Flytteopgørelse - mulighed for klagesag

#1| 0

Hej PN.

Jeg har lige modtaget en flytteopgørelse fra min udlejer, da jeg tidligere på året opsagde min lejlighed.

Jeg har boet i lejligheden i 8 måneder, men da jeg også i denne periode har boet hos min kæreste, og haft meget arbejde, har lejligheden ikke været brugt meget.


Da jeg modtog min flytteopgørelse blev jeg mildt sagt chokeret. Med depositum og forudbetalt leje har jeg lagt cirka 19.000 kr. Jeg kan på opgørelsen se, at jeg skal betale dem yderligere 200 kr.

Jeg synes det er helt vanvittigt, at de har brugt mere end 19.000 kr på at restaurere en lejlighed, som jeg har haft i 8 måneder, men som ikke har været mere benyttet end den har.

Der er aldrig blevet røget i lejligheden,og jeg har aldrig holdt en fest. Angående væggene er der i alt ikke sat mere end to skruer i, der holder en knagerække.


Jeg gjorde naturligvis lejligheden rent inden jeg fik den synet.

Efter synet fik jeg en rapport, der fortalte hvad de efterfølgende ville gøre.

- Køkkenet skulle eftergøres.

- Revnet grøntsagsskuffe

- Afkalkning af vandhaner

- Males i hele lejligheden

- Gulvet skulle olieres i køkken samt stue.


Det var de ting, der skulle fikses. - Er det rimeligt, at disse ting løber op i +19.000 kr?

Det skal lige siges, at lejligheden er under 50kvm stor, og at det egentlig er en 1-værelses.


De ting der umiddelbart falder i øjnene prismæssigt er følgende:

Guldbehandling: 4.444,38 kr.

Rengøring: 2.340,63 kr.

Maling: 8.971,88 kr.

1/10 del til tapesering: 1.363,00 kr.

Afsat varme (Hvad menes der her?): 500 kr.

Afsat vand: 500 kr.


Er der mere I har brug for at vide, så sig endelig til.


- Mags

18-06-2015 19:47 #2| 0

Hvad står der i kontrakten? Og var lejligheden nyistandsat da du fik den?

18-06-2015 19:51 #3| 0

Maling og gulv lyder på mig ok. Rengøringen lyder dyr, men du har sikkert betalt for håndværkernes svineri.

inched

18-06-2015 19:59 #4| 0
OP

@Bad3xo Jeg prøver lige at fremskaffe kontrakt. Men ja, den blev afleveret nyistandsat.


@Inched Limns Hvis rengøringen er det eneste der slår ud, så overlever jeg nok.

Jeg har dog stadig svært ved at regne ud hvordan det kan blive så dyrt.


Jeg har tidligere boet hos samme udlejer, hvor lejligheden var omkring 40-50 kvm større end denne her. Her slap min roomie og jeg af med i alt 17.000 kr i en lejlighed vi boede i, i lidt over 2 år.

Så det har været dyrere i en meget mindre lejlighed, der har været brugt væsentligt mindre. Man kan jo nok ikke helt gøre det op sådan, men jeg under mig stadig.

18-06-2015 20:06 #5| 0

Jeg ville nok brokke mig over Guldbehandlingen. :-)


Men gennemgik du ikke lejligheden sammen med udlejer ved fraflytning? Der ville han da kunne fortælle hvor meget der skulle laves, og netop der har du størst mulighed for at gøre indsigelse.

18-06-2015 20:23 #6| 0
OP
cheilson2 skrev:Jeg ville nok brokke mig over Guldbehandlingen. :-)

Men gennemgik du ikke lejligheden sammen med udlejer ved fraflytning? Der ville han da kunne fortælle hvor meget der skulle laves, og netop der har du størst mulighed for at gøre indsigelse.

jo vi gennemgik det sammen, og det som jeg har skrevet i OP, er det som de mente der skulle laves.

Altså følgende ting:

- Køkkenet skulle eftergøres.
- Revnet grøntsagsskuffe
- Afkalkning af vandhaner
- Males i hele lejligheden
- Gulvet skulle olieres i køkken samt stue.


Jeg har ikke fået noget anslag af hvad det vil koste eller noget. Blot en rapport, hvor de ovennævnte ting var det, som fik anmærkninger.


18-06-2015 20:24 #7| 0

Er selv lige flyttet fra lejlighed på 90 kvm. Vi skulle kun betale for maling af væg + loft som endte på ca 14.000 .. Altså uden dørkamme, vinduer og paneler så lyder ikke helt urimeligt ..

18-06-2015 20:25 #8| 0

afsat vand og varme er fordi de ikke kender prisen, det er normalt sådan at prisen først kendes når året er afsluttet og indtil da kender man kun antal enheder som du har brugt, derfor er det meget normal kutyme at udlejer tilbageholder et beløb som kan dække en eventuelt efterregning, er der overskud vil du modtage det endelig beløb retur når regnskabet foreligger.

Redigeret af thedummie d. 18-06-2015 20:27
18-06-2015 21:48 #9| 0

Jeg arbejder med flytteboliger til dagligt.


malerregning lyder rimelig nok, afhængigt af hvor meget køkken der er og om der er fliser til loft på badeværelse f.eks.


rengøringen er lige i overkanten men ikke noget du kan brokke dig over. Det kommer også an på om det er almindelig rengøring efter håndværkere eller det inkluderer, at du ikke har gjort f.eks ovn eller køleskab rent.


hvis det bare er håndværkerrengøring er det i den dyre ende. Jeg har f.eks en fast pris på 1250 kr på en 81kvm lejlighed. Men igen, det kommer helt an på hvilken aftale han har med sin rengøringsmand og hvilke ydelser den dækker.


gulve er jeg pas på. Hvis du skulle ha slibning og 2 gange lak er prisen fin nok.


men alt i alt er der sku ikke det store at komme efter.


Det er iøvrigt helt standard at man maler lejligheden hver gang der flytter ny lejer ind. Du vil jo sikkert heller ikke flytte ind i en lejlighed med bore huller i væggene :)



19-06-2015 10:08 #10| 0

Er det egentligt tilladt selv at male?

19-06-2015 12:06 #11| 0

Kan det ikke trækkes fra i skat om lidt?

19-06-2015 12:10 #12| 0
HundenBuller skrev:Er det egentligt tilladt selv at male?

Ja, hvis det står i kontrakten at lejer står for indvendig vedligeholdelse. Det skal dog stadig gøres ordentligt, så lejligheden afleveres i samme stand som ved indflytning.

19-06-2015 12:39 #13| 0
OP
RasmusKelm skrev:

Ja, hvis det står i kontrakten at lejer står for indvendig vedligeholdelse. Det skal dog stadig gøres ordentligt, så lejligheden afleveres i samme stand som ved indflytning.




Men hvis lejer ikke står for indvendig vedligeholdelse, hvad så?

Altså de kan vel ikke bare kræve betaling for lige præcis det de vil.
Det jeg har undret mig over er, at de brugte 20 timer på at male en lejlighed på 95kvm og har brugt 15 timer på at male denne på under 50.
19-06-2015 12:57 #14| 0

det skulle meget gerne foregår sådan her:


" Når
du fraflytter dit lejemål, er du pligtig til at aflevere det i samme
stand, som det var ved indflytningen. Du kan aldrig komme til at sætte
lejemålet i bedre stand end det var ved indflytningen. Udfærdiges der
fraflytningsrapport, er det vigtigt, at du ikke underskriver denne,
medmindre du er 100% enig i de krav, udlejer stiller i rapporten. Har du
underskrevet en fraflytningsrapport, risikerer du at komme til at
betale for alle de arbejder, rapporten omtaler.

Få altid kvittering på, hvornår du har afleveret nøglerne.


Senest 14 dage efter, at du har afleveret nøglerne, skal udlejer
oplyse dig om, hvilke arbejder, udlejer mener, du hæfter for. Går der
mere end de 14 dage, kan udlejeren ikke kræve, at du betaler noget
overhovedet for istandsættelse, med mindre eventuelle mangler ikke har
kunnet opdages ved sædvanlig agtpågivenhed.


Afholdes der syn i forbindelse med fraflytningen af lejemålet og
er der beboerrepræsentation i ejendommen, skal udlejer spørge, om du
ønsker, at beboerrepræsentanterne indkaldes til synet. Det er altid en
god ide at sørge for, at beboerrepræsentanterne eventuelt kan være til
stede ved synet, da de kender ejendommens forhold og også kan fungere
som vidner ved en eventuel boligretssag. Er du uenig i de krav udlejeren
stiller så lad være med at underskrive fraflytningsrapporten og kontakt
Lejernes LO med det samme.


Huslejenævnet kan tage stilling til, hvorvidt udlejers krav er
rimelige. Det kræver dog, at huslejenævnet kommer på besigtigelse, inden
der er sket istandsættelse af lejemålet. Du kan eventuelt tage billeder
af lejemålet ved synet, som kan forelægges som dokumentation for
lejlighedens stand.


Er du fraflyttet og skal der ske istandsættelse, er det udlejer, der vælger håndværkere.


Vær opmærksom på, at når der er en indvendig
vedligeholdelseskonto, så kan du ikke benytte midlerne, når du har
opsagt lejemålet og eventuel istandsættelse, som du hæfter for ved
fraflytningen, kan derfor ikke trækkes på kontoen.


Kontakt Lejernes LO så hurtigt som overhovedet muligt, hvis du
ikke er enig i de krav, din udlejer stiller om istandsættelse i
forbindelse med din fraflytning. Det er svært at gøre noget ved sagen,
når du modtager regningen for istandsættelsen, ofte måneder efter
fraflytningen."

19-06-2015 12:59 #15| 0

ellers smid et billede op af flytterapporten. Så er det nemmere at give konstruktivt svar på.


men umiddelbart er der efter min mening ikke meget at komme efter. Ingen af priserne er helt i skoven.

19-06-2015 13:00 #16| 0

Rent praktisk kan udlejer faktisk ikke tilbageholde din forudbetalte leje til at dække omkostninger til istandsættelse. Den forudbetalte leje kun "bos op" i perioden efter opsigelse af lejemålet, hvis du ikke har det, så skulle du faktisk have den forudbetalte leje udbetalt i forbindelse med fraflyningen. At det samlede beløb til istanssættelse, så overstiger depositummet er noget helt anden.


Med mindre du i lejeaftalen har skrevet under på at lejemålet skulle tilbageleveres i nyistandsat tilstand, så skal du ikke betale for forringelser, der skyldes almindelig slid og ælde - dvs. gulvet burde du nok ikke betalt for med mindre du har lavet skader ud over "almindeligt slid". Rent faktisk kan udlejer få skattefradrag for de udgifter han har til vedligeholdelsen. Hvis han er rigtig fræk, så kræver han både pengene af dig og trækker det herefter fra i skat. Dit problem kan så være, at du skulle have gjort indvendinger i forbindelse med besigtigelsen.

19-06-2015 13:04 #17| 0
OP

Fedt, tak for svar!
Jeg smider rapporten op når jeg kommer hjem.

Det med, at udlejer skal fortælle hvad de mener jeg hæfter for senest 14 dage efter, gælder det også når lejligheden er synet?
For der har de jo skrevet hvad de vil lave.

22-06-2015 12:00 #18| 0

Nu har jeg selv været igennem en sag med bøf og ja du kan godt trække udgifter til håndværkere fra. Bed om at få regningerne fra håndværkeren hvor der står opgørelse over deres timer. dette er self.hvis håndværkere fradraget kommer igen :-)

22-06-2015 13:45 #19| 0

Hmmm, nu kender jeg ikke din ordning. Men jeg er selv ved at flytte, og har rådført mig emd min varmemester omkring proceduren. Jeg er på B-ordning, så jeg var selvfølgelig hurtig at få brugt vedligeholdskontoen til at få lavet nogle af de ting varmemesteren sagde skulle laves.

Da mine karme var slåede nogle steder, og der var nogle huller efter skruer, blev jeg bedt om at male karme.

I vægge skulle jeg fjerne rawplugs men ikke male. Jeg ved så ikke om det er fordi jeg er på B-ordning.

Men i øvrigt giver det ikke meget mening, at der skal males inden en ny flytter ind, da denne måske vil have andre farver.


2 af gulvene skulle jeg slibe (hvis der var ridser - jeg fik det bare gjort), mens min stue var ridset da jeg flyttede ind, og det står i indflytningsrapporten, så den skulle jeg ikke klare.

Jeg ved ikke med rengøring, men hvis jeg vidste, at det kun ville koste lige over 2K, ville jeg ikke have brugt 10-20 timer på at rengøre den.


Jeg har lavet en aftale med varmemesteren om, at han kommer forbi i denne uge, og fortæller mig, om der er noget der mangler, så jeg kan kommer igennem slutsyn uden anmærkninger i næste uge.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar