Firma telefon.

#1| 0

Lidt en jungle.


Min kone har fået tilbudt arbejdstelefon.

Hun har valget imellem at få en af firmaet til arbejde eller bruge sin private og få betalt sin regning.


1. Ved arbejdstelefon der kun bruges til arbejde. Er det korrekt forstået at man ikke beskattes af denne ordning?


2. Ved arbejdsgiver betalt telefon som også dækker privat, beskattes man af 2800kr om året?


Altså ens telefonregning på kun 99kr om måned kan bestemt ikke betale sig at firmaet betaler (pga familie abonnement og de jo ikke betaler for resten af familien )


Hvor går grænsen egentlig for sin private regning før det kan betale sig at firmaet overtager den?

28-08-2018 23:00 #2| 0

Husk du bliver beskattet af 2.800, det er ikke, hvad du reelt betaler. Netto svarer det ca. til 100 kroner, hvis du ikke betaler topskat. Smider firmaet tilmed en mobil med i puljen, er det endnu mere lukrativt.


1. Ja, korrekt.


Vær i øvrigt opmærksom på at beskatning af fri telefon forsvinder i 2020

29-08-2018 05:54 #3| 0
mambo_err skrev:Husk du bliver beskattet af 2.800, det er ikke, hvad du reelt betaler. Netto svarer det ca. til 100 kroner, hvis du ikke betaler topskat. Smider firmaet tilmed en mobil med i puljen, er det endnu mere lukrativt.

1. Ja, korrekt.

Vær i øvrigt opmærksom på at beskatning af fri telefon forsvinder i 2020

Tak for svar. Så anbefaler jeg hende at få en ren arbejdstelefon indtil 2020.

29-08-2018 06:57 #4| 0

Det er udover det økonomiske også værd at tænke på, at man med en arbejdsgiverbetalt telefon kan risikere at modtage arbejdsopkald udenfor alm. arbejdstid og i ferier. Ydermere kan der også være forskel på, hvordan den enkelte virksomhed administrerer ordningen. Nogle virksomheder har meget frie rammer, mens andre f.eks. har begrænsning for brug af mobilen i udlandet, ikke mulighed for at bruge indholdstakserede tjenester samt at telefonen kun udskiftes, når den ikke virker mere. Det kan være langt efter man som privatperson selv ville skifte til en nyere model.

29-08-2018 07:17 #5| 0
mortenj skrev:Det er udover det økonomiske også værd at tænke på, at man med en arbejdsgiverbetalt telefon kan risikere at modtage arbejdsopkald udenfor alm. arbejdstid og i ferier. Ydermere kan der også være forskel på, hvordan den enkelte virksomhed administrerer ordningen. Nogle virksomheder har meget frie rammer, mens andre f.eks. har begrænsning for brug af mobilen i udlandet, ikke mulighed for at bruge indholdstakserede tjenester samt at telefonen kun udskiftes, når den ikke virker mere. Det kan være langt efter man som privatperson selv ville skifte til en nyere model.

Jep der er mange overvejelser. Pt er der frit valg af telefon. Dog kan man nok ikke udskifte når man vil.

Så tror det er godt at have det adskilt.

29-08-2018 07:56 #6| 0

Jeg ville nok vægte personlige præferencer højere end økonomi i dette spørgsmål.


I og med at mange firmaer ofte stiller en high end telefon til rådighed, som den nyeste IPhone eller Samsungs nyeste flagskib, så tror jeg økonomisk at det er vældigt smart at benytte firmabetalt telefon. Firmaer som tilbyder telefon vil jo gerne have at de altid kan få fat på en, så de finder en telefon som de tror man vil have på sig hele tiden. Firmaet står ofte også for at reparere en telefon der går i stykker. Man slipper også for at skulle holde styr på to telefoner.


Der er andre fordele ved at have sin egen telefon: Man kan beholde sit telefonnummer når man skifter job. Man slipper for arbejdsopkald på ferien etc. Man kan benytte indholdstakseret SMS.


Jeg er så uøkonomisk at have et privatabonnement selvom jeg bruger firmaets telefon. Det sidder i en tablet hvor jeg kun kan bruge data og SMS. Bare så jeg har et nummer hvis det skal bruges. I starten havde jeg to telefoner. Da firmaet gik fra blackberry til IPhone, og min egen telefon gik i stykker, så droppede jeg at købe en ny telefon.

Redigeret af drhoho d. 29-08-2018 08:01
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar