Interessant debat og gode inputs. Dog mangler jeg noget i debatten, men som Mercier's er lidt inde på. Produktet! Med produktet mener jeg selv Underholdningsværdien.
Jeg går ud fra, at sæsonkort-holderne kan beskrives som dedikerede fans, som støtter holdet i med- og modgang. I sol og sne. De udgør basen. Men hvis de tomme pladser på stadions skal fyldes op, skal der også en del af Familien Danmark på stadion. Dem hører jeg selv til.
Familien Danmark gør vel det de fleste gør i dag. De shopper lidt rundt mellem de udbudte tilbud. Hvis der eks. udbydes en håndboldkamp, en ishockeykamp eller superliga-kamp i lokal-området, og man blot er sportsinteresseret, så kigger de fleste nok på underholdningsværdien. Hvis jeg skal betale X kroner, så skal underholdningen også være derefter. Det kunne også være valget mellem en sportsbegivenhed eller en tur i biffen. I biffen ved jeg nogenlunde hvad jeg skal forvente af kvaliteten på popcorn, sodavand og filmen (evt. ved at se traileren). Hvis jeg vælger turen til det lokale stadion, så er der - efter min mening - en stor risiko at jeg bliver slemt skuffet ift. underholdningen. Og det er altså afgørende for mig, at jeg oplever god underholdning, hvis jeg skal overveje at komme tilbage igen. Endnu mere hvis det er november/december kampene med dårlige adgangsforhold.
Jeg synes generelt, at selve underholdningen (præstationerne på banen) er for ringe i den danske superliga, til at jeg vælger det frem for andet. Ved at gå på stadion er jeg "pisket til" at se stykket til ende. Hjemme i sofaen kan jeg lynhurtigt zappe væk, og slippe for at spilde mere tid på den kamp. Jeg kan zappe over på "Swansea - Aston Villa", som automatisk bør være langt mere uinteressant for mig som nyder, men jeg mærker med det samme forskellen på kvalitet og underholdningsværdien/mulighederne, og har større sandsynlighed for at blive hængende.
Hvis jeg bliver inspireret at en engelsk eller tysk kamp med fantastisk stemning på lægterne, kan jeg ende med at tage på det lokale stadion med et svagt håb om lidt af det samme. Når det så viser sig at udfoldelsen på banen ikke er særlig appellerende og den eneste "stemning" på stadion udgøres af de trofaste fans nede i det ene hjørne, så konstaterer jeg hurtigt, at det gør jeg nok ikke igen foreløbig.
Jeg mener, at klubberne der er nået op på elite-plan bør lave det som en del af deres strategi og bestræbe sig på at levere underholding for masserne. Det er hverken spillet, strukturen eller rammerne omkring en superliga kamp normalt i stand til. Der er selvfølgelig enkelte kampe i løbet af sæsonen, men der er for langt mellem snapsene, og det giver mig som tilskuer ikke nok med hjem.
Jeg spurgte en gang til et seminar Kent Nielsen, om hans ansvar var at få fyldt godt op på tilskuerpladserne med god underholdning i spillet osv. eller om det var resultatet der var det primære. Gæt hvad han svarede... :o)
Er jeg den eneste som ikke føler mig underholdt nok af dansk fodbold (og husk at se det i sammenligning med andre tilbud jeg har at vælge imellem)?
Jeg regner så ikke med, at spillet i den svenske liga er bedre, så det er nok ikke den primære årsag til at de har flere tilskuere. Men det er bestemt et af mine egne parametre.