Hej PN
Går med tanker om at skifte min VW Passat stationcar fra 2009, men spørgsmålet er, hvad der skal skiftes til.
Jeg har 170 heste, diesel og automatgear i dag. Har nu et kørselsbehov som ikke gør det smart med diesel.
Krav til en ny bil:
Trækkraft (170 heste behøver det ikke være, men gerne noget som kan rykke)
Benzin
Automatgear (hvad kører lige så godt som en Passat?)
Plads til 2 børn på bagsædet
Plads til (lille) hund i bagagerummet
Må ikke være dyrere end Passat klassen
Hvad er der på markedet, som er værd at kigge på?
Erstatning for VW Passat
Det kan være begge dele, men hvis den skal brugt, så skal den være meget ny.
Jeg har lige købt en Skoda Octavia med DSG.
1.4 TSI med 140 heste. Lidt mindte moment end min tidligere 2.0 TDI, men hurtigere til 100.
Koster 290 kr. halvårligt i ejerafgift da den står til 20 km/l :-)
Det er den billigste mulighed for automatgear i den klasse.
311.000 for Combi mener jeg.
...men fik en rigtig god pris for min gamle.
så den reelle pris var nok 20.000 lavere.
Har ikke noget imod Skoda og har faktisk været forbi, men de skambød mig på min gamle bil og var ikke til at handle med (60k mindre end hos VW). Der er selvfølgelig en mulighed for at handle Passaten privat og så Skodaen efterfølgende hos forhandleren. Alternativt køre til en anden Skoda forhandler
Jeg var også lidt omkring, hvor jeg blev ret fornærmet, men Skoda i Brøndby kunne et eller andet.
Eskeman skrev:
Hvad går du så på literen clrawe?
Ligger på omkring 16 hvilket er det samme som i min diesel, så det er jeg ret tilfreds med. Måske kommer den højere op. Den har kun kørt 2000 km nu.
Honda Accord? Kan fås et par år gammel med 15-25K på tælleren til 250-275K.
Hvis du skal af med din Passat må du gerne sende en PM. Jeg er på udkig efter en lignende model pt.
Bisgaard skrev:
Hvis du skal af med din Passat må du gerne sende en PM. Jeg er på udkig efter en lignende model pt.
Dont do it
chrismm skrev:Bisgaard skrev:
Hvis du skal af med din Passat må du gerne sende en PM. Jeg er på udkig efter en lignende model pt.
Dont do it
Genialt, selvforklarende og grundigt udarbejdet indlæg. Så blev vi andre, som måske også er på jagt efter en ny bil, så meget klogere.
Jeg ejer en Honda Accord Tourer fra 2009. Benzin, 2.0 med 157 hypper, mener jeg det er.
En aldeles fremragende bil, dog savner jeg lidt bundtræk i den. Så du vil nok mærke stor forskel når du kommer fra en diesel.
Så du skal nok op i 2.4 modellen, hvis du vil have tilsvarende power, som du havde i passetten :)
Don_T skrev:chrismm skrev:Bisgaard skrev:
Hvis du skal af med din Passat må du gerne sende en PM. Jeg er på udkig efter en lignende model pt.
Dont do it
Genialt, selvforklarende og grundigt udarbejdet indlæg. Så blev vi andre, som måske også er på jagt efter en ny bil, så meget klogere.
Det kan gå hen og blive en dyr fornøjelse med 170hk modellen
Jeg har en Octavia Combi Elegance 1.4 TSI DSG som firmabil, og kan tilslutte mig clrawe's kommentarer.
Det er masser af plads (cirka samme pladsforhold som min forrige bil; en A6 Combi)
Uden at vide det præcist vil jeg tro at 1.4 TSI føles hurtigere end din 170 TDI, dels pga ny motor og dels fordi TSI'eren vejer et par hundrede kg mindre end oliebrænderen.
Jeg fik en del ekstraudstyr i min - jeg kan anbefale ACC hvis man kører meget på motorvej/landevej/i kø. Sportssæderne er også gode at sidde i, og men xenon/LED, sænket undervogn, 18" alu, navi, tonede ruder, elektrisk bagklap er også fedt :)
Jokke80 skrev:
Chrismm, kan du uddybe mere?
2.0 TDI modellen er kendt for at have en svag turbo, dsg gearkassen er også skrøbelig og koster kassen at få skiftet, dyserne går også tit og de koster omkring 7k stykket og der sidder 4
En Passat 170hk 2.0 TDI fra 2009 vejer i øvrigt 350kg (!) mere end en Octavia 1.4 TSI DSG 2014 (1617kg vs 1265kg køreklar vægt), så hvis du kigger på hk/ton så er det 105 vs 110).
De færre hk i TSI'eren koster lidt på topfarten, men det har ikke så meget betydning i DK.
Jeg har dog haft den oppe på ca 210 på autobahnen og den havde ingen problemer med at holde 200 over længere stykker. Den kan dog ikke følge med en 530d fra 100km/t op til 200km/t :)
Du kan også kigge på VW Golf Variant. VW'erne er lidt dyrere end Skoda'en, men det kan være du kan få en bedre byttepris hos en VW forhandler.
Direkt-Schalt-Getriebe (automatisk dobbeltkoblingsgearkasse).
Kaldes S-tronic hos Audi, PDK hos Porsche og DSG hos VW/Skoda/SEAT
Om man kan lide automatgearkasse eller ej er normalt meget subjektiv. Jeg synes det fungerer fint og i 99%+ af tiden gør den det samme som jeg ville have gjort, og det er meget behageligt i by- og kø-kørsel.
Fra et holdbarheds synpunkt, så har der været uheldige episoder med DSG gearkasserne.
SEAT Leon, kan både fås som 5D eller station car. Den er specielt lækker i en FR (Fortuna Racing ) udgave som har et god optræk. Kan godt fås med DSG.
Jeg takker mange gange for budene, hælder mest til Skodaen, hvis jeg kan få en fornuftig pris for Passaten.
Skal prøvekøre Skodaen på mandag, 1,4 TSI 140 Hk DSG. Spørgsmålet er, hvor meget rabat kan jeg forvente i ren handel. Modellen koster 320.000 kr. inkl. det udstyr jeg vil have med og leveringsomkostninger. Er 20.000 kr. rabat urealistisk?
Det er ihvertfald på ekstra udstyret du skal forhandle eller i brugtprisen på din bil
Regnestykket ser sådan ud:
Skoda Octavia 1,4 Elegance TSI 140 Hk DSG: 301.000 kr.
Metallak: 6500 kr.
Telefonforberedelse: 2395 kr.
Ekstra 3 års garanti: 5995 kr.
Leveringsomkostninger: 3780 kr.
I alt 319.670 kr.
Derudover skal jeg have monteret et fast træk, men har ikke kunne finde, hvad det koster (gætter 5000 kr.).
Så det er minimalt, hvad jeg vælger af ekstra udstyr.
Træk koster 9000kr (se i ekstraudstyrs prislisten)
Skal du have sedan udgaven? Stationcar koster 311
Jeg tror ikke du skal forvente at få mere end 20.000 i rabat. Uden at kende Skodas tal helt præcist så tror jeg ikke at de kan skrue mere end 20 af prisen på sådan en Octavia.
Angående trækket så skal du nok forvente at komme af med omkring det dobbelte!
Det er så aftageligt til den pris, men det er nu meget normalt at prisen ligger i det leje.
Du skal nok kunne finde en Skoda sælger et eller andet sted som er villig til det, men tror godt du kan regne med at nogle steder vil de sige nej tak.
Jeg fik 20.000 i rabat på min Skoda Octavia 1.4 TSI elegance 2014 hos Skoda i Nr. Sundby. Jeg vil foreslå dig at bede om min 30K i rabat.
Så fik jeg prøvekørt den og den kører sgu godt. Blev tilbudt 21.700 kr. i rabat, så det er decent.
Jeg prøvede den med sportsundervogn, men hvor meget har den mon at sige for køreoplevelsen?
Noget, men det er uklart hvor meget.
Jeg bestilte sportsundervogn for at få sænkningen og XDS
I øvrigt kan sportssæderne anbefales (sportspakke "Dynamic")
Den bil jeg prøvede havde sportssæderne og de var da gode, men jeg synes ikke, at forskellen til de almindelige sæder i Elegancen virker så stor, men jeg tager måske fejl.
Sæder er nok meget individuelt.
Jeg har i øvrigt stor fornøjelse af de net man kan købe til at holde styr på en ensom indkøbspose eller to. Der findes dog indkøbspose-kroge som standard så vidt jeg husker.
Altså, kunne jeg få sportssæderne med gratis, så valgte jeg da nok også dem, men synes ikke umiddelbart, at det er værd at betale ekstra for, når nu jeg ikke synes forskellen virker så stor.
Har godt set, at der er mange smarte løsninger til bagagerummet, det er jo bare lækkert.
En ting jeg derimod faldt lidt for var det 3-eget læderrat med multifunktion og gearskift mulighed, det kunne jeg godt overveje at opgradere til (6795 kr.). Nøglefri (7100 kr.) er også ret smart.
Jeg har begge dele :)
Mine erfaringer:
(1) multifunktionsrat er rigtigt godt så man kan styre musik, telefon, MFD mm fra rattet, men jeg bruger faktisk ikke gearskifte padles særlig tit, da man kan styre DSG med speederen (lidt ned: 1 gear ned; noget ned: 2 gear ned; heeeeelt ned: 3 gear ned). Min forrige diesel med traditionel automatgesrkasse skiftede så langsomt så jeg meget ofte brugte paddles ved overhalinger, men det er altså ikke tilfældet med DSG
(2) nøglefri er meget behageligt. Man vænner sig hurtigt til at nøglen altid ligger i lommen.
Udover det mulige gearskifte, så er rattet bare super lækkert designet / ergonomisk, det betyder mere for mig end paddles.
Pokkers de bilforhandlere at købe bilerne hjem med så meget ekstra udstyr, det er jo ikke til at stå for!!!! men det ved de selvfølgelig jo godt...
Jeg har aldrig fattet hypen omkring gearskift på rattet. Der er da ikke noget federe end at køre med automatgear.
Skal man så en meget sjælden gang skifte gear manuelt kan man vel bare flå i gearstangen...?
Et tillægsspørgsmål:
Hvis jeg køber en ny Skoda hos f.eks. Skoda i Brøndby, kan jeg så få lavet den på garanti hos Skoda i Slagelse?