Hejsa. Jeg hjælper på frivillig basis en velgørende forening med klargøring af årsregnskab. Jeg er ikke professionel, men jeg kender da min debet/kredit og kan stå for 95 % af det med min egen viden. Årsregnskabet skal revideret af ekstern revisor. Denne udfører opgaven pro bono. Det gælder dog ikke spørgsmål. Jeg håber derfor at I kan hjælpe mig med et par ting!
Foreningens revisor står for den løbende bogføring og en af mine opgaver én gang årligt er at tjekke op på denne. Regnskabsåret følger kalenderåret.
1) "Ny" bankkonto som har aktivitet i 2017, men som ikke fremgår af regnskabet 2017.
Der er oprettet en ny bankkonto i december 2017. Der er to overførsler til kontoen i december 2017. Først i juni 2018 begynder foreningen at registreres transkaktioner for perioden december 2017-juni 2018. Det har jeg ikke vidst da jeg klargjorde regnskabet for 2017 og derfor mangler bankbeholdningen for denne konto. Bankkontoen står i x.xxx kroner per 31/12-2017 fra 2 indkommende donationer. Disse donationer påvirker naturligvis resultatopgørelsen positivt med x.xxx + balancen påvirkes. Hvordan skal jeg nu til regnskabet af 2018 rette op på denne fejl? Her tænker jeg særligt på sammenligning mellem 2017 og 2018 og derudover note som påviser fejlen.
2) Dato for overførsel fra konto 1 og modtagelse på konto 2 matcher ikke.
Der modtages ofte donationer via MobilePay, for erhverv kaldet MobilePay MyShop. Tidligere havde man en egentlig MobilePay bankkonto, som man aktivt kunne gå ind og tømme. Nu sker det automatisk én gang dagligt. MobilePay registrerer alle dagens betalinger (fx 10x200 kroner) og ved 2-tiden opgøres gebyr (fx 10x0,75) og resten overføres til egen bankkonto (1.992,50). Det er meget fint de fleste dage, hvor overførslen fra MobilePay lander på egen konto samme dag. I tilfælde af søn- og helligdage forlader pengene dog MobilePay på dag x, men lander først på dag x+1/2/3. Et eksempel er 31/12, hvor MobilePay "kontoen" tømmes for betalinger, men pengene indgår først på egen konto 2/1. Ultimo-saldoen for MobilePay er nu 0, mens den for egen konto ikke er opjusteret. Pengene er derfor "væk" i regnskabet i nogle dage. Hvordan registreres dette bedst muligt i regnskabssystemet?
På forhånd tak!