Hej derude.
Jeg er ved at skrive synopsis til den fremtidige AT-prøve og skal i min redegørelse kunne fremvise et eksperiment lavet af enten mig selv eller andre, som viser et skuds bane, efter denne har forladt løbet.
Jeg må altså gerne henvise til et eksperiment.
Er der nogle derude som er bevidst med våben og i så fald fuldautomatiske våben (min opgave omhandler det såkaldte Gatling våben).
Over and out - Troels
Et pistolskuds bane?
et skuds bane er afhængig af mange faktore - kaliber, vægt , ladning , løbets længde osv osv osv. For at kunne definere det du efterspørger skal du først have de data - i hvertfald hvilken kaliber. Om det er en gatling eller hvad er egentlig ligegyldigt.
Alle disse faktorer spiller ikke ind i forhold til opgavens omfang. Jeg skal på 10 minutter kunne forklare hele min opgave, så redegørelsen skal nærmest kun give et "billed" af skuddets bane. Jeg er klar over at skuddet pågrund af tyngdekraften bliver trukket ned ad og en afbildning ville være en parabel. Derfor skal jeg bare finde et billed af et våben der bliver affyret, samt forklaringen omkring det.
Overstående faktorer har ingen betydning for min opgaves formulering. Så har du et forsøg Charlie, så bare fyr løs, lige meget hvilken kaliber eller hvad det er
Det skrå kast af Galilei, tror jeg du er ude efter, men er ikke sikker.
Har skrevet en SRP omkring det hvis du kunne friste :)
fra side 10 i dette link er der data til at beregne kurven af magtechs produkter. www.magtechammunition.com/docs/MagtechCatalog.pdf
F.eks på side 11 kan du se at en 9mm luger (den kaliber f.eks politiet bruger) i en 124 grain (8 gram) falder 3.1 cm på 50 m og 12.5 cm på 100 m. affyret fra et 10.2 cm løb. Dette angiver dog ikke hvor højt kuglen kommer op over middel-linien på det højeste sted... skal du bruge dette også ?
Hvis forklaringen skal være kort kan man sige at pga riffelgangen (snoningerne i løbet) sendes projektilet i rotation om sin egen akse, dette har til formål både at stabilisere via gyroeffekten og at starte en opadgående kurve så projektilet ikke straks begynder at falde.
Prøv evt at google : Ballistic data gatling gun eller lignende...
Kender ikke noget forsøg der er lavet, men tjekker lige op på det!! - En SRP er nok lidt for dybdegående, leder bare efter et simpelt eksperiment, hvori der er inkluderet en afbildning :)
Her er lidt teori om projektilers bane: www.youtube.com/watch?v=Gcaq4ElAJrE
Det var nøjagtigt hvad jeg ledte efter Charlie.
Dette eksempel kan nemlig muliggøre at jeg kan afbilde det i excel og på den måde forklare kuglens bane.
@stens888
som sagt angiver ovenstående dog ikke hvor højt kuglen kommer op over middel-linien... blot hvor stort det totale fald er over de givne distancer.
#charlie br
Jeg ser ingen grund til at indkludere kaliber, vægt, ladning (? - er ikke 'gun nut') og løbets længde. Hvis man ser bort fra vindmodstand har udformning, vægt osv. intet at gøre med skudets bane.
Derimod er vinklen du skyder i (er det bare vandret?), og hastigheden hvormed du skyder noget at sige (ift. hvor 'udspændt/bred' din faldparabel bliver - sagt på en anden måde: hvor langt du skyder før kuglen rammer jorden).
Ovenstående er skrevet med forbehold for at vinklen på opgaven ikke er fysik-relateret.
@stens888
her er et link til beregning af kuglebaner (i alm kalibre) gå inder under fanen ballistic på forsiden - så kan du få de præcise kurver osv.
www.norma.cc/default.asp?Lang=2#
@Mriversen
LOOOOOOL. . .OMG da, tak for dagens griner :-)
du kunne da lige prøve din teori af i ovenstående beregner :-)
Du kan høre om du må fotografere KPs baller i forbindelse med din opgave, når han har tabt grudgematchen mod Zupp.
Hvorfor ikke spørge Zupp - han må da i den grad interessere sig for emnet for tiden.......
Hmm... Opgavens tværfaglighed er fysik og historie.. Så lige der må jeg nok melde pas MrIversen.
Jeg har nu søgt lidt rundt omkring.. Youtube.com har givet en god forklaring på gatling våbenet, og derfor leder jeg nu kun efter banen..
Hvis det hjælper, leder jeg efter en bane, hvor der skydes paralelt ligeud i forhold til jorden.. Altså 90 grader i forhold til os selv. På den måde Vil Kuglen aldrig nå højere op end våbenet (selvfølgelig vil den gå over, på grund af løbets udførelse, men opgaven er kun fokuseret på kuglens bane)
@MrIversen
"Hvis man ser bort fra vindmodstand har udformning, vægt osv. intet at gøre med skudets bane. Derimod er vinklen du skyder i (er det bare vandret?), og hastigheden hvormed du skyder noget at sige (ift. hvor 'udspændt/bred' din faldparabel bliver - sagt på en anden måde: hvor langt du skyder før kuglen rammer jorden)."
Ok... Så hvis jeg skyder en vatkugle og en blykugle med samme udformning i samme vinkel og med samme hastighed, så vil de flyve i ens baner?
Hint: Læs en smule om inerti... :)
#charlie br
"Min" teori er ikke specielt meget min teori, men derimod noget der udløber fra Newtons love.
Derudover, hvad med at læs: "Ovenstående er skrevet med forbehold for at vinklen på opgaven ikke er fysik-relateret." igen.
Og lol tilbage igen, det er en AT-opgave, hvor det lader til at et af hans tværfaglige fag er fysik. Du er 35, hvor lang tid siden er det siden, du sidst skrev en fysikrapport eller lignende? Jeg kan love dig for, at du vil få en rimelig voldsom kritik, hvis du bare kommer med en computerberegnet skudbane.
Som jeg skrev var det med forbehold for, at det rent faktisk er en fysikrelateret opgave han skrev - og hvis det er rigtigt, skal han ind at beregne ud fra affyringsvinkel, hastighed osv. At vægten så har betydning for at beregne hastigheden kuglen bliver skudt afsted med er en anden sag (acceleration er lig med den resulterende kraft delt med massen), men da pistoler typisk bliver opgivet med mundingshastighed er det vidst ligegyldigt.
#Orty
"Hvis man ser bort fra vindmodstand har udformning, vægt osv. intet at gøre med skudets bane. "
EDIT: Derudover er inerti ikke det fænomen, der handler om at et legeme i bevægelse af en ret linie - uden ydre påvirkninger - først skifter retning/fart, når det påvirkes ude fra? Newtons første lov vidst.
EDIT igen: Får vidst først læst din post ordentligt nu. Jo selvfølgelig har det det :) Men en fysikopgave i gymnasiet, tror jeg helt ærligt ikke kommer ind på det (han kunne muligvis tage højde for at den modsatrettede kraft gnidningsmodstanden skaber vil påvirkes af kuglens vægt).
Men jeg havde hvert fald ikke omkring inerti, da jeg gik i gym.
#Stens888
Det er ikke for at spamme din tråd, men hvis du har fysik med i den opgave er det jo netop 'det' du skal ind på. Og med 'det' mener jeg, at ved en sådan opgave indenfor fysik, vil du typisk bl.a. bruge mundingshastighed og vinkel (som så er vandret) til at beregne din skudbane. Den kan du lave ud fra at hastigheden vandret vil være konstant (hvis vi ser bort fra gnidningsmodstand) og den lodrette hastighed udregnes ud fra den konstante tyngdeacceleration.
@stens888
man regner altid ud fra en vandret sigtelinje... og jo kuglen kan sagtens gå op over - prøv f.eks at vælge en .30-06 Full Metal 9.7g under jaktmatch og sæt zerro range til 300 meter i programmet - så vil du se at projektilet når ca 20 cm op over sigtelinien.
laver du samme øvelse med en 9,3x57 15g f.eks så kommer den så meget over sigtelinien at den ryger ud af skalaen på siden.
princippet med parablen er det samme for alle krumbane våben, alt efter de forskellige data jeg nævnede i første post.
@MrIversen
Så du mener ikke at projektilets masse har nogen betydning i et lufttæt rum? Hvad med tyngdekraften?
Til din edit: Jo. Og deraf kan så udledes, at projektilets bane vil ændre bane, såfremt at det ikke befinder sig i et inertialsystem. Og HVIS det befinder sig i et inertialsystem, ville OPs opgave ikke give mening. Du kan altså ikke bare se bort fra en faktor som tyngdekraft (massepåvirkning), hvis OPs opgave skal give mening.
#Orty
EDIT igen: Får vidst først læst din post ordentligt nu. Jo selvfølgelig har det det :) Men en fysikopgave i gymnasiet, tror jeg helt ærligt ikke kommer ind på det (han kunne muligvis tage højde for at den modsatrettede kraft gnidningsmodstanden skaber vil påvirke kuglen forskelligt alt efter kuglens vægt). Hvis det ikke er det, der menes, rækker min begrænsede fysikviden vidst ikke så langt.
Men jeg havde hvert fald ikke omkring inerti, da jeg gik i gym.
@Mriversen
Kuglebanen er unik for hver enkel kaliber.... og ændres en faktor ændres kuglens bane også - om det så er vinkel, vægt eller løbs længde osv osv, nogle faktorere spiller self en størrer rolle end andre.
Og som svar på din kommentar vedr fysikopgaver og min alder kan jeg så kun tilføje at, jeg da tilsyneladende har løst mange af dem en hel del bedre end dig :-) :-)
@MrIversen
Nej, jeg mener heller ikke at OP nødvendigvis bør berøre inerti i opgaven. Men det ville til gengæld trække ned at skrive i opgaven, at masse og udformning ikke har betydning for skuddets bane. Det tror jeg ville trække kraftigt ned, da enhver fysiklærer straks ville tænke: "Hvad med vindmodstand, tyngdekraft osv..."
Det var egentlig bare den pointe jeg havde. :)
#charlie br
Tror vi i så fald har snakket forbi hinanden. Min kommentar til dit første indlæg var ikke ment som rettelse, men derimod, at en fysikopgave omkring skudbaner typisk ikke handler om kaliber osv., men derimod burde man nærmere komme ind på skråt kast osv.
Kan ikke tale for dine fysikopgaver, men synes det er imponerende, hvis dine er gået bedre end mine ;)
#Orty
Det har du ret i, jeg var for "skarp" i mine formuleringer. Det jeg mente var bare at OP i en fysikopgave nok skulle lægge større vægt på den generelle fysik omkring emnet - også berøre at luftmodstand osv har indflydelse, men det er nok ikke den vinkel en fysikopgave i gym skal ha'.
@mriversen
OP har forklaret at han på 10 min skulle forklare om kuglens bane, så mener jeg bestemt ikke at man kan udelukke NOGLE af de faktorer der spiller ind.
Min påstand er at projektiler på INTET tidspunkt overtræder fysikkens love :-), ved så ikke om du er enig :-)
#charlige br
OP skal selvfølgelig ikke stå og påstå, at dine faktorer ikke har indflydelse. Men jo jeg synes bestemt ikke, man har tid til at komme ind på betydningen af kaliber, løbets længde og ladning på 10 min., når der er langt mere centrale og fysik A-niveau-relaterede emner, som de faktorer jeg tidligere har nævnt. Udover måske kort at berøre, at luftmodstand osv. selvfølgelig har noget at sige.
Hvilket egentlig var grundlaget for min oprindelige kommentar - at dine input ikke passede specielt godt ind i en fysikopgave.
Men derudover er jeg selvfølgelig enig i din sidste påstand :)
Det skal siges at eksemplet med bly og vat kuglen faktisk får den eksakt samme bane hvis dette udføres i et lufttæt rum.. Samme fænomen med fjeren og æblet!!
Samtidig skal det siges at fysikken i AT-opgaven er den mindste del og altså kun redegørelsesdelen. Da jeg har fysik på lavt niveau, bad min lærer mig om at koncentrere mig om banen EFTER at skuddet har forladt løbet, så alle beregninger der koncentrere sig om løbets længde, samt hvilket gevær, er UDEN betydning
#stens888
Ja, læs Ortys post.
Ja okay, det betyder jo en del. Men når du siger, at det er ligemeget hvilket gevær det er, og hvis du dermed også mener mundingshastigheden er ligemeget - så tror jeg du og din lærer har snakket forbi hinanden. Mundingshastigheden (og normalt vinklen, men den er jo 90 grader her) er det mest fundamentale for skuddets bane.
@stens
Meh. Efter at jeg lige har tænkt mig om, har du ret. Tyngdeaccellerationen er konstant og uafhængig af et objekts masse. Dermed må de 2 objekter blive tiltrukket til jorden med samme hastighed i et lufttæt rum.
Så du mener ikke at projektilets masse har nogen betydning i et lufttæt rum? Hvad med tyngdekraften?
Meh. Efter at jeg lige har tænkt mig om, har du ret. Tyngdeaccellerationen er konstant og uafhængig af et objekts masse. Dermed må de 2 objekter blive tiltrukket til jorden med samme hastighed i et lufttæt rum.
Jeg var godt igang med at forberede en mindre sviner, i tiden mellem jeg læste de to indlæg. Men ser ud til du slipper denne gang :)
Hvis vi antager at kunne skabe et lufttæt rum, og samtidig vil kunne lade to ting (et æble og en fjer) falde på samtidig, vil disse ramme jorden på samme tid. Dette er baseret på teorien omkring tyngdekraften, samt det at luftmodstanden ikke findes, når vi er i et lufttæt rum.
Når dette så er sagt må en kugles bane i et ikke lufttæt rum (som vi lever i på jorden) altså blive tiltrukket nedad og derfor kører i en nedadgående retning.
Har i øvrigt fået stor inspiration fra både MrIversen og Charlies indlæg, Thumbs up for det.