspunkt , så ja, så burde de de faglærte være dygtigere og mere kompetente. Det er bare ikke det, som jeg ser i de huse, jeg har været i desværre. Igen med undtagelser.
De uddannede pædagoger som jeg har oplevet, har rigtig travlt med at fortælle, at vi er på ligefod med dem og det er på sin vis også fair nok. Dog ser jeg hovedsageligt, at det medhjælpere vikarer som faktisk tager initiativer til aktiviteter, som pædagogerne så udnytter(sparrer med medhjælperne/vikarerne) så de kan lave deres læreplaner/TRAS/TRASMO's osv. Det jeg ser, er desværre en masse pædagoger som ikke gider deres arbejde og får andre til at lave deres arbejde, hvor de så høster guldet til forskellige forældremøder/samtaler. Jeg er rigtig forarger over, hvor mange der ikke gider, ingen tålmodighed har og i sidste ende går det udover børn og kollegaer. Tilgengæld skal de have kredit for at sælge varen med deres snakketøj, når det kommer til forældrekontakt, men hvor er det pinligt at være vidne til, at de står og lyver.
@DaBlam
Du er leder og tror vi har taget den før?
Vi har sparringsmøde hver tirsdag 9.30-11, hvor alle pædagoger + leder går fra. Det efterlader tre medhjælpere i børnehaven og to medhjælpere i vuggestuen(Integreret institution) til 96 enheder. Hvordan kan det nogensinde bliver ansvarligt? Jeg har kæmpet min sag med tre ledere, men har intet kunne rykke..
Er det kotume, at gøre det på den måde?
@baker
Lol et tidspunkt de gør det på.
Hvor mange hhv vuggestue og børnehave børn??
Det skulle vel aldrig være Tårnby kommune??
Præcis!! Det er så pinligt! Har taget det op så ofte, men den glider bare af, selvom jeg fremlægger problematikkerne.
Frederikssund kommune.
Jeg mener vist, at der er 40 vuggestue enheder sådan cirkus, dog er der ikke fyldt op lige pt.
Har kun erfaring som bruger af børnehaver men foretrækker til enhver tid en pædagogmedhjælper fremfor en pædagog. Pædagogen er ofte en bureaukratisk person, som sidder på sin flade, drikker kaffe og diskuterer "klienterne". Alle børnene flokkes til gengæld omkring pædagogmedhjælperen, som sidder med fødderne i sandkassen og hjælper med at lave kager, spille bold eller......
Lol ohep1
Fordomme ftw eller måske har dit barn gået et uheldigt sted.
Bakerizzle skrev:
...
@DaBlam
Du er leder og tror vi har taget den før?
Vi har sparringsmøde hver tirsdag 9.30-11, hvor alle pædagoger + leder går fra. Det efterlader tre medhjælpere i børnehaven og to medhjælpere i vuggestuen(Integreret institution) til 96 enheder. Hvordan kan det nogensinde bliver ansvarligt? Jeg har kæmpet min sag med tre ledere, men har intet kunne rykke..
Er det kotume, at gøre det på den måde?
NEJ, det er ikke kotume!
NEJ, Som du beskriver det lyder det ikke forsvarligt!
Prøv at skrive mig en PM,
med hvad du tidligere har gjort,
om I har en TR blandt medhjælperne,
om der er en områdeleder, kommunale eller selvejende
om de andre medhjælpere har det på samme måde som dig og vil føre fælles sag
om din leder er til at snakke med
om du er organiseret fos PMF/FOA
andet?
Så skal jeg nok hjælpe dig!
DaBLAM