Hejsa!
Jeg henviser til Mark Secher Petersens seneste blog på PokerTeam.dk:
pokerteam.dk/Blog/ViewBlog.aspx?BlogID=768
Heri fortæller han, at han for tiden er på udkig efter en ny bil. Han står bl.a. og skal vælge mellem en BMW M3 Coupe, Mercedes SLK 350, Nissan 350Z, Porsche Boxster S og en Porsche 911.
Alt dette er selvfølgelig meget spændende læsning, men hvad jeg mere hæftede mig ved, var en kommentar fra PANDURO længere nede i bloggen.
Han skriver bl.a.:
"...Har du overvejet at udnytte reglerne om udenlandske firmabiler. Hvis du kører mere en halvdelen af dine kilometer i udlandet erhvervsmæssigt, kan du købe en bil på danske plader men uden afgift.
Da poker er dit erhverv skal der jo ikke mange ture til turneringer i Barcelona og Amsterdam til, før du kan køre helt normalt i Danmark. Og i din prisklasse kan du nu få en spritny 911 Carrera S. Ring hvis du vil høre mere om reglerne eller spørg en advokat.
MVH
Janus"
Så derfor; Er der nogen som kan bekræfte rigtigheden af dette? Og er der nogen som kender noget mere til disse regler og kan fortælle herom?
Få en bil UDEN danske afgifter!
Tror godt at myndighederne nemt kunne gennemhulle sådan en plan. Et du skal dokumentere samtlige ture der er erhvervsmæssig, dvs. at småture i byen i eg monte carlo og barcelona skal trækkes fra + at man derudover skal man vel også have et se-nummer (hedder det det?) og ved jeg ikke hvor mange prof pokerspillere har eller om man kan få dette som prof pokerspiller.
Der er faldet en eller anden EU dom for et halvt års tid siden. Jeg kan ikke husket det præcise setup, men mener det er såfremt bilen benyttes som firmabil for et udlandsk selskab ...
Bump
Hvis du opretter et lille pokerfirma, ser det ud til at virke.
www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1526453
Tusind tak... Vil lige kigge på det.
google på valutabil
Asger Dokkedal
www.dokkedalpoker.dk
Jeg tror en valutabil er noget med at bo i udlandet, hvor UDENLANDSK FIRMABIL (søgte jeg på) er med bopæl i DK.
Jeps - tror også clrawe har fat i den lange ende ;)
Mener at bilen skal køre flere kilometer i udlandet end i DK og være flere dage (på et år) i udlandet end i DK før du kan bruge den regel .
Udenlandsk firmabil:
enten under 183 dage indenfor 12 mdr i DK
eller flere kørte km i udlandet end DK
Herudover vil du stadig skulle svare skat af værdien af fri firmabil, og det vel at mærke efter værdien inkl. dansk registreringsafgift
Plus et helvedes arbejde med at registrere ALT vedrørende kørte km.
Valutabil:
Bosat i DK -> no go
Bosat i udlandet -> et vindende koncept
@KlogeÅge
Tak for det.. Men alt andet lige må man gå ud fra, at der vel er en del at spare, hvis man køber "udenlandsk firmabil" på trods af, at man skal svare skat efter værdien ink. dansk registreringsafgift!?
Har du i øvrigt nogle eksempler på, hvor meget man kan spare? Det virker som om du er inde i det.
Det er ikke helt rigtigt KlogeÅge - så vidt jeg ved skal BEGGE kriterier være opfyldt (dage & kilometer) - ikke enten-eller
@Zaphod
"For at afgøre hvornår firmabilen i det væsentlige anvendes varigt i Danmark, indføres et dagskriterium og et kilometerkriterium, og begge kriterier skal være opfyldt, før der INDTRÆDER AFGIFTPLIGT."
www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1526453
Som jeg læser det virker det som om, at KlogeÅge har ret.
@ EP
er ikke voldsomt inde i det, men ved dog lidt om skat, og der er en altoverskyggende hovedregel: Lyder det for godt til at være sandt, så er det heller ikke sandt..... Undtagelserne til disse regler, det er dem de store revisionsselskaber tager sig rigtigt godt betalt for at fortælle om, og kun til deres bedste kunder :(
Umiddelbart vil jeg dog mene at hvis du vil oprette et selskab i udlandet med det ene "reelle" formål at have billig bil i DK, så er der ikke fornuft i det.
Umiddelbare udgifter:
Oprettelse og drift af selskab i udlandet, indkøb af bil. Herudover bliver du beskattet i DK af din frie bil, som du jo allerede har betalt for en gang(godt nok kun en trediedel)!
Jeg tør slet ikke begynde at tænke på den tid der skal bruges på administration, både af selskab, men også af kørebogen.
Min sidste men absolut vigtigste indsigelse er hvis Skat opdager at skatteomgåelse er det eneste formål, så kan du være helt sikker på at komme til at svare registreringsafgift plus bøde, og alt efter størrelsen en eventuel straffesag. Risikoen er lille nu (ikke en opfordring), men hvis modellen/ideen eksploderer, kommer der fokus på og der vil blive sat ind overfor det.
Dette sat over for at en bil der i dk koster 1 mill, vil koste 215000 i ekstra beskatningsgrundlag om året de første tre år, og herefter 161000, så efter ca 7 år (afhænger af trækprocent) har man alligevel betalt hvad der svarer til bilens afgift.
Det kan derfor ikke undre at den mest populære model til at omgå registreringsafgift er proforma adresser.
Så hvad det lige er Janus ved, som jeg ikke ved, kan jeg ikke svare på. Jeg tvivler dog kraftigt på at der er en fed fidus ved det, andet end for advokat og revisorer, men hey de skal da også have smør på brødet.....
Undskyld det blev lidt langt
Det er ellers en dejlig tanke :)
Jeg flytter selv til Luxembourg 1. august i år, og ser frem til at få en ordentlig slæde :)
Har googlet på "valutabil" men er ret begrænset hvad man får af info.
Hvorfor skulle jeg evt. vælge en valutabil fremfor at købe en bil i Luxembourg ?
Og hvor lejer man mest fordelagtigt disse "valutabiler" ?
@EP
Ja, det er rigtigt - når man læser det afsnit kunne det godt tyde på at det kun er enten-eller der skal være opfyldt
"Da poker er dit erhverv skal der jo ikke mange ture til turneringer i Barcelona og Amsterdam til, før du kan køre helt normalt i Danmark"
Så vidt jeg ved, kan man ikke "sætte sig selv på aktier", hvis det er den slags erhverv. Der har været masser af sager om den slags, bl.a. en bokser der tabte en sag. Jeg er i tvivl om man vil få lov til at købe en firmabil til et firma, hvor den primære indsats er pokerspil. Jeg ville nok vende det godt og grundigt med en ekspert først. Men nu er Panduro jo ret skarp skattemæssigt, så måske han kan svare direkte på dette.