Etik og moral - debat

#1| 0

Nedenstående historie er sket i dag for min yngste søn og mig -- jeg er interesseret i at høre JERES mening fordi det "også" kan være en generel debat om etik og moral..


Nogle af jer ser også opslaget på Facebook , men jeg er som sagt interesseret i en debat og ikke bare rygklapperi!

 

>> Enten kostede det mig 500kr at være ærlig, eller også sparede jeg 100kr og fik god karma ved at være ærlig... Hvad synes du?

Min søn og jeg handlede i dag for 900kr i Sams i Vestsjællandscenteret.

Da vi kommer hjem ser vi, at der kun står 300kr på dankortbon'en men 900kr på bon'en fra kasseapparatet.

Varerne er derfor slået ind og registreret til korrekt pris, men der er betalt 600kr for lidt.

Det har jeg det skidt med - nu står de ansatte med en kassedifference på 600kr og det "Det vil se ud som om" nogen har stjålet de penge af kassen...

Jeg ringer til Sams og taler med ham, jeg har handlet med. Vi aftaler, at jeg får lidt ekstra rabat for min ærlighed, og overfører 500kr via MobilPay.

Det har jeg det helt fint med ... Jeg ved godt den ansatte kunne vælge at beholde de 500kr selv men jeg vælger at tro på, at h*n lægger pengene i kassen som aftalt med en note på fejlen og hvordan den er udbedret.

Men hvad synes I?

Skulle jeg have ladet være med at sige noget og "beholde" pengene selv ... Det var jo ikke mig, der begik en fejl eller ville snyde ...

Eller, er det fint at gøre noget for at hjælpe den ansatte ud af en potentiel træls situation ... også selvom det "kostede" mig 500kr jeg ellers kunne have brugt på noget andet? <<

 

Jeg glæder mig til at følge jeres synspunkter for og imod mit valg og er nysgerrig på hvad i selv ville have gjort i samme situation. 

 

Eller om I har været i lignende situation enten som kunde eller ansat...

05-01-2019 16:33 #2| 10

Du har gjort det helt rigtige. Hvilket jeg også ville gøre. Men jeg tror desværre at mange tænker “fedt man” der snød de lige sig selv. 

05-01-2019 16:33 #3| 10

Jeg gir altid kasse damer/unge penge tilbage hvis de giver mig for mange. Engang var der også fejlagtigt overført 67.500 for meget på min konto, der ringede jeg med det samme og gjorde dem opmærksom på deres fejl.

 

Tilgengæld siger jeg ikke noget når bookies laver en fejl eller de glemmer at tage mit udstik på casinoet selvom det er tabt.

05-01-2019 16:36 #4| 9

Hævede 500 over i en selvbetjeningskasse i Føtex for noget tid siden.


Glemte pengene men ringede derned. En kunde havde afleveret dem :D


De havde desværre ikke fået nummeret på kunden men jeg stak personalet en hund til snolder.


Jeg havde i øvrigt også selv afleveret dem.


Er i øvrigt ikke helt sikker på, hvad du vil med topic?


 


 


 


 


 


 

05-01-2019 16:41 #5| 1

Du gjorde det rigtige, omend jeg bryder mig ikke om metoden, for den ansatte i Sams kunne potentielt hive 500kr ned i lommen.

- Men stadig det rigtige.

 

Dog havde jeg beholdt de 600kr og følt mig heldig.

05-01-2019 16:43 #6| 4
kris_rem skrev:



Er i øvrigt ikke helt sikker på, hvad du vil med topic?

 

 

 

 

 

 


 


 


Jeg tænker at hun har fortrudt .. det er det eneste der giver mening.


 

 

05-01-2019 16:47 #7| 2

Hvis man vil være ærlig, er man det vel på hele beløbet og ikke kun på 5/6 dele af det. 


Den ansatte mangler stadig penge i sin kasse, når kassen bliver gjort op her til aften - naturligvis i mindre skala. 

 

Hvad jeg vil gøre i situationen, kommer helt an på i hvilken sammenhæng det sker. 

05-01-2019 16:48 #8| 0
kris_rem skrev:

Hævede 500 over i en selvbetjeningskasse i Føtex for noget tid siden.


Glemte pengene men ringede derned. En kunde havde afleveret dem :D


De havde desværre ikke fået nummeret på kunden men jeg stak personalet en hund til snolder.


Jeg havde i øvrigt også selv afleveret dem.


Er i øvrigt ikke helt sikker på, hvad du vil med topic?   

Der må være nogen, som synes det er snotdumt og naivt gjort og som derfor er uenige ... det kan jo blive en spændende debat. 

 

For hvor lille et beløb vil man forlange butikken betaler tilbage, hvis Netto har taget for meget for en vare ... og hvor stort beløb har man selv samvittighed til at "score ved en andens fejl" og i hvilke - hvis overhovedet nogen - sammenhænge er det ok at beholde pengene selv. 

 

Nimacos er kommet med nogle gode eksempler.

Redigeret af tuznelda d. 05-01-2019 16:51
05-01-2019 16:49 #9| 0
ktothep skrev:

Hvis man vil være ærlig, er man det vel på hele beløbet og ikke kun på 5/6 dele af det. 


Den ansatte mangler stadig penge i sin kasse, når kassen bliver gjort op her til aften - naturligvis i mindre skala. 

 

Hvad jeg vil gøre i situationen, kommer helt an på i hvilken sammenhæng det sker. 

 Det var den ansatte som foreslog jeg fik lidt for min ærlighed. 

 

Men du har ret. Jeg har jo købt varer for 900kr og nu kun betalt 800.

 

05-01-2019 16:50 #10| 0
Micebulldogs skrev:

Jeg tænker at hun har fortrudt .. det er det eneste der giver mening.

 

 

 

Absolut ikke. 

Jeg har det rigtig fint med at have været ærlig og havde det rigtig dårligt ved tanken om bare at lade som ingenting. 

 

05-01-2019 16:54 #11| 6

Jeg ville aldrig mobilepaye en ansat. Ville enten tage tilbage til butikken eller lade det ligge (smider dog altid min bon ud, så ville højest sandsynligt ikke opdage det). Derudover giver det, som ktothep nævner, ingen mening at skulle mobilepaye 500 istedet for 600, da du står i samme situation med en uoverensstemmelse i kassen.

Redigeret af StonieN d. 05-01-2019 16:55
05-01-2019 17:06 #12| 9

Hvordan kan den ansatte sige behold du 100 og send mig 500 på forretningens vegne?

 

Lyder mere til at du gik fra ærlig til partner in crime;)

05-01-2019 17:08 #13| 2
StonieN skrev:

Jeg ville aldrig mobilepaye en ansat. Ville enten tage tilbage til butikken eller lade det ligge (smider dog altid min bon ud, så ville højest sandsynligt ikke opdage det). Derudover giver det, som ktothep nævner, ingen mening at skulle mobilepaye 500 istedet for 600, da du står i samme situation med en uoverensstemmelse i kassen.

 Den ansatte var noget ældre end de fleste andre "typiske ansatte" i sådan en butik, så jeg formoder det var en af "de øverstbefalende" ... Og han fortalte, at han kunne finde bon'en i systemet og give en rabat på de 100kr, så beløbet kommer til at stemme. 

 

Men jeg aner reelt ikke om han gør det - jeg vælger bare at have tillid til, at han gør. 

 

Det bedste havde helt sikkert været at køre derop igen og betale... Men det gad jeg helt ærligt ikke + det ville blive meget svært at nå før lukketid. 

05-01-2019 17:12 #14| 1
Nimacos skrev:

Hvordan kan den ansatte sige behold du 100 og send mig 500 på forretningens vegne?

 

Lyder mere til at du gik fra ærlig til partner in crime;)

 Det kan da aldrig blive mig, der er "partner in crime"?

 

Jeg har da gjort hvad jeg kunne for at være ærlig. 

 

Hvis den ansatte vælger at score pengene selv, så står han jo stadig med en uforklarlig kassedifference som han vel hæfter for på en eller anden måde??

 

(Gør man overhovedet det som ansat - hæfter for evt. kassedifference ?)

 

05-01-2019 17:14 #15| 1

Nej, man hæfter ikke for kassedifferencen som ansat, men man får nok losset, hvis det er betydelige summer.

05-01-2019 17:17 #16| 5

Jeg har stået i et par "tilsvarende" situationer.

 

  1. Partypoker udbetaler ved en fejl 70K USD til min konto i stedet for de 5K jeg skulle have haft. Det var så tilstrækkeligt stort et beløb at jeg helt ærligt forsøgte at tage dem ud, velvidende det ikke var mine. Jeg var vel 20-21 år på det tidspunkt og 65K USD var en formue for mig. Nu om dage havde jeg nok ageret anderledes af flere årsager.
  2. Jeg var hos en frisør som lige fjernede hele pivtøjet for en 100-mand. Da jeg kom hjem så jeg så at der var nappet 1000 fra min konto. Jeg fik aldrig gjort noget ved det, men jeg tænkte ikke over det var synd deres kasse ikke stemte. Min kasse stemte heller ikke.

 

Ved ikke rigtig om der er nogen morale i det, men som jeg ser det, så sker der fejl hver dag, nogen går i min favør og nogen imod, og jeg begiver mig kun ud i at rette dem der kan svarer sig. De her 500-600 kr. falder for mig ind under bagatelgrænsen, og det ville jeg bare have tænkt var fint, og tænkt på de 900 kr. jeg i tidernes morgen donerede til frisørfisken. Hvis det nu var en hjemløs der havde tabt 500 kr, så havde det nk været en anden sag, men Sams... For dem er det het sikkert også under bagatelgrænsen.

 

I spottet synes jeg egentlig bare man skal gøre det man har det godt med indeni. Det er i hvert fald ikke værd at beholde 500 kr. hvis man får dårlig samvittighed over det. Hvis jeg havde opdaget det inde i butikken havde jeg nok gjort noget ved det, men hvis jeg først var kommet hjem, så havde jeg nok beholdt dem og ikke skænket det en tanke. Kender jeg mig selv ret, så havde jeg nok aldrig opdaget det.

05-01-2019 17:19 #17| 0

Altså er jo ingen tvivl om at du har gjort det rigtige, personligt er jeg ikke sikker på jeg ville gide besværet hvis jeg først opdaget det når jeg kom hjem og ville nok bare tænke heldig dag for mig, som flere har nævnt hæfter butiksansatte ikke for differ... Ville dog helt sikkert gøre opmærksom på det i butikken hvis jeg så det, og gør det altid når det sker.

05-01-2019 17:26 #18| 1
skod skrev:

Jeg har stået i et par "tilsvarende" situationer.

 

  1. Partypoker udbetaler ved en fejl 70K USD til min konto i stedet for de 5K jeg skulle have haft. Det var så tilstrækkeligt stort et beløb at jeg helt ærligt forsøgte at tage dem ud, velvidende det ikke var mine. Jeg var vel 20-21 år på det tidspunkt og 65K USD var en formue for mig. Nu om dage havde jeg nok ageret anderledes af flere årsager.
  2. Jeg var hos en frisør som lige fjernede hele pivtøjet for en 100-mand. Da jeg kom hjem så jeg så at der var nappet 1000 fra min konto. Jeg fik aldrig gjort noget ved det, men jeg tænkte ikke over det var synd deres kasse ikke stemte. Min kasse stemte heller ikke.

 

Ved ikke rigtig om der er nogen morale i det, men som jeg ser det, så sker der fejl hver dag, nogen går i min favør og nogen imod, og jeg begiver mig kun ud i at rette dem der kan svarer sig. De her 500-600 kr. falder for mig ind under bagatelgrænsen, og det ville jeg bare have tænkt var fint, og tænkt på de 900 kr. jeg i tidernes morgen donerede til frisørfisken. Hvis det nu var en hjemløs der havde tabt 500 kr, så havde det nk været en anden sag, men Sams... For dem er det het sikkert også under bagatelgrænsen.

 

I spottet synes jeg egentlig bare man skal gøre det man har det godt med indeni. Det er i hvert fald ikke værd at beholde 500 kr. hvis man får dårlig samvittighed over det. Hvis jeg havde opdaget det inde i butikken havde jeg nok gjort noget ved det, men hvis jeg først var kommet hjem, så havde jeg nok beholdt dem og ikke skænket det en tanke. Kender jeg mig selv ret, så havde jeg nok aldrig opdaget det.

 

 Hvordan endte sagen med PArt så, de kan jo ikke tilbageføre en sådan overførsel så fik du et brev fra en advokat eller scorede du de 65K USD?

05-01-2019 17:27 #19| 0
tuznelda skrev:

 Det kan da aldrig blive mig, der er "partner in crime"?

 

Jeg har da gjort hvad jeg kunne for at være ærlig. 

 

Hvis den ansatte vælger at score pengene selv, så står han jo stadig med en uforklarlig kassedifference som han vel hæfter for på en eller anden måde??

 

(Gør man overhovedet det som ansat - hæfter for evt. kassedifference ?)

 

 

 Det var lidt en joke da jeg aldrig har hørt den variant med giv mig 5 og behold 1 selv nogen steder;)

05-01-2019 17:29 #20| 0

Hold da op, jeg skal da vist til at bede om dankort-bonen fremover.

 

Går ud fra det så er der hvor de manuelt skal taste beløbet ind på fluesmækkeren det kan ske.

 

Men når kan ske den ene vej, kan det vel også ske den anden vej, at de taster for meget ind..............hvad gør butiksejeren så, hvis kunden overhovedet opdager det.

 

I OP's tilfælde ville jeg måske ikke have opdaget det, med mindre jeg tjekkede kontoudskriften på et tidspunkt...........og der vil der sikkert være gået så lang tid, at jeg ikke havde gjort noget.

 

Men ellers ligger jeg helt på linje med Nimacos, er det unge, der enten skal være så hurtige, at de udbetaler for meget, eller fordi det kokser, når de skal bruge regnemaskine, for så alligevel at udbetale for meget, eller generelt underbetalte kassemedarbejdere, som kommer til at stå til regnskab for et evt. underskud i kassen.........kan jeg ikke lade være at trække på smilebåndet, og giver dem chancen for lige at tjekke efter en gang mere.

 

Er det en gammel sur st......, opdager jeg det lige pludselig ikke.

 

Er det bookies, kommer klapperslangen op i en.

05-01-2019 17:37 #21| 0
Hawkeye skrev:

Hold da op, jeg skal da vist til at bede om dankort-bonen fremover.

 

Går ud fra det så er der hvor de manuelt skal taste beløbet ind på fluesmækkeren det kan ske.

 

Men når kan ske den ene vej, kan det vel også ske den anden vej, at de taster for meget ind..............hvad gør butiksejeren så, hvis kunden overhovedet opdager det.

 

I OP's tilfælde ville jeg måske ikke have opdaget det, med mindre jeg tjekkede kontoudskriften på et tidspunkt...........og der vil der sikkert være gået så lang tid, at jeg ikke havde gjort noget.

 

Men ellers ligger jeg helt på linje med Nimacos, er det unge, der enten skal være så hurtige, at de udbetaler for meget, eller fordi det kokser, når de skal bruge regnemaskine, for så alligevel at udbetale for meget, eller generelt underbetalte kassemedarbejdere, som kommer til at stå til regnskab for et evt. underskud i kassen.........kan jeg ikke lade være at trække på smilebåndet, og giver dem chancen for lige at tjekke efter en gang mere.

 

Er det en gammel sur st......, opdager jeg det lige pludselig ikke.

 

Er det bookies, kommer klapperslangen op i en.

 Jeg tror fejlen skete fordi han "byttede om" på placeringen af 3 og 9 tasten, da han sendte beløbet til dankortterminalen.

 

altså ikke en fluesmækker.

 

Jeg registrerede ikke, at han havde tastet forkert ... Men nåede at undre mig over, at jeg ikke kunne huske at have tastet koden til dankortet.

 

Da jeg så dankortbon'en på 300kr i min pung troede jeg det var fra Netto  .. Men så så jeg firmanavnet.


Så tjekkede jeg kassebonen og så den var på 900kr ...


Hvis kassebonen også havde været på 300kr, så tror jeg helt ærligt ikke jeg havde gjort noget for at rette fejlen men havde glædet mig over at spare 500kr.

 

Men jeg ville heller ikke have, at en ansat potentielt skulle mistros for at stjæle pga en banal tastefejl. 

 

05-01-2019 17:41 #22| 0
Pumba skrev:

 

 Hvordan endte sagen med PArt så, de kan jo ikke tilbageføre en sådan overførsel så fik du et brev fra en advokat eller scorede du de 65K USD?

 

 De opdagede sjovt nok ham kæmpefisken forsøgte at cashe 70K ud, og det fik han jo så ikke lov til :)

Vil tro beløbsudtræk af den størrelse bliver gennemgået relativt grundigt. De fjernede dem bare fra min konto igen. Hvis de først var nået ud til min bank, så ved jeg ikke rigtig hvad der ville være sket.

 

05-01-2019 17:41 #23| 0
tuznelda skrev:

 Jeg tror fejlen skete fordi han "byttede om" på placeringen af 3 og 9 tasten, da han sendte beløbet til dankortterminalen.

 

altså ikke en fluesmækker.

 

Jeg registrerede ikke, at han havde tastet forkert ... Men nåede at undre mig over, at jeg ikke kunne huske at have tastet koden til dankortet.

 

Da jeg så dankortbon'en på 300kr i min pung troede jeg det var fra Netto  .. Men så så jeg firmanavnet.

 

Så tjekkede jeg kassebonen og så den var på 900kr ...

 

Hvis kassebonen også havde været på 300kr, så tror jeg helt ærligt ikke jeg havde gjort noget for at rette fejlen men havde glædet mig over at spare 500kr.

 

Men jeg ville heller ikke have, at en ansat potentielt skulle mistros for at stjæle pga en banal tastefejl. 

 

 

 Men i de store veletablerede forretninger, går beløbet vel direkte fra kasseapparatet til dankort-maskinen ( hedder det ikke fluesmækker mere ? ), så der ikke burde kunne ske tastefejl.

05-01-2019 17:45 #24| 31

Havde det nu været ældstesønnen i stedet for yngstesønnen, havde det så gjort en forskel i din beslutning?

05-01-2019 17:45 #25| 0
Hawkeye skrev:

 

 Men i de store veletablerede forretninger, går beløbet vel direkte fra kasseapparatet til dankort-maskinen ( hedder det ikke fluesmækker mere ? ), så der ikke burde kunne ske tastefejl.

 Fluesmækker er den der gammeldags håndskrevne og hånddrevne dankort"maskine". 

 

Jeg oplever oftest, at den ansatte i en butik skal taste dankortbeløbet ind og trykke på en tast før beløbet "dukker op" på terminalen. 

 

Det er nærmest kun i dagligvarebutikker jeg oplever, at de kun skal trykke på en dankortknap, og så kommer beløbet automatisk (hvilket nok er meget godt, for de unge kan sjældent finde ud af at finde ørerne korrekt op/ned)

 

05-01-2019 17:47 #26| 7
bluff_man skrev:

Havde det nu været ældstesønnen i stedet for yngstesønnen, havde det så gjort en forskel i din beslutning?

Det må du selv tænke over. Hvis du er i stand til at udtænke spørgsmålet, kan du muligvis også nå frem til et sandsynligt svar. 

 

05-01-2019 17:50 #27| 25

Det har jeg ikke nok kapacitet til. Jeg undrede mig bare, da det var nødvendigt at påpege at det var yngstesønnen du var ude og handle med. 

05-01-2019 18:01 #28| 7
Moderator

Jeg havde helt sikkert afleveret pengene tilbage. Men jeg havde også bedt om en kvittering.

 

jeg havde en "sjov" episode i Inter Sport. Jeg købte en sammenfoldelig rygsæk til 1500,-. Ekspedienten der vejledende mig, tog rygsækken fra udstillingen og ekspederede mig ved kassen. Rygsækken var udspilet, og jeg regnede med, den var fyldt med papir.

 

da jeg kom hjem og ville tømme den, gik det op for mig, at den var proppet med 15 tilsvarende rygsække

 

jeg tog tilbage til butikken, og talte med, hvad jeg tror var butikchefen. Hun spurgte mig om hvem der havde ekspederet mig. Jeg udpegede knægten, der var igang med en anden kunde. Han blev råbt and og fyret på stedet. Højlydt, så alle i butikken kunne høre det.

 

Havde jeg kendt konsekvensen, havde jeg ikke udpeget ham. Mokken gav mig ikke så meget som en tak for at levere rygsækkene tilbage

Redigeret af NanoQ d. 05-01-2019 18:36
05-01-2019 18:04 #29| 20

Yngstesønnen har altid været yndlingssønnen. Det ved alle på pokernet.

05-01-2019 19:00 #30| 9

A father was explaining ethics to his son who was about to go into business: "Supposing a woman comes in and orders $100 worth of material. You wrap it up and give it to her. She pays you with a $100 bill. As she goes out the door, you realize she has given you two $100 bills. Here's where the ethics come in. Should you or shouldn't you tell your partner?"

05-01-2019 19:02 #31| 2

Man kræver sit og betaler sit.

Self. Er der bagatelgrænse hvis man først opdager der når man er kommet hjem, men bliver det opdaget i situationen, så får jeg tingene rettet.

Kom ud af føtex med random varer og et par handsker til knægten til 75 kr. - dem havde kasseassistenten ikke fået slået ind, dem fik vi betalt for i kundeservice.

Havde handlet i bilka til nytår, og kasseassistenten havde fået slået en ost ind dobbelt - det gik vi da op og fik pengene sat tilbage - det var 1% af det samlede varekøb, men igen når jeg altid sørger for at få betalt for mine varer, så vil jeg også kræve at de betaler tilbage når de har lavet fejl.

Jeg syntes især det er en vigtig lektion at lærer sine unger om etik og moral og at man betaler sit og kræver sit og ikke bare ser stort og glæder sig over at andre har lavet en fejl fordi man sparer lidt basseøre på det.

En dag kom vi hjem med varer fra føtex, der havde konen købt noget kød som var gult mærket sat ned til 30 kr. Fra 70 eller sådan noget, 2 pakker havde vi købt som var slået ind til fuld pris - det syntes jeg ikke kunne betale sig at kører op og få pengene tilbage for, men det syntes konen og kom tilbage 10 min senere med differencen :-)


05-01-2019 19:03 #32| 0
NanoQ skrev:

Jeg havde helt sikkert afleveret pengene tilbage. Men jeg havde også bedt om en kvittering.

 

jeg havde en "sjov" episode i Inter Sport. Jeg købte en sammenfoldelig rygsæk til 1500,-. Ekspedienten der vejledende mig, tog rygsækken fra udstillingen og ekspederede mig ved kassen. Rygsækken var udspilet, og jeg regnede med, den var fyldt med papir.

 

da jeg kom hjem og ville tømme den, gik det op for mig, at den var proppet med 15 tilsvarende rygsække

 

jeg tog tilbage til butikken, og talte med, hvad jeg tror var butikchefen. Hun spurgte mig om hvem der havde ekspederet mig. Jeg udpegede knægten, der var igang med en anden kunde. Han blev råbt and og fyret på stedet. Højlydt, så alle i butikken kunne høre det.

 

Havde jeg kendt konsekvensen, havde jeg ikke udpeget ham. Mokken gav mig ikke så meget som en tak for at levere rygsækkene tilbage

 Stakkels unge mand  ... Det var garanteret ikke eengang ham, der havde fyldt rygsækken med alle de andre..Shih Happens, men det er god stil, at du afleverede taskerne tilbage. 

 

05-01-2019 19:04 #33| 2
AceKiller88 skrev:

Yngstesønnen har altid været yndlingssønnen. Det ved alle på pokernet.

 Nej, det er hunden 😁

05-01-2019 19:17 #34| 4

Debatten er vigtig.


Spørgsmålet om personlig moral, personlig etik, har ikke været mere aktuel, mere vigtig, i min levetid.

 

Vores folkevalgte underpræsterer på det punkt. De såkaldte "samfundstøtter" dumper med et brag.

 

Det er svært at finde forbilleder, så vi er nødt til at kigge ind i os selv og tage diskussionen om hvad der er ret og hvad der er rimeligt.

05-01-2019 19:28 #35| 0
fjelle123 skrev:

Man kræver sit og betaler sit.

Self. Er der bagatelgrænse hvis man først opdager der når man er kommet hjem, men bliver det opdaget i situationen, så får jeg tingene rettet.

Kom ud af føtex med random varer og et par handsker til knægten til 75 kr. - dem havde kasseassistenten ikke fået slået ind, dem fik vi betalt for i kundeservice.

Havde handlet i bilka til nytår, og kasseassistenten havde fået slået en ost ind dobbelt - det gik vi da op og fik pengene sat tilbage - det var 1% af det samlede varekøb, men igen når jeg altid sørger for at få betalt for mine varer, så vil jeg også kræve at de betaler tilbage når de har lavet fejl.

Jeg syntes især det er en vigtig lektion at lærer sine unger om etik og moral og at man betaler sit og kræver sit og ikke bare ser stort og glæder sig over at andre har lavet en fejl fordi man sparer lidt basseøre på det.

En dag kom vi hjem med varer fra føtex, der havde konen købt noget kød som var gult mærket sat ned til 30 kr. Fra 70 eller sådan noget, 2 pakker havde vi købt som var slået ind til fuld pris - det syntes jeg ikke kunne betale sig at kører op og få pengene tilbage for, men det syntes konen og kom tilbage 10 min senere med differencen :-)


 Jeg stod da også lige i brugsen for en time siden og påpegede,  at jeg altså var blevet snydt for 2kr i pantautomaten... 

 

Det er sgu tåbeligt at gå op i, men det gjorde jeg. 

 

Der var ingen andre mennesker i butikken, og den unge pige i kassen er en tidligere elev fra skolen, så det var da både hyggeligt og uden besvær lige at sludre med hendeom gymnasie, nytår  .... Og så selvfølgelig lige nævne de latterlige 2 kroner. 

 

Så der er åbenbart ikke nogen nedre grænse for hvor lille beløb jeg selv gerne vil have igen, hvis det det relativt nemt og problimfrit. 🙄

 

05-01-2019 19:48 #36| 2

Jeg havde beholdt pengene!!

05-01-2019 19:56 #37| 7

Husker stadig, da jeg for mange år siden fandt en 50kr-seddel på gangen i skolen. Jeg gik overlykkelig hjem fra skole og hoverede overfor min søster med min nyfundne rigdom. De satans forældre tvang mig til at aflevere den til læren dagen efter, selvom den slet ikke var fundet i nærheden af klasseværelset. Arghhh, jeg bliver sgu helt sur bare af at tænke på det igen. Tak for det Tuz.......

Redigeret af NyBrugerUdenTøj d. 05-01-2019 20:00
05-01-2019 20:29 #38| 0

Opdager jeg det i butikken kommer den moral min mor har opdraget mig med op i mig og jeg kommer nok til at sige det.
I denne situation havde jeg tænkt fedt nok! Skal vi tage på kineser restauranten knægt??

05-01-2019 20:50 #39| 0

Tænker jeg gør opmærksom på fejlen, hvis det er helt unge eller ældre mennesker, samt i mindre butikker.

 

Er det Bilka der slår forkert ind i mit favør kunne det ikke falde mig ind at gøre opmærksom på det, da de aldrig er kommet til mig, når det har været i deres favør. 

Redigeret af Jensen d. 05-01-2019 20:50
05-01-2019 20:59 #40| 0

Er imo intet rigtigt eller forkert i sagen, selv om mange moral og etik ryttere vil sige det. 

Medmindre en person tjekker sine boner 100% af tiden, hvilket vidst ikke er folket på PN, da det typisk er den rigtig gamle generation, og primært de ældre damer. Resten ser måske på deres bon 10-20% af tiden, så tror sku vi bliver snydt lige så ofte, som det går den anden vej. 

Personligt tjekker jeg min bon ca 1/100, når beløbet lyder alt for absurd. 

Handler vi kontanter, så får de faste butikker jeg er glad for pengene retur, hvis de giver for meget igen. Men jeg går ikke op i det hvis kiosken i Odense hvor jeg kommer hvert 10 år, giver mig 100 kr for meget. Det sagt kræver det jo at jeg opdager det, tæller pr automatik aldrig pengene jeg får retur, stopper skidtet i pungen og forsætter min dag. Men er da sket at jeg fik 1400 kr tilbage, efter at jeg gav staklen 1000 kr, for et køb på ca ~400 kr, hvordan det nogensinde gav mening for talgeniet må guderne vide. 

Nu taler du om bagatelgrænsen, den er jo ikke til debat, da den er udfra en persons økonomi. Hvis man som højt lønnet, står i brugsen og diskutere fordi man har betalt 2 kr for meget, så er der altså behov for at få sig en hobby. Men har vi med en studerende at gøre, som vender hver en øre for at få det til at hænge sammen, så er det jo prisværdigt at se. 

05-01-2019 21:38 #41| 1
Incrazy skrev:

Er imo intet rigtigt eller forkert i sagen, selv om mange moral og etik ryttere vil sige det. 

Medmindre en person tjekker sine boner 100% af tiden, hvilket vidst ikke er folket på PN, da det typisk er den rigtig gamle generation, og primært de ældre damer. Resten ser måske på deres bon 10-20% af tiden, så tror sku vi bliver snydt lige så ofte, som det går den anden vej. 

Personligt tjekker jeg min bon ca 1/100, når beløbet lyder alt for absurd. 

Handler vi kontanter, så får de faste butikker jeg er glad for pengene retur, hvis de giver for meget igen. Men jeg går ikke op i det hvis kiosken i Odense hvor jeg kommer hvert 10 år, giver mig 100 kr for meget. Det sagt kræver det jo at jeg opdager det, tæller pr automatik aldrig pengene jeg får retur, stopper skidtet i pungen og forsætter min dag. Men er da sket at jeg fik 1400 kr tilbage, efter at jeg gav staklen 1000 kr, for et køb på ca ~400 kr, hvordan det nogensinde gav mening for talgeniet må guderne vide. 

Nu taler du om bagatelgrænsen, den er jo ikke til debat, da den er udfra en persons økonomi. Hvis man som højt lønnet, står i brugsen og diskutere fordi man har betalt 2 kr for meget, så er der altså behov for at få sig en hobby. Men har vi med en studerende at gøre, som vender hver en øre for at få det til at hænge sammen, så er det jo prisværdigt at se. 

 Jeg er en halvgammel dame, så det har du ret i .. Jeg tjekker bon'er i dagligvarebutikker 9/10 gange for der er så tit fejl og det irriterer mig der er fejl, når det hele er digitaliseret.  Det er ikke svært at få priserne lagt korrekt ind!

 

Og jeg kigger normalt aldrig på bon'en i andre butikker .. Jeg ved jo om det beløb de siger passer med det jeg selv har regnet det ud til.

 

Lige de 2kr i dag nævnte jeg udelukkende fordi jeg alligevel sludrede med pigen og fordi hun på den måde var forberedt hvis der var en fejl på maskinen Og fordi der ikke var andre at ekspedere.  

 

Men jeg blev da lidt overrasket over mig selv ... tænk, at jeg gad nævne 2kr .. et fuldstændig ligegyldigt beløb ..det er da lidt pinligt og at gæ i små sko 🙄

Redigeret af tuznelda d. 05-01-2019 21:39
05-01-2019 21:49 #42| 1
Incrazy skrev:

Er imo intet rigtigt eller forkert i sagen, selv om mange moral og etik ryttere vil sige det. 

Medmindre en person tjekker sine boner 100% af tiden, hvilket vidst ikke er folket på PN, da det typisk er den rigtig gamle generation, og primært de ældre damer. Resten ser måske på deres bon 10-20% af tiden, så tror sku vi bliver snydt lige så ofte, som det går den anden vej. 

Personligt tjekker jeg min bon ca 1/100, når beløbet lyder alt for absurd. 

Handler vi kontanter, så får de faste butikker jeg er glad for pengene retur, hvis de giver for meget igen. Men jeg går ikke op i det hvis kiosken i Odense hvor jeg kommer hvert 10 år, giver mig 100 kr for meget. Det sagt kræver det jo at jeg opdager det, tæller pr automatik aldrig pengene jeg får retur, stopper skidtet i pungen og forsætter min dag. Men er da sket at jeg fik 1400 kr tilbage, efter at jeg gav staklen 1000 kr, for et køb på ca ~400 kr, hvordan det nogensinde gav mening for talgeniet må guderne vide. 

Nu taler du om bagatelgrænsen, den er jo ikke til debat, da den er udfra en persons økonomi. Hvis man som højt lønnet, står i brugsen og diskutere fordi man har betalt 2 kr for meget, så er der altså behov for at få sig en hobby. Men har vi med en studerende at gøre, som vender hver en øre for at få det til at hænge sammen, så er det jo prisværdigt at se. 

 

Egentlig enig, men hvad angår det sidste, så har jeg sat mig som nytårsforsæt, at jeg skal blive bedre til at brokke mig, når varerne ikke slås ind til den rigtige pris.

 

Et eksempel - jeg køber jævnligt en salatblanding i Rema som står til 22 kr i butikken. Den bliver bare altid slået ind til 25. De første gange sagde jeg ikke noget(hader selv at skulle vente i køen på at folk kan få rettet småbeløb). Da det skete tredje eller fjerde gang påpegede jeg det og bad dem få det rettet i deres system fremadrettet. Jeg stoppede dog ikke køen for at få mine 3 kroner tilbage. Nu her et halvt år senere har de stadig ikke rettet det og synes egentligt det er for ringe, at butikker bare raskvæk overfakturerer kunderne 10% i forhold til den angivne pris. Derfor vil jeg i 2019 prøve at tage mig sammen til at insistere på, at jeg selvfølgelig ikke skal betale mere end den oplyste pris, da jeg efterhånden har fået den overbevisning, at hvis man ikke skaber kaos ved kasselinjen så er de ret ligeglade. Sammenholdt med at danske forbrugere betaler langt mere for dagligvarer end i andre eu-lande, så mener jeg sådan set der er ret rimeligt, at vi så i det mindste ikke skal betale mere end varen rent faktisk koster. 

 

Jeg havde forøvrigt beholdt de 600 kroner.

 

Redigeret af ALL IN INC d. 05-01-2019 21:50
06-01-2019 08:21 #43| 0

@tuznelda

 

Skal lige sikre mig, at jeg har forstået det rigtigt, hvor det er det kan gå galt med at beløb på dankort-terminalen ikke stemmer overens med bon-beløbet.

 

Testede ved bageren, hvor de også skal taste beløbet ind separat på dankort-maskinen, og her står beløbet tydeligt, så kan vel kun ske, hvis man ikke kigger på det beløb, og bare betaler via kontaktløs eller skub-op.

 

Så er med på, at hvis ekspedienten taster forkert beløb ind der, kan det gå galt, men kigger du aldrig på det beløb, der kommer frem der ?

06-01-2019 09:10 #44| 0
skod skrev:

 

 De opdagede sjovt nok ham kæmpefisken forsøgte at cashe 70K ud, og det fik han jo så ikke lov til :)

Vil tro beløbsudtræk af den størrelse bliver gennemgået relativt grundigt. De fjernede dem bare fra min konto igen. Hvis de først var nået ud til min bank, så ved jeg ikke rigtig hvad der ville være sket.

 

 

 Hvis det var blevet anmeldt til politiet, var du formentlig blevet sigtet for ulovlig omgang med hittegods. 

06-01-2019 09:11 #45| 0

Tjekker selv bonen 10/10 gange i supermarkedet eller holder øje med terminalen, når varerne bliver skannet. 

Det afhænger af beløbet, situationen og hvilket supermarked, om jeg beder om penge tilbage, hvis der er slået for meget ind for mine varer. Jeg handler typisk i Rema og Føtex og nogle gange Netto. Det er nemmere for mig at gå til kundeservice i Føtex i stedet for at skulle opholde hele køen i Rema. I andre butikker har jeg som regel styr på, hvor meget jeg har købt for og behøver derfor ikke tjekke bonen.

 

Synes det er meget påfaldende / pudsigt, at vi danskere (eller nogle af os / jer) ikke vil "snyde" en lille butik, men er der tale om de store butikker / forsikringsselskaber / bookmakere mv, så har vi en meget lille moral, fordi "de har jo råd til det og snyder sikkert også os". 

06-01-2019 09:47 #46| 0
Hawkeye skrev:

@tuznelda

 

Skal lige sikre mig, at jeg har forstået det rigtigt, hvor det er det kan gå galt med at beløb på dankort-terminalen ikke stemmer overens med bon-beløbet.

 

Testede ved bageren, hvor de også skal taste beløbet ind separat på dankort-maskinen, og her står beløbet tydeligt, så kan vel kun ske, hvis man ikke kigger på det beløb, og bare betaler via kontaktløs eller skub-op.

 

Så er med på, at hvis ekspedienten taster forkert beløb ind der, kan det gå galt, men kigger du aldrig på det beløb, der kommer frem der ?

 Jeg kiggede på displayet men registrerede ikke ordentligt hvad der stod, kun at der ikke stod "for meget" fordi vi samtidig snakkede om strømper, bælte, sko osv...

 

Da vi sad i bilen på vej hjem havde jeg en fornemmelse af at "Der havde da stået for lille beløb" men troede helt ærligt jeg huskede forkert og troede kun det drejede sig om et mindre beløb.

 

Vi havde jo også været i andre butikker og købt for andre beløb - bl.a.  300kr "lige på" så jeg tænkte jeg blandede "øjeblikkene" sammen. 

 

Sønnike og jeg snakkede om det og blev enige om at tjekke efter når vi kom hjem (poserne med varer og bon'er var ikke lige til at få fat i under kørslen, ellers havde han jo tjekket der)

 

OG, så opdagede vi, at der var sat en seddel i vinduesviskerne fordi nogen havde set en anden bil åbne døren hårdt op i vores bil så der var kommet en lille Bilka bule ... Så en fremmed havde taget billeder og lagt seddel med navn og nummer hvis vi havde brug for vidne til forsikringen ... så det fyldte helt ærligt mere i hovedet og samtalen på vej hjem. 

 

Jeg havde overbevist mig selv om, at det nok var 100kr for lidt og så havde jeg helt ærligt ikke gjort noget ved det. 


Og hvis kassebon'en også kun havde stået på de 300kr, så tror jeg heller ikke jeg havde gjort mere ved det. Så havde der jo ikke været en kassedifference i forhold til "slået ind" og "betalt".

 

så jo, jeg så beløbet på displayet i men havde tankerne andetsteds.  

06-01-2019 10:09 #47| 9

Jeg havde slet ikke haft energien til, at rode op i det efterfølgende. Men jeg er også typen der i supermarkeder og andre steder nemt kan hustles da jeg aldrig beder om boner, så tænker det højst sandsynligt går lige op over en længere periode! Der er ikke noget værre end de der typer som skal opholde en hel kø i myldretid i Netto, som føler sig snydt for en 20'er og den stakkels kasseekspedient ved ingenting så der skal kaldes efter en anden medarbejder for at tjekke. I min verden må man pænt gå om bag i køen, hvis man er så nidkær. Jeg får godt nok sendt mange onde øjne til dem der bare buldrer ind i køen igen uden respekt for andres tid.

Redigeret af Guldmageren d. 06-01-2019 10:11
06-01-2019 10:31 #48| 0
Guldmageren skrev:

Jeg havde slet ikke haft energien til, at rode op i det efterfølgende. Men jeg er også typen der i supermarkeder og andre steder nemt kan hustles da jeg aldrig beder om boner, så tænker det højst sandsynligt går lige op over en længere periode! Der er ikke noget værre end de der typer som skal opholde en hel kø i myldretid i Netto, som føler sig snydt for en 20'er og den stakkels kasseekspedient ved ingenting så der skal kaldes efter en anden medarbejder for at tjekke. I min verden må man pænt gå om bag i køen, hvis man er så nidkær. Jeg får godt nok sendt mange onde øjne til dem der bare buldrer ind i køen igen uden respekt for andres tid.

 

 

En ting er sikkert, du kan være sikker på, det er dig der bliver hustlet, når det er i supermarkeder, altid kun for meget der bliver slået ind pga. de ikke har styr på deres tilbud osv., som ikke er registreret i deres system.

 

Når det er sagt, er jeg som dig mht. bare at betale ( med mindre det ser heeeeelt skævt ud med beløbet ), men når konen er med, skal hun altid checke bonen efter ( dog ikke mens står i køen ), og det er faktisk alt alt for ofte der er pæne fejl, som skal ordnes i informatioen bagefter ( hovedsaglig Føtex )

06-01-2019 10:56 #49| 0
Hawkeye skrev:

 

 

En ting er sikkert, du kan være sikker på, det er dig der bliver hustlet, når det er i supermarkeder, altid kun for meget der bliver slået ind pga. de ikke har styr på deres tilbud osv., som ikke er registreret i deres system.

 

Når det er sagt, er jeg som dig mht. bare at betale ( med mindre det ser heeeeelt skævt ud med beløbet ), men når konen er med, skal hun altid checke bonen efter ( dog ikke mens står i køen ), og det er faktisk alt alt for ofte der er pæne fejl, som skal ordnes i informatioen bagefter ( hovedsaglig Føtex )

 

 Yes, men Føtex er også fint da de har informationen til de formål. Jeg tjekker dog ikke, men der irriterer deres pernittenhed i de mindste ikke de andre der står i køen og er på vej hjem! Nogengange har jeg faktisk givet personen de 5 kroner de mener de skal have tilbage som kunde, hvis de er for krævende og forventer at butikken skal kalde efter den ene og den anden medarbejder bare for at få dem videre...

Redigeret af Guldmageren d. 06-01-2019 10:57
06-01-2019 11:10 #50| 1
Guldmageren skrev:

 

 Yes, men Føtex er også fint da de har informationen til de formål. Jeg tjekker dog ikke, men der irriterer deres pernittenhed i de mindste ikke de andre der står i køen og er på vej hjem! Nogengange har jeg faktisk givet personen de 5 kroner de mener de skal have tilbage som kunde, hvis de er for krævende og forventer at butikken skal kalde efter den ene og den anden medarbejder bare for at få dem videre...

 

 Er selv typen, der ikke kan holde min kæft, når det hele går i stå i sådan en kø, med folk som overhovedet ikke tager hensyn til andre i køen.

 

Kan tilte helt vildt over, folk der først skal til at finde deres pung/kort frem, lang tid efter varerne er kørt igennem..........når de nu har haft god tid til at forberede det, mens de står i køen selv.

Redigeret af Hawkeye d. 06-01-2019 11:11
06-01-2019 13:10 #51| 1

Fandt engang en Guld hæveautomat på Cypern. Fandt desværre først ud af det, da jeg så på kontoudtoget, at det hævede beløb var indsat på min bankkonto 😂

Følte ikke behov for at underholde min bank om emnet.

På den lokal isbar er der meget unge mennesker ansat, som ikke kan finde udaf at give tilbage til nærmeste 100...Dem hjælper jeg naturligvis...Jeg overser når den lokale slagter ikke taster mit kontante beløb ind på kasseapparatet...men det er jo en anden historie 😃

06-01-2019 20:15 #52| 12
Guldmageren skrev:

 

 Yes, men Føtex er også fint da de har informationen til de formål. Jeg tjekker dog ikke, men der irriterer deres pernittenhed i de mindste ikke de andre der står i køen og er på vej hjem! Nogengange har jeg faktisk givet personen de 5 kroner de mener de skal have tilbage som kunde, hvis de er for krævende og forventer at butikken skal kalde efter den ene og den anden medarbejder bare for at få dem videre...

 

 "Hvis de er for krævende?" hvordan kan det være krævende? jeg synes måske du skulle rette din irritation mod butikken og ikke kunderne? . 
Hvis jeg tager en ost til 20kr, men den går ind til 40kr. nægter jeg da at give 40 kr.? 
Jeg plejer dog at følge med når tingene bliver scannet ind. også gør jeg dem opmærksom på det med det samme.. 
MEN ultimativt må det jo være butikken der må fatte at havde kassen til at stemme med deres prisskilte. 

/Turbo

07-01-2019 08:07 #53| 0

God pointe Turbo

07-01-2019 09:54 #54| 0

Det er jo også okay, at man beder om at betale det korrekte beløb, den er jeg med på.

Men så er det om bag i køen, man skal satanedme ikke brase ind forrest og spilde andres tid igen.

07-01-2019 13:50 #55| 8
GodPreben skrev:

Det er jo også okay, at man beder om at betale det korrekte beløb, den er jeg med på.

Men så er det om bag i køen, man skal satanedme ikke brase ind forrest og spilde andres tid igen.




Men man har jo stået i kø én gang. Det er jo ikke fordi man har glemt en liter mælk og så lige smutter ind foran alle andre.

Ret vreden mod butikken, som ikke har styr på deres varer/priser, i stedet for mod kunden.
07-01-2019 14:16 #56| 0
Ravie skrev:

Men man har jo stået i kø én gang. Det er jo ikke fordi man har glemt en liter mælk og så lige smutter ind foran alle andre.

Ret vreden mod butikken, som ikke har styr på deres varer/priser, i stedet for mod kunden.

 

 Jeg forstår din pointe, men jeg er uenig.

07-01-2019 14:55 #57| 1
GodPreben skrev:

Det er jo også okay, at man beder om at betale det korrekte beløb, den er jeg med på.

Men så er det om bag i køen, man skal satanedme ikke brase ind forrest og spilde andres tid igen.

 

 Jeg er både og enig.. altså er man nået ud af butikken og i bilen inden det går op for en, altså i grove træk, har man forladt kasse båndet er det tilbage i køen. 

men hvis det er fordi man står nede for enden af kassebåndet og hurtigt skimmer kvitteringen igennem og der en fejl. så synes jeg ikke at man skal stille sig tilbage i køen. 

Man kan sige at min holdning er måske ekstremt farvet af at min lokale netto. KONSKVENT har fejl i deres afregning til deres fordel. min 80% af de gange jeg handler der.. 

/Turbo. 

07-01-2019 17:53 #58| 0

Kommer an på situationen som folk nævner. Hvis det er i min favør i fakta ville jeg aldrig nævne det da de forsøger at snyde mig 90% af tiden og dermed også et sted jeg tjekker bonen konsekvent. Er det et sted hvor jeg kommer tit og de behandler mig pænt ville jeg nævne det.

07-01-2019 20:10 #59| 1

Jeg har arbejdet i supermarked i 20 år. Har været i Salling Group, Coop og Aldi. Der er ingen af de steder der bevidst prøver at snyde med priserne på skiltet.


Priserne i systemet passer i 99% af tilfældene, det er når der skal skiftes skilte, at det går galt. 

 

Når man bemander butikkerne med helt unge mennesker, så sker den slags fejl hyppigere end de burde. Langt de fleste medarbejdere har travlt og bliver mere anerkendte på at fylde 3 paller varer op, end på at fylde 2 paller op og så have detaljerne med. 

 

Men at der bliver spekuleret i at have forkerte priser på varerne, det passer simpelthen ikke. 

07-01-2019 23:16 #60| 0

Godt indspark Bits. Der er en dårlig stemning om alt og alle om, at denne og hin snyder. Dem der snyder er f.eks. folk, der lejer en lejlighed ud, scorer depositum, men udleverer ingen nøgler til lejerne f.eks. fordi vedkommende slet ikke ejer lejligheden. Almindelige butikker og forretninger snyder ikke.

07-01-2019 23:34 #61| 0
Bits skrev:

Jeg har arbejdet i supermarked i 20 år. Har været i Salling Group, Coop og Aldi. Der er ingen af de steder der bevidst prøver at snyde med priserne på skiltet.

 

Priserne i systemet passer i 99% af tilfældene, det er når der skal skiftes skilte, at det går galt. 

 

Når man bemander butikkerne med helt unge mennesker, så sker den slags fejl hyppigere end de burde. Langt de fleste medarbejdere har travlt og bliver mere anerkendte på at fylde 3 paller varer op, end på at fylde 2 paller op og så have detaljerne med. 

 

Men at der bliver spekuleret i at have forkerte priser på varerne, det passer simpelthen ikke. 

 

 Siger absolut ikke de bevidst prøver at snyde men at fejlene generelt er på tilbud og dermed 90% af gangene går butikkens vej. Bliver dog harm når man gør opmærksom på fejlen og den så stadig ikke er rettet dagen efter.

08-01-2019 07:12 #62| 0
Bits skrev:

Jeg har arbejdet i supermarked i 20 år. Har været i Salling Group, Coop og Aldi. Der er ingen af de steder der bevidst prøver at snyde med priserne på skiltet.

 

Priserne i systemet passer i 99% af tilfældene, det er når der skal skiftes skilte, at det går galt. 

 

Når man bemander butikkerne med helt unge mennesker, så sker den slags fejl hyppigere end de burde. Langt de fleste medarbejdere har travlt og bliver mere anerkendte på at fylde 3 paller varer op, end på at fylde 2 paller op og så have detaljerne med. 

 

Men at der bliver spekuleret i at have forkerte priser på varerne, det passer simpelthen ikke. 

 

 

Har også arbejdet i butik nogle år, og ja det er rigtigt nok det ikke bliver gjort med vilje, men det er sku heller ikke noget folk gør en indstats for at komme til livs.
08-01-2019 08:59 #63| 0
Bits skrev:

 Langt de fleste medarbejdere har travlt og bliver mere anerkendte på at fylde 3 paller varer op, end på at fylde 2 paller op og så have detaljerne med. 

 

 

 Selvfølgelig bliver det ikke gjort med vilje, men som du selv her fint uddyber det, bliver der jo bare prioriteret anerledes.

08-01-2019 12:54 #64| 0
Turbonegeren skrev:

 

 Jeg er både og enig.. altså er man nået ud af butikken og i bilen inden det går op for en, altså i grove træk, har man forladt kasse båndet er det tilbage i køen. 

men hvis det er fordi man står nede for enden af kassebåndet og hurtigt skimmer kvitteringen igennem og der en fejl. så synes jeg ikke at man skal stille sig tilbage i køen. 

Man kan sige at min holdning er måske ekstremt farvet af at min lokale netto. KONSKVENT har fejl i deres afregning til deres fordel. min 80% af de gange jeg handler der.. 

/Turbo. 

 


80% alligevel!? 

Lyder som organiseret fusk..  

08-01-2019 13:36 #65| 0
drohse skrev:

 

 

80% alligevel!? 

Lyder som organiseret fusk..  

 

 Det er det skam nok ikke.. jeg er helt med på vognen som de mange andre. at det nok er afsted kommet af meget unge ansatte, som ikke får gjort det hele. ( primært 15-16 årige i et primært indvandre præget kvarter. det er ikke unormalt de sidder med tlf. og ignorer en i kassen) . 

Samtidigt hænger det også sammen med at jeg er en sucker for tilbudspriser. så jeg næsten altid har min. 3 ting med som er på meget tilbud.

jeg synes dog bare det er utroligt at når man sætter et prisskilt på med IDK 10kr for varen. at man så ikke samtidigt scanner den instant og ændre prisen. det eneste du kan gøre er at give de 1-2 mennesker som MÅSKE har taget produktet og ikke nået til kassen nu, en besparelse som du alligevel havde regnet med at give? 
Det er faktisk blevet så slemt i den netto at jeg konskvent selvscanner de rigtigt billige ting. og ligger dem til side hvis ikke rabatten går på. 

/Turbo


08-01-2019 13:41 #66| 0
Turbonegeren skrev:

 

 Det er det skam nok ikke.. jeg er helt med på vognen som de mange andre. at det nok er afsted kommet af meget unge ansatte, som ikke får gjort det hele. ( primært 15-16 årige i et primært indvandre præget kvarter. det er ikke unormalt de sidder med tlf. og ignorer en i kassen) 


 https://www.bt.dk/viralt/silas-holst-dybt-forarget-over-netto-medarbejders-sprogbrug-fuldstaendig

 

08-01-2019 14:28 #67| 0
Allan skrev:

 https://www.bt.dk/viralt/silas-holst-dybt-forarget-over-netto-medarbejders-sprogbrug-fuldstaendig

 

 

 Haha det er faktisk en sidevej til frederikssundsvej som min netto ligger på, men dog ikke den samme. jeg handler i netto stærevej. jeg kan dog godt nikke genkendende til den slags oplevelse. 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar