Hej PN. Håber I kan hjælpe :)
Sagen er den, at min kæreste og jeg er flyttet i lejlighed pr. 1. januar 2014. Vi ser på lejligheden i november. Her informerer de gamle lejere os om, at de ikke har haft varmt vand i køkkenet i den tid, de har boet der. Vi noterer os dette sammen med nogle andre ting, som vi vil spørge, Søren, vores udlejer om, når vi skal snakke med ham igen. Der er ingen opvaskemaskine, så det er obv ikke holdbart, at der ikke er varmt vand i køkkenet.
Søren, udlejeren, ringer til os en dag senere i november, og nævner bl.a. det varme vand. Det er blevet besluttet til et beboermøde, at det skal laves. Og han får det til at lyde som om, vi ikke behøver bekymre os om det længere.
Nu er sagen så den, at vi er nået til februar. Nogle af lejlighederne er lejelejligheder mens andre er ejerlejligheder. I mellemtiden har der været en VVS-mand forbi, og vi har snakket med nogle af vores naboer i opgangen. Det er ALLE rør i alle lejlighederne i hele opgangen, der skal skiftes. Og ejerforeningen har besluttet, at de vil indhente flere tilbud. Dvs. realistisk set kommer der nok til at gå et halvt år, mindst, før problemet er udbedret. Hvis det overhovedet kan gøre det.
Vi har efterfølgende skrevet til Søren og bedt om en kompensation, da det ikke står noteret nogle steder i kontrakten eller lign., og det er til daglig gene. No shit, så er det så stort et irritationsmoment, at hvis jeg havde vidst det ville tage så lang tid, inden vi flyttede, så ville jeg have fundet en anden lejlighed.
Vi mener ikke, vi er berettigede til eksempelvis 1.000 kr. kompensation hver md. Men et eller andet symbolsk beløb, der viser en medfølelse for, at jeg rundt regnet 3 gange om ugen hader mit liv i 3 kvarter. Per. Fucking. Gang.
Søren har skrevet tilbage, at han ikke ser grundlag nok for kompensation. Hvad gør vi?
Flyttet i lejlighed: Ikke varmt vand i køkken
Køb en billig el-kedel.
Kog vand i den.
Temperer det kogende vand med koldt vand fra hanen.
Tilsæt lidt opvaskemiddel.
Vask op hver dag.
Problem solved..
tuznelda skrev:
Køb en billig el-kedel.
Kog vand i den.
Temperer det kogende vand med koldt vand fra hanen.
Tilsæt lidt opvaskemiddel.
Vask op hver dag.
Problem solved..
Nej.
Alternativ:
Få udlejer til at købe en lille 5 liters Vandvarmeren og betale for at få den monteret i skabet under vasken.
Så er der varmt vand i køkkenet.
Problem solved..
tuznelda skrev:
Alternativ:
Få udlejer til at købe en lille 5 liters Vandvarmeren og betale for at få den monteret i skabet under vasken.
Så er der varmt vand i køkkenet.
Problem solved..
Ifht. elkedel, så er det præcis dén metode, jeg har brugt den sidste halvanden måned. Og det er totalt uholdbart. Specielt i vinterperioden hvor vandet er så koldt, at det kræver 3/5 dele kogende vand for at det er varmt nok. Med en elkedel på 1,5 L tager det så rundt regnet 6-7 minutter at fylde en vask. Derudover er det bare røvbesværligt ifht. den løsning, der fra start burde have været der.
Mht. en 5 liters vandvarmer. Når nu han mener, der ikke er grundlag for nogen former for kompensation, så tror jeg ikke, at... kompensation... er noget, han vil gå ind over.
Derudover er jeg med på, at der er alternativer til at have varmt vand i hanen. Men samtlige af de alternativer indebærer, at jeg går på kompromis. Derfor mener jeg, at det også kun er fair, hvis boligselskabet også gør. Dét jeg så spørger ind til, er om der sidder nogen her på PN, der ved, hvad man gør i sådan en situation, hvor det ikke er blevet varslet. Ikke hvordan man hverken koger- eller skaffer varmt vand. Det har jeg fint styr på.
Surt at flytte ind i en bolig også finde ud af at i ikke kan få varmt vand det næste halve år. føler med jer.
i kan ikke leve uden varmt vand så længe, så et eller andet skal han gøre.
Det er urimelige vilkår at leve under så længe.
så udlejer må simpelthen få installeren en vandvarmer som Tuz siger, eller betale dig et okay beløb for besværet så du selv kan finde en løsning
Det er vel ikke kompensation at få installeret en lille vandvarmer under vasken? Det er en varig løsning på problemet.
Når huset engang med tiden får installeret varmt vand i alle boligerne, så bliver den lille vandvarmer siddende og medvirker til besparelse på strømmen og vandforbruget fordi I ikke har det store varmetab på vandet, så I lader det ikke løbe så længe før det er varmt nok.
Så det er hverken kompensation eller nødløsning, men en nem lille praktisk foranstaltning, der løser jeres problem her og nu, men som også er gavnlig i det lange løb.
Jeg forstår det sådan, at det "kun" er i køkkenet, at der ikke er varmt vand, og at der er varmt vand ellers, så der f.eks. kan tappes vand til opvask i badeværelset.
Der er tale om en mangel (se lejelovens § 11, stk. 2, lige ovenfor), når varmt vand i køkkenet var blevet lovet. Det betyder meget for mangelsvurderingen, hvad der bliver lovet mundtligt, for det er en del af den samlede lejeaftale.
Men jeg er enig med udlejer i, at forholdet nok er for bagatelagtigt til, at det kan give afslag i lejen. Set i lyset af, at udbedring er undervejs.
Huslejenævnet er desværre ikke kompetent til denne type sager, så sagen ville skulle for boligretten. Det vil jeg ikke anbefale. I stedet ville jeg forsøge at forhandle mig lidt frem og se, om ikke udlejer kan overtales til en erkendtlighed.
Men dette er jo bare min vurdering, og jeg har ingen praktisk erfaring om udfald af sager omkring små mangler. Det kan måske være godt at snakke med en, der har.
Prøv evt. at PM SådanJohan.
Han har facebooksiden 'Lejerens Jurist', så han har nok praktisk erfaring med lignende sager.
få den installeret i køkkenet og man har varmt vand for ~ 5000 kr.
Mange tak for rådene! :) De er værdsat.
Der er nu opstået et nyt problem.
I kontrakten står der, at der er vaskemaskine. Det er der også, men sagen er nu den, at den er begyndt at larme helt afsindigt, når den centrifugerer. Og netop nu lugtede der en smule af brændt gummi. Mit spørgsmål er så,
1) om vi selv skal hæfte for den, når vi fraflytter lejligheden?
2) om vi selv skal betale for at få den lavet?
3) om I har andre råd? - eksempelvis at informere udlejer om det eller lignende.
På forhånd mange tak!
Udlejer skal betale for vedligeholdelse + evt. udskiftning af vaskemaskinen. Men hvis den går i stykker pga. jeres fejl, så hæfter I selv. F.eks. hvis den går i stykker, fordi I undlod at reagere på klare tegn på, at den skulle reparares.
I skal kontakte udlejer.
@ henry
Det kan du vel på ingen måde udtale dig om uden at kende indholdet af lejekontraktens § 11?
@ OP
I lejekontraktens § 11 (formular A, 8. udgave), som ofte er et decideret tillæg til lejekontrakten, kan der være listet en flerhed af ting, som I som lejere hæfter for. Det kan f.eks. angives, at lejer hæfter for såvel vedligeholdelse som udskiftning af hårde hvidevarer, såfremt de går i stykker. Det er efterhånden ikke unormalt, at der tilføjes en masse forpligtelser i § 11.
Hvis ikke der er indføjet en sådan formulering, gælder henrys bemærkning ovenfor - dvs. det er udlejers ansvar, medmindre I har handlet "uagtsomt".
/diller
Ja det er rigtigt, at der konkret kan være aftalt noget andet. Så det er (som altid) en god ide at få læst sin kontrakt.
Igen, tusind tak for svar!
Følgende står i § 11. Særlige vilkår - tillæg.
(klik på billedet for større version)
Eftersom at vaskemaskinen kun har været brugt måske 10-15 gange af os (vi flyttede ind den 1. januar), hvordan står vi så ifht. selv at skulle betale for reparation?
På forhånd mange tak! I er fandme awesome.
Godt vi lige fik lejekontrakten på banen. Der står jo, at du skal sørge for vedligeholdelse (reparationer), men når maskinen er kaput, så er det udlejer, der skal opsætte en ny.
Hvis I kan godtgøre, at et bestemt reparationsbehov var til stede, da I flyttede ind, så vil det være udlejer, der skal betale for det. Men det lyder ikke sådan.