Der er helt sikkert en gruppe af ansatte i Ryanair der har alt for ringe vilkår. Som det fremgår af DRs undersøgelse, så er der tale om folk der ikke er ansat direkte af Ryanair. De folk der er ansat direkte af Ryanair har ganske fine vilkår, men der er altså en gruppe der bør komme på samme vilkår som de folk der er ansat direkte af Ryanair.
Men det er næppe de lavere lønninger for vikarer der er grunden til prismodellen hos Ryanair. Ryanair tjente sidste år 6.5 mia kroner, og havde 90.000.000 passagerer. De har set at volume er nøglen til succes. Det giver en lang række fordele at købe stort ind, og da flybranchen var ved at falde fra hinanden efter 9/11, valgte Ryanair at købe 100 nye fly til under halv pris.
De var blandt de første til at forstår at man kunne sælge andet end flybilletter til kunderne. Alt fra hotel- og bilaffiliate til rejseforsikringer mm. At lave et produkt hvor kunderne betaler for de ydelser de har behov for. En model de andre selskaber så småt har taget til sig, om end de brugte 10 år på at fortælle hvor latterligt det var at man skulle betale for kaffe og en ekstra kuffert.
Ryanair gennemgår i disse år store forandringer, og Michael O'leary er langt mindre offensiv i sin kommunikation i dag end han tidligere har været. Nu er kunderne rent faktisk kommet i fokus efter den ændrede strategi, og Michael O'leary udtalte i den forbindelse noget ala "Havde jeg vidst at jeg kunne tjene så mange penge på at være flink, så havde jeg gjort det for lang tid siden".
Det var især aktionærerne der pressede på for at få ændret det ringe omdømme Ryanair har i England. Og det er også aktionærerne der skal presses, hvis Ryanair skal stoppe med at ansætte folk igennem vikarbureauer. Lige som folk uden problemer står i kø for at købe den nyeste iPhone lavet i Kina, eller tasker lavet i Polen, så står de fortsat i kø for at købe billige flybilletter.
Nu er baserne lukket i Danmark, og det bliver fejret som en stor sejr for fagbevægelsen. Hvad der givet kommet til at ske er, at Ryanair åbner endnu flere ruter i København og kaster endnu flere billige billetter på markedet. Det vil presse de andre flyselskaber, der muligvis vil trække sig fra udvalgte ruter, med tab af personale der er dækket af overenskomst.