Emmaluc skrev:Har kørt Taxa , de sidste 5 år i København
Drikkepenge er i den periode , kun gået en vej nemlig ned .
Dette skyldes blandt andet at flere og flere betalinger , foregår med kort .
Det gør det meget lettere , for kunden at undgå drikkepenge .
Jeg har i de 5 år jeg har kørt , erfaret en tendens til , at nu mere du har , nu mindre giver du . .
Sandsynligheden for at få drikkepenge , er større for en der bor i en 2 V i Valby . End en der bor i en Strandvejsvilla .
Desuden ber personen fra Strandvejen , om en kvittering .
Min egen erfaring med taxaer og drikkepenge er en blandet ting. Normalt hvis jeg betaler så giver jeg bare det nærmeste seddelbeløb, fordi mønter er nedtur. Med kort, ganske rigtigt stort set aldrig drikkepenge, og jeg synes de automater der spørger en om tips er ret tiggeragtige, og det er et turn-off for mig.
Løsningnen er imo rimelig simpel... Få taxastandardproduktet op på niveau med Ubers (med det mener jeg ikke chaufførerne, men betaling og bestilling nemt gennem APP, lav ventetid, og brugerbedømmelser af chauffører (incitament til at chaufførerne giver en bedre service). Uber har en super nice brugervenlig option for kunden til at give drikkepenge fra appen, uden det imo virker tiggeragtigt, og igen så er det noget jeg gør hvis der er en grund til det. Klart Uber har nogle andre problemer, men taxabranchen har satme også sovet i timen i lang, og ventede egentlig bare på disruption. Selvkørende biler bliver nok det næste, og så tipper jeg i hvert fald ikke :)
For mig handler det om en taxachauffør der leverer mere end blot at køre mig fra A-B. Det kan være en god samtale, at chaufføren ivrigt hjælper med bagagen, eller noget information omkring lokalområdet, især hvis man er turist. De chauffører er der heldigvis masser af, men der er desværre også nogen der kun køre A-C-B og samtidig ikke leverer ret meget andet ved siden af.
Det er klart at drikkepenge nemt bliver lidt arbitrært, hvis den primære begrundelse for at give dem i virkeligheden er at man ikke magter mønter, men jeg tror mange har det sådan.