Fejllevering, til min fordel ???

#1| 0

Har købt en fladskærm i fona til 12300, normalpris 14999,
men fået leveret et til ca. 20000(normalpris) altså en reel differencepris på 5000 kr.

Idag dagen efter ringer de så fra fona og siger de vil have det tilbage, og levere det rigtige.
Det har jeg jo ikke lyst til da jeg har brugt tid på opstilling, indlægning af kanaler o.s.v.
Jeg tilbyder dem et betale 3500 kr !! altså ialt 15700, for et tv, hvor den reele udsalgspris er ca. 18000.
De vil have 4500 kr, . Jeg siger det vil jeg ikke. Syntes jeg er gået langt med de 3500 kr..
De siger så henter vi det i morgen søndag, jeg siger nej det gør i ikke for jeg er ikke hjemme.
Jeg siger jeg ringer mandag og siger hvornår jeg er hjemme...

Hvad syntes i om sagen, de kan jo ikke forlange jeg skal være hjemme på et givent tidspunkt !! ??
De har begået en fejl, jeg har ikke, er det ikke et fair "tilbud" jeg har givet dem ??
Hvor står jeg rent juridisk.. ??
Sriv jeres ærlige mening, også hvis i syntes jeg er for langt ude !!
alle meninger respekteres.

06-01-2007 17:36 #2| 0

tricky.. hvis det var mig ville jeg... beholde fjernsynet og aldrig være hjemme når fona spurgte.. jeg tager dog ikke ansvar for hvad der så vil ske?

06-01-2007 17:39 #3| 0

Hvorfor har du sat det op, hvis det var det forkerte? Hvis du var klar over det allerede dér synes jeg sgu det er ret usmageligt, og så har du i hvert fald intet at klage over.

Hvis du først blev klar over det senere må de jo komme og hente det en anden dag eller du må hoste op til den fine pris de tilbyder dig.

K

06-01-2007 17:42 #5| 0

Hvis du vælger at forsøge at udnytte situationen, og gøre det så besværligt som muligt for dem at få fjernsynet tilbage, er det jo dit valg, men hvordan ville du opfatte en der reagerer på en fejllevering på den måde, hvis du selv drev forretning? Dårlig karma imho.

06-01-2007 17:42 #4| 0

Enig med kalashnikov og jeg er sikker på, at det juridisk spiller ind, at du ikke engang har installeret det i god tro.

06-01-2007 17:46 #6| 0

Rent juridisk er der ikke noget at komme efter - Fona har ret. At de kommer til at levere en forkert skærm til dig, giver jo ikke dig ret til bare at beholde den uden videre.

Faktisk tilbyder de dig jo også at beholde den mod at betale 16700 ialt, altså 1300 under prisen. Det kan jo så betragtes som Fonas dummebøde for at levere dig en forkert vare.Det kan du da ikke være utilfreds med, eller hvad?

Du burde i grunden have kontaktet Fona, da du opdagede at de havde givet dig en forkert - og meget dyrere skærm. Det gjorde du så ikke. Hvad nu hvis du havde købt den dyre og fået den billige leveret...havde du så heller ikke reageret? I doubt it!!!

Så ja...jeg synes du er ude på tynd is, og at Fona tilbyder dig en god deal.

06-01-2007 17:48 #7| 0

Nej, de tjener stadig en del penge på det tilbud du giver dem! Desuden kan de jo ikke sælge fjernsynet videre til fuld pris, nu hvor du har haft monteret det og hele svineriet. Forklar dem det, og hold fast ved din pris... Fjernsynet er jo trods alt brugt nu!:)


PhreaX


ps. Ellers kan de jo komme og pille det ned, og montere og installere alle kanalerne...

06-01-2007 17:51 #8| 0

fona har fandeme da råd til ikke at tjene 40% på alle vare.. hvis de kun tjener 20% pga. deres egen fejl skal de squ ikke tude sådan.. havde det været min butik havde jeg tilbudt dig det fjensyn du har fået, ikke mindst fordi der jo så ikke er nogen tvivl om hvor du vil købe dit næste fjernsyn..

det er deres fejl.. smid kassen ud hvis de kommer efter det. hvad skylder du dem?

06-01-2007 17:54 #9| 0

Han skylder dem 4500, lasse ;)

06-01-2007 17:57 #10| 0

han tilbyder dem 3500.. jeg synes det er et dårligt træk af fona ikke at give ham det.. de får jo aldrig fuld pris for et fjernsyn der har været sat op..

06-01-2007 18:01 #11| 0

Hvordan ville du selv have det, hvis du var blind, og ikke kunne se hvor store sedler du betalte med, og derved kom til at betale alt for meget? Dette var ekspedienten så opmærksom på - hvad skulle han/hun gøre overfor dig?

Der har du vel dit svar :-)

06-01-2007 18:02 #13| 0

Rent juridisk har du ingen ret til fjernsynet da Fona straks reklamerer omkring fejlen. Hvis du ikke vil accepterer deres bud på det "dyre" fjernsyn kan du evt. spørge dem om en tilsvarende nedsættelse på det "billige" fjernsyn som en slags bod på deres fejltagelse...

06-01-2007 18:02 #12| 0

Jeg opdagede det seriøst først da det var stillet op, og skulle sætte hdmi-stik i og så der var to stik, de er næsten magen til hinanden.

Jeg skylder dem ikke en krone, har ikke "bedt" om at få et forkert tv.

Kassen ligger på terrasen og er gennemblødt, men det må de jo om.

Syntes sgu 3500 kr, er et fint tilbud..

06-01-2007 18:04 #14| 0

giver ekspedienten dig 100 kroner for meget og opdager du det først når du kommer hjem ville du så suse ned med pengene igen? hvad hvis de ringede og sagde de ville hente dem? hvad hvis det var 25 øre eller 1000 kroner?

06-01-2007 18:05 #15| 0

Hvorfor faen har du købt fjernsyn i Fona??

06-01-2007 18:17 #16| 0

@asger-b

4k billigere end elgiganten !!!! det jeg gav 12300 for står idag i elgigant, næstved til 16999 !!!!!

06-01-2007 18:22 #17| 0

@ Lasse

De tjener _IKKE_ 40% på sådan en vare.

Et realistisk bud er 25%.

@ Mikkmakk

Jeg arbejder selv i branchen og synes du skal være tilfreds at de vil give dig 1300,- i rabat.

Fona er I deres fulde ret til at tage fjernsynet retur, du skal bare være glad for at de vil give dig den førnævnte rabat.

EDIT: Og da deres normalpris er 20k, er det jo faktisk en rabat på 3300 i forhold til den pris de normalt kan sælge den til.

06-01-2007 18:29 #18| 0

Som Asger_b skriver - fona is no go :)

Check altid: www.laptops.dk (Deres tv kategori)

06-01-2007 18:44 #19| 0

14 dages fuld returret-- Betyder det også pengene tilbage mod forevisning af kvittering ! ??

06-01-2007 18:51 #20| 0

@gamskjær. Hvad er det for en forretning.

Alle andre forretninger jeg har spurgt til råds - det elgigant- computercity- en anden fona end den jeg handler i- siger at hvis jeg tilbyder 3500 kr, ville de til en hver tid tage i mod tilbuddet, da det er dem der har begået en brøler. Selv deres kompagnoner i en anden fona !!!
Jeg syntes seriøst stadig jeg har givet dem et ok tilbud, men sådan er vi jo forskellige-- heldigvis..

Nu skal jeg snakke med chefen deroppe på mandag, hvis han er ligeså stædig, får de tv og det hele retur, forudsat jeg kan få pengene tilbage i følge deres 14 dages fuld returret, da det tv jeg jo får overhovedet ikke er pakket ud, . og så køber jeg det store for 15k på laptops.dk

06-01-2007 18:57 #21| 0

godt træk mikkmakk det skal ikke kunne betale sig for dem at levere så dårlig service..

God weekend..

06-01-2007 19:18 #22| 0

"Start Hijack:

For noget tid siden var jeg til vinsmagning, hvor jeg selvfølgelig købte et ordentligt læs af de smagte dråber. Et par dage efter bakker lastbilen op med de købte varer - deriblandt 2 kasser til 240kr/stk. Jeg får dem læsset ind i huset, og kan se der er en kasse for meget og af noget andet end det bestilte. Jeg siger høfligt til chaufføren at det ikke er helt hvad jeg havde bestilt. Han siger at de afleverede kasser stemmer med hans liste, så hvis jeg vil beholde dem er det fint med ham. Lad os se.....1 kasse til 240 og 2 kasser til 1200kr/stk istedet for to kasser til 240kr/stk. Jo tak, SHIP IT!!

End Hijack"

Carry on..

06-01-2007 19:22 #23| 0

Køber vel i gennemsnit for 15k elektronik om året, med en dreng på snart 5, og en på snart 3. Prøv og tænk på tvs, spil videoer af forskellig art, o.s.v. o.s.v. . Kan da godt være det er en lille brik, men hvis de siger sådan om en del kunder, hvor meget omsætning mister de så om året,
Nå jamen jeg er nok en dårlig forretningsmand ;) , tror jeg sgu ikke
Ikke fordi det lige er mig, men generelt, de har sgu !! ikke råd til at sige nej til trods alt ;(med det tilbud jeg har givet dem, tjener de stadig penge) at tjene penge, når de selv !!! har lavet en brøler.

Hvor der handles spildes der !! Jeg Arbejder med kød, hvis jeg sælger en kasse pølser for 40 kr, kan jeg sgu da ikke komme dagen efter og sige , du fik en forkert kasse, den koster 80, når kassen er taget i brug .. Det er helt klart min mening !!!!!!!!!!!!

Tænker også på hvad hvis tvet falder på gulvet, jeg har tegnet en forsikring(fuld dækning) 5 år. Hvem mon hænger på den ??? Jeg gør ikke !!!
Jeg vil gerne høre flere meninger, er tændt lige nu ;)

06-01-2007 19:24 #24| 0

@angkorwat

Heldige (s)vin ;)

Jeg elsker god rødvin !!!

06-01-2007 19:29 #25| 0

mikkmakk

Først og fremmest har du jo handlet i ond tro, altså været klar over fejlen, jævnfør dit indlæg igår, Og rent juridisk skylder Fona dig jo ikke noget, så du har en meget dårlig sag, men håber da du finder et kompromi med fona så du bliver tilfreds.

Når det så er sagt så lad dog vær med at handle hos Fona og resten af deres kæde, det sted er jo berygtet for deres dårlige kundepleje

06-01-2007 19:42 #26| 0

@kramix

han har sku da ikke handlet i ond tro.. han har bestilt et fjernsyn som han gerne vil betale for.. han får et andet og da han sætter det op opdager han det ikke er det aftalte.. han vil gerne købe det nye fjernsyn af fona og tilbyder dem en pris de ikke burde sige nej til.. de afslår og alt dette er Mikkmakk uden skyld i, han har ikke ville snyde nogen i den her sag men er utilfreds med behandlingen og stiller "?" om det virkelig kan være rigtigt at han skal have alle de problemer pga.. en fejl fona har lavet..
jeg forstår udemærket han ikke mener han skylder dem noget..

06-01-2007 19:45 #27| 0

"De vil have 4500 kr, . Jeg siger det vil jeg ikke. Syntes jeg er gået langt med de 3500 kr.."

Dvs det eneste I er uenige I er 1000,- ???

Hvis det er tilfældet fatter jeg overhovedet ikke Fona. De skal sende en vognmand eller køre selv for at hente en fladskærm uden indpakning som muligvis allerede er småridset osv.

Mon de virkelig mener det er +EV for dem.

Men du kommer nok ikke udenom at aflevere skærmen hvis de vil hente den. Og vær meget opmærksom på at det du modtager er helt nyt og ikke har været pakket op, og gør opmærksom på at det er kravet hvis de vil bytte.

06-01-2007 19:48 #28| 0

@lasse

Jvf, denne tråd er han udemærket klar over at han har fået et forkert fjernsyn
www.pokernet.dk/forum/show.asp?tid=122821

Og der er ikke meget i den tråd der tyder på at han har tænkt at fortælle fona om fejlen, da fona så selv opdager fejlen og tilbyder ham en pris nedsættelse på 3000 kr, mener han stadig at han er berettet til mere, så jeg vil bare fremtil at han ikke står særligt godt i den sag.
Og ud over det så har Fona jo nok danmarks dårligste kundepleje

06-01-2007 19:56 #29| 0

"jeg vil bare fremtil at han ikke står særligt godt i den sag."

Han kan ikke beholde skærmen uden ekstra omkostninger, men han står vel egentlig fint nok. Det værste der kan ske er at han får den skærm han har betalt for.

Måske Fona endda kommer til fornuft og kan se en skærm uden indpakning og udgifter til fragt fra kunde er større udgift end 1000,-. (som de jo er uenige om).

Så med den FE der er, er sagen da stadig +EV. ;)

06-01-2007 20:35 #30| 0

@Lasse

han handler 100% i ond tro

Spørgsmålet er om han ved at handle i ond tro ville kunne tvinges til at betale den normale pris.

06-01-2007 21:03 #31| 0

@pantherdk

;)

Sagen er bragt i orden. Vi betaler 3800 kr, og kvittering og forsikring bliver opdateret.
Samlet pris bliver 16k, ok når det koster 15200 på nettet, hvor jeg ikke har lyst og bestille det.
Chefen er glad og so am i .

Lidt skægt og se hvilken moralprædiken et sådan emne kan bringe på banen ;)
Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt, også for mig ;))
case closed fra min side..

Tak for råd og kommentarer...

06-01-2007 21:27 #32| 0

moralprædiken, kig dog i loven.

Fint i har fået en aftale i stand så slipper i for at drage andre omkostningstunge elementer ind i det.

Det er som forbruger ens pligt at reklamere hvis man ønsker det. Selvfølgelig skal man tjekke sin vare ved købet.

Hvis Fona har leveret en forkert vare har de kun pligt til at levere det du har bestilt. Sådan er det. Så om I synes et vist tilbud er forkert eller rigtigt har ikke noget med moral eller andet og gøre det er pure business.

Ps. Jeg sælger heller ikke min blomster med rabat så hellere give dem til min farmor. Der er vel ejendomsret i dette land. :,-)

06-01-2007 21:34 #33| 0

@Mikkmak

Du spørger hvad folk synes om sagen.

Jeg oplyser dig om mulige konsekvenser, ikke engang min menning.
Og så kommer du med sådan en omgang lort bagefter.

Fat dog lige at folk gør opmærksom på hvad loven siger, noget som du ikke selv var klar over og så bliver du tøsefornærmet

06-01-2007 21:43 #34| 0

Mente det altså slet ikke surt, mente bare det er skægt og se hvor forskellige holdninger/fortolkninger vi alle har om en ting, hvor vi alle burde have en fælles holdning ..
Skriver jo selv i samme indlæg, at selv jeg er dobbeltmoralsk ;)
06-01-2007 21:46 #35| 0

@pantherdk
WOW... tror lige du tager hans indlæg lidt for nært! Tror lidt han mener det med et smil på læben..

06-01-2007 21:51 #36| 0

@Odin

Vil du være rar at skrive et link, eller en paragraf, hvor dette står beskrevet helt nøjagtigt..

06-01-2007 22:21 #37| 0

Dejligt eksempel på Coarse teorien!

06-01-2007 22:27 #38| 0

Stop alt jeres moral lort. Fona har lavet en fejl, 0g den må de bare æde. Fona er i forvejen røv dyre. De fortæller jo ikke deres kunder, at de kan få tingene billigere andre steder. At du har tilbudt dem 3500kr ekstra, og de ikke bare skynder sig at sige ja tak, er snot dumt. Hvis du eks siger til Fona at du har taget tvèt i brug og ikke gider det bøvl, hvad så? Så skal de bruge uanede ressourcer og penge på at få et til den tid brugt tv igen.... Det gør de næppe. De skal ikke have en krone. Og helt ærligt.. Hvor mange herinde havde selv ringet til Fona og fortalt at de havde sendt et bedre tv end de havde bestilt??? Et godt bud er 0

06-01-2007 22:31 #39| 0

@Hampus

100% enig, selv om jeg har lavet en deal

06-01-2007 22:47 #40| 0

Vil lige pointere at Homer Simpson siger at possesion is 2/3 of the law :P

07-01-2007 04:54 #41| 0

Jvf. Mikmakks forespørgsel til Odin om et link hvor det står sort på hvidt, spørger jeg lige alle dem der i tråden snakker om "rent juridisk etc. etc.", om de ikke vil give et hint om hvor det står henne!

Jeg blev lidt nysgerrig, og kiggede i et par bøger, men kunne sgu ik finde et ord om, hvis købers vare er BEDRE end den bestilte....

Referer eventuelt til "Erhvervsretlige love 2006" som flere af jer sikkert har, eller på nettet! På forhånd tak.

Til selve sagen er der kun at sige, at det vel ikke er forkert at give "moralprædikener", selvom om loven skulle sige noget andet. Etik og moral er da en overordentlig vigtig ting i dette tilfælde....

Flex_luthor



07-01-2007 12:15 #42| 0

Hvilket tv er det ?

Da fona ikke har de laveste priser så kan du være heldig at finde det billigere, og så benytte deres prisgaranti. skal være i dk, de plejer at godtage online priser

07-01-2007 12:53 #43| 0

@Mikkmakk

Det undre mig ikke du fik en bedre model. Du har jo før vist at du er god til at opsøge heldet på de rigtige tidspunkter :))

07-01-2007 13:31 #44| 0

Hej alle

Har lige netop i dag været oppe og få lavet de sidste papirer og gennemføre handlen, ingen problemer, ok service, syntes jeg set i bakspejlet, jeg havde jo fået et tv jeg ikke havde betalt for..

Nu er faktura og forsikring opdateret, og fik det for 16099 inkl forsikring som var 300 kr dyrere end den første , da normal prisen jo var ca 7000 højere.
Og jeg lover jer bare det er et rigtig rigtig cool og nice tv..

07-01-2007 14:12 #45| 0

@flex-luthor.

Nemlig, det er lidt interessant emne, da der intet står nogle steder om sitouationen ;)

07-01-2007 15:56 #46| 0

@live

www.samsung.com/dk/products/tv/lcdtv/le32m71b.asp?page=Specifications
40" modellen

@nicemi

Heldet følger de tossede, så mon ikke du vinder en plads i aftenens turnering ;)

07-01-2007 16:05 #47| 0

De kom jo med en fair løsning, men du kan jo se www.tapeconnection.dk de har rimelige priser. mener det koster 15 k for et 40" lcd m71. hvis det er samme størrelse du har fået er din deal jo fair nok, hvis det er 32" du har købt ville jeg nok se på en bedre aftale gennem deres prisgaranti da det koster 11 k i tc

og ja samsung lcd tv er vildt cool, både billede og design

07-01-2007 16:12 #48| 0

@live

Det er 40 " , ville aldrig give 16k for 32" en
Jeg har set man kan få den mange steder for 15k på nettet, men har det alligevel bedst med at købe en så forholdsvis dyr ting et sted hvor man kan gå op hvis der er noget i vejen med det..

07-01-2007 17:05 #49| 0

Prøv at gå ind under aftaleloven og købeloven på

www.retsinfo.dk

07-01-2007 17:11 #50| 0

@odin

Kan du ikke et mere præcist link eller paragraf ??

07-01-2007 17:12 #51| 0

Fra købeloven anno 2003 (ked af det har ikke en nyere version og kan bedre lide min bøger som opslag end nettet til sådan noget her)

Folk med bedre juraviden må meget gerne supplere/redigere, da jura ikke er det jeg har studeret mest.

1: Købet er et forbrugerkøb jvf. § 4 (dette har mulig betydning for tolkning af senere paragraffer, da nogle i købeloven er ufravigelige ved forbrugerkøb jvf §1 stk. 2)

2: Der foreligger en manglen ved varen i og med at den ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den var solgt jvf. §76 1) hvor §75 angiver at betegnelse omfatter kvaliteter som art, mængde, kvalitet mm.

3: "køberens mangelbeføjelser" - Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophæve købet jvf. §78 stk. 3

Så i følge denne analyse er Fona i al sin ret til blot at omlevere (såvidt min analyse er rigtig.)

Men tillykke med et bedre tv skal du da have.

(og til det social/pædagoiske ".....han har givet et godt tilbud til Fona"-crap så kom igen. Hvis jeg f.eks. har lyst til at sælge sort og hvide 14" tv til den nette sum af 20.000 stykket designet af blinde dværge fra Canada kan ingen sku da fortælle mig at jeg skal sælge dem for 5 kr. (estimeret markedsværdi) fordi det er en fair pris. Jeg har da lov til at sælge dem for en vanvittig pris og føre en elendig forretning hvis jeg har lyst... "givet et fair tilbud" tsk tsk tsk!)

07-01-2007 18:59 #52| 0

du dummede dig da du gav dem ret i de havde leveret det forkerte hvis du ville snyde dem...

Men gør som du har samvitighed til forfanden, dig selv der skal leve med dine handlinger ikke os andre...

07-01-2007 20:57 #53| 0

@AndersFogh

Hvordan går det ellers med krigen i Irak?

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar