mathias1 skrev:
Du vrøvler Jensen, det er 2 timer på de korte ture.
Antallet af timer man skal være forsinket for at kunne leve kompensation korrelerer med rejsens længde i km, samt om det er interkontinentalt eller ej.
Der er ingen økonomisk kompensation ved forsinkelser under 3 timer. Er det mere end 2 timer, skal flyselskabet dog byde på mad og drikke.
Reglerne er ikke så kringlede som mange gør dem til. Dette forklarer det fint:
Hvis dit fly er mere end to timer forsinket, skal flyselskabet blandt andet tilbyde dig gratis mad og drikke, mens du venter. Det gælder for:
- to timer eller mere for flyvninger under 1.500 km.
- tre timer eller mere for flyvninger inden for EU på mere end 1.500km.
- fire timer eller mere for flyvninger uden for EU på mere end 3.500 km.
Flyselskabet skal betale for dine overnatninger samt transport til og fra hotel, hvis du er nødt til at overnatte på grund af forsinkelsen.
Du kan være berettiget til at få dine billetter refunderet eller en returflyvning, hvis forsinkelsen er på mindst fem timer.
Du har ret til kompensation ved flyforsinkelse, hvis du ankommer mere end tre timer for sent til destinationen. Størrelsen på kompensationen afhænger af, hvor lang en flyvning der er tale om:
- Flyvninger på 1.500 km. eller kortere: 250 EUR
- Flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km: 400 EUR
- Flyvninger over 3.500 km uden for EU: 600 EUR
Kompensationen skal udbetales kontant, ved bankoverførsel eller bankcheck. Hvis flyselskabet ønsker at udbetale kompensationsbeløbet i rejsekuponer eller andre tjenester, så skal du give din accept af dette på skrift.
For rejser uden for EU kan flyselskabet reducere kompensationen med 50 % svarende til 300 EUR, hvis du ankommer mellem tre og fire timer forsinket til destinationen.
Din ret til kompensation bortfalder, hvis flyforsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder fx uvejr og en ulovlig (uvarslet) arbejdsnedlæggelse.
(Kilde: http://www.forbrugereuropa.dk/Koeb-og-rettigheder/Flyrejser/Flyrejser/Forsinket-flyafgang)