Jeg går med tanken om at privatlease en bil.(flexleasing). Jeg har i den forbindelse kontaktet 4-5 forhandlereog fået lidt forskellige svar. Hvad er der af + og - og er der noget jeg skal være specielt opmærksom på??
Flex-leasing??
Jeg undersøgte det overfladisk sidste år, hvor jeg også fik forskellige svar. Jeg tror forhandlerne er bedre til det med at sælge biler, end til økonomi.
Som jeg ser det, er fidusen klart størst, hvis man skal have sig en dyr bil og har tænkt sig at låne pengene. Så kan man spare renteudgifter, hvis man flexleaser.
Hvis vi tager udgangspunkt i en bil til ca. 500.000 DKK med afgift. Pris uden afgift ca. 180.000 DKK.
Så kan en flexleasingaftale eksempelvis laves så du lægger halvdelen af prisen UDEN afgift, altså 90.000 DKK og betaler en månedlig ydelse (et gæt kunne være et sted mellem 5-6000 DKK) i leasingperioden, hvorefter du betaler de resterende 90.000 DKK. Så er bilen din, men uden plader.
I stedet for at låne 500.000 DKK, "slipper" du altså med en startudgift på 90.000 DKK. Det må være her den største fidus ligger. Du sparer altså renteudgifter af 410.000 DKK.
Til gengæld har du månedlige flexleasing betalinger i stedet.
Lad os så antage, at bilen er faldet i værdi efter leasingperioden. Nu er bilens værdi 400.000 DKK eller 140.000 DKK uden afgift.
Køber du bilen almindeligt, har du altså et tab på 100.000 DKK, mens dit tab ved flexleasing er på DKK 40.000.
Nu kan du så vælge at aftale endnu en leasingperiode. Ydelsen vil nu være lavere, da bilen er ældre og dermed har lavere værdi.
Du kan også vælge at sælge bilen - nogle flexleasing selskaber vil vist gerne overtage bilerne.
Hej Peter
Prøv at kontakt leasing hos Europcar på 33 55 99 00 - Henrik Sommer er en frisk mand, så spørg efter ham..
Ved ikke om de er konkurrence dygtige men den største fordel er nok, at hvis bilen går i stykker landet rundt, er der tit en afdeling lige rundt om hjørnet hvor du kan få en bytter..
Jeg har to biler på flex-leasing (sportsvogn og 4x4). Jeg er enig med 7913 om at fordelen primært er finansering. I store træk svarer det til at du ejer bilen, men du har bare valgt en mere optimal finanseringsform hvor bilen købes uden afgift og afgiften i stedet afregnes på månedsbasis. Det er en fordel for dyre biler (500000+ kr) eller nye biler, hvor afskrivning er stor. Den procentdel man betaler i månedlig afgift afhænger af om bilen er ny; 3-36 mdr gammel eller mere end 36 mdr gammel.
Der er vist nogle useriøse firmaer i markedet, så kig evt. efter dem som giver dig bankgaranti for dit depositum (de 90000 kr som 7913 nævner i hans eksempel).
Nogle andre fordele:
- lavere forsikring (jeg betaler ca 13000 kr om året for hver af mine biler; begge har 300+ HK og ligger i toppen over mest stjålne biler i DK)
- man kan købe/sælge bilen i f.eks. Tyskland, så der er mulighed for at finde biler med mere udstyr eller biler som slet ikke kan købes i Danmark
- du kan nøjes med at betale plader for de måneder du bruger bilen (man kunne f.eks. have en cabriolet til april - september og en alm bil til oktober - marts; eller måske skal du 3 mdr til Australien etc)
Jørn