Fartbøde

#1| 0

Fik her i tirsdags min første farbøde i mine 10 år med kørekort, da jeg motorvejen kørte for hurtigt ved en strækning af vejarbejde. Som udgangspunkt synes jeg, at det er fair nok man skal være ekstra påpasselig ved vejarbejde, da det trods alt er mennesker der går og arbejder lige ved siden af. Dog synes jeg, at når man skærper reglerne så kraftigt, at det giver betinget frakendelse plus 100% oveni, så skal skiltningen for en 50km/t zone varsles så man kan nå at køre 50km/t uden at skulle lave en katastrofeopbremsning. Ideelt set burde det være som i Tyskland, hvor der varsles: om 400 meter 80 eller 50km/t zone.

Min bøde fik jeg ved, at jeg kører 110 på motorvejen. Der kommer så et skilt med vejarbejde, efterfulgt af et ekstraordinært fartskilt med lys i der siger 110. Fint jeg fortsætter med 110 i timen. Ca. 75-100 meter efter kommer et 80km/t skilt. Her slipper jeg speederen og følger stille og roligt trafikken mens farten aftager. Har tjekket efter i dag og der er max 100 meter til der står et lille 50km/t skilt. Og meget kort efter det står politiet og måler. Jeg har i dag kørt strækningen og hvis man skal følge færdselsloven, så skal man lave en meget hård opbremsning for at nå fra de 110 og ned til 50 inden man har passeret skiltet.

• Bremser folk normalt når de ser et 110km/t skilt der hvor man må køre 130 eller et 80km/t skilt hvor man må køre 110? Eller slipper man speederen og aftager farten på den måde?
• Er det rimeligt at skilte på den måde jeg har beskrevet?
• Bør der være en ekstra advarsel om 50km/t zone når nu reglerne er så hårde som de er?

Giv jeres mening.

17-10-2014 12:13 #2| 0

kørte i øvrigt 72 og fik en bøde på 2 x 4000kr + generhvervelse af kørekort som jeg kan se på nettet er ca 3500 :( = 11.5k

17-10-2014 12:14 #3| 0

Dvs. du kørte 72 i en 50 km zone?

17-10-2014 12:18 #4| 0

Jeg synes ofte, der ikke er mange meter fra 110 til 80 til 50, og man skal ofte bremse hårdt op, eller så følger man bare trafikken, og så kommer man nemt til at køre 60-70 i en 50 zone. Ofte giver det heller ikke mening at man skal ned på de 50... Jeg er altid lidt nervøs ved starten/slutningen af Lyngbyvejen, hvor der i øjeblikket er vejarbejde, og hvor man nemt kan komme til at køre lidt for stærkt. Her kunne politiet nemt tjene penge, hvis de satte målere op.

Redigeret af ProAce84 d. 17-10-2014 12:20
17-10-2014 12:19 #5| 0

Umiddelbar tanke er, at man skal sænke farten til den fart, skiltet angiver. Det bør ske indenfor, hvad der er forsvarligt. Med forsvarligt mener jeg godt, at man kan bremse op, men selvfølgelig ikke klodse bremserne og vende bilen sidelæns på vejen...

Lidt på samme måde som hvis man kommer frem til et lyskryds, der er gult. Man skal bremse ned, hvis man kan uden at skabe en farlig situation...

Så i mine øjne er det fair nok at kræve, at man aktivt aftager farten og ikke bare lader bilen gøre det for en. Havde man sat farten ned til 80, så kunne man formentlig også sænke farten fra 80 til 50 efterfølgende. I og med, at man endnu ikke har nedsat farten til 80, så kan jeg godt se, at det bliver svært at bremse ned til 50 efterfølgende...

Nu er der garanteret altid to sider af en enhver sag, og jeg siger da ikke, at OP lyver, for selvfølgelig gør han ikke det. Men hvis det er praktisk umuligt som beskrevet i OP, så må politiet jo have givet kæmpebøder til alle biler hele dagen, og så forventer jeg egentlig, at det ville have skabt en EB-overskrift eller nået i Nyhederne... Så derfor kan jeg ikke andet end tro, at der er måske lidt gradbøjning/nuancering undervejs, og at det måske godt kan nåes med en normal opbremsning at justere farten...

Det var lige, hvad jeg tænkte, men jeg er også generelt meget anti-automobil i min tankegang...

EDIT: Bilen aftog selv farten til 72 km/t kan jeg se. Så hvis bilen selv kunne aftage 38 km/t uden brug af bremse, så kunne en let nedbremsning måske godt klare de sidste 22 km/t på samme strækning...

Redigeret af ZorroDk d. 17-10-2014 12:24
17-10-2014 12:23 #6| 0

Man må aldrig køre stærkere end det der står på skiltet. Skiltet er jo kun en vejledning om at din MAX fart må være. Kan du ikke nå at bremse uden at skulle klodse bremserne ja så har du jo nok kørt for stærkt.

17-10-2014 12:27 #7| 0
mjhp skrev:
Man må aldrig køre stærkere end det der står på skiltet. Skiltet er jo kun en vejledning om at din MAX fart må være. Kan du ikke nå at bremse uden at skulle klodse bremserne ja så har du jo nok kørt for stærkt.


Problemer er ofte at skiltene ligger meget tæt på hinanden. Det er ikke noget problem fx at sænke farten fra 130 til 110. Men når der er 100 meter fra 110 til 80 og 100 meter fra 80 til 50, kan det være svært at komme helt ned til 50 - og det er heller ikke helt ufarligt at foretage en sådan opbremsning, hvis der er en der kører for tæt på bagved...
Redigeret af ProAce84 d. 17-10-2014 12:27
17-10-2014 12:29 #8| 0
mtobberup skrev:
kørte i øvrigt 72 og fik en bøde på 2 x 4000kr + generhvervelse af kørekort som jeg kan se på nettet er ca 3500 :( = 11.5k


Synes det virker til en voldsom bøde. Er det fordi du kom over 30% eller...
17-10-2014 12:32 #9| 0
ProAce84 skrev:
Jeg synes ofte, der ikke er mange meter fra 110 til 80 til 50, og man skal ofte bremse hårdt op, eller så følger man bare trafikken, og så kommer man nemt til at køre 60-70 i en 50 zone. Ofte giver det heller ikke mening at man skal ned på de 50... Jeg er altid lidt nervøs ved starten/slutningen af Lyngbyvejen, hvor der i øjeblikket er vejarbejde, og hvor man nemt kan komme til at køre lidt for stærkt. Her kunne politiet nemt tjene penge, hvis de satte målere op.


Hvorfor giver det ikke mening at man skal ned på 50 km/t, nu hvor vejarbejdere går lige ved siden af din bildør?
17-10-2014 12:36 #10| 0
ktothep skrev:
ProAce84 skrev:
Jeg synes ofte, der ikke er mange meter fra 110 til 80 til 50, og man skal ofte bremse hårdt op, eller så følger man bare trafikken, og så kommer man nemt til at køre 60-70 i en 50 zone. Ofte giver det heller ikke mening at man skal ned på de 50... Jeg er altid lidt nervøs ved starten/slutningen af Lyngbyvejen, hvor der i øjeblikket er vejarbejde, og hvor man nemt kan komme til at køre lidt for stærkt. Her kunne politiet nemt tjene penge, hvis de satte målere op.


Hvorfor giver det ikke mening at man skal ned på 50 km/t, nu hvor vejarbejdere går lige ved siden af din bildør?


Hvis der ikke er vejarbejdere, og strækningen er nogenlunde lige... virker til at skiltene nogle gange bare bliver efterladt.
17-10-2014 12:36 #11| 0

@Proace Det burde ikke være svært. Bremselængden ved 110 km/t er ca 84m. så at få bilen fra 80 ned til 50 på 100 meter burde være så let som at klø sig i R.... uden at klodse bremserne.

17-10-2014 12:38 #12| 0
ProAce84 skrev:
Hvis der ikke er vejarbejdere, og strækningen er nogenlunde lige... virker til at skiltene nogle gange bare bliver efterladt.


Hvis vejarbejdet er færdigafsluttet, skal skilte obv fjernes. Troede du mente i forhold til hvis der var vejarbejde. Dog vil jeg tro at langt de fleste skilte fjernes så snart de kan, da man ikke ønsker at genere den flydende trafik mere end højst nødvendigt.
17-10-2014 12:45 #13| 0

Jeg bremser og har ikke nogen problemer med at komme roligt ned i den ønsket fart. Så skiltningen er efter min mening fin nok

17-10-2014 12:53 #14| 0
ProAce84 skrev:
mtobberup skrev:
kørte i øvrigt 72 og fik en bøde på 2 x 4000kr + generhvervelse af kørekort som jeg kan se på nettet er ca 3500 :( = 11.5k


Synes det virker til en voldsom bøde. Er det fordi du kom over 30% eller...


tror jeg lige sneg mig forbi 40% :(


Som jeg beskriver i op, så er jeg enig i at de arbejdere der vedligeholder vejene skal have ordentlige arbejdsforhold. Ingen tvivl om det. Dog synes jeg bøden er uforholdsmæssigt stor i forhold til den forseelse det er, at komme med 70 i timen efter lige at have kørt 110, samtidig med farten er aftagende. Dernæst synes jeg skiltningen er mangelfuld, og hvis man vikrkelig ville opnå at folk fik kørt langsommere så de kære vejarbejdere har trygge forhold, så skal skiltningen varsles bedre. Det skaber imo usikker trafik hvis folk skal decideret bremse, for at nå ned i fart.

Nu kan jeg se der bliver stillet lidt spørgsmålstegn ved min op. Men jeg har kørt strækningen onsdag, torsdag og fredag og der er helt sikkert ikke mere end 100 meter fra 80 til 50 skiltet. Desuden er det imo ulogisk at sætte et ekstra skilt med lys i på 110 lige inden der kommer et 80 skilt. Strækningen er lige efter glostrup hvor motorvejen deles imellem helsingør og amager/malmø hvis nogen vil factcheckke.

Tror også der er et par stykker i denne tråd der ikke har kørekort. der skal et ret signifikant opbremsning til før man kommer fra 110 til 50 timen. Kan godt være man ikke skal klodse bremserne, men hvis man kører i en kø, er det imo bestemt til fare for trafikken.

Der holdte i øvrigt 6 biler der var vinket ind til siden sammen med mig :(
17-10-2014 12:58 #15| 0

@mtobberup Er det bla. mig du hentyder til ang kørekort. Vil så bare lige oplyse dig om at jeg har kørekort til bil-lastbil-bus erhverv så jo jeg kender godt til at køre på vejene. :)

17-10-2014 12:58 #16| 0

Jeg anfægter i øvrigt ikke, at man ikke skulle kunne nå at bremse ned i tide. Stiller blot spørgsmålstegn ved, om det giver mening at skiltningen er lavet så man skal bremse relativt hårdt, hvilket jeg bestemt mener man skal. Eller om det ikke ville give meget mere mening at varsle tidligere.

Bremser folk virkelig når de ser en 80km/t tavle på motorvejen?

17-10-2014 13:03 #17| 0

Ja det var en dum kommentar, godt ord igen. Syntes blot din kommentar om bremselængde var ret usaglig, da det bestemt ville være til fare i trafikken, og i øvrigt ikke ændrer på at man skal bremse relativt hårds for at nå ned på 50km/t

17-10-2014 13:10 #18| 1

Da du burde kunne se 80 km og 50 km skiltet på afstand også uden lys i så vil mene at du uden problemer også ville kunne ramme 80 og 50 uden at træde hårdt på bremsen. Jeg er selv meget opmærkson på skiltning i sær når der er vejarbejde. Går udfra det er dagslys så medmindre du har travlt med alt muligt andet så mener jeg at du godt kan sænke farten uden at træde hårdt på bremsen. Blot min mening

17-10-2014 13:12 #19| 0

jeg er ingen engel på vejene selv. Men du ved godt at du skal kigge fremad når du køre bil ikke :) hvis du ikke kan se at fartgrænsen ændre sig 100 m fremme og kan nå ned på den hastighed ja så får du mange fartbøder. farten skal jo være nede på den hastighed skiltet viser før du møder den og ikke flere hundrede meter efter. Du må jo heller ikke sætte farten op til 80 inden i byen før du møder skiltet er jo først efter skiltet det gælder.

17-10-2014 13:47 #21| 0

OP, for at svare på dit spørgsmål - nej, jeg tvivler på ret mange af os bremser når vi ser skiltet, men bare aftager farten. Problemet er bare at loven siger at vi skal gøre noget andet.

Så vil desværre mene politiet er i deres gode ret, til at gøre som de gør, men om det er fair er en helt anden snak!



17-10-2014 14:17 #22| 0
mjhp skrev:
jeg er ingen engel på vejene selv. Men du ved godt at du skal kigge fremad når du køre bil ikke :) hvis du ikke kan se at fartgrænsen ændre sig 100 m fremme og kan nå ned på den hastighed ja så får du mange fartbøder. farten skal jo være nede på den hastighed skiltet viser før du møder den og ikke flere hundrede meter efter. Du må jo heller ikke sætte farten op til 80 inden i byen før du møder skiltet er jo først efter skiltet det gælder.


Vejarbejder skiltes jo gerne på forhånd. Det er jo ikke sådan, at der pludselig er klattet nogle gule streger ud på asfalten og yderste vognbane indsnævres til 2 meter.

Når jeg ser et skilt med vejarbejde, så begynder mine øjne at lede efter hastighedsbegrænsninger fremme og foden er knap så tung. Forsøger altid at nå ned i fart inden jeg kommer ind i en lavere hastighedszone i dette tilfældet.

Andre steder, fx fra 130 til 110, får den pedal hele vejen og jeg når typisk først ned i fart et godt stykke inde i 110-zonen.
Redigeret af Ceres d. 17-10-2014 14:17
17-10-2014 14:38 #23| 0

Nægt at betal :-) og tag den i retten med påstand om fordårlig skiltningen , politiet har før tabt sager netop pga dårlig/urimelig skiltningen

Få evt taget FOTO af hvordan skiltningen er på strækningen hvis du mener det er urimeligt

17-10-2014 15:01 #24| 0
mtobberup skrev:
Der kommer så et skilt med vejarbejde, efterfulgt af et ekstraordinært fartskilt med lys i der siger 110. Fint jeg fortsætter med 110 i timen. Ca. 75-100 meter efter kommer et 80km/t skilt. Her slipper jeg speederen og følger stille og roligt trafikken mens farten aftager. Har tjekket efter i dag og der er max 100 meter til der står et lille 50km/t skilt. Og meget kort efter det står politiet og måler. Jeg har i dag kørt strækningen og hvis man skal følge færdselsloven, så skal man lave en meget hård opbremsning for at nå fra de 110 og ned til 50 inden man har passeret skiltet.

• Bremser folk normalt når de ser et 110km/t skilt der hvor man må køre 130 eller et 80km/t skilt hvor man må køre 110? Eller slipper man speederen og aftager farten på den måde?
• Er det rimeligt at skilte på den måde jeg har beskrevet?
• Bør der være en ekstra advarsel om 50km/t zone når nu reglerne er så hårde som de er?

Giv jeres mening.


Okay fik læst længere nede at det ER der hvor jeg tror. Jeg køre der hver dag, så jeg kender godt stykket, og også skiltningen.

For det første så er det altså ikke et "ekstraordinært" skilt, det er et almindeligt fart skilt som står på alle motorveje der ikke er 130 km/t på, og de står også andre steder på Holbærkmotorvejen som du kommer fra.

Derudover er der på ingen måde tale om "et lille skilt". Mit bud er at der er minimum 5+ skilte med 50 km/t på, og det første kan ses i det du køre ind i 80 km/t zonen, så du HAR mulighede for at bremse yderligt ned inden du når til skiltet.

Sidst men ikke mindst, så står de helt nede i splittet, og kan ikke måle det første stykke i 50 km/t zonen da det er før svinget, og mit gæt er at der er 2-300 meter fra første skilt til de kan måle dig, og dét er RIGELIGT tid til at nå at bremse ned til 50 km/t.

Og ja personligt når der er skiltet vejarbejde så bremser jeg altid ned til det skiltet, og netop dette stykke har jeg altid en billist helt oppe i røven fordi folk ikke kan finde ud af at tage hensyn til at der er skiltet ned for vejarbejdernes sikkerhed.

Og så en tilføjelse - Det er begrænset hvor tidligt man kan skilte ned i netop den her situation, da det er på afkørslen der er vejarbejde, og spor 3 på motorvejen både fortsætter som motorvej og som afkørsel, hvis der skiltes ned for lang tid i forvejen vil det betyde at man nedsætter farten unødvendigt for dem der skal videre til KBH V - Og derved risikere kø, mere end der netop er på denne strækning i visse tider af døgnet.

Jeg køre strækningen ret ofte, og har på ingen måde problemer med at nå ned på 50 km/t.
Redigeret af Snuxa d. 17-10-2014 15:02
17-10-2014 15:27 #25| 0

Det 110 skilt der er sat op med lys i, er mig bekendt et skilt der er sat op i forbindelse med vejarbejdets begyndelse. Det viste for et stykke tid tilbage 80km/t.

Med lille skilt mente jeg lavere end de andre, men det er også en dum beskrivelse da tavlen er samme størrelse som de andre.
Dit bud er dog forkert. Der er 3 tavler hen til svinget. Dette ændrer dog ikke på det som jeg synes er det forkerte, man skal bremse relativt hårdt op. Man kunne i øvrigt sagtens have lavet den 110 tavle med lys i højre side, vise 80, hvor det så i min verden havde været meget mere rimeligt og forsvarligt.

Er lidt overrasket over, at det virker til der er konsensus omkring, at man bremser for at nå ned i fart efter lavere færdselstavler på motorvejen. Vælger at se det som en dyr lærestreg og er hyper opmærksom ved vejarbejde i fremtiden.

Det jeg synes er det værste, er at jeg føler jeg stille og roligt fulgte trafikken og var i gang med at sagtne farten, og dermed bestemt ikke følte at jeg på nogen måde kørte uforsvarligt. Kan være jeg så anderledes på det hvis jeg var vejarbejder :/

M

17-10-2014 15:39 #26| 0

Ærgerligt at du har fået en bøde for at køre for stærkt ved vejarbejdet.

I dit spørgsmål er der to centrale dele, som det er vigtigt at skelne mellem, hvilket er betragtningen om "at bøden er uforholdsmæssig stor" samt at "jeg synes at skiltningen er mangelfuld".

Ift. størrelsen af bødestraffen kan det diskuteres, hvilket jeg vil undlade at blande mig i.

Ift. at skiltningen er mangelfuld, så er skiltningen "kun" mangelfuld, hvis skiltningen ikke overholder de gældende regler i "færdselsloven", "bekendtgørelsen om vejafmærkning" osv. En evt. annullering af bøden tager ikke hensyn til, om den enkelt trafikant mener, at skiltningen er mangelfuld.

mtobberup skrev:
• Bør der være en ekstra advarsel om 50km/t zone når nu reglerne er så hårde som de er?


1. En lokal hastighedsændring skal ikke forvarsles.
2. I stedet kan hastigheden, hvor der er behov for det, nedtrappes med max. 30 km/t for hver 200 m."

Det korte svar til dit spørgsmål er derfor "nej". Kun hvis der er særlige behov det pågældende sted kan hastigheden nedtrappes. Hvis det er et helt almindeligt vejarbejde, så giver det ikke anledning til, at der er behov for mindst 200 m mellem tavlerne ved nedtrapning af hastigheden. Efter de gældende regler kunne hastigheden direkte skiltes ned fra 110 km/t til 50 km/t.

I øvrigt har du som trafikant ikke kun 100 meter til at tilpasse hastigheden fra 80 km/t til 50 km/t. Du har formentlig kunne se færdselstavlen 200 meter før, og vil derfor, da du erkendte færdselstavlen, kunne foretage en stille og rolig nedbremsning og tilpasse hastigheden efter forholdene.

At der i øvrigt holdt 6 biler, der var vinket ind til siden, sammen med dig retfærdiggør ikke en overskridelse af hastighedsgrænsen.
17-10-2014 15:55 #27| 0
mjhp skrev:
Man må aldrig køre stærkere end det der står på skiltet. Skiltet er jo kun en vejledning om at din MAX fart må være. Kan du ikke nå at bremse uden at skulle klodse bremserne ja så har du jo nok kørt for stærkt.

Jaa, men også hvad ens fart BØR være, for kører du for langsomt får du også en bøde for det. §x.x siger noget ala "man ikke må være til gene for trafikken og skabe farlige forhold ved at køre for langsomt ift. hastighedsgrænsen og de andre trafikanter", f.eks. at køre 50km i timen på motorvejen.

@ OP
Betal bøde og kom videre - det er pisse surt og nederen at smide penge efter, men det er desværre ikke længere...
17-10-2014 16:04 #28| 0

Jeg følger også altid bare trafikken, for helt ærligt hvem gider kigge efter om der er vigepligt..

17-10-2014 16:10 #29| 0

Ikke for at deraile, men mistede også mit kørekort (november sidste år) 8k bøde og frataget køreretten i et år

Det var på Hillerød motorvejen (motor trafik vej) jeg fik lavet en uvending, da jeg sad i kø og ikke havde set en modkørende i en halv times tid, grundet en ulykke som netop var sket pga. en uvending (dog under normal trafik) jeg gjorde det faktisk lige foran en politimand i god tro om det var okay, og fordi andre også foretog uvending, han stoppede dog kun nogle af os, og vi alle fik frataget køreretten

Så nu må jeg føle mig "kriminel" og køre uden. Men god weekend derude - trodsalt :-)

17-10-2014 16:34 #30| 0
Snuxa skrev:
Jeg følger også altid bare trafikken, for helt ærligt hvem gider kigge efter om der er vigepligt..

Really?

KD har da bestemt også tænkt mig at betale bøden når den kommer. Skrev vel egentlig mest fordi jeg følte min retfærdighedsfølelse var blevet krænket.

@mortenj Det du beskriver de er juraen i situationen. Den var jeg ikke i tvivl om politiet havde overholdt. Det jeg anfægtede var rimeligheden og sikkerheden den pågældende skiltning. Juridisk set ikke mangelfuld, men i min optik langt fra optimal.

Nu vil jeg hjem og holde weekend med familien og trøste mig med jeg har min anden bedste pokermåned til dato.

God weekend
17-10-2014 16:43 #31| 0
mtobberup skrev:
Snuxa skrev:
Jeg følger også altid bare trafikken, for helt ærligt hvem gider kigge efter om der er vigepligt..

Really?



Nej squ da, men se lige hvad du selv skrev:

mtobberup skrev:

Det jeg synes er det værste, er at jeg føler jeg stille og roligt fulgte trafikken og var i gang med at sagtne farten, og dermed bestemt ikke følte at jeg på nogen måde kørte uforsvarligt.


Du kan jo sagtens sænke farten hurtigere end dem foran, det er tvært i mod svære at køre stærkere end dem foran - Så hvis det virkelig er sandheden så må der da være røget et par af de andre foran dig i fælden før dig?
17-10-2014 17:36 #32| 0

Mente mere really vil du synke til det niveau?

Ham lige foran mig blev også vinket ind. Formoder han fik samme omgang.

17-10-2014 18:46 #33| 0
joachimdk skrev:
Ikke for at deraile, men mistede også mit kørekort (november sidste år) 8k bøde og frataget køreretten i et år

Det var på Hillerød motorvejen (motor trafik vej) jeg fik lavet en uvending, da jeg sad i kø og ikke havde set en modkørende i en halv times tid, grundet en ulykke som netop var sket pga. en uvending (dog under normal trafik) jeg gjorde det faktisk lige foran en politimand i god tro om det var okay, og fordi andre også foretog uvending, han stoppede dog kun nogle af os, og vi alle fik frataget køreretten

Så nu må jeg føle mig "kriminel" og køre uden. Men god weekend derude - trodsalt :-)


Modent man ikke kan tage sin straf når man dummer sig i trafikken
Redigeret af ktothep d. 17-10-2014 18:47
17-10-2014 18:53 #34| 3

Hvorfor 2x4000?

Vi nærmer os så småt årets afslutning, og nogle politikredse er sikkert presset med at nå deres mål for hvor mange penge de skal have givet i bøder.

Hvis alle kørte efter reglerne, så vil politiet bare finde på nogle andre lumske trafikfælder du kunne falde i, så bøderne vil blive uddelt uanset hvad.

17-10-2014 18:59 #35| 1

Lad mig gætte... det var der hvor den fletter ud mod lufthavnen og alt det hvis man kommer kørende ind mod valby?

17-10-2014 19:03 #36| 0

Der står intet om en mindstehastighed nogle steder.
Det der står på tavlerne er max. hastighed og absolut ikke en eller anden hastighed man også bør køre.

17-10-2014 19:07 #37| 0

Bødestørrelsen handler nok om, at det blev besluttet at doble op ved vejarbejder og skærpe klip/betinget frakendelses - grænsen. Så med +40% koster det knapper.
Skal hilse og sige en tidlig morgen i regnvejr er det faktisk ikke så nemt at se, men trafikmængden gjorde at jeg var "tvunget" til at være lovlydig ;-) (plejer jeg nu også)
Men når man ved skiltene er der er det ganske nemt at passe farten til, godt nok har man en hvid kassevogn 0.5 m fra bagsmækken og 17 biler udenom der fletter ind, så man må bremse og kassevognen kommer tættere på. Herligt så travlt folk har i trafikken når det er sekunder der spares.

17-10-2014 19:16 #38| 0

Jeg har lavet en del trafikafviklingsplaner for motorveje.

Normalt nedtrapper man hastigheden med 20 km pr 200m - dog kan den sidste sænkning ske med 30 km.

Eksempelvis 130 - 110 - 90 - 60, hvor hver strækning er 200 m.

17-10-2014 23:52 #39| 0

@ktophep

Nu mener jeg bestemt heller ikke jeg har dummet mig, men politimanden derimod har handlet helt uacceptabelt. Håber at hvis du en dag går over for rødt (hvilket ikke kan ske i din verden?) at du får en straf til følge.

18-10-2014 02:44 #40| 5

@Joachim

Så fordi en politimand ser en flok tåbelige billister vende om i nødspor og køre mod kørselsretningen fordi der er uheld, et uheld hvor der kan komme udrykningskøretøjer til..

Så mener du han handler uacceptabelt...

Det der er uacceptabelt er at en tosse som dig foretager en uvending på en motorvej for derefter at køre mod trafikretningen.

At du ikke kan se det retfærdige i dette viser faktisk bare at du har godt af en ny teoriprøve og køreprøve..

Husk din bil kan beslaglægges ved kørse gentagende gange uden føreret...

18-10-2014 03:28 #41| 0
joachimdk skrev:
@ktophep

Nu mener jeg bestemt heller ikke jeg har dummet mig, men politimanden derimod har handlet helt uacceptabelt. Håber at hvis du en dag går over for rødt (hvilket ikke kan ske i din verden?) at du får en straf til følge.


Men inderst inde ved du vel godt at det er forkert det du har gjort? Hvis du ikke ved det, har du vist godt af en ny køreprøve.
Nu har jeg (endnu) aldrig kørt overfor rødt, eller vendt om på en motorvej, men hvis det skulle ske en dag og jeg blev taget, ja så er det mig selv der har valgt at tage chancen, og man bør derfor IMO også være mand nok til at tage sin straf.

Undskyldningen med at alle andre gør det, kan man sgu ikke bruge til noget.

"Men alle de andre vendte jo rundt ulovligt hr. politimand, hvorfor stopper du ikke dem???" det holder ikke :)
18-10-2014 03:59 #42| 0
joachimdk skrev:
@ktophep

Nu mener jeg bestemt heller ikke jeg har dummet mig, men politimanden derimod har handlet helt uacceptabelt. Håber at hvis du en dag går over for rødt (hvilket ikke kan ske i din verden?) at du får en straf til følge.


Hold nu kæft man kommer sgu da ikke til at vende om på en motorvej, også lige foran politiet. Haha
18-10-2014 04:13 #43| 0

Tror ikke i helt forstår hvad jeg mener? har forresten heller ikke kørt i nødsporet




Og jo, jeg troede jeg gjorde det i god tro, ellers havde jeg heller ikke gjort det lige foran næsen på en politibetjent. Som sagt var der jo sket et uheld, og ikke i normal trafik da jeg gjorde det, jeg kan personligt ikke se hvad det farlige er, når der ikke har været en modkørende i 30 min, og har perfekt udsyn.

- hørte forresten også i radioen bagefter, køen havde stået helt stille i 5 timer.

Kunne godt tænke mig at se hvordan i ville reagere, hvis i nu sad i et lyskryds, og en ambulance kom med fuld udrykning bagfra, ville i så køre over for rødt så vedkommende kunne komme forbi? eller i frygt for at få en bøde, blive holdende? Hvis i vælger førstnævnte er i vel heller ikke bedre selv? Selvom det er det rigtige at gøre.

Redigeret af joachimdk d. 18-10-2014 04:33
18-10-2014 04:15 #44| 0
chrismm skrev:
joachimdk skrev:
@ktophep

Nu mener jeg bestemt heller ikke jeg har dummet mig, men politimanden derimod har handlet helt uacceptabelt. Håber at hvis du en dag går over for rødt (hvilket ikke kan ske i din verden?) at du får en straf til følge.


Hold nu kæft man kommer sgu da ikke til at vende om på en motorvej, også lige foran politiet. Haha


Forresten er der vel også forskel på en motorvej og en motor trafikvej som jeg nævnte?
18-10-2014 04:27 #45| 0
ktothep skrev:
joachimdk skrev:
@ktophep

Nu mener jeg bestemt heller ikke jeg har dummet mig, men politimanden derimod har handlet helt uacceptabelt. Håber at hvis du en dag går over for rødt (hvilket ikke kan ske i din verden?) at du får en straf til følge.


Men inderst inde ved du vel godt at det er forkert det du har gjort? Hvis du ikke ved det, har du vist godt af en ny køreprøve.
Nu har jeg (endnu) aldrig kørt overfor rødt, eller vendt om på en motorvej, men hvis det skulle ske en dag og jeg blev taget, ja så er det mig selv der har valgt at tage chancen, og man bør derfor IMO også være mand nok til at tage sin straf.

Undskyldningen med at alle andre gør det, kan man sgu ikke bruge til noget.

"Men alle de andre vendte jo rundt ulovligt hr. politimand, hvorfor stopper du ikke dem???" det holder ikke :)


Jeg gik i retten med sagen, og da jeg mødte op var politimanden sjovt nok ikke til stede, så jeg ankede den? (eller hva' det nu end hedder)så jeg kunne høre hans forklaring, dog glemte jeg alt om retssagen desværre, og tabte derfor sagen.

Jeg snakkede også med en anden trafikant der også lavede den samme uvending, som fik medhold i retten, og slap derfor for bøde/taget kørekort, hvilket formentligt også var sket for mig, hvis jeg ikke havde glemt den anden retssag.
Redigeret af joachimdk d. 18-10-2014 04:29
18-10-2014 05:28 #46| 0
joachimdk skrev:
Tror ikke i helt forstår hvad jeg mener? har forresten heller ikke kørt i nødsporet




Og jo, jeg troede jeg gjorde det i god tro, ellers havde jeg heller ikke gjort det lige foran næsen på en politibetjent. Som sagt var der jo sket et uheld, og ikke i normal trafik da jeg gjorde det, jeg kan personligt ikke se hvad det farlige er, når der ikke har været en modkørende i 30 min, og har perfekt udsyn.

- hørte forresten også i radioen bagefter, køen havde stået helt stille i 5 timer.

Kunne godt tænke mig at se hvordan i ville reagere, hvis i nu sad i et lyskryds, og en ambulance kom med fuld udrykning bagfra, ville i så køre over for rødt så vedkommende kunne komme forbi? eller i frygt for at få en bøde, blive holdende? Hvis i vælger førstnævnte er i vel heller ikke bedre selv? Selvom det er det rigtige at gøre.


Okay sorry misforstod det med nødsporet, men det ændre intet du overtræder reglen, god tro det ved du udmærket du ikke er i.

Færdselsloven kan kun tilsidesættes i få tilfælde, et af dem er hvis en betjente f.eks. beder dig køre mod færdselsretningen..

Det undre mig dog lidt at du mister kortet grundet den handling alene ?
har læst lidt op siden første post og det ser da ud til det kun giver et klip ?

Dit eksempel med en ambulance er super DUMT...
Det er et helt andet tilfælde, og du har faktisk PLIGT til at flytte dig såfremt du kan..

Holder du for rødt og du kan se en ambulance letteste vil kunne komme over ved at du rykker dig ud foran en af de holdende biler ved siden af dig eller at du på anden måde skaber plads så er det fuldt ud lovligt hvis du kan gøre det uden at skabe en farlig situation, der er ingen der siger du skal fare ind i krydset med fuld acceleration uden at orientere dig..

Redigeret af pantherdk d. 18-10-2014 05:33
18-10-2014 10:23 #47| 1

Jeg har ikke læst tråden, kun OP's indlæg. Og jeg prøvede 100% det samme i Hjørring for et par år tilbage, og jeg har været harm lige siden.

Der var placeret et par orange kegler - INGEN vejarbejde, og skiltningen var nøjagtig som OP beskriver. "It's a Trap!" - A money-trap...

18-10-2014 10:48 #48| 3

Ahh ja, politiet i det nye årtusinde, firma beskrivelse ændret fra fokus på beskyttelse og tryghed, til solo fokus på inkasso.

Op med hovedet op, politidirektøren manglede nok lidt afgifter fra borgerne før han kunne få sin årsbonus.

18-10-2014 11:30 #49| 2

Fair nok at vejarbejdere beskyttes. Det skal de absolut. Men der hvor kæden knækker, er dér hvor man laver nedsætning af hastigheden i 5-10 km. i træk, når bejarbejdet kun foregår på ca. 100 meter om ugen, og man i øvrigt også er begrænset om aftenen, når arbejderne er gået hjem.
I dag har man de elektroniske skilte, som man nemt kunne ændre fra 50 eller 80 til 110 om natten, men det vælger man ikke at gøre.

Mht. OP, så er det da 100% strategisk at politiet står lige netop dér - de ved der er dér pengene er at hente, så derfor står de der. Det sagt, så har du ingen sag, da reglerne ikke gradbøjes. I din situation ville jeg mene at bøden i sig selv burde være nok (med et klip i kortet) - uden at du skulle generhverve.

Politiet står sjældent på de farlige steder, hvor folk efterhånden har lært at sætte farten ned. Nej, politiet står de steder, hvor hastighedsbegrænsningen burde øges, da der er masser af udsyn og relativt ufarligt, og folk derfor kører lidt for hurtigt.

18-10-2014 18:50 #50| 0
mtobberup skrev:
der er helt sikkert ikke mere end 100 meter fra 80 til 50 skiltet.


Har kørt der i dag, og har tjekket med google maps, der er 100-110 meter fra 80 skiltet til 50 skiltet. Men der er så over 300 meter med 50 km/t zone førend de har kunne måle dig.
18-10-2014 21:28 #51| 0

At vende på en motortrafikvej - som er tilfældet her - er helt ærligt at være en tumpe! Det gør man bare ikke - man vender bare ikke bilen på motorvej eller motortrafikvej uden tydelig anvisning. Hvad ville du mene om der kom en ambulance med 110-150 den anden vej - intet nødspor - bare nogle striber - det ville blive en endog meget tæt barbering.
Og at køre videre uden styrebrev. Jeg mangler ord.
Tager en halv flaske whisky mere før jeg starter potten ;-)

19-10-2014 14:29 #52| 0
mtobberup skrev:
Snuxa skrev:
Jeg følger også altid bare trafikken, for helt ærligt hvem gider kigge efter om der er vigepligt..

Really?

KD har da bestemt også tænkt mig at betale bøden når den kommer. Skrev vel egentlig mest fordi jeg følte min retfærdighedsfølelse var blevet krænket.

@mortenj Det du beskriver de er juraen i situationen. Den var jeg ikke i tvivl om politiet havde overholdt. Det jeg anfægtede var rimeligheden og sikkerheden den pågældende skiltning. Juridisk set ikke mangelfuld, men i min optik langt fra optimal.

Nu vil jeg hjem og holde weekend med familien og trøste mig med jeg har min anden bedste pokermåned til dato.

God weekend


Well, man kommer ikke udenom at det er en meget stor dummebøde. Man kan altid diskutere bødestørrelsen, og om de skal være så høje, personligt undrer generhvervelsen mig dog mest. Altså, du stemples jo som om du ikke kan køre bil, og er vaneforbryder af rang. Jeg stikker ud på at vi alle mange gange har lavet din forseelse, uden at jeg føler at man som sådan er en dårligere bilist.

Igen. Der skal selvfølgelig tages hensyn til vejarbejdere, og det lyder ikke just som om du har haft til hensigt ikke at tage dette hensyn.
19-10-2014 19:11 #53| 1
Torstens skrev:
Fair nok at vejarbejdere beskyttes. Det skal de absolut. Men der hvor kæden knækker, er dér hvor man laver nedsætning af hastigheden i 5-10 km. i træk, når bejarbejdet kun foregår på ca. 100 meter om ugen, og man i øvrigt også er begrænset om aftenen, når arbejderne er gået hjem.
I dag har man de elektroniske skilte, som man nemt kunne ændre fra 50 eller 80 til 110 om natten, men det vælger man ikke at gøre.

Mht. OP, så er det da 100% strategisk at politiet står lige netop dér - de ved der er dér pengene er at hente, så derfor står de der. Det sagt, så har du ingen sag, da reglerne ikke gradbøjes. I din situation ville jeg mene at bøden i sig selv burde være nok (med et klip i kortet) - uden at du skulle generhverve.

Politiet står sjældent på de farlige steder, hvor folk efterhånden har lært at sætte farten ned. Nej, politiet står de steder, hvor hastighedsbegrænsningen burde øges, da der er masser af udsyn og relativt ufarligt, og folk derfor kører lidt for hurtigt.


Fuldstændig enig med dig.

Det virker ofte som om, at nogen i Statens Vejvæsen enten er for dovne til at fjerne skiltene eller til at ændre hastigheden ift den réelle risiko. Fx. bør hastighedsgrænsen jo oplagt være højere, når der ikke er vejarbejdere i gang med arbejdet. Eller når det kun er en begrænset del af vejen, hvorpå der faktisk pågår vejarbejde.
19-10-2014 19:25 #54| 1

@newkid...

Dette gør de da også nogle steder med elektroniske tavler, men nogle gange kan det altså ikke lade sig gøre at sætte disse tavler op, det er en bekostelig adfære at sætte disse op..

Og om folk skal køre 50 eller 80 Km over en 5 KM strækning er vel til at overleve ?

Køre til dagligt på køgebugt motorvej hvor der er ca 12-14 KM med nedsat hastighed begge retninger.
Vi er nede på 80 og nogle få steder 50, folk ligger snildt og køre 100-110 i 80 zonen og + 80 i 50 KM zonen, selvom vejbanerne er indsnævrede og svinger flere gange..

Folk ligger og fylder 1.5 vejbaner med denne fart, så andre skal være mere opmærksomme på medkørende, hvilket skaber utallige farlige situationer..

Så for min skyld burde politiet stå der 2-4 gange om ugen, for den ene gang de står der hver 3 uge der kan man se de har travlt...

19-10-2014 22:53 #55| 0

Newkid: Det er entreprenøren, der skal sørge for, at der er skiltet korrekt - ikke Statens Vejvæsen (hvad det så er).
Ofte er vejen indsnævret med betonværn, så vejen permanent er indsnævret, hvad enten der arbejdes eller ej.

Men jo - synes nu også tit, der er skiltet overdrevet voldsomt ned.
Men skiltede man ned til 80, ville folk jo nok køre 100.

19-10-2014 23:38 #56| 1

Hehe, kørte igennem vejarbejde i dag og tænkte på denne tråd (jeg tror det var samme sted som OP - der hvor motorvejen splitter i 3 kort efter Brøndby afkørslen - jeg kørte mod Hillerød). Jeg satte farten ned til først 80 og derefter 50 - trykkede faktisk ret hårdt på bremsen ved den sidste nedsænkning.
2 sekunder efter lå der en varevogn i røven af mig og blinkede med forlygterne - hvad vil han have jeg skal gøre i den situation - køre for hurtigt, eller ind i nødsporet??
Kort efter måtte man køre 80 igen, og jeg accelererede og der kom et ekstra spor. Klaphatten kørte forbi mig, og 1 km senere da man måtte køre 110 igen, lå han med under 110 og jeg hentede ind på ham.

Jeg overhaler ofte snøvl der kører med 95-100 på motorvejen, som ved et vejarbejde så overhaler mig med 95-100 i timen. Ikke nok med at de ikke kan finde ud af at holde de 110, men så sætter de heller ikke farten ned ved vejarbejde. Damn der er mange dårlige bilister på vejene.

05-12-2014 16:12 #57| 7

Så har politiet skrevet de har frafaldet alle forhold grundet mangelfuld skiltning.

Justice has been served! JA TAK!!!!

05-12-2014 17:31 #58| 0
mtobberup skrev:
Så har politiet skrevet de har frafaldet alle forhold grundet mangelfuld skiltning.

Justice has been served! JA TAK!!!!


Det var satme godt at høre!

Kør pænt resten af julen :)
05-12-2014 18:24 #59| 0

Lækker julegave. Køb en bajer og fejrer det :)

05-12-2014 19:30 #60| 0

Jo tak, det vil jeg gøre. Kører i øvrigt pænt 98% af tiden. Og fra nu af 110% af tiden når der er vejarbejde :D

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar