Polen skrev:Jeg har ikke så meget forstand på det, men er et script ikke bare en "optagelse" af de bevægelser og klik jeg selv laver med musen? Og vil jeg kunne bruge computeren imens scriptet arbejder?
Det er som regel bedst at lade være med at anvende computeren mens den afvikler VBA-kode i flere vinduer. Et script vil tage ca. 10 sekunder pr. pladetype. Så 30 pladetyper = 5 min og det er højt sat. Alt afhængigt af hvad der er inkluderet i at 'neste' så kan det meste/det hele af dette også gøres i scriptet - antager neste er en form for gruppering, du mener, så ens køkkenplader produceres efter hinanden så man sparer omstillingstid.
Man kan sagtens lave en Excel-fil der indlæser en stor CSV. Giver dig mulighed for at gruppere data ud fra 1-2-3 kolonner og så gemme filer, hvor du vil have dem/opretter nye biblioteker efter behov. Således at du kan løse samme type opgave med flere forskellige CSV-filer med vilkårligt antal kolonner osv.
Ravie skrev:
Giver vel ingen mening at lave VBA-kode, hvis der genereres en nu fil med ny data hver gang?
Med Power Query kan den nye csv-fil lægges i samme mappe, son de tidligere, hvorefter forespørgslen sorteres, som man har bedt den om. Det kræver selvfølgelig at filerne har ens kolonner hver gang.
Jeg spørger sådan helt oprigtigt, da jeg på ingen måde kan kode i VBA. Jeg kan dog godt optage makroer, som jo genererer VBA-kode.
a) Man hardcoder ikke filnavne ind, så intet problem
b) Og hvad vil du så gøre - lave en PowerPivot og så gemme data? Kan lade sig gøre, men kræver omhyggelighed af brugeren. VBA kan godt håndtere at der er forskellige antal kolonner, sålænge de specifikke kolonner, der skal sorteres efter eksisterer hver gang.
Ravie skrev:
Som jeg har fået VBA forklaret, virker det bedst til repetetitive opgaver i samme fil, men kommer til kort, når det omhandler flere forskellige filer og "sammensmeltning" af disse. Jeg kan dog sagtens tage fejl.
Jeg fik i øvrigt også indtrykket af, ud fra OP's spørgsmål, at det var OP selv, som skulle finde løsningen og så har jeg selvfølgelig antaget at OP ikke kan ķode i VBA. Mit forslag om at bruge PQ er baseret på at jeg synes det er langt nemmere at gå til end VBA og at jeg selv tidligere har brugt det til lignende opgaver.
VBA kan sagtens håndtere flere datakilder. Hvis du vil sammensmelte skal du enten anvende PowerQuery/PowerPivot, lave et script der fletter eller sætte dine data op, så du kan anvende SQL via VBA på dem internt i Excel.
@Polen: Så egentligt er det ikke så svært at lave, hvis man lige har tiden til det.
Spørgsmålene er bare om din chef vil have dokumentation på løsningen og hvor meget han vil donere til Pokernet Julehjælp i år?
(Man får fil til godkendelse før donation - jeg skal holdes anonym)