Hej PN.
Jeg står i den situation at jeg skal have læst matematik op på B for at komme ind på noget der ligner uddannelse men i nærheden af mit er der ingen der tilbyder vinterstart som ville være ideelt. Derfor faldt jeg over fjernundervisning hvor det foregår over skype el.l.
Nogle der har erfaringer med dette?
Går ud fra det kræver større engagement men hvordan er undervisningen i de få timer man har om ugen?
Kola.
Fjernundervisning Matematik B
Altså, jeg har haft fjernstudie på Mat C, og er tilmeldt Mat B fjernstudie.
På Mat C havde jeg absolut ingen kontakt med underviser, og forventer jeg umiddelbart heller ikke at få på B-niveau. Altså, jeg læste det materiale jeg skulle, løste de prøveopgaver jeg skulle og afsendte mine opgaver løbende - fik udelukkende et flueben som feedback på opgaver, så det kræver da at man er engageret, men skal ikke kunne sige om der er mere hjælp at hente på B :)
Hvis du tilmelder dig det, er der i hvert fald masser af hjælp at hente i form af khanacademy og studieportalen!!
Vil det sige at man kan under de få timer man har ikke får gennemgået noget på tavlen f. Eks.? I så fald hvad bruger man det tid på?
Jeg går ud fra at du snakker om nogle timer, hvor man mødes på VUC og gennemgår nogle ting? - I så fald, pas - har jeg aldrig hørt om.
Oh, well - muligvis fjernstudie og netundervisning ikke er det samme, jeg tog det i hvert falf 100% over nettet pånær eksaminerne.
Jeg kan bookes for 200kr i timen for gennemgang af matematik.
Så har du hurtigt bestået det show der.
Den viser hver tirsdag undervisning fra 1710 til 1850 der tænkte jeg så at læren måske stod og forklarede noget på tavlen over Skype og så fik man så sine opgaver osv.
Den er under fjernundervisning forår 2014 mat c-b.
Edit: må vi se om bliver nødvendig Hermod. Skal nok huske på tilbuddet :-)
Jeg gør det gerne for 190 kr i timen
Har læst engelsk på flex, altså var jeg i skole en dag om ugen og ellers var det bare opgaver. Tror ikke umiddelbart der findes Skype undervisning.
Jeg tog flex hold på vuc. Jeg brugte Frividen.dk nå jeg var i tvivl. Utroligt nemt og meget bedre end at sidde i en klasse med en lærer. Så kun en lære til eksamen, dogi kemi var der nogle timer man var nød til at deltage i
Viser sig man mødes ca 2 gange om måneden til en form for undervisning mens resten foregår med opgaver osv.
Det hjælper jo trodsalt på mængden af transport
Jeg skal starte på Mat B flexundervisning her til september. Kom endelig med flere nyttige links og tips
Er det frivilligt undervisning? Vuc har ikke registreret min betaling til mat b, men når jeg engang kommer igang håber jeg satme ikke vi tvinges til skolen
drenge! jeg er fucked up. Skal aflevere en opgave om Det Gyldne Snit her i morgen kl 23:59 og er helt væk!
Jeg indsætter jo "10" på b's plads i den første opgave, da vi kender dets værdi, derefter er målet jo at finde a, og derfor vil jeg gerne isolere a på den ene side af lighedstegnet, men er i tvivl om hvordan det skal ske.
:-( kan nogen hjælpe så jeg kan lave de næste 10 opgaver der er næsten identiske!
Normalt vil man vel bare afrunde og sige at a/b=1,618
Så kan du selv udregne alle stykkerne ved at sætte enten a eller b ind ;)
For en nærmere udregning kan du lave en 2-grads ligning med a/b:
(a/b)^2-(a/b)-1=0
Og så bare tage den positive løsning til ligningen!
a/10=1,618
fordi B's værdi i dette tilfælde er 10. Det betyder a = 16,18 ? det gør jo B til den længste del :(
Nej, 16,18 er da større end 10...
Præcist 1,618 gange så stort - det gælder altid i det gyldne snit :)
ahh jeg det er mig der er fucked, tænkte at B var inklusiv de 16 så A kun var 6,18 større, men nu forstår jeg.
A= 16,18
B= 10
Linjen = 26,18
Hvordan gør man så når det er omvendt? i opgave 2 på billedet
a/b = 1,618 <=>
10/b = 1,618
?
Virker ikke helt til, at du har fanget den efter første gang ERH4RDT, når du spørger igen, så nu prøver jeg lige - i det mindste for min egen skyld, da jeg er lidt rusten i det her stof ;)
De kan løses således:
OPG A)
(a+10)/a = a/10
<=>
a+10 = a^2/10
<=>
10*a+100=a^2
<=>
a^2-10*a-100=0
Løs andengradsligningen eller brug program ala "Graph" og a=16,18
OPG B)
(10+b)/10 = 10/b
<=>
10 = ((10+b)*b)/10
<=>
b^2+10*b-100=0
Same procedure.
Håber det hjalp, hvis ikke den var forstået helt i første omgang :)
Tusinde tak for hjælpen! Ja nu sidder den der 100%
Her er besvarelserne, fejlfri håber jeg!
Fandeme glad for jeg aldrig skal bøvle med sådan noget igen - matematik er virkeligt bare døden! :D
Endnu et spørgsmål til samlingen!
Jeg har herunder markeret et led i denne ligning, jeg forstår ikke hvordan det foregående led kom til at se sådan ud efter at ha ganget potensen ud og fjernet parantesen. Hvor fanden kommer det der "+5-2" fra???? HJÆLP!
(ps. håber det er ok der kommer et spg i denne tråd en gang i mellem)
Det er fra formlen: (a-b)^2 = a^2 + b^2 - 2ab
Her er a = 1 og b = kvadratrod(5)
a^2 = 1
b^2 = 5
-2ab = -2*kvadratrod(5)
ERH4RDT skrev:
Endnu et spørgsmål til samlingen!
Jeg har herunder markeret et led i denne ligning, jeg forstår ikke hvordan det foregående led kom til at se sådan ud efter at ha ganget potensen ud og fjernet parantesen. Hvor fanden kommer det der "+5-2" fra???? HJÆLP!
(ps. håber det er ok der kommer et spg i denne tråd en gang i mellem)
Må jeg spørge hvad det program du her bruger hedder?
@Filosoffen
kentkay har helt ret, bruger ms word :-) v2010
@alle andre
tusinde tak for hjælpen! det er det vildeste
Hvad er fremgangsmåden i udregning af denne trekants areal? :( Hvilken formel kan man benytte sig af? (Trigonometri) er helt væk igen
Det tog mig sådan ca. 2 minutter på google at finde denne side, der mere eller mindre serverer løsningerne for dig.
www.regneregler.dk/trekant_vilkaarlig_trigonometri.jsp?calc_id=59&va=&a=42&vb=38&b=&vc=&c=59#calculator59
Hold kæft det er let at gå i gymnasiet i dag, lol :)
Hvordan føler du springet fra C->B har været, og hvad har været sværest?
Starter desværre først om 1 måned grundet mangel på undervisere, så får godt travlt når jeg fuldtidsstuderer på siden, så frygter det en smule :)
Det samme spring som 9.klasse til C-niveau. Det er bare svært når man skal sidde med det hele selv :) Men til gengæld lærer man meget mere af det!!! Det synes jeg i hvert fald. Man er tvunget ud i at forstå opgaverne, hvor man tit i gymnasiet godt kunne bilde sig selv ind man forstod noget hvor man i virkeligheden var helt væk! :)
Nogen på PN der er skarpe til Polynomier? :)
(giver $)
Kan du ikke bare fyre den af herinde? Mat B må være til at overkomme ^^
Kender du til, at man kan omskrive ethvert andengradspolynomium til formen:
f(x) = a((x-r1)(x-r2))
r1 og r2 er naturligvis rødderne.
Det de beder om er, at du udregner rødderne, og skriver andengradspolynomiet op, som jeg lige skrev. Dvs:
f(x) = 2x^2 - 3x + 1
d = (-3)^2 - 4*2*1 = 9 - 8 = 1
r = [-(-3)+-sqrt(1)] / 2*2
r1 = (3 + 1) / 4 = 1
r2 = (3 - 1) / 4 = 0,5
a kan vi aflæse direkte ud af ligningen, så a = 2.
Din faktorisering lyder dermed således:
f(x) = 2((x-1)(x-0,5))
Præcis! tusinde tak for det, skal lige have styr på alle de fucking formler. Der er satme mange
Hold det basalt. Der findes folk, der æder opgaver som ovenstående i hovedet, men min erfaring siger mig, at "nybegyndere" skal holde det så simpelt som muligt, omend det måske tager lidt længere tid at løse opgaven.
ja, skal jo også til eksamen på et tidspunkt. Derfor ville det være dumt at hoppe over hvor gæret var lavest
Hej,
Du sætter f(X) = 0 :)
ja har lavet den :=) har dog svært ved at finde fortegnerne på c+d i de forskellige grafer
d, altså diskriminanten findes ved at tjekke for antallet af rødder. Hvis vi har 2 rødder, så er d positiv (P1, f.eks.). Er der én rod, så er d = 0 (ved P5), og er der 0 rødder, så er d negativ (P3, f.eks.)
c opstår der hvor toppunktet ligger. Så hvis grafen ligger over x-aksen, er den positiv, og ligger den under, er den negativ. Og P5 er 0.
c er skæringspunktet på y-aksen. Mht. d skal du bruge din teoretiske viden...
Når d > 0 findes ? rødder
Når d = 0 findes ? rødder
Når d < 0 findes ? rødder.
@franneren
Hvordan vil du definere om P4 er over eller under? Det er ikke korrekt, det du siger mht. c.
f(0) = a*0^2 + b*0 + c = c.
Når x = 0 er y = c, dvs. fortegnet for c kan bestemmes ud fra grafens skæring med y-aksen.
Hvorfor er der 2 rødder på grafen P1 når toppunktet er under x-aksen?
Forstår.
Så
p1: 2
p2: 0
p3: 0
p4: 2
p5:1
?
(antal af rødder i grafen)
Jep. Rødderne er skæringen med x-aksen. Det er uafhængigt af toppunktets fortegn.
God formelsamling til gymnasielt niveau
www.bogpriser.dk/work-887571-matematik-112/