first moon landing 1969

#1| 0

Landede vi virkelig på månen i 1969, eller er det hele fup og latin??

www.youtube.com/watch?v=RMINSD7MmT4

Hva mener PN????

14-11-2009 22:47 #2| 0

jeg mener selv det er fake, da bla flaget blafrer, og der er jo vind på månen...

Makes sense imo

14-11-2009 22:50 #3| 0

Fly me to the moon
And let me play among the stars
Let me see what spring is like
On Jupiter and Mars

14-11-2009 22:56 #4| 0

Jeg synes da ikke der er noget der blafrer i den video?

14-11-2009 22:59 #5| 0

@ Live + granat

Selvfølgelig har vi været på månen..både i 69 og mange gange senere hen. Gider ikke uddybe, men kan dog afvise den med flaget. Flaget blafrer, men dette er blot vibrationer fra da astronauten holdte ved flaget som også ses i optagelserne. På månen fungere der ingen modstand eller tyngdelov og flaget ville derfor kunne blafrer i flere timer efter at astronauten har givet slip..

Der fungere simpelthen ikke de samme love på månen som på jorden. Fx var der også et tynd konspirationsteori angående lyset, som de vedholdte var projektører fra en filmstudie. NEJ - månestøv som svæver rundt omkring i luften (pga der ingen tyngdelov er) reflekere lystet fra solen i op til 1000 forskellige retninger...

Lav noget research ;)

14-11-2009 23:01 #6| 0

moday, forstår ikke den er henvendt til mig, men ok, jeg fik ikke citationstegn med fra op, troede dog det gav sig selv :O)

14-11-2009 23:04 #7| 0

At flaget blafrer skyldes at den øverste del af 'flagstangen', den del der holder flaget 'udstrakt', er alu og vibrer efter den er sat i jorden (eller rettere sagt sat i månen - ha ha). Den vibrerer så i længere tid end den ville på jorden fordi, ja, det er jo på månen..

14-11-2009 23:05 #8| 0

Mythbusters FTW

De har lavet et helt afsnit hvor de tester forskellige konspirationsteorier omkring månelandingerne.

Så ja, der var mennesker på månen i 1969.

14-11-2009 23:13 #9| 0
www.ufo.dk/arkiv/arkiv-hn/maanefup.htm
14-11-2009 23:14 #10| 0

tror da også vi har været på månen. men monday seriously :) ingen tyngdekraft? månens tiltrækningskraft er skyld i høj og lavvande her på jorden. derudover vil jeg gerne høre hvornår vi har været på månen efterfølgende :P?

14-11-2009 23:15 #11| 0

Spørg dig selv om de mange hundrede mennesker, der er involveret i sådan en opsendelse ville kunne holde tæt med det i 40 år?

Desuden kan jeg finde en konspirationsteori omkring alle store historiske begivenheder, men indtil der kommer konkrete beviser er der ingen grund til at tro på dem.

14-11-2009 23:17 #12| 0

"pga der ingen tyngdelov er"

"Lav noget research"

Stop it! you´re killing me!

Hold kæft det er god spas.

@ apm.

Apollo 17 blev opsendt i 1972 så vi har været der efterfølgende.

Ang. månelandingerne så placerede en af Apollo missioner et spejl på månen. Dette spejl er sidenhen blevet brugt af tusindvis af forskere til at beregne afstanden fra jorden til månen. Det er nok det bedste argument jeg har for at månelandingerne var rigtige.

14-11-2009 23:19 #13| 0

@Moday

Håber VIRKELIGT du har gang i lidt level der...ellers har du vist sovet lidt i folkeskolen under fysiktimerne ;o)

14-11-2009 23:21 #14| 0

@moday -

Jeg sys OP har researchet rigeligt... der kommer jo også et tidspunkt hvor at for meget reseach for tingene for viklet facts sammen... fact: flag blafre = EOD

NIMO <<<<<<<<

14-11-2009 23:22 #15| 0

@Moday89

Ingen tyngdelov?? Say what, der??? Den gælder mig bekendt i hele det kendte univers.

Ligesom apm1986 ser jeg frem til at høre om bemandede landinger på månen efter den påståede i 1969.

14-11-2009 23:27 #16| 0

tror måske bare luften gik af ballonen efter neil havde trampet på månen så gad NASA sgu ikke det mere :P udstyr på månen kan vel nemt afsættes af ubemandede fartøj :)?

14-11-2009 23:33 #17| 0

@ apm

Som sagt så landende apollo 17 så sent som 1972 derudover var apollo 12,14,15 og 16 også en tur på månen.

Ang. det med nemt af afsætte udstyr på månen, så tror jeg det er en del sværere end som så. Det er jo ikke bare smide et spejl. Det skal jo monteres korrekt.

14-11-2009 23:40 #18| 0

skulle forstås som efter 1972 :) derefter fræs de bare rundt. synes det virker lidt suspekt. men tror nu vi har været der alligevel.. just to clarify

15-11-2009 00:46 #19| 0
Www.videnskab.dk har vist skrevet om dette under temaer og konspirationsteorier...
15-11-2009 00:51 #20| 0

Under besoeget til maanen i 1969 opdagede astronauterne H1N1 virus som de tog med til jorden, hvor en sammenslutning af stormagterne har gemt den indtil nu.

Samtidig har den amerikanske centralbank lagt pres paa dollaren for at skade den globale oekonomi saa sammenfaldet med H1N1 virussen bliver saa meget voldsommere.

PM newshirt hvis i vil have mere info.

15-11-2009 02:10 #21| 0

@ All

Tror udemærket i forstod mig da jeg sagde at der "ingen tyngdekraft" er på månen. I kender åbenbart ikke udtrykket "overdrivelse fremmer forståelsen", men nu har i også lært det...

Tyngdekraften på Månens overflade er 1/6 af den vi er vant til, for lidt til at holde på en atmosfære! Neil Armstrong som ser ud til at veje 90 kg vejede på månen derfor kun 15 kg = Ingen tyngdekraft i forhold til det vi er vant til.

Kaffe og kage :)

15-11-2009 02:33 #22| 0

Jesus fucking kristus for et comeback, Moday - wow!
Hvem er det lige her, der ikke forstår brugen af "overdrivelse fremmer forståelsen"? Den frase bruges kun, når - og hold nu godt fast i kontorstolen, this is a shocker - overdrivelsen fremmer forståelsen. I dit tilfælde forvirrer det jo mere, end det fremmer.

I øvrigt en ganske flot Google du lige får lavet, således at du virkelig får sat alle haterne på plads med den viden du tydeligvis havde inden du Googlede:
www.holismen.dk/Solsystemet/maanen.htm
"Månens tyngdekraft er 1/6 af Jordens; en mand der vejer 90 kg på Jorden vejer kun 15 kg på Månen."

Havde du i stedet for at lave dit "omfg, I fatter ingenting"-indlæg bare vedstået, at du havde en midlertidig brainfart, (den kunne i dit tilfælde være vedvarende jævnfør dine seneste indlæg) så ville ingen kommentere dit indlæg yderligere. Men nu har du simpelthen bare anbragt din røv i klaskehøjde for en fyr som mig, der ikke kan klare at se den slags bedrevidende indlæg, der kommer fra folk der på ingen måde er berettigede til at lave dem.

"Ingen tyngdekraft i forhold til det vi er vant til."
Nej, 1/6 del er ingenting. Føj for Silvan, hvor har du ret. Hvordan ville du have det, hvis lægen kom og sagde, at der var 1/6 del chance for at du ikke ville overleve julen? "Fuck it - 1/6 del er ingenting jo. Det er nærmest mindre end ingenting. Jeg tror sgu jeg smutter ned og køber dobbelt julegaver til min familie, fordi 17% jo rundt regnet er et stort, rungende 0."

Et double facepalm er sendt din vej, Moday.

15-11-2009 03:21 #23| 0

Hvor er du gal i skralden MHau. Tåbeligt at skrive så langt et indlæg og samtidig komme frem til så lidt. Tror vidst, at dit elendige forsøg på samtidig at være morsom giver et spejl på den facepalm :-)

Anywho, alle der ikke tror på, at mennesket har været på månen er godt gale i tænkeren. Der lægger dusinvis af videnskabelige beviser for, at der har været folk på månen.

Alle skeptikere bør iøvrigt se videoen med Mythbusters, hvor de gennempuler alle konspirationsteorier. Denne kan ses på ninjavideo med lidt teknisk snilde.

15-11-2009 03:37 #24| 0

@ krede88

Moday og jeg har et love/hate forhold, tilsyneladende. Han har i tidligere tråde kommenteret, fuldstændig uprovokeret, hvor bundnaiv jeg er. Så skulle han ha' lidt igen.

15-11-2009 04:02 #25| 0

@MHau

Modtaget! Flame away!

15-11-2009 09:57 #26| 0

Den rigtige Moon landede vist engang i juni måned 2009 ved en pokerkonkurrence, de vist kalder for WSOP.

15-11-2009 10:39 #27| 0

Det er sjovt. Folk har ingen problemer med at tro på ting som astrologi, healing, Gud, nisser og guderne må vide hvad, men at der skulle have været mennesker helt oppe på månen... Naaaaah.... Den må i da vist lidt længere ud på landet med!

Synes specielt at det er morsomt at det er nemmere at tro på at Nasa har sendt et hemmelig avanceret ubemandet fartøj op for at sætte et spejl op for at dække over at der ikke har været nogen mennesker, end at de simpelthen har sendt et par gutter derop for at få jobbet gjort ordentligt.

15-11-2009 10:49 #28| 0

ved ikke om vi har været på månen, men der er jo en grund til alle de konspirationsteorier når nasa holder alle kortene tæt til kroppen, og ikke kommer ud og fortæller alle sandheden om hvad der foregik den gang.

en ting der også undrer mig, er hvorfor smutter vi så ikke bare der op og tager alle de prøver vi skal bruge, eller tager et par billeder alt det vand det lige har fundet, evt. står på skøjter som den første der oppe.

i dag er det et stort problem at komme der op, og det undrer mig.
man kan vel bare smutte ned i kælderen og hente den gamle tintin raket, og så afsted.

hvorfor fjerner man ikke bare alt tvivl og smutter der op igen.

15-11-2009 11:08 #29| 0

@lokeboy

+ 1

15-11-2009 11:23 #30| 0

Lokeboy

Der er helt sikkert meget strengere krav til sikkerhed i dag, og en månetur koster endnu ikke 99,50.
Ville du smide adskillige milliarder efter en flok forkælede mennesker, der keder sig?

15-11-2009 11:25 #31| 0

"Der er helt sikkert meget strengere krav til sikkerhed i dag"

LOL @ arbejdsmiljøvurderinger for astronauter

15-11-2009 11:34 #32| 0

Hehe n00b, jvf. en vis skolelærerinde, der blev ristet under opsendelse i 1986...among other things.

15-11-2009 11:44 #33| 0

nu ved jeg ikke hvor mange penge nasa har at lege med, men du kan være helt sikker på at de har mange mange milliarder.
så jeg er sikker på det ikke er pengene der stopper dem.

jeg siger ikke at vi ikke har været på månen, men at der er en masse unøjagtigheder omkring det, og en masse hemmelighedskræmmeri.

hvis man kunne flyve der op så mange gange man siger i 60-70erne
så burde der være peace off cake idag.

jeg tror personligt at grunden til man ikke tager op på månen idag, er fordi man ikke kan, og at der ikke er nogen der vil bevise at nasa og usa er fuld af løgn.

du bliver jo ikke skide populær af at bevise at historiens største bedrift er fup og løgn

15-11-2009 12:00 #34| 0

@ lokeboy

Jeg tror nu at hvis kineserne eller sågar russerne fik muligheden for at være de "første" på månen idag, så ville de gøre alt for at opnå det.

Det er ikke blevet peace of cake at tage til månen. Man stoppede månelandingerne fordi man havde opnået det man ville og fordi det var hamrende dyrt. Nasa har siden beskæftiget sig med andre ting i rummet. Jeg tror sgu ikke der er nogen gamle operations dygtige tintin raketter tilbage og hvis der endelig var, ville teknikken ikke bare kunne integreres i det nuværende. Nasa har ikke det samme budget, som de havde dengang og vælger at bruge deres midler anderledes idag. Hvis vi skal til månen igen, tror jeg det bliver for at oprette en bosættelse (forskere) og det kræver et internationalt engagement.

15-11-2009 12:06 #35| 0

Det spændende ved det hele, er jo alt det der lægger til grund for en evt forfalskning af måneopsendelsen. Det pres der var på USA vs USSR i muskelfremving vis-a-vis den rummekoldkrig, har jo været helt sindsyg - Og at komme først til månen, havde en utrolig politisk værdi..!

Meeen, de fleste måne konspirations teorier er efterhånden udredt.
Alene det faktum, at en forfalskning ville indvolvere 100 vis af menensker og der ville aldrig kunne blive holdt tæt, vil jeg mene er grund nok til at afvise en forfalsking.

15-11-2009 12:13 #36| 0

Nasa har lige lavet en prøveopsendelse af en ny type raket, Ares I-X, som det er meningen skal afløse rumfærgerne og på et tidspunkt bringe mennesket tilbage til månen.

www.nasa.gov/mission_pages/constellation/ares/flighttests/aresIx/index.html
www.nasa.gov/pdf/354470main_aresIX_fs_may09.pdf

15-11-2009 12:27 #37| 0

Lasse k tog ordene ud af munden på mig.

Den kolde krig er nøglen til det komplot. GIGA magt faktor at kunne skrive månelanding på cold-war-cv'et..

Undrer mig rigtigt meget at man ikke har været der i nyere tid (læs de sidste 20-30 år) Men alligevel har et UBEMANDET fartøj netop lige fundet frosset vand på månen. Hvis man mente man havde undersøgt alt tilbage i 60'erne, hvorfor er det så først i 2009 at man finder vand der ?

I mine øjne er 69 landingen ren og skær falsk propaganda.

Vær gerne uenig i mit udsagn, der ikke er fakta, da det er svært at bevise, men det er min holdning, indtil der kommer andre boller på suppen,.

15-11-2009 12:29 #38| 0

Og mht til det at det skulle være flere 100 mennesker der var involveret er ikke et faktum.. Nogle få indviede kunne godt styre løjerne, mens resten af de "inviede" blev ført bag lyset, og så kun det "vi" så.

Udtrykker mig måske lidt skidt, hehe. Men er på vej ud af døren.. Ville bare lige smide de tanker jeg lige havde på siddende røv.

15-11-2009 12:41 #39| 0

@ZoNNi

Hvis du ikke tror på, at der har været nogen på månen, så vil jeg gerne bede dig om at forklare hvorfor denne stadig virker, den dag idag;

www.astronomibladet.dk/comments.php?id=1312_0_13_0_C

15-11-2009 12:51 #40| 0

Det er klart at der har været stor tvivl omkring månlandingen og at 1/3 del af den amerikanske befolkning stadig ikke tror på at vi har været på månen.

Var det ikke også president Nixon som i 1960 udtalte, at de skulle være de første på månen og det ville ske i 60'erne. Det skete så i 1969 i juni eller juli, kan ikke helt huske. 4 dage forinden havde russerne også sendt et fartøj afsted som mislykket crashede på månen hvor man stadig kan finde rester af skroget.

Der er blot én grund som jeg ved vil overbevis alle konspirationsteoretikere! Nemlig det faktum at Rusland på dette tidspunkt havde sat ubegrænsede midler af til månemissioner, forskning og våbenudvikling. Deres værste fjende var USA, og mon ikke de har gjort ALT hvad de kunne for at modbevise månelandingen. De har helt sikkert fulgt Apollo via satellitter og jeg ved ikke hvad hele vejen til månen, for at sikre sig at det nu også var rigtigt. Dette må være nok argument for skeptikerne.....

Cola og popcorn

15-11-2009 12:52 #41| 0

@ Ekolong
du har nok ret i at der er et par slyngel stater der gerne ville bevise det.
tror nu bare ikke det er kinøjserne eller russerne.
der er for mange penge involveret.

idag er det en international rumstation der drøner rundt der oppe, så er det vel også en fælles udgift.

og er da også rimelig sikker på at den kolde krig spiller ind, når vi snakker om hemmelighedskræmmeri omkring måne landinger.

ved godt man bliver betraktet som lidt små tosset når man betvivler den påstået månelanding, men det må jeg så bare tage på min kappe.

men er nu ikke en der render rundt og laver konspirationsteorier om alt hvad der er sket.

synes bare at der er mange uregelmæssigheder omkring den påstået månelanding

15-11-2009 13:31 #42| 0

@Zonni

Undrer mig rigtigt meget at man ikke har været der i nyere tid (læs de sidste 20-30 år) Men alligevel har et UBEMANDET fartøj netop lige fundet frosset vand på månen. Hvis man mente man havde undersøgt alt tilbage i 60'erne, hvorfor er det så først i 2009 at man finder vand der ?

Disse to ting har slet ikke noget med hinanden at gøre. Man kan altså ikke undersøge alt på en gang + den teknologiske udvikling gør det muligt. Den mission du refererer til, skød man et missil mod et månekrater, og observerer derefter vand partikler i skyen af støv, der blev slynget ud. Månelandingen i 1969 var desuden mest tænkt som et prestigeprojekt (bare signalet ved at plante det amerikanske flag på månen er enormt), der er ganske enkelt ikke nogen grund til at sende bemandede missioner til månen længere.

Og mht til det at det skulle være flere 100 mennesker der var involveret er ikke et faktum.. Nogle få indviede kunne godt styre løjerne, mens resten af de "inviede" blev ført bag lyset, og så kun det "vi" så.

Nej, det er heller ikke rigtigt. Alene mængden af information og forskellige bureauer, der skulle føres bag lyset.. Du undervurderer projektet størrelse!

15-11-2009 16:13 #43| 0

"Var det ikke også president Nixon som i 1960 udtalte, at de skulle være de første på månen og det ville ske i 60'erne. Det skete så i 1969 i juni eller juli, kan ikke helt huske. 4 dage forinden havde russerne også sendt et fartøj afsted som mislykket crashede på månen hvor man stadig kan finde rester af skroget."

Næsten lige så morsomt som MHau.......dog på en underlig sørgelig måde......................

15-11-2009 17:15 #44| 0

Når det er videnskabeligt bevist at vi har været på månen, tror jeg på det.

Så længe det kun er een stat, een organisation og det ikke er gentaget af andre...er det ikke videnskabeligt bevist at nogen har været på månen!

Edit: At det så er usandsynligt at NASA skulle lyve om deres bedrifter, ændrer ikke ved det faktum, at det ikke er videnskabeligt bevist, at noget menneske har været på månen.

Den med at de har sat et spejl på månen, og det skulle være et bevis, holder ikke...hvor svært kan være at flyve en satelit til månen og lad en sonde med et spejl lande, uden mennesker til at hjælpe?

15-11-2009 17:35 #45| 0

Omg denne diskussion minder mig om en diskussion jeg en gang havde med en amerikaner. Han mente at det ikke var bevist at olie ikke er en "renewable ressource"....

15-11-2009 17:38 #46| 0

Der var mennesker på månen i 69 - helt sikkert! Ellers tror jeg russerne havde fundet ud af noget. Men filmen derimod - den er super fake! Jeg er ikke i tvivl...

15-11-2009 17:50 #47| 0

@ottomann

Du er med andre ord nihilist?

Det er jo sådan i videnskaben at intet, ud over matematiske teoremer, nogensinde bliver helt bevist. Vi gætter på hvordan naturen fungerer, laver forudsigelser baseret på det gæt, laver forsøg der afprøver om forudsigelserne holder, og så længe vi ikke kan finde på nogle tests der kan modsige forudsigelserne, holder vi fast ved vores "forståelse" af verden. Der er dog aldrig nogen garanti for at ingen på et eller andet tidspunkt kan opsætte et forsøg der modsiger tesen.

Newtons teori om tyngdeloven stod i ca. 230 år, før den blev modbevist.

Så hvis du vil have beviser før du tror på noget som helst, så kommer du aldrig til at tro på noget som helst.

15-11-2009 18:08 #48| 0

@SteelChicken

Jeg vil, i dette tilfælde, have andre til at bevise at der har været mennesker på månen.

Jeg synes det virker utroværdigt, at vi ikke har der oppe siden...og der er mange mærkelige ting som gør mig mistænksom, bl.a. den store værdi i at slå russerne i kapløbet.

Jeg har også lidt svært ved at tro på, at ingen af austronauterne er blevet syge, efter at have været udsat for så meget stråling.

Det eneste Mythbusters beviser, er at optagelserne kan være lavet i et studie på jorden...jeg fatter ikke folk ikke kan se det?

Edit: Og så lige det faktum, at NASA har smidt alle de originale optagelser væk, af deres største bedrift...jeg havde måske kunne tro dem, hvis de kunne fremvise dem.

15-11-2009 18:14 #49| 0

tænkte sgu nok, at der var folk i begge lejre i denne diskussion :D

15-11-2009 19:07 #50| 0

Whatever rubs your Budha.

Hvis folk finder en eller anden tilfredsstillelse ved at vælge at tro at det hele er løgn og humbug, så må de vel selv om det.

Der har bare været sagt så meget sludder, og til dato er der INGEN af de "modbeviser" som konspirationsteoretikerne kommer op med, der har holdt i retten.

Du må vist hellere lige se det Mythbusters afsnit igen. De prøver jo ikke at bevise at det hele kunne være lavet i et studie. De modbeviser at det kun kunne have være lavet i et studie.

Ekstraordinære påstande kræver ekstraordinære beviser, og at sige at hele Nasa organisationen og hele den amerikanske regering, samt underleverandører, nysgerrige journalister og hvad der ellers er allesammen har formået at lave sådan et kæmpe svindelnummer, uden at nogen har fundet ud af det må siges at være en ekstraordinær påstand.

Det vil sige at bevisbyrden ligger hos konspirationsteoretikerne, og ind til nu er alle deres "beviser" faldet pladask til jorden.

15-11-2009 19:26 #51| 0

jeg behøver ikke at bevise noget, for det kan man jo ikke.
hverken den ene eller anden vej.

men jeg kan vælge hvad ´jeg tror på.
og jeg tror ikke vi kender hele sandheden om den påstået måne landing.

og hvis du ikke kan finde nogle fejl i deres fremlægninger, så er du lige så blind som konspirationsteoretikerne, og kan kun se tingene fra en side.

jeg ved ikke om vi har været der oppe, men jeg vælger at tro at det har vi ikke.
for mig er der simpelthen for mange uoverensstemmelser.

15-11-2009 19:26 #52| 0

jeg behøver ikke at bevise noget, for det kan man jo ikke.
hverken den ene eller anden vej.

men jeg kan vælge hvad ´jeg tror på.
og jeg tror ikke vi kender hele sandheden om den påstået måne landing.

og hvis du ikke kan finde nogle fejl i deres fremlægninger, så er du lige så blind som konspirationsteoretikerne, og kan kun se tingene fra en side.

jeg ved ikke om vi har været der oppe, men jeg vælger at tro at det har vi ikke.
for mig er der simpelthen for mange uoverensstemmelser.

15-11-2009 19:27 #53| 0

@Loke

Hvilke uoverensstemmelser, som IKKE er blevet slået til jorden, er der?

15-11-2009 20:34 #54| 0

En ting har altid undret mig:

Konspirationsteorierne har altid det skide flag involveret, som blafrer i vinden, og dette skulle angiveligt bevise, at månelandingen er filmet i et studie (selvom det også sagtens kan bevæge sig på den måde på månen som flere har påpeget i denne tråd) og ikke på selve månen.

Hvilket studie skulle dette være? Et af de der fancy hollywood studier, hvor der altid er stiv kuling fra syd-vest?

Da man ikke rigtig havde teknologi i 60'erne til at optage sådan noget på andet end en klassisk lærred, så mener jeg faktisk at det faktum, at flaget bevæger sig understøtter, at de var på månen.

/Mikael

15-11-2009 21:15 #55| 0

Med hensyn til hvorfor man ikke sender bemandede fartøjer afsted mere, er simpelthen fordi der er ikke noget mennesker kan gøre på månden, som robotter ikke kan gøre mindst ligeså godt.

det er muligt at sende robotter afsted med små laboratorier, hvor de laver de nødvendige tests, og sender data tilbage til kloden.

Det er væsentligt billigere( og uden risiko for tab af menneskeliv ) at sende robotter afsted.

15-11-2009 21:58 #56| 0
"fordi der er ikke noget mennesker kan gøre på månden, som robotter ikke kan gøre mindst ligeså godt"

Jamen jeg kender en femårig pige, der sikkert gerne vil udfordre marsroveren i at finde flest spændende sten på en time.
15-11-2009 22:13 #57| 0
Jamen jeg kender en femårig pige, der sikkert gerne vil udfordre marsroveren i at finde flest spændende sten på en time.

Vent med at sende hende afsted til hun kommer i puberiteten...mange teenagere ville have godt af en tur til mars ;o)
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar