Er skifte af krans nødvendig ved skift af kæde på racer?

#1| 0

Jeg har en racer, som er lidt medtaget efter vinteren og den spinder ikke som den plejer. Jeg har lige været ved cykelhandleren, hvor jeg lige spurgte ind til, om jeg bare kunne skifte kæden, smøre den osv. Han sagde, at det var nødvendigt at skifte bagkransen samtidig. Er det rigtigt eller vil han bare gerne tjene penge? Andre hurtige fif til at få cyklen til at spinde som en mis modtages gerne.

06-03-2013 16:31 #2| 0

Det er rigtigt, man skifter cassette og kæde samtidigt.

06-03-2013 16:38 #3| 0

Det er ikke givet at det skal skiftes sammen. Det kommer an på hvor slidt det er. Du kan prøve dig frem - hvis din gamle kassette kører dårligt med en ny kæde skal begge dele skiftes... men i din situation lyder det nu bestemt ikke som om din cykelhandler hustler dig. Køb ultegra kæde og kassette (hvis du kører SRAM/Shimano) og du får mest for pengene :-)

06-03-2013 16:45 #4| 0

Det er kun sjældent, at man ikke skifter begge dele samtidigt, da delene slides sammen. Undtagelsen kan være, hvis cassetten er næsten ny, men kæden slidt eller omvendt.

Når der har været en tur igennem vinteren, så skal det med garanti skiftes sammen.

06-03-2013 17:10 #5| 0

Ok tak skal I have. Jeg kan se det heller ikke er så dyrt, hvis man selv bestiller det hjem og ordner selv. Kan jeg bare bestille en hvilken som helt krans/kassette eller skal den følge gearene på cyklen? Jeg har nogle gamle shimanogear og en 7'er gearkasse. Kan jeg så ikke bare købe denne her og sætte på? Krans

06-03-2013 17:21 #6| 0

Du skal købe en kæde og kassette der passer til det antal gear du har på din cykel. Er det en 7-speeds geargruppe skal du have en 7-speed kæde og kassette..

06-03-2013 21:00 #7| 0

Eskeman, det er nu slet ikke nødvendigt at skifte kassette hvergang du skifter kæde. Jeg kører rotationer med 3 kæder og skifter kæde pr 1.000km, jeg kan i hvert fald slide de 3 kæder op, førend kassetten skiftes.

06-03-2013 22:15 #8| 0

Ja, som Bisgaard siger - fordi Team Saxo bank skifter kæde og krans på alle cykler ligeså tit de skifter blod på rytterne behøver almindelige cyklister der kører til bageren og i skole altså ikke gøre det.

Det lyder ikke på beskrivelsen som du kører en racer der spinder som en symaskine aligevel så hvis pengene er små så start med at skifte kæden - det tager kun en enkelt tur at finde ud af om det er godt nok. Hvis den skærer tænder eller irriterer i skiftene så skift kransen også.

Cykelhandleren har jo lidt økonomisk motiv :)

06-03-2013 22:20 #9| 0
Rankenbjerg skrev:
Ok tak skal I have. Jeg kan se det heller ikke er så dyrt, hvis man selv bestiller det hjem og ordner selv. Kan jeg bare bestille en hvilken som helt krans/kassette eller skal den følge gearene på cyklen? Jeg har nogle gamle shimanogear og en 7'er gearkasse. Kan jeg så ikke bare købe denne her og sætte på? Krans


Du kan godt gøre det selv men du skal bruge noget værktøj - en kædeskiller evt., en kædepisk og en krans-aftrækker. Hvis du bare skal skifte kæden kan du måske klare dig uden hvis du køber en kæde med samleled.
15-03-2013 20:49 #10| 0

Tak skal I have for alle de gode råd. Kæde og kassette er skiftet og den spinder endnu engang. Dog er der lidt større mellemrum mellem gearene på den nye kassette. Skal man justere gearene eller gør det ikke noget? hvis jeg kommer ned i de lave gear spinder den nemlig ikke 100%.

15-03-2013 21:02 #11| 0
Rankenbjerg skrev:
Tak skal I have for alle de gode råd. Kæde og kassette er skiftet og den spinder endnu engang. Dog er der lidt større mellemrum mellem gearene på den nye kassette. Skal man justere gearene eller gør det ikke noget? hvis jeg kommer ned i de lave gear spinder den nemlig ikke 100%.


Ja, du skal justere bagskifteren. Der er en masse Youtube videoer der viser hvordan. Det er ikke specielt svært, men der er lige et par trick der gør det nemmere.
15-03-2013 23:27 #12| 0
Bisgaard skrev:
Eskeman, det er nu slet ikke nødvendigt at skifte kassette hvergang du skifter kæde. Jeg kører rotationer med 3 kæder og skifter kæde pr 1.000km, jeg kan i hvert fald slide de 3 kæder op, førend kassetten skiftes.


Hej Bisgaard, når man tager dette med i betragtning ville jeg mene at man altid, i sådanne tilfælde, skal skifte dem samtidig.

Rankenbjerg skrev:
Jeg har en racer, som er lidt medtaget efter vinteren og den spinder ikke som den plejer.


Nu kører du jo virkelig meget på din racer, så derfor vil jeg også tro at din er meget velholdt, smurt og finjusteret til hver en tid. Derfor vil din krans ikke tage så meget skade. Men som jeg læser Rankenbjergs problem, så er det mere vind og vejr der har "smadret" hans udstyr, end det er almindelig slid..
Redigeret af Tuborg86 d. 15-03-2013 23:37
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar