Nedenstående historie er sket i dag for min yngste søn og mig -- jeg er interesseret i at høre JERES mening fordi det "også" kan være en generel debat om etik og moral..
Nogle af jer ser også opslaget på Facebook , men jeg er som sagt interesseret i en debat og ikke bare rygklapperi!
>> Enten kostede det mig 500kr at være ærlig, eller også sparede jeg 100kr og fik god karma ved at være ærlig... Hvad synes du?
Min søn og jeg handlede i dag for 900kr i Sams i Vestsjællandscenteret.
Da vi kommer hjem ser vi, at der kun står 300kr på dankortbon'en men 900kr på bon'en fra kasseapparatet.
Varerne er derfor slået ind og registreret til korrekt pris, men der er betalt 600kr for lidt.
Det har jeg det skidt med - nu står de ansatte med en kassedifference på 600kr og det "Det vil se ud som om" nogen har stjålet de penge af kassen...
Jeg ringer til Sams og taler med ham, jeg har handlet med. Vi aftaler, at jeg får lidt ekstra rabat for min ærlighed, og overfører 500kr via MobilPay.
Det har jeg det helt fint med ... Jeg ved godt den ansatte kunne vælge at beholde de 500kr selv men jeg vælger at tro på, at h*n lægger pengene i kassen som aftalt med en note på fejlen og hvordan den er udbedret.
Men hvad synes I?
Skulle jeg have ladet være med at sige noget og "beholde" pengene selv ... Det var jo ikke mig, der begik en fejl eller ville snyde ...
Eller, er det fint at gøre noget for at hjælpe den ansatte ud af en potentiel træls situation ... også selvom det "kostede" mig 500kr jeg ellers kunne have brugt på noget andet? <<
Jeg glæder mig til at følge jeres synspunkter for og imod mit valg og er nysgerrig på hvad i selv ville have gjort i samme situation.
Eller om I har været i lignende situation enten som kunde eller ansat...