Findes der en teori om dette? For meget succes, pladsproblem

#1| 0

Hej,


Sidder og arbejder på en opgave, og tænkte at jeg lige ville forhøre mig her om der var nogle der kendte til nogle interessante teorier der kan inddrages i følgende problemstilling.


Virksomheden (museum) vil gerne prøve nye og spændende ting, men samtidig er de ved at nå deres maksimum for antallet af gæster de føler de kan have på et år.


Der er ikke penge og ressourcer til at udvide, så dette er altså ikke en mulighed.


Hvor finder jeg læsestof/teorier om paradokset mellem at forny sig og tiltrækker nye kunder/gæster og så være ved at nå målet for antallet af gæster der er plads til.


Mvh Mika

29-12-2015 17:02 #2| 1

Altså svært at sige, idet det er et meget bredt spørgsmål hvor du nok bliver nød til at specificerer lidt hvilken område du finder spændende. Det første jeg lige kom til at tænke på var Larry Greiners 5 faser af forandringer, der beskriver de forskellige stadier en virksomhed gennemgår i sin livscyklus.

Evt. Kig lidt i Dag Ingvar Jakobsens bog Organisationsændringer og forandringsledelse fra 2005.

29-12-2015 17:02 #3| 1

Det ene udelukker vel ikke det andet? Hvis man fornyr sig så vil det jo tiltrække et andet klientel, så derfor er der vel ikke et paradoks i det. Derfor tror jeg heller ikke der er nogen teorier om det per se, men man kan jo altid kigge på innovations teorier (såsom Schumpeter's creative destruction osv) og teorier omkring strategi (differentiering, osv).

Redigeret af Guldmageren d. 29-12-2015 17:03
29-12-2015 17:03 #4| 1

Ellers kig lidt på John Kotters teori omkring forandringens nødvendighed og ja enig med Guldmageren, ikke sikker på der som sådan er et paradoks...

29-12-2015 17:12 #5| 0
OP

Super.... Tak for hjælpen og inspirationen :-)

29-12-2015 17:12 #6| 0

Det er derudover selvfølgelig vigtigt at man er i stand til at forny sig hvilket museumer traditionelt har haft det svært med, men hvorfor føler de behov for at ændre sig før de ser at deres kundegrundlag forsvinder? Har det noget at gøre med, at de ønsker at skifte målgruppe?


Man kan jo sige at det er vigtigt at man forholder sig til eksterne ændringer i ens miljø (i.e. strategic drift), men det sagt så er det nok indenfor forandringsledelse (i.e. change management) du kan finde svar som de andre også påpeger.

Redigeret af Guldmageren d. 29-12-2015 17:14
29-12-2015 22:50 #7| 0

Du kan også kigge lidt på Ansoffs vækstmatrice

30-12-2015 07:47 #8| 0
Miwala skrev:Hej,

Sidder og arbejder på en opgave, og tænkte at jeg lige ville forhøre mig her om der var nogle der kendte til nogle interessante teorier der kan inddrages i følgende problemstilling.

Virksomheden (museum) vil gerne prøve nye og spændende ting, men samtidig er de ved at nå deres maksimum for antallet af gæster de føler de kan have på et år.

Der er ikke penge og ressourcer til at udvide, så dette er altså ikke en mulighed.

Hvor finder jeg læsestof/teorier om paradokset mellem at forny sig og tiltrækker nye kunder/gæster og så være ved at nå målet for antallet af gæster der er plads til.

Mvh Mika

Prøv at kigge på litteraturlisterne for Performance design på RUC, som ofte gør sig i den mere praktiske og æstetiske side af din problematik.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar