Qured skrev:Jeg kører Enyaq 80Plus og er meget glad for den. Jeg synes den har noget lækkerhed i kanbinen, som de øvrige mangler. Herudover kan jeg godt lide den ligner en bil og ikke et futurisk rumskib, men det er jo individuel smag.
I forhold til hurtig opladning er der mange omstændigheder der gør sig gældende og jeg kan læse i diverse grupper at folk bliver overrasket over, at de ikke kan kører ind med +20% og så lade med 150KW.
Enig.
Hvis det var mig, så er Model Y en contender pga. prisen og software (og ladenetværk). Personligt er jeg ikke vild med den som bil i forhold til interiør og eksteriør, men det er jo en smagssag.
For mig ville valget stå mellem I5 og Enyaq, hvor de hver især har fordele og ulemper. Jeg synes Enyaq har virkelig fedt klassisk bil interiør, hvor I5'eren ganske rigtigt er anderledes og mere rumskibsagtig. Igen en smagssag, men her var vi mest til I5 (også pga. exteriør). Men den helt store trumf, der bar den over målstregen for os var ladekurven.
I sommermånederne lader den med 225kw fra bund helt op til 55%, og den er stadig +100kw ved 80%. Her i vintermånederne kan den varme batteriet op, så den starter ved 180kw, men efter et par min stiger den til 225kw. Har selv prøvet at ankomme med +30% i December, hvor den starter på de føromtalte 180kw og bare er et lademonster kort derefter med de 225kw. Det synes vi er fedt, når stoppet udelukkende er for at lade, fordi så kan man komme videre på 5-20 minutter alt afhængigt af, hvor meget strøm man har behov for. Omvendt vil Enyaq/Model Y have en længere rækkevidde på første stint pga. større batteri/bedre aerodynamik...
Men under spisepauser, så vil alle bilerne formentlig sagtens kunne lade op tilfredsstillende, da vores erfaring er, at bilen alligevel er færdig med at lade, før familien er færdig med at spise...
Så opfordringen til OP er stadig at prøve de forskellige for at se, hvad I kan lide, men jeg kan i hvert fald sige, at de lovede ladetider for Ioniq 5/EV6 er realistiske at opnå stort set året rundt.