Direkte citater fra interviewet og lidt af mine tanker herom
Ståle siger, at til pressemødet lørdag morgen, sagde ledelsen (læs: Bo og William) "Vi er enige" og "begge parter var enige om det"... Det tager Ståle jo fejl om. De sagde det var en fyrring, alle så og læste at han var fyret, Ingen sagde at det var en fælles beslutning. Så nej Ståle.
- Ståle siger, at ledelsen ikke har hjerte eller hjerne til at træffe de rette beslutninger for klubben. Igen uenig Ståle - det er ikke dig der har den fornødne kapacitet til det, du er netop meget farvet, ikke objektiv og ser det ikke udefra i et højere perspektiv. Du er træneren.
- Ståle siger, at vi sælger hele holdet efter succesrig CL 2016/2017 sæsonen hvilket koster os. Det er ej sandt.
- Ståle siger, at han ikke har kunne spare med ledelsen om fodbold. Det er dygtige folk til at passe Lalandia og alt det andet PS&E har.
Har problemet ikke været, at han netop har været øverste. Finansdirektøren har heller ikke kunne spare med sin direktør om debit/kredit eller skatterne. Han fik sat sig selv på toppen og nej - bestyrelsen har ikke kunne, og burde i min optik ikke være hans sparringspartner. De kan give grønt lys, diskuterer high level - men ikke micro management.
- Ståle siger, at Corona og skader var skyld i en dårlige slutning. Stop dig selv. Denne gik Grønkjær også hårdt til og købte han slet ikke. Dette var fælles for alle hold, samme for alle. Ståle kom ikke rigtig igen på den, han havde ikke noget svar på tiltalen.
- Ståle siger, at sæsonen 2019/2020 er første dårlige sæson. Jeg er ikke enig Ståle, problemet var allerede startet i foråret 2019 hvor vi blev mestre tidligt på sæsonen. Derefter faldt alt fra hinanden. I oktober 2020 er det samme scenarie... Det er ikke en venneklub hvor vi snakker om tingene og sætter os i en rundkreds og tror på bedre tider om 3-6-12 måneder, og slet ikke efter 18 måneders dårlig bold. Denne fatter jeg slet ikke han er så blinsided for og at han ikke ser det dårlige bold vi andre har set!
- Ståle nævner flere gange, at truppen har et enormt potentiale, han fremhæver Beil, Stage, Kaufmann, Mo bl.a. (ud over Zanka, Nilsson, Boile, Ankersen, Fisher osv..)
- Ståle forklarer sine mange indkøb. Ståle siger direkte, at han ikke anerkender, at hans transfers har være mindre gode. Ståle mener kun, at vi har spillet mindre godt i 6-7 måneder. (Det er skrækkeligt at høre hans argumenter for de 20-22 spillere der er kommer til fra 2018!)
- Ståle siger, at Kvist er ansat i en rolle som han ikke kan håndtere og ikke kan forstå - at han ikke har forudsætningerne for det han laver. Ståle bliver spurgt ind til det af Grønkjær, men Ståle vil ikke uddybe.
Ståle siger, at han måtte ud og giver en million af egen løn for at Skærbæk troede på den plan Ståle og Johan havde lagt "Du får en million af min løn, som jeg skal have igen hvis vi vinder DM og kommer i Europæisk gruppespil". Skærbæk takkede OK, købte ind på Ståles sikkerhed i planen, træk Ståle en million over 12 måneder, men som Ståle fik igen da det kom i land. Ståles pointe er, at det er svært/umuligt at slås med bestyrelsen fordi de ikke køber ind på det som Ståle og staben kommer med - de forstår sig ikke på det fodbold strategiske. Ståle måtte gå alt for langt for at de købte ind på planen. Jeg må også sige, at det er yderst kritisk (!!!), at en bestyrelse og dialog forløber sådan ift. klubbens strategi, indkøb og tro på planen! Det ser skidt ud for vores bestyrelse når det er sådan det skal køre, spørg I mig.
- Ståle siger, at han kunne gå meget hårdere til ledelsen, men at ingen er tjent med det, så han deler de ting som er tålelige for alle at høre. Han skal videre, FCK skal videre, alle skal videre...
Ikke direkte citater men undervejs fra interview og ting der undrede mig:
4-2-3-1 nævner Ståle i øvrigt som vores "rygradsopstilling" og det alle kan, den spillerne er mest trygge ved. Det er nyt for mig? 4-4-2 da? Og så er der en 4-5-1 opstilling som er forsøgt lidt frem og tilbage og mere/mindre offensiv ift. hvem vi møder, men "Rygradsopstilling"? Really?.....
På Ståle lyder det som om, at Kvist har fået en trøste-rolle i bestyrelsen, at man skulle finde en plads til ham i klubben og det blev så der. At man kaster ham ud på dybt vand. Jeg giver Ståle ret i, at Kvist ikke er nødvendigvis er kvalificeret, men det er godt nok også en mindre pæne antydninger han kommer med. Kvist er rent faktisk veluddannet og har dyrket fodbolspillet på siden i form af foreningerne meget, så han ved da en masse centralt og kender klubben, Ståle, metoderne osv.. Så den er ikke pæn.
Interessant interview og tydeligt at Ståle er rørt - primært ift. det han har bygget op og den måde han nu ikke får kredit for det og sådan som man håndtere det. Fol burde se det :-) (FCK fans i hvert fald)