Hvis man arbejder i forskellige ark i samme excel dokument, kan man så få formlerne til at virke på tværs af ark.. f.eks hvis nogen ændres i ark 1 ændres det også i ark 2 osv??
Excel spg
Ja, men tror du ikke du skal rykke ned i limit og bruge en lommeregner ;)
Kan du ikke bare fortælle mig hvordan man gør :D
Det er ikke pokerrelateret. de små penge jeg vinder på poker skal jeg ikke bruge et excel ark til..
Skal bruge det til at styre varelager, varesalg, moms regnskab osv
Placere dig i den celle hvor formlen skal kopiers. Tryk = og gå til det ark hvor din formel er, og klik derefter på cellen med formlen og enter.
Du kan linke 2 excel dokumenter så excel ark 1 har formlen og ark2 har reference til formlen. Det er nok det klart nemmeste.
såfremt du ikke ved hvordan du linker kan jeg godt prøve at lave en hurtig guide, når jeg lige har gjort dagens pligter.
Det er intet problem. når du er i gang med at skrive en formel, så kan du bare referere til et andet sheet
Du kan både gøre det Hermod nævner samt det jeg skrev, evt. hvis du vil linke er her kort vejledning
www.youtube.com/watch?v=PZavrLKKR3k
fedt så kan jeg også lave det i forskellige filer istedet for ark.. TY DAD
Jeg vil fraråde dig at lave regnskab, moms, varelager mm. i Excel. Det er programmet ikke egnet til. Brug en database eller et økonomisystem.
Kommer helt an på størrelsen af hans virksomhed, hvis det er et minimalt varelager fungerer Excel ganske udmærket. Og tror de fleste har sværere ved at bruge f.eks. Acess end excel, og et økonomisystem koster hurtigt mange penge for noget excel langt hen af vejen kan håndtere.
Mange mindre virksomheder bruger jo excel og kombineret f.eks. regnskab og budget ud fra linkede excel filer.
Mange større virksomheder bruger også excel til moms, eller ihvertfald til momsafstemning overfor revision.
Men som sagt ved ikke hvor stor virksomheden er og hvor varieret et varelager der er tale om, men excel op til en vis størrelse burde dække behovet.
Der er pt ikke mange varer og kan sagens holdes til Excel i starten.. men forhåbentlig vokser jeg mig stor nok til at skal have det et andet sted.
Men her i starten vil Excel virke fint
Økonomisystemer fås fra 0 kr. Der er flere forskellige mulige valg. Men selvfølgelig til loppemarked er det fint.
Det er forhåbentlig de færreste seriøse virksomheder, der bruger Excel til regnskab. Jeg er heldigvis ikke stødt på nogen endnu. Excel er et super program til fx budget/budgetopfølgning mm. Det er bare ikke egnet til opbevaring og fremfindelse af data som et varelager af bare en vis størrelse ville kræve.
"Alle" bruger Excel til afstemninger. Det gør jeg også selv. Men det er heller ikke sammenligneligt med at bruge det til at "styre varelager, varesalg, moms regnskab osv.
Enig er ikke optimalt, men med simple VBA programmeringer kan det nu komme til at fungere ganske fint. Men ja ville også anvende et database program i sammenkobling med Excel hvis han ikke har et økonomistyringsprogram.
Dinero er en mulighed, som jeg ikke har testet endnu. En lidt ældre, ikke-online mulighed kunne være Winfinans small business mini, der er gratis indtil 1500 posteringer pr. år.
DoubleAcesDK skrev:
Enig er ikke optimalt, men med simple VBA programmeringer kan det nu komme til at fungere ganske fint. Men ja ville også anvende et database program i sammenkobling med Excel hvis han ikke har et økonomistyringsprogram.
Jeg er som sådan ikke uenig. Den vej har jeg taget for mange år siden for en kunde. De timer, du bruger, kunne dog lige så godt være brugt på at lære et økonomisystem at kende. Hvis man alligevel skal fakturere osv. bliver Excel hurtigt til dobbeltarbejde eller mere, fordi du skal
- skrive fakturaen
- opdatere varelager
- bogføre fakturaen
hvor økonomisystemet klarer alt på en gang.
Pt er mit salg fra virksomheden begrænset til markeder og lidt webportaler som dba og trendsales osv.. derfor jeg ville bruge Excel..
Men hører da gerne på muligheder hvad jeg ellers kan bruge..
tjekker dniero og winfinans ud
Ohep1 skrev:
Økonomisystemer fås fra 0 kr. Der er flere forskellige mulige valg. Men selvfølgelig til loppemarked er det fint.
Det er forhåbentlig de færreste seriøse virksomheder, der bruger Excel til regnskab. Jeg er heldigvis ikke stødt på nogen endnu. Excel er et super program til fx budget/budgetopfølgning mm. Det er bare ikke egnet til opbevaring og fremfindelse af data som et varelager af bare en vis størrelse ville kræve.
"Alle" bruger Excel til afstemninger. Det gør jeg også selv. Men det er heller ikke sammenligneligt med at bruge det til at "styre varelager, varesalg, moms regnskab osv.
Vi brugte Excel i vores virksomhed (frisørsalon). Der rystede revisor også på hovedet, når vi afleverede skidtet :D
Det var dog også udelukkende til daglig kasseføring og ikke lagerstyring m.m., da det foregik i hovedet ;)
Excel er fin til at lave "daglig kassebog", men salg skal idag føres på kasseapparat, bortset fra meget specielle tilfælde. Selv på markeder forventer Skat, at man bruger kasseapparat.
Ohep1 skrev:
Økonomisystemer fås fra 0 kr. Der er flere forskellige mulige valg. Men selvfølgelig til loppemarked er det fint.
Det er forhåbentlig de færreste seriøse virksomheder, der bruger Excel til regnskab. Jeg er heldigvis ikke stødt på nogen endnu. Excel er et super program til fx budget/budgetopfølgning mm. Det er bare ikke egnet til opbevaring og fremfindelse af data som et varelager af bare en vis størrelse ville kræve.
"Alle" bruger Excel til afstemninger. Det gør jeg også selv. Men det er heller ikke sammenligneligt med at bruge det til at "styre varelager, varesalg, moms regnskab osv.
Man kan godt bruge Excel til at start ud på især i en enkelt person virksomhed, der kan være nogle lovgivnings mæssige problemer, da man ikke kan låse en bogføring i Excel, hvis man vil have det med et lille varelager kan man jo knytte Access til.
Lavede selv i tidernes morgen et system i symphonys der regnes moms osv ud, den gang var beregningerne og min kode kunne ikke så stor men den sprøjtede det rigtige resultat ud efter ca 20 - 30 min. Men heldigvis er cpu er blevet hurtigere siden 8080 generationen.
Det min tanke var at skrive varene ned i ark et og kopier dem til 2 og 3.
Så i ark et antal købte antal solgte pris og total.
Ark 2
Lagerliste købte minus solgte
Ark 3 moms. Total pris X 0.80
Farre skrev:
Man kan godt bruge Excel til at start ud på især i en enkelt person virksomhed, der kan være nogle lovgivnings mæssige problemer, da man ikke kan låse en bogføring i Excel, hvis man vil have det med et lille varelager kan man jo knytte Access til.
Jeg har aldrig sagt, at det ikke kunne lade sig gøre. Man kan lave alt i Excel - det er bare ikke hensigtsmæssig. Det giver hurtigt for meget arbejde i forhold til, hvor kort eller lang tid, det tager at lære at bruge et økonomisystem. Og du kan låse nøjagtig så meget, du ønsker i Excel. Men igen - tiden kunne bruges bedre.
Du kan også bruge gammeldags kontokort på papir - men det er der vel heller ikke nogen, der vil længere?
chmpen85 skrev:
Det min tanke var at skrive varene ned i ark et og kopier dem til 2 og 3.
Så i ark et antal købte antal solgte pris og total.
Ark 2
Lagerliste købte minus solgte
Ark 3 moms. Total pris X 0.80
Så har du allerede haft fat i data 3 gange, og det opfylder ikke lovgivningskrav til momsregnskabet, fordi du stadig ikke har bogført det. Var det ikke bedre at bruge økonomisystemet først som sidst?