Fartregler i DK

#1| 0

Hej PN,

 

Som indehaver af kørekort bør jeg vide det, men blev meget i tvivl.

 

Jeg kom fra en 40 km. fartzone til en 30 km zone og derefter kommer et 30 km skllt med et kryds henover. 

 

Betyder det tilbage til 50 km. (by-hastighed) eller, at man bare er tilbage til km 40 i timen?

 

Og jeg har aldrig fattet, at man ikke laver skiltene, så de bare viser hvilken fart man må køre fremfor dem med krydset over farten!

03-08-2024 16:14 #2| 6
prangstar skrev:

Hej PN,

 

Som indehaver af kørekort bør jeg vide det, men blev meget i tvivl.

 

Jeg kom fra en 40 km. fartzone til en 30 km zone og derefter kommer et 30 km skllt med et kryds henover. 

 

Betyder det tilbage til 50 km. (by-hastighed) eller, at man bare er tilbage til km 40 i timen?

 

Og jeg har aldrig fattet, at man ikke laver skiltene, så de bare viser hvilken fart man må køre fremfor dem med krydset over farten!

 

Du er tilbage på "standard" hastigheden for vejen i forhold til beliggenheden, og da det er by-område så er det 50 km/t.

 

Tænk også sådan på det - hvis du nu kommer fra en sidevej på stykket med 30 km/t, så kan du jo ikke vide, at der tidligere på 30 km/t strækningen var angivet 40 km/t.

03-08-2024 16:32 #3| 0
dankjar skrev:

 

Du er tilbage på "standard" hastigheden for vejen i forhold til beliggenheden, og da det er by-område så er det 50 km/t.

 

Tænk også sådan på det - hvis du nu kommer fra en sidevej på stykket med 30 km/t, så kan du jo ikke vide, at der tidligere på 30 km/t strækningen var angivet 40 km/t.

Det var også min første tanke, men området ændrede ikke karakter og 50 km. i timen gav ikke mening - tror jeg kørte maks. 35 - 40 km i timen.

 

Der var ingen sideveje på stykket - de kom først efter krydset over 30 km. i timen og det giver absolut ingen mening at man må køre 50 km i timen på en lille vej med masser af små sideveje op til sommerhusområder. 

03-08-2024 16:42 #4| 0

I givet fald vil jeg mene, at der skal være et skilt der siger, at der generelt for et veldefineret område er fastsat 40 km/t.

 

Der kan ifm. tavlen være angivet "zone".

 

Vær endvidere opmærksom på, at hvis det er et firkantet blåt xx km/t skilt, så betyder det ikke at xx km/t ikke må overskrides, det er bare en anbefaket fartgrænse.

 

Redigeret af dankjar d. 03-08-2024 16:49
03-08-2024 21:06 #5| 0
prangstar skrev:

Det var også min første tanke, men området ændrede ikke karakter og 50 km. i timen gav ikke mening - tror jeg kørte maks. 35 - 40 km i timen.

 

Der var ingen sideveje på stykket - de kom først efter krydset over 30 km. i timen og det giver absolut ingen mening at man må køre 50 km i timen på en lille vej med masser af små sideveje op til sommerhusområder. 

 

 At køre efter forholdene vejer tungere end den givne fartbegrænsning på stedet. Men - som du beskriver vejen, gætter jeg på, at der er højrevigepligter, så man skal nedsætte sin hastighed passende, så man kan overholde sin vigepligt for kørende fra sidevejene fra højre.

Redigeret af RammePik d. 03-08-2024 21:07
04-08-2024 00:37 #6| 0

Du må køre 50 i byerne 

80 på lande vejene 

Og 130 på motorvej 

Er andet angivet skal du følge det. 

04-08-2024 08:21 #7| 0

Er ligesom OP en af dem, der til tider kan blive i tvivl.

 

Ved ikke om OP's tilfælde kan sammenlignes lidt med, når kører ind i sommerhusområdet ved Vejers Strand.

Her er fartbegrænsningen 40 km/t

Hvis der så f.eks. har været noget vejarbejde med et skilt på 30 km/t et kort stykke, som slutter med 30 km/t ophører, her tager jeg det for givet at hastigheden er tilbage ved 40, selv om der ikke dukker skilte op med 40 efter hver sidevej ( grusveje ), som ellers er normalt ved andre hastigheder end de normale.

 

 

I Esbjerg er der en del strækninger hvor man må køre 60, selvom det er byområde, og her er der et skilt efter hver sidevej.

 

Samme med motortrafikvejene, hvor nogle strækninger tillader 90 km/t, hvor hastigheden skal ned på 70 ved sideveje , her kommer 90 skiltet op igen, når de 70 ophører, mens ved de normale 80 vil komme et 70 ophører skilt.

 

Redigeret af Hawkeye d. 04-08-2024 10:01
04-08-2024 10:01 #8| 1
Hawkeye skrev:

Er ligesom OP en af dem, der til tider kan blive i tvivl.

 

Ved ikke om OP's tilfælde kan sammenlignes lidt med, når kører ind i sommerhusområdet ved Vejers Strand.

Her er fartbegrænsningen 40 km/t

Hvis der så f.eks. har været noget vejarbejde med et skilt på 30 km/t et kort stykke, som slutter med 30 km/t ophører, her tager jeg det for givet at hastigheden er tilbage ved 40, selv om der ikke dukker skilte op med 40 efter hver sidevej ( grusveje ), som ellers er normalt ved andre hastigheder end de normale.

 

 

I Esbjerg er der en del strækninger hvor man må køre 60, selvom det er byområde, og her er der et skilt efter hver sidevej.

 

Samme med motortrafikvejene, hvor nogle strækninger tillader 90 km/t, hvor hastigheden skal ned på 70 , her kommer 90 skiltet op igen, når de 70 ophører, mens ved de normale 80 vil komme et 70 ophører skilt.

 

 

 Forskellen på OP's eksempel og dit i sommerhusområdet, er at i dit eksempel, er det et lukket område (går jeg ud fra). Derfor er det hele området som har en begrænsning på 40 km/t og når vejarbejde ophører er man tilbage til det oprindelige - altså 40 km/t. 



04-08-2024 10:38 #9| 0
RammePik skrev:

 

 At køre efter forholdene vejer tungere end den givne fartbegrænsning på stedet. Men - som du beskriver vejen, gætter jeg på, at der er højrevigepligter, så man skal nedsætte sin hastighed passende, så man kan overholde sin vigepligt for kørende fra sidevejene fra højre.

 

 Der var ingen veje til højre. Sommerhusområde hvor vandet var til højre. 

04-08-2024 10:41 #10| 0

Men uanset hvad, så undrer jeg mig over at man ikke skriver hvad man må køre fremfor hvad man ikke længere må køre. Og som der bliver påpeget, så skal man køre efter forholdene, som aldrig kan blive over 40 km i timen, men hvorfor så ikke bare lave det tll fartbegrænsningen...

 

PS: Var på afveje i Liseleje hvor jeg var kørt forkert, da jeg skulle tilbage til Lynæs fra Liseleje Strand (troede jeg bare kunne følge vandet på højre side)

Redigeret af prangstar d. 04-08-2024 10:42
04-08-2024 10:49 #11| 1
prangstar skrev:

Men uanset hvad, så undrer jeg mig over at man ikke skriver hvad man må køre fremfor hvad man ikke længere må køre. Og som der bliver påpeget, så skal man køre efter forholdene, som aldrig kan blive over 40 km i timen, men hvorfor så ikke bare lave det tll fartbegrænsningen...

 

PS: Var på afveje i Liseleje hvor jeg var kørt forkert, da jeg skulle tilbage til Lynæs fra Liseleje Strand (troede jeg bare kunne følge vandet på højre side)

 

 Det gør man ikke fordi der så skal stå et skilt både til højre og venstre hver gang man kan dreje ud på en ny vej. Overvej lige hvor mange skilte der skulle stå... 

04-08-2024 11:47 #12| 0

Prangstar har en virkelig fed pointe her.

 

Hvorfor skal vi overhovedet ha ophør af hvad man må køre, og ikke bare skrive hvad man må køre.

04-08-2024 12:47 #13| 0

Efter ophør af 30 km/t begrænsningen er det springende punkt for hvorvidt den nye hastighed er 40 eller 50, om der for området er lavet en 40 km/t zone begrænsning.

 

04-08-2024 12:59 #14| 0
Mikkmakk skrev:

Prangstar har en virkelig fed pointe her.

 

Hvorfor skal vi overhovedet ha ophør af hvad man må køre, og ikke bare skrive hvad man må køre.

 

 Fordi det vil være for mange skilte, f.eks motervej, når du køre på vil der ved hver påkørelse skulle være et skilt.

det er ikke kun fart regler der skildtes, et ophør-af-by skilt vil f.eks betyde mere end bare en fart grænse, og så slipper man for at skulle havde 2 skilte, eller flere forskellige slags ophøre skilte, som ville være forvirende.

04-08-2024 14:50 #15| 0
Mikkmakk skrev:

Prangstar har en virkelig fed pointe her.

 

Hvorfor skal vi overhovedet ha ophør af hvad man må køre, og ikke bare skrive hvad man må køre.

 

 Jamen, du må jo køre henholdsvis 50, 80 og 130 km/t. Hvis det afviger fra det, så er det skiltet. Du skal jo som bilist kunne aflæse, hvilken slags vej/område, du kører i.

04-08-2024 14:53 #16| 0

Jeg forstår ikke hvorfor der kommer flere skilte, hvis f.eks. man dropper 30 km, skiltet med kryds over og i stedet skriver hvad fartgrænsen reelt er. Dem der kommer fra en sidevej er hverken bedre eller dårligere stillet af den grund. 


Forstår ikke motorvejseksemplet og taler udelukkende om skilte med kryds over og ikke det giver ikke flere skilte at droppe op-hør-af-by-skiltet og i stedet skrive 80 km i timen. 


@Rammepik 

I de områder jeg kører i er det mere normalen at andre fartgrænser gælder en dem der er default.

 

04-08-2024 14:55 #17| 2

Et eksempel: Du kører sydligt på motorvejen fra København. På en lang strækning er der plastret til med skilte, at du kun må køre 110. Det er skiltet, fordi den generelle hastighed på motorveje i Danmark er 130 km/t.

 

Når så du er kommet ned omkring Slagelse, eller whatever, står der en hastighed-ophørs-tavle med 110 slut. Du må altså nu køre 130 km/t indtil andet er skiltet. Der er INGEN skilte med 130 km/t, da 130 er den hastighed, du generelt må køre med på motorveje i DK.

04-08-2024 14:57 #18| 0
prangstar skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor der kommer flere skilte, hvis f.eks. man dropper 30 km, skiltet med kryds over og i stedet skriver hvad fartgrænsen reelt er. Dem der kommer fra en sidevej er hverken bedre eller dårligere stillet af den grund. 

 

Forstår ikke motorvejseksemplet og taler udelukkende om skilte med kryds over og ikke det giver ikke flere skilte at droppe op-hør-af-by-skiltet og i stedet skrive 80 km i timen. 

 

@Rammepik 

I de områder jeg kører i er det mere normalen at andre fartgrænser gælder en dem der er default.

 

 

 Du skulle gerne selv vide, om du er inden eller uden for tættere bebygget område. Silhuet-tavlen (Af en by) angiver implicit, at hastigheden EFTER tavlen er 50 km/t - med mindre andet er angivet.

04-08-2024 15:03 #19| 0

Min point er at det rent kommunikativt er langt bedre at skrive hvad folk må køre end hvad der ikke længere gælder. Og jeg kan på ingen måde se hvorfor det skulle give flere skilte, så længe man stadig holder fast i de tre standardhastigheder når intet andet er skiltet. 

04-08-2024 15:06 #20| 1
prangstar skrev:

Min point er at det rent kommunikativt er langt bedre at skrive hvad folk må køre end hvad der ikke længere gælder. Og jeg kan på ingen måde se hvorfor det skulle give flere skilte, så længe man stadig holder fast i de tre standardhastigheder når intet andet er skiltet. 

 

 Hvorfor? Du skal da selv vide, om du kører inden for eller uden for tættere bebygget område. Det er jo vist ved en tavle (som du efterspørger). Hvorfor skulle man dog plastre vejene til med en masse ekstra tavler, når nu man allerede har fået information om 50 km/t? 

Det er da langt smartere, at kun at sætte tavler op, når det afviger fra de generelle regler.

Redigeret af RammePik d. 04-08-2024 15:07
04-08-2024 15:41 #21| 0
RammePik skrev:

 

 Hvorfor? Du skal da selv vide, om du kører inden for eller uden for tættere bebygget område. Det er jo vist ved en tavle (som du efterspørger). Hvorfor skulle man dog plastre vejene til med en masse ekstra tavler, når nu man allerede har fået information om 50 km/t? 

Det er da langt smartere, at kun at sætte tavler op, når det afviger fra de generelle regler.

 Jeg taler ikke om ekstra tavler - udelukkende at skifte ophør ud med hvad fartbegrænsningen er. Evt. putte det på eksisterende tavler som ekstra information.

 

F.eks.:

Når man kører ud af Amagerhus (lille by på Nordsjælland) så er der et ophør af by og et 60 km/t skilt - kort efter kommer et ophør af 60 km/t.

 

Her kunne man ligeså vel sammenskrive ophør af by med 60 km/t og derefter have et 80 km/t skilt. 

 

Ligeså vel kunne man ligeså godt skrive 80 km/t, når 70 km/t ophører på korte strækningen. 

 

Det er kommunikativt meget bedre at skrive hvad der gælder end hvad der ikke gælder mere.

 

 

04-08-2024 16:02 #22| 1
prangstar skrev:

 Jeg taler ikke om ekstra tavler - udelukkende at skifte ophør ud med hvad fartbegrænsningen er. Evt. putte det på eksisterende tavler som ekstra information.

 

F.eks.:

Når man kører ud af Amagerhus (lille by på Nordsjælland) så er der et ophør af by og et 60 km/t skilt - kort efter kommer et ophør af 60 km/t.

 

Her kunne man ligeså vel sammenskrive ophør af by med 60 km/t og derefter have et 80 km/t skilt. 

 

Ligeså vel kunne man ligeså godt skrive 80 km/t, når 70 km/t ophører på korte strækningen. 

 

Det er kommunikativt meget bedre at skrive hvad der gælder end hvad der ikke gælder mere.

 

 

 Hvorfor tavle 80 km/t, når du det allerede ER skiltet med ophørstavlen? Du ved jo allerede, det er 80 km/t.

 

Nå, men jeg orker ikke at forklare mere :-)

 

04-08-2024 16:43 #23| 11

Hvis der er skilte der mangler i DK, så er det fandme at folk skal fise ind til højre når der er ledigt !!!!  Ligger du der og futter afsted i 2. spor, så er det mig der dytter af dig…. 😅😅

Redigeret af Jarlstrøm d. 04-08-2024 16:43
04-08-2024 17:39 #24| 1
Jarlstrøm skrev:

Hvis der er skilte der mangler i DK, så er det fandme at folk skal fise ind til højre når der er ledigt !!!!  Ligger du der og futter afsted i 2. spor, så er det mig der dytter af dig….

 

 Det finder folk aldrig ud af. Danske bilister har overordentlig svært ved at holde til højre. 


Ville ønske, at Jydekompagniet ville køre nogle kampagner og lange masser af bøder ud. 

 


Måske ville et skilt med 'Kør ikke ned i viadukten, når den er fyldt med vand' gøre god gavn. 

04-08-2024 17:57 #25| 1
prangstar skrev:

 Jeg taler ikke om ekstra tavler - udelukkende at skifte ophør ud med hvad fartbegrænsningen er. Evt. putte det på eksisterende tavler som ekstra information.

 

F.eks.:

Når man kører ud af Amagerhus (lille by på Nordsjælland) så er der et ophør af by og et 60 km/t skilt - kort efter kommer et ophør af 60 km/t.

 

Her kunne man ligeså vel sammenskrive ophør af by med 60 km/t og derefter have et 80 km/t skilt. 

 

Ligeså vel kunne man ligeså godt skrive 80 km/t, når 70 km/t ophører på korte strækningen. 

 

Det er kommunikativt meget bedre at skrive hvad der gælder end hvad der ikke gælder mere.

 

 

 

 Du har fuldstændig ret i at det giver langt mere mening at skilte med hvad der gælder end at noget tidligere skiltet ophører.... Det skal man ikke have det store kørekort i kommunikation for at forstå.... Desværre så er det ikke altid folk med den helt store forståelse for at udbrede et budskab der sidder og beslutter sådanne ting.... "det har vi altid gjort" lader til at være standarden.... Det bliver lækkert når hele bilparken er opdateret så meget at skilting reelt kan foregå i den enkelte bil på et H.U-display og således kan man helt undgå at være i tvivl.....

04-08-2024 18:48 #26| 0
RammePik skrev:

 Hvorfor tavle 80 km/t, når du det allerede ER skiltet med ophørstavlen? Du ved jo allerede, det er 80 km/t.

 

Nå, men jeg orker ikke at forklare mere :-)

 

Jeg har på intet tidspunkt ikke forstået hvad du har skrevet - du har bare ikke taget stilling til hvad jeg har skrevet: Det er langt bedre at skrive hvad er gældende end hvad der er ophørt.

 

Det er f.eks. fuldstændig basic børneopdragelse, at man skal undlade "ikke-sætninger" og i stedet sige "anvisende-sætninger". At det er helt umuligt i praksis er anden ting, men sgu meget nemt på et skilt.  

04-08-2024 18:57 #27| 0
prangstar skrev:

Jeg har på intet tidspunkt ikke forstået hvad du har skrevet - du har bare ikke taget stilling til hvad jeg har skrevet: Det er langt bedre at skrive hvad er gældende end hvad der er ophørt.

 

Det er f.eks. fuldstændig basic børneopdragelse, at man skal undlade "ikke-sætninger" og i stedet sige "anvisende-sætninger". At det er helt umuligt i praksis er anden ting, men sgu meget nemt på et skilt.  

 

 Korrekt med det sidste. Det virker langt bedre. 

 

Men det ville altså give langt flere skilte, hvis vi skilter med, hvad vi må køre fremfor ophør af fartgrænsen. 

 

På motorvejen ved du, at du må køre 130, hvis du ikke møder et skilt lige efter du er kørt på motorvejen. 130 er standard hastigheden på MV i Danmark. 

 

I dit tilfælde ville der skulle stå et fartangivende skilt ved alle tilkørsler til MV. Det ville være langt flere skilte. 


04-08-2024 19:03 #28| 0
Ravie skrev:

 

 Korrekt med det sidste. Det virker langt bedre. 

 

Men det ville altså give langt flere skilte, hvis vi skilter med, hvad vi må køre fremfor ophør af fartgrænsen. 

 

På motorvejen ved du, at du må køre 130, hvis du ikke møder et skilt lige efter du er kørt på motorvejen. 130 er standard hastigheden på MV i Danmark. 

 

I dit tilfælde ville der skulle stå et fartangivende skilt ved alle tilkørsler til MV. Det ville være langt flere skilte. 

 

 

 Nej, 50, 80 og 130 er stadig standard hvis ikke andet er angivet. Ved ny fartgrænse skrives denne fartgrænse og når denne ophører til standard skrives der 130 i stedet for et ophørs-skilt. 

 

Det gøres allerede flere steder på motortrafikveje, hvor hastigheden er 90 kmt, - her skiltes mellem 80 og 90 i stedet for et kryds over 90. Det er altså i forvejen ikke superkonsekvent.  

04-08-2024 19:15 #29| 2

Er helt enig med Prangstar, det giver nul mening ikke at angive den aktuelle fartgrænse på skiltet. Hvorfor ikke bare gøre som i andre lande: skriv både afsluttende fartgrænse + ny/aktuelle fartgrænse. Altså 1 skilt med eks. 110km/t med streg over i sort skrift, og 130km/t nedenunder i rød skrift el.lign. Ikke flere skilte end nu + det giver mening. Vi har jo også masser af turister mm., der ikke nødvendigvis kan den danske færdselslov på huden.

Redigeret af SVFA_DK d. 04-08-2024 19:17
04-08-2024 20:04 #30| 0
prangstar skrev:

 

 Nej, 50, 80 og 130 er stadig standard hvis ikke andet er angivet. Ved ny fartgrænse skrives denne fartgrænse og når denne ophører til standard skrives der 130 i stedet for et ophørs-skilt. 

 

Det gøres allerede flere steder på motortrafikveje, hvor hastigheden er 90 kmt, - her skiltes mellem 80 og 90 i stedet for et kryds over 90. Det er altså i forvejen ikke superkonsekvent.  

 

 Edit: Som hovedregel skiltes 130 ikke. Netop fordi danske bilister jo ved, at de nu må køre 130 km/t. 

 

Redigeret af RammePik d. 04-08-2024 20:13
04-08-2024 20:06 #31| 0
SVFA_DK skrev:

Er helt enig med Prangstar, det giver nul mening ikke at angive den aktuelle fartgrænse på skiltet. Hvorfor ikke bare gøre som i andre lande: skriv både afsluttende fartgrænse + ny/aktuelle fartgrænse. Altså 1 skilt med eks. 110km/t med streg over i sort skrift, og 130km/t nedenunder i rød skrift el.lign. Ikke flere skilte end nu + det giver mening. Vi har jo også masser af turister mm., der ikke nødvendigvis kan den danske færdselslov på huden.

 

 Det siger jo sig selv, at du må køre 130 km/t, hvor den lokale hastighedsgrænse ophører. Hvis man skulle skilte med 130 km/t formoder man, at bilisterne ikke kender til de generelle hastighedsgrænser i Danmark. Og hér nærmer vi os nok et humlen.  

04-08-2024 20:09 #32| 0
Ravie skrev:

 

 Korrekt med det sidste. Det virker langt bedre. 

 

Men det ville altså give langt flere skilte, hvis vi skilter med, hvad vi må køre fremfor ophør af fartgrænsen. 

 

På motorvejen ved du, at du må køre 130, hvis du ikke møder et skilt lige efter du er kørt på motorvejen. 130 er standard hastigheden på MV i Danmark. 

 

I dit tilfælde ville der skulle stå et fartangivende skilt ved alle tilkørsler til MV. Det ville være langt flere skilte. 

 

 

 Det også ret basic som bilist, at man ved, hvilket område, man kører i, og forstår reglerne. Inden for tættere 50, uden for tættere 80, motorvej 130 - medmindre andet er angivet. Jeg kan simpelthen ikke se, at det skulle være så svært at forstå og efterleve..

 

Edit: det med at efterleve reglerne, kan vi tage med et gran salt. Jeg er ingen helgen :-)

Redigeret af RammePik d. 04-08-2024 20:14
04-08-2024 20:20 #33| 1
prangstar skrev:

Hej PN,

 

Som indehaver af kørekort bør jeg vide det, men blev meget i tvivl.

 

Jeg kom fra en 40 km. fartzone til en 30 km zone og derefter kommer et 30 km skllt med et kryds henover. 

 

Betyder det tilbage til 50 km. (by-hastighed) eller, at man bare er tilbage til km 40 i timen?

 

Og jeg har aldrig fattet, at man ikke laver skiltene, så de bare viser hvilken fart man må køre fremfor dem med krydset over farten!

 

 Og lige en sidste ting. Jeg synes, det er cool, at du spørger. Og jeg er sikker på, at nu, hvor du har fået genopfrisket reglerne, så bliver du aldrig igen i tvivl om, hvor hurtigt du må køre på en given strækning. Også selvom, der ikke er et skilt, hvor der står 50, 80 eller 130.

God aften.

04-08-2024 20:42 #34| 0

33 indlæg - så er den ged vist barberet :-)

 

04-08-2024 20:42 #35| 2
RammePik skrev:

 

 Det siger jo sig selv, at du må køre 130 km/t, hvor den lokale hastighedsgrænse ophører. Hvis man skulle skilte med 130 km/t formoder man, at bilisterne ikke kender til de generelle hastighedsgrænser i Danmark. Og hér nærmer vi os nok et humlen.  

 

 Humlen er at gøre færdselsregler/skiltning så let forståelige som muligt for alle, så muligheden for mistforståelser minimeres.

04-08-2024 20:44 #36| 0

Du forholdet dig igen ikke til det grundlæggende; Det er kommunikativt langt bedst at være skrive hvad er gældende fremfor hvad ikke er gældende.

Det var også en undren i mit første indlæg.

Folk der sjældent kører og turister vil nok også blive tilgodeset på den måde. Og det er nok også en gruppe, som er mere usikre på vejene end gennemsnittet.

Og der vil aldrig nogensinde komme flere skilte af den grund.


edit:


SVFA nåede at skrive den korte version 😀

04-08-2024 20:48 #37| 0
Ravie skrev:

 

 Korrekt med det sidste. Det virker langt bedre. 

 

Men det ville altså give langt flere skilte, hvis vi skilter med, hvad vi må køre fremfor ophør af fartgrænsen. 

 

På motorvejen ved du, at du må køre 130, hvis du ikke møder et skilt lige efter du er kørt på motorvejen. 130 er standard hastigheden på MV i Danmark. 

 

I dit tilfælde ville der skulle stå et fartangivende skilt ved alle tilkørsler til MV. Det ville være langt flere skilte. 

 

 Nej der skal ikke stå noget skilt. 50, 80 og 130 er stadig standard når andet ikke er angivet. Jeg har ikke sagt noget andet. 

 

04-08-2024 20:57 #38| 0
SVFA_DK skrev:

 

 Humlen er at gøre færdselsregler/skiltning så let forståelige som muligt for alle, så muligheden for mistforståelser minimeres.

 

 Så du mener, at følgende ikke er let forståeligt: I Danmark er hastighedsgrænserne som følger: 50, 80 og 130 km/t - medmindre andet er angivet.

04-08-2024 21:01 #39| 1
RammePik skrev:

 

 Så du mener, at følgende ikke er let forståeligt: I Danmark er hastighedsgrænserne som følger: 50, 80 og 130 km/t - medmindre andet er angivet.

 

 Det handler om logisk skiltning. 

04-08-2024 21:05 #40| 0
SVFA_DK skrev:

 

 Det handler om logisk skiltning. 

 

 Det er ekstremt logisk: Motorvejsskilt: 130   -   Byskilt 50     - Byskilt- ophør 80 (Medmindre andet er angivet).

 

Hvad er det " svære"? Jeg er meget forbavset over, at det kan volde problemer.

04-08-2024 21:08 #41| 0

ok

04-08-2024 21:21 #42| 0

Tog lige køreturen jeg kunne forestille mig OP har kørt via googlemaps.

Ikke sikkert det er den vej, men synes den er lidt spøjs ved Nødebohuse.

Først byskiltet, kort efter 40 km begrænsningen, og kort derefter igen 40 km blå ?

Giver ikke rigtig mening for mig med de blå skilte, at anbefale 40 km, når nu det er i en 40 km zone.

Men ellers er resten af vejen mod Lynæs med masser af 40 km skilte.

 

 

 

04-08-2024 21:29 #43| 0

De blå "Højst anbefalede hastighed" refererer til fartdæmpende foranstaltninger som bump og indsnævringer. Sagt på et par andre måder, det kan være farligt og skade din bil, hvis du forcerer fartdæmpningen med en højere hastighed end 40 km/t.


Men ja - måske lidt FOR mange skilte i dette tilfælde :-)

 

 

04-08-2024 21:43 #44| 0
Hawkeye skrev:

Tog lige køreturen jeg kunne forestille mig OP har kørt via googlemaps.

Ikke sikkert det er den vej, men synes den er lidt spøjs ved Nødebohuse.

Først byskiltet, kort efter 40 km begrænsningen, og kort derefter igen 40 km blå ?

Giver ikke rigtig mening for mig med de blå skilte, at anbefale 40 km, når nu det er i en 40 km zone.

Men ellers er resten af vejen mod Lynæs med masser af 40 km skilte.

 

 

 

 

 Det var ikke lige der jeg blev i tvivl, men kørte også igennem Nøddebo. Der hvor jeg åbenbart måtte køre 50 efter 30-km ophør var langt mindre velegnet til det end ved Nøddebo og kørte derfor også markant under fartgrænsen.


Min generelle oplevelse, der hvor jeg kører, er at der konstant er ændringer af fart. Nogle giver mening andre gør ikke. 



04-08-2024 21:57 #45| 0
prangstar skrev:

 

 Det var ikke lige der jeg blev i tvivl, men kørte også igennem Nøddebo. Der hvor jeg åbenbart måtte køre 50 efter 30-km ophør var langt mindre velegnet til det end ved Nøddebo og kørte derfor også markant under fartgrænsen.

 

Min generelle oplevelse, der hvor jeg kører, er at der konstant er ændringer af fart. Nogle giver mening andre gør ikke. 



 

 Billederne var nu heller ikke lige det jeg fattede som din tvivl, men morede mig bare lidt over den med 40 km skiltene lige efter hinanden.

 

Og så kom jeg jo ud på en lille aften-køretur.

 

Tog "køreturen" videre mod Lynæs, og der var der fyldt godt op 40 km begrænsningsskilte, indtil jeg kom til noget strand på højre side.

Der stoppede jeg, så har nok været det sidste stykke, med blandede hastighedsbegrænsninger.

Men ellers enig, landevej, byzone, 40 km osv, men det er prisen, når der skal være lidt snobberi over det, og tager Strandvejen hjem :-)

Nej, ser egentlig ret hyggeligt ud det område ved stranden.

05-08-2024 09:04 #46| 0

Lidt off topic, men tråden mindede mig om noget jeg altid har undret mig over på motorvejene. 

Der er stadig forbudstavler med teksten 110 km. Km er en længdeangivelse, og det betyder således, at du ikke må køre længere end 110 km efter tavlen. Skal man så holde ind i nødsporet?


På de nye tavler står der blot 110, og det forventes, at man ved, der er tale om 110 km/t

05-08-2024 09:36 #47| 0
Mikkmakk skrev:

Prangstar har en virkelig fed pointe her.

 

Hvorfor skal vi overhovedet ha ophør af hvad man må køre, og ikke bare skrive hvad man må køre.

 

 Det svarer Ravie på i posten over din

05-08-2024 11:47 #48| 0
James Bond skrev:

Lidt off topic, men tråden mindede mig om noget jeg altid har undret mig over på motorvejene. 

Der er stadig forbudstavler med teksten 110 km. Km er en længdeangivelse, og det betyder således, at du ikke må køre længere end 110 km efter tavlen. Skal man så holde ind i nødsporet?


På de nye tavler står der blot 110, og det forventes, at man ved, der er tale om 110 km/t

 

Jeg har et tilsvarende problem med min ovn, hvor der bare står tal på knapperne.

Betyder det antal minutter ovnen er varm, eller hvor varm ovnen bliver og er det i givet fald angivet i celsius eller fahrenheit ???  

05-08-2024 11:53 #49| 0
dankjar skrev:

 

Jeg har et tilsvarende problem med min ovn, hvor der bare står tal på knapperne.

Betyder det antal minutter ovnen er varm, eller hvor varm ovnen bliver og er det i givet fald angivet i celsius eller fahrenheit ???  

 

 Eller en timer til den bryder i brand af sig selv ;)
God ved renoveringer

05-08-2024 12:14 #50| 0
pantherdk skrev:

 

 Eller en timer til den bryder i brand af sig selv ;)
God ved renoveringer

 

Det var en brændeovn :-)

 

05-08-2024 15:15 #51| 1
James Bond skrev:

Lidt off topic, men tråden mindede mig om noget jeg altid har undret mig over på motorvejene. 

Der er stadig forbudstavler med teksten 110 km. Km er en længdeangivelse, og det betyder således, at du ikke må køre længere end 110 km efter tavlen. Skal man så holde ind i nødsporet?


På de nye tavler står der blot 110, og det forventes, at man ved, der er tale om 110 km/t

 

 Helt korrekt, ligesom dette skilt betyder, at alle Elge i DK kan springe alt mellem 200m - 3,5 kilometer. Det er alligevel voldsomt :)

05-08-2024 17:27 #52| 1
Jarlstrøm skrev:

 

 Helt korrekt, ligesom dette skilt betyder, at alle Elge i DK kan springe alt mellem 200m - 3,5 kilometer. Det er alligevel voldsomt :)

 

 Det ret vildt at tænke at der faktisk ikke er nogen i EU som har set det her som noget der skulle ensrettes og fikses :)

 

 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar